Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • Golf Variant

Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2018) #2

autoreview

2
Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2018) #2
Robert Jan 5647165
  • Robert Jan 564716518
  • Gebruikersreview
22 juni 2022 om 13:29
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringGolf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf102.348 km
KM-stand laatst105.766 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf en eerste kilometers

  • 102.565 km
  • 22 juni 2022

Waarde lezers, ik verliet jullie een paar weken geleden met de laatste update van de review van mijn Volkswagen Polo United 1.0 TSI met 110 pk. De auto is inmiddels ingeruild en hiervoor is deze auto in de plaats gekomen die ik graag aan jullie voorstel. Reden van koop: de komst van een fikse viervoeter, ook wel hond genaamd ;-)

Oryx white, Kurkuma geel en Lapiz blue zijn de kleuren die ik bij de Golf VII altijd al wist te waarderen. De zoektocht voor een opgolfer voor de Polo concentreerde zich op deze kleuren met de wetenschap dat Kurkuma geel voor mijn vrouw een ab-so-lut-e no go is. Deze kleur viel bij de zoektocht dus (helaas) af en de zoektocht beperkte zich tot de eerder genoemde kleuren en vanwege het aanbod heb ik Deep Black metallic ook nog meegenomen. Overigens heb ik een nieuwe Golf VIII niet in overweging genomen, ik vind 'm simpel gezegd niet mooi. Ik moet als doorgewinterde VW fan en rijder concluderen dat ik de laatste tijd een beetje moeite heb met de designtaal die VW ook met de elektrische modellen is ingeslagen. Golf 8, ID3 en ID4 komen niet op mijn oprit, misschien in de toekomst de verwachte stationwagen ID Aero (die er ook als fastback best aardig uitziet) maar zover is het nog niet.

Hier in Duitsland aan Golfjes Variant geen gebrek maar ook hier is het zaak om het kaf van het koren te scheiden. Bij de officiële Volkswagen dealers staan er echter genoeg dus was het zaak om er eentje vrij dicht bij huis te vinden. Ik had geen zin om voor een bezichtiging b.v. naar Berlijn of München te moeten rijden. Ik vond na ongeveer 2 maanden zoeken dit exemplaar bij een VW dealer in Wesel, zo'n 50 km van mijn woonplaats. Dat is te doen, ook met oog op eventuele garantie issues.

Goed, verder met de auto in kwestie. Wat is het precies geworden? Toch altijd weer een hele mond vol als je het geheel achter elkaar plaatst: Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 110 kW Highline met 3x R-Line pakket met een automatische DSG versnellingsbak uit het bouwjaar 2018. Op mobile.de stond de auto nog zonder foto's geadverteerd, zo recent was de auto binnengekomen, maar de kleur Lapiz blue deed me direct de oren spitsen. Slechts 1 klein feit maakte me toch wat terughoudend, namelijk ruim 100.000 km op de digitale teller. Enfin, eerst maar eens gaan kijken en proefrijden.

De proefrit was een hele plezierige, de uiterlijke staat van de auto was echter ver onder de door mij opgelegde norm. De verkopende partij verzekerde mij echter dat alle krasjes, lakbeschadigingen e.d. professioneel zouden worden aangepakt en dat er bij aflevering vrijwel een nieuwe auto zou staan. Alle beurten waren bij dezelfde dealer uitgevoerd, de laatste was 3000 km geleden. Daarnaast was de auto voorzien van 4 nieuwe allseason banden in de maat 225/40-18. Dit geheel trok me over de streep, samen met een fantastisch bod op mijn Polo.

Afgelopen vrijdag is de auto afgeleverd. Zoals zojuist aangegeven, zou de auto uiterlijk geprepareerd worden, helaas is dit grotendeels niet gedaan. Een auto uitzuigen en bandenzwart opbrengen kan ik ook. Het fatsoenlijk in de was zetten en het verwijderen van krasjes en lakbeschadigingen waren echter niet gebeurd. Eerste kleine teleurstelling. Tweede teleurstelling: geen verbinding met het internet (Car Net) door een uitgevoerde navigatie update waarom ik had gevraagd. Volgende week donderdag gaat de auto even terug en worden alle zaken (lak en verbinding met Car Net) in orde gemaakt. Tot dan maar even rijden zonder live verkeersinformatie.

Positief is echter de rust van een viercilinder in vergelijk met de Polo met 3 cilinders. De DSG is weer fijn. In een wat grijzer verleden heb ik twee Tourans gereden met een DSG versnellingsbak en hiermee nooit problemen ondervonden. Hopelijk blijft dit bij deze Golf ook zo.

Tot zover de introductie. Over zo'n 10.000 kilometer zal ik een update plaatsen. Eerst maar eens ervaring opdoen.

Ruim 3000 km verder

  • 105.766 km
  • 15 augustus 2022

Wat vroeger dan ik in het eerste gedeelte van deze review had aangegeven, meld ik me met een kleine update. De vakantieperiode is er een waarin de auto intensief is gebruikt en ik de eerste (rij)ervaringen kan optekenen.
Positief opvallend is de variabiliteit van de Golf. Door de aanwezigheid van een (wegklapbare) trekhaak, een bagagescheidingsnet en de ruimte is de auto echt multi inzetbaar. Met twee elektrische fietsen op de trekhaak valt op dat het verbruik in vergelijking tot de Polo lang niet zoveel toeneemt. Reken op ongeveer een liter op 100 km meer. Dat is te doen. Over verbruik gesproken: gemiddeld zit ik nu op zo'n 6,5 liter op 100 km ofwel 1 op 15,4.

