Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2018) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 102.348 km |
KM-stand laatst | 169.542 km |
Aanschaf en eerste kilometers
- 102.565 km
Waarde lezers, ik verliet jullie een paar weken geleden met de laatste update van de review van mijn Volkswagen Polo United 1.0 TSI met 110 pk. De auto is inmiddels ingeruild en hiervoor is deze auto in de plaats gekomen die ik graag aan jullie voorstel. Reden van koop: de komst van een fikse viervoeter, ook wel hond genaamd ;-)
Oryx white, Kurkuma geel en Lapiz blue zijn de kleuren die ik bij de Golf VII altijd al wist te waarderen. De zoektocht voor een opgolfer voor de Polo concentreerde zich op deze kleuren met de wetenschap dat Kurkuma geel voor mijn vrouw een ab-so-lut-e no go is. Deze kleur viel bij de zoektocht dus (helaas) af en de zoektocht beperkte zich tot de eerder genoemde kleuren en vanwege het aanbod heb ik Deep Black metallic ook nog meegenomen. Overigens heb ik een nieuwe Golf VIII niet in overweging genomen, ik vind 'm simpel gezegd niet mooi. Ik moet als doorgewinterde VW fan en rijder concluderen dat ik de laatste tijd een beetje moeite heb met de designtaal die VW ook met de elektrische modellen is ingeslagen. Golf 8, ID3 en ID4 komen niet op mijn oprit, misschien in de toekomst de verwachte stationwagen ID Aero (die er ook als fastback best aardig uitziet) maar zover is het nog niet.
Hier in Duitsland aan Golfjes Variant geen gebrek maar ook hier is het zaak om het kaf van het koren te scheiden. Bij de officiële Volkswagen dealers staan er echter genoeg dus was het zaak om er eentje vrij dicht bij huis te vinden. Ik had geen zin om voor een bezichtiging b.v. naar Berlijn of München te moeten rijden. Ik vond na ongeveer 2 maanden zoeken dit exemplaar bij een VW dealer in Wesel, zo'n 50 km van mijn woonplaats. Dat is te doen, ook met oog op eventuele garantie issues.
Goed, verder met de auto in kwestie. Wat is het precies geworden? Toch altijd weer een hele mond vol als je het geheel achter elkaar plaatst: Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 110 kW Highline met 3x R-Line pakket met een automatische DSG versnellingsbak uit het bouwjaar 2018. Op mobile.de stond de auto nog zonder foto's geadverteerd, zo recent was de auto binnengekomen, maar de kleur Lapiz blue deed me direct de oren spitsen. Slechts 1 klein feit maakte me toch wat terughoudend, namelijk ruim 100.000 km op de digitale teller. Enfin, eerst maar eens gaan kijken en proefrijden.
De proefrit was een hele plezierige, de uiterlijke staat van de auto was echter ver onder de door mij opgelegde norm. De verkopende partij verzekerde mij echter dat alle krasjes, lakbeschadigingen e.d. professioneel zouden worden aangepakt en dat er bij aflevering vrijwel een nieuwe auto zou staan. Alle beurten waren bij dezelfde dealer uitgevoerd, de laatste was 3000 km geleden. Daarnaast was de auto voorzien van 4 nieuwe allseason banden in de maat 225/40-18. Dit geheel trok me over de streep, samen met een fantastisch bod op mijn Polo.
Afgelopen vrijdag is de auto afgeleverd. Zoals zojuist aangegeven, zou de auto uiterlijk geprepareerd worden, helaas is dit grotendeels niet gedaan. Een auto uitzuigen en bandenzwart opbrengen kan ik ook. Het fatsoenlijk in de was zetten en het verwijderen van krasjes en lakbeschadigingen waren echter niet gebeurd. Eerste kleine teleurstelling. Tweede teleurstelling: geen verbinding met het internet (Car Net) door een uitgevoerde navigatie update waarom ik had gevraagd. Volgende week donderdag gaat de auto even terug en worden alle zaken (lak en verbinding met Car Net) in orde gemaakt. Tot dan maar even rijden zonder live verkeersinformatie.
Positief is echter de rust van een viercilinder in vergelijk met de Polo met 3 cilinders. De DSG is weer fijn. In een wat grijzer verleden heb ik twee Tourans gereden met een DSG versnellingsbak en hiermee nooit problemen ondervonden. Hopelijk blijft dit bij deze Golf ook zo.
Tot zover de introductie. Over zo'n 10.000 kilometer zal ik een update plaatsen. Eerst maar eens ervaring opdoen.
Ruim 3000 km verder
- 105.766 km
Wat vroeger dan ik in het eerste gedeelte van deze review had aangegeven, meld ik me met een kleine update. De vakantieperiode is er een waarin de auto intensief is gebruikt en ik de eerste (rij)ervaringen kan optekenen.
Positief opvallend is de variabiliteit van de Golf. Door de aanwezigheid van een (wegklapbare) trekhaak, een bagagescheidingsnet en de ruimte is de auto echt multi inzetbaar. Met twee elektrische fietsen op de trekhaak valt op dat het verbruik in vergelijking tot de Polo lang niet zoveel toeneemt. Reken op ongeveer een liter op 100 km meer. Dat is te doen. Over verbruik gesproken: gemiddeld zit ik nu op zo'n 6,5 liter op 100 km ofwel 1 op 15,4.
De grootlicht assistent heb ik kunnen uitproberen in een donker Sauerland. Ik moet zeggen dat ik hiervan geen hoge verwachtingen had, maar op onverlichte wegen dwars door dichte bebossing is het een uitkomst. De verlichting schakelt keurig op tijd terug naar dimlicht als een tegenligger opdoemt. Mooi systeem en dus praktisch bruikbaar. Verder vallen de comfortabele stoelen op en ben ik helemaal gewend aan de progressieve besturing, deel van 1 van de R-line pakketten.
Minder te spreken ben ik over het gedrag van de 18 inch banden. Het staat natuurlijk prachtig maar de 225/40-18 banden bieden weinig comfort. Zeker hier in Duitsland zijn de wegen niet altijd van smetteloze kwaliteit waardoor elke dwarsrichel bijna ongefilterd wordt doorgegeven. Misschien hebben de gemonteerde allseasons er ook wel iets mee te maken, maar zoals Rob Geus zou zeggen, "we worden er niet vrolijk van". Ik overweeg zelfs om over te stappen naar 17 inch met 225/45-17 rubber waarmee ik bij een vorige Golf goede ervaringen mee opgedaan heb.
Tot slot nog een paar zinnen over de DSG versnellingsbak en de remmen. Uit het verleden zijn veel problemen met deze bak bekend maar tot op heden heb ik nog geen klachten over het functioneren. In het verleden zijn er ook geen reparaties aan de DSG doorgevoerd hetgeen ik heb kunnen zien bij het doornemen van de onderhouds- en reparatiegeschiedenis. Wel heeft de vorige eigenaar (zakelijke rijder) veel remschijven en blokken versleten. Volgens de genoemde onderhoudshistorie is bij een kilometerstand van 99000 de vierde (!) schijvenset, zowel voor als achter gemonteerd. Nu remt de auto van nature door de DSG wat minder op de motor, maar toch. Ik hoop er wat langer mee te doen.
De eerste 10000 kilometer
- 112.011 km
Ik had ingeschat dat ik zo'n 25000 kilometer per jaar met de Golf zou gaan rijden en tot op heden klopt die voorspelling vrij aardig. De auto nu 5 maanden in bezit en ben nu 10000 kilometer verder, gemiddeld dus ongeveer 2000 km per maand.
Bij 109000 kilometer riep de auto dat het tijd werd voor de z.g. olieservice. Ik vond dit vrij vroeg omdat de Golf bij 99000 km nog een inspectiebeurt met oliewissel heeft ondergaan. De eerder in deze review genoemde forse rijstijl van de vorige berijder (geen eigenaar maar dienstauto van een firma) zal debet zijn aan deze korte interval. Ik verwacht nu wat langer met de olie te doen, evenals met de remblokken en -schijven die eveneens al diverse keren zijn vervangen. De leverende dealer vond de interval ook aan de korte kant en uit coulance - ik had de auto immers recent pas gekocht - een flinke korting gekregen op de uit te voeren werkzaamheden. Aardig meegedacht van het bedrijf uit Wesel.
In de 10000 afgelegde kilometers doet de Golf wat 'ie moet doen: plezierig rijden. Als de motor koud is, is er wel sprake van enig nukkig gedrag maar doordat de motor plezierig snel op temperatuur komt, is dit ongemak slechts van korte duur. Vanaf dat moment is er sprake van vloeiend oppakken en een vlotte wisseling van de DSG verzetten. Verbruik is in mijn ogen laag te noemen, een gemiddeld verbruik van 6,0 liter op 100 km haal ik eigenlijk altijd wel. Daarbij wel de aantekeningen dat de omstandigheden om tot dit verbruik te komen bijna altijd vrij gunstig zijn. Vrij korte Autobahn etappes maar wel heel veel onderweg op Bundes- en Landstraßen, waar er een maximum snelheid van 100 km/u geldt. In de stad en in het dorp gebruik ik de fiets, korte ritten mijd ik zoveel mogelijk.
Wat telkens weer opvalt, ook in vergelijking met andere auto's, is de goede ergonomie in dit type Golf, iets waar de Golf van oudsher al om bekend staat. De Golf 8 is op dat punt een uitzondering, maar deze Golf 7,5 blinkt hierin naar mijn mening echt uit. Alle bedienelementen vind je op een logische plek, zitpositie en overzichtelijkheid zijn echte pluspunten.
Volgende maand breng ik een bezoekje aan de DSG dokter in Varsseveld voor een controle van de DSG bak. Geen klachten tot op heden, maar ik ben benieuwd naar de staat van de bak na ruim een ton aan kilometers. Wordt vervolgd.
Nieuwe koppeling
- 123.349 km
Zoals in een vorig verslag aangegeven, ben ik een goede maand geleden langs gegaan bij TVS Engineering aka de DSG dokter in Varsseveld. Ik wilde weten hoe de versnellingsbak en koppeling eraan toe waren na dik 120.000 km. De bevindingen bevestigden mijn vermoeden: koppeling dient vervangen te worden. Dit kwam niet als een verrassing omdat de bak bij het opschakelen van 3 naar 4 en van 5 naar 6 een metaalachtig geluid produceerde dat ik wat lastig kan omschrijven. Bovendien merkte ik na een zeer lange rit (meer dan 200 km achter elkaar) dat de auto bij het wegrijden wat schokkering van zijn plaats kwam. Vandaar het eerste bezoek aan Varsseveld.
De versnellingsbak is gelukkig nog in goede staat, zodat alleen de koppeling vervangen diende te worden en omdat de bak toch open lag, is gelijk het vliegwiel vervangen. Had nog even gekund, maar toch maar meteen laten doen. Is dit nu buitengewoon vroeg? Volgens de werknemers van TVS Engineering niet echt. Er komen auto's met deze DQ200 bak binnen waarvan de koppeling al met 60.000 km vervangen moet worden, die van mij heeft ruim het dubbele gelopen. Je kunt er als bestuurder vrij weinig aan doen, denk ik dan maar.
Gisteren de auto weer opgehaald en ik moet zeggen dat er sprake is van een wereld van verschil wat betreft het op- en terugschakelen. Vloeiend, geruisloos en doordat de software ook is aangepast (betere drivability), schakelt de bak op andere maar logischere momenten op en neer. Kortom: geen spijt van de ingreep maar wel 1.789,- euro lichter. O ja: de bakolie is ook gelijk vervangen.
Verder valt er weinig bijzonders te melden. De Golf is nog steeds zeer zuinig en behoorlijk snel en van de fijne uitrusting kan ik nog dagelijks genieten. Mede door de opvallende kleur en de 18 inch velgen waardoor de wielkasten mooi gevuld zijn, blijft het een koppendraaier. Regelmatig krijg ik op de wasplaats complimenten over de auto. Samenvattend ben ik nog steeds heel blij met mijn Golf 7,5 Variant, waarbij er gelukkig geen sprake is van softwareperikelen waardoor de Golf 8 zo geplaagd wordt. Voorlopig rijd ik nog even verder met in mijn ogen fijne metgezel.
Grote onderhoudsbeurt
- 144.232 km
Op vrijdag 9 februari jl. heb ik de Golf achtergelaten op het terrein van de Volkswagendealer waar ik 'm ook heb gekocht. Aanleiding was het laten uitvoeren van een (uitgebreide) servicebeurt, waar de auto door middel van een reminder op het dashboard mij fijntjes al enkele weken op attendeerde. De olie was reeds twee maanden geleden al ververst, dus dat bleef dit keer buiten schot. Wel jammer dat zo'n wissel niet parallel loopt met een onderhoudsbeurt, maar goed. Tot de servicebeurt behoorde ook de remvloeistofservice (om de twee jaar) en het vervangen van de bougies, die voor het laatst bij 56000 km waren gewisseld. Toch een klein verschil merkbaar, met name bij het aanslaan van de motor en het oppakken bij verschillende toerentallen. De GoodYear allseason banden slijten slechts mondjesmaat, dus deze kunnen nog wel even mee. Ook de remmerij hoefde niet aangepakt te worden, toch ook een teken dat ik een wat meer op het verkeer anticiperende chauffeur ben dan de vorige berijder, die na 99000 km al toe was aan zijn vierde (!) set remblokken en -schijven. E.e.a. betekent dat de huidige blokken en schijven al 46000 km hun werk goed blijven doen. Ik ben overigens niet anders gewend, de vorige berijder was of een persoon die coureursaspiraties had óf gewoon zich als een tamelijke hork door het verkeer voortbewoog. Enfin: de slijtagedelen hebben het nu betrekkelijk rustig, hoewel de snelheid op de Autobahn regelmatig redelijk hoog oploopt. Anticiperend rijden is het devies.
Naast de beurt was het ook weer tijd voor de tweejaarlijkse keuring, hier in Duitsland "Hauptuntersuchung" genoemd. Goedgekeurd zonder een reparatieadvies of aandachtspunt, maar ik ben wel in combinatie met de uitlaatgastest ruim 160 euro lichter, exclusief de onderhoudsbeurt. In het totaal heb ik 748,- euro afgetikt. Mobiliteitsgarantie is uiteraard ook weer verlengd.
De Golf blijft een fijne metgezel om mee te rijden. Ik kom - ondanks het feit dat de auto van eind 2018 is - eigenlijk nog niets te kort en mis ook niet echt gadgets die heden ten dage bijna gemeengoed zijn geworden zoals b.v. dodehoekherkenning. Ik blijf uit mezelf over mijn schouder kijken bij uit- of invoegen. Wel merk ik dat de auto iets gevoeliger wordt voor kraakjes en bijgeluiden. Momenteel is het nog niet zo storend dat ik overweeg om de Golf in te ruilen en over te stappen op een andere auto, maar ik blijf dit monitoren. Het verbruik schommelt rond de 1 op 16 gemiddeld, in het licht van de prestaties ben ik hiermee dik tevreden.
Ingeruild
- 169.542 km
Na bijna 3 jaar bezit is deze Golf Variant ingeruild bij dezelfde VW dealer als waar ik 'm in juni 2022 heb gekocht. Ruim 67000 kilometer heb ik er in die tijd mee gereden en ik moet zeggen dat ik tot en met het einde van de auto heb genoten. Nog steeds een enorme blikvanger, keurige uitrusting, vlot genoeg en, merkwaardig wellicht, steeds zuiniger. Begin februari van dit jaar had ik nog een servicebeurt laten doorvoeren zodat de volgende eigenaar voorlopig geen omkijken heeft naar onderhoud. Reparatie weet je natuurlijk nooit, maar de sterren staan nog steeds gunstig. Om nog een paar opvallende zaken te noemen. In deze 67000 km heb ik banden noch remmen moeten vervangen. Zie een eerder gedeelte van deze review hoe het hiervoor (remmen) hiermee was gesteld. Het kán dus wel...
De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat de GoodYear allseason banden zo langzaam wel aan het eind van de levensduur waren. Nog zo'n 3.5 mm profiel rondom, eigenlijk te weinig voor rijden in winterse omstandigheden. Ook maakten de achterbanden inmiddels een behoorlijk cuppend geluid. Verdere bijzonderheden hebben zich in het laatste jaar niet voorgedaan, de Golf deed wat er van hem werd verwacht en dat op meer dan plezierige wijze.
Ik heb uiteraard het pand van de dealer in Wesel niet lopend verlaten. Voor mij stond een in mijn ogen mooie VW Passat GTE Variant klaar met slechts 13.000 km op de digitale teller. Ex Werkswagen, dus rondgereden in Wolfsburg en omgeving, bouwjaar november 2021 gespoten in deep black pareleffect lak. De review volgt over een tijdje als ik hiermee wat praktijkervaring heb opgedaan. Bedankt voor het lezen van deze review en hopelijk komt de Golf goed terecht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.