De grootlicht assistent heb ik kunnen uitproberen in een donker Sauerland. Ik moet zeggen dat ik hiervan geen hoge verwachtingen had, maar op onverlichte wegen dwars door dichte bebossing is het een uitkomst. De verlichting schakelt keurig op tijd terug naar dimlicht als een tegenligger opdoemt. Mooi systeem en dus praktisch bruikbaar. Verder vallen de comfortabele stoelen op en ben ik helemaal gewend aan de progressieve besturing, deel van 1 van de R-line pakketten.

Minder te spreken ben ik over het gedrag van de 18 inch banden. Het staat natuurlijk prachtig maar de 225/40-18 banden bieden weinig comfort. Zeker hier in Duitsland zijn de wegen niet altijd van smetteloze kwaliteit waardoor elke dwarsrichel bijna ongefilterd wordt doorgegeven. Misschien hebben de gemonteerde allseasons er ook wel iets mee te maken, maar zoals Rob Geus zou zeggen, "we worden er niet vrolijk van". Ik overweeg zelfs om over te stappen naar 17 inch met 225/45-17 rubber waarmee ik bij een vorige Golf goede ervaringen mee opgedaan heb.

Tot slot nog een paar zinnen over de DSG versnellingsbak en de remmen. Uit het verleden zijn veel problemen met deze bak bekend maar tot op heden heb ik nog geen klachten over het functioneren. In het verleden zijn er ook geen reparaties aan de DSG doorgevoerd hetgeen ik heb kunnen zien bij het doornemen van de onderhouds- en reparatiegeschiedenis. Wel heeft de vorige eigenaar (zakelijke rijder) veel remschijven en blokken versleten. Volgens de genoemde onderhoudshistorie is bij een kilometerstand van 99000 de vierde (!) schijvenset, zowel voor als achter gemonteerd. Nu remt de auto van nature door de DSG wat minder op de motor, maar toch. Ik hoop er wat langer mee te doen.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Volkswagen Golf? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 569
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Volkswagen Golf 1.0 eTSI 110pk Life (5D/7A)
€ 574
Bekijk nu ⟩
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 579
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 560
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI TCR /AUT./LED/PANODAK/VIRTUAL/CAMERA/ACC/CARPLAY/STOELVERW./DYNAUDIO!

    Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI TCR /AUT./LED/PANODAK/VIRTUAL/CAMERA/ACC/CARPLAY/STOELVERW./DYNAUDIO!

    • 2019
    • 52.281 km

    € 35.950

    Volkswagen Golf 1.5 TSI 5-Deurs PANODAK Navigatie APP ACC IQ light

    Volkswagen Golf 1.5 TSI 5-Deurs PANODAK Navigatie APP ACC IQ light

    • 2020
    • 43.515 km

    € 29.999

    Volkswagen Golf 136PK | ACC | LED | Dynaudio | Active info

    Volkswagen Golf 136PK | ACC | LED | Dynaudio | Active info

    • 2019
    • 25.455 km

    € 28.450

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Volkswagen Golf Alltrack

Volkswagen Golf Alltrack

Een stationwagon hoger op de poten zetten, en die voorzien van zwarte randen kunststof langs...

Lees meer
 

Volkswagen Golf reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2018) #2

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline...

    2
    • 22 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline...

    4
    • 27 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk Comfortline (2017)

    Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk Comfortline...

    7
    • 12 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline (2019)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline...

    • 21 februari 2020
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Comfortline Business (2019)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Comfortline...

    22
    • 16 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 150pk Highline (2017)

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 150pk Highline...

    20
    • 9 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk Highline Business R (2018)

    Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk Highline...

    8
    • 18 mei 2019
meer reviews
Volkswagen e-Golf - Rij-impressie

Volkswagen e-Golf - Rij-impressie

90

Na een voorzichtig begin, krijgt de elektrische auto nu bij steeds meer fabrikanten serieuze...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk R-Line (2021)

    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk R-Line (2021)

    1
    • 17 augustus 2022
  • PREMIUM
    Volkswagen Polo GTI vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

    Volkswagen Polo GTI vs. Volkswagen Golf...

    • 16 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2000)

    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2000)

    • 13 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 TGI BlueMotion Comfortline (2014)

    Volkswagen Golf 1.4 TGI BlueMotion Comfortline...

    1
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Komst nieuwe Volkswagen Golf nog onzeker

    Komst nieuwe Volkswagen Golf nog onzeker

    230
    • 3 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.0 TSI R 4Motion (2021)

    Volkswagen Golf 2.0 TSI R 4Motion (2021)

    7
    • 19 juli 2022
  • Volkswagen e-Golf - 2017 - 81.142 KM - Accudegradatie

    Volkswagen e-Golf - 2017 - 81.142 KM -...

    141
    • 7 juli 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Bewezen: knoppen zijn beter dan schermen

    Bewezen: knoppen zijn beter dan schermen

    161
    • 19 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115pk Style (2019)

    Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115pk Style...

    5
    • 18 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Buzz niet aan te slepen

    Volkswagen ID Buzz niet aan te slepen

    151
    • 18 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk R-Line (2021)

    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk R-Line (2021)

    1
    • 17 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Buzz pick-up stapje dichterbij

    Volkswagen ID Buzz pick-up stapje dichterbij

    21
    • 16 augustus 2022
  • PREMIUM
    Volkswagen Polo GTI vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

    Volkswagen Polo GTI vs. Volkswagen Golf...

    • 16 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID5 77kWh 204pk Pro (2022)

    Volkswagen ID5 77kWh 204pk Pro (2022)

    • 15 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden