en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 102.348 km |
KM-stand laatst | 105.766 km |
Waarde lezers, ik verliet jullie een paar weken geleden met de laatste update van de review van mijn Volkswagen Polo United 1.0 TSI met 110 pk. De auto is inmiddels ingeruild en hiervoor is deze auto in de plaats gekomen die ik graag aan jullie voorstel. Reden van koop: de komst van een fikse viervoeter, ook wel hond genaamd ;-)
Oryx white, Kurkuma geel en Lapiz blue zijn de kleuren die ik bij de Golf VII altijd al wist te waarderen. De zoektocht voor een opgolfer voor de Polo concentreerde zich op deze kleuren met de wetenschap dat Kurkuma geel voor mijn vrouw een ab-so-lut-e no go is. Deze kleur viel bij de zoektocht dus (helaas) af en de zoektocht beperkte zich tot de eerder genoemde kleuren en vanwege het aanbod heb ik Deep Black metallic ook nog meegenomen. Overigens heb ik een nieuwe Golf VIII niet in overweging genomen, ik vind 'm simpel gezegd niet mooi. Ik moet als doorgewinterde VW fan en rijder concluderen dat ik de laatste tijd een beetje moeite heb met de designtaal die VW ook met de elektrische modellen is ingeslagen. Golf 8, ID3 en ID4 komen niet op mijn oprit, misschien in de toekomst de verwachte stationwagen ID Aero (die er ook als fastback best aardig uitziet) maar zover is het nog niet.
Hier in Duitsland aan Golfjes Variant geen gebrek maar ook hier is het zaak om het kaf van het koren te scheiden. Bij de officiële Volkswagen dealers staan er echter genoeg dus was het zaak om er eentje vrij dicht bij huis te vinden. Ik had geen zin om voor een bezichtiging b.v. naar Berlijn of München te moeten rijden. Ik vond na ongeveer 2 maanden zoeken dit exemplaar bij een VW dealer in Wesel, zo'n 50 km van mijn woonplaats. Dat is te doen, ook met oog op eventuele garantie issues.
Goed, verder met de auto in kwestie. Wat is het precies geworden? Toch altijd weer een hele mond vol als je het geheel achter elkaar plaatst: Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 110 kW Highline met 3x R-Line pakket met een automatische DSG versnellingsbak uit het bouwjaar 2018. Op mobile.de stond de auto nog zonder foto's geadverteerd, zo recent was de auto binnengekomen, maar de kleur Lapiz blue deed me direct de oren spitsen. Slechts 1 klein feit maakte me toch wat terughoudend, namelijk ruim 100.000 km op de digitale teller. Enfin, eerst maar eens gaan kijken en proefrijden.
De proefrit was een hele plezierige, de uiterlijke staat van de auto was echter ver onder de door mij opgelegde norm. De verkopende partij verzekerde mij echter dat alle krasjes, lakbeschadigingen e.d. professioneel zouden worden aangepakt en dat er bij aflevering vrijwel een nieuwe auto zou staan. Alle beurten waren bij dezelfde dealer uitgevoerd, de laatste was 3000 km geleden. Daarnaast was de auto voorzien van 4 nieuwe allseason banden in de maat 225/40-18. Dit geheel trok me over de streep, samen met een fantastisch bod op mijn Polo.
Afgelopen vrijdag is de auto afgeleverd. Zoals zojuist aangegeven, zou de auto uiterlijk geprepareerd worden, helaas is dit grotendeels niet gedaan. Een auto uitzuigen en bandenzwart opbrengen kan ik ook. Het fatsoenlijk in de was zetten en het verwijderen van krasjes en lakbeschadigingen waren echter niet gebeurd. Eerste kleine teleurstelling. Tweede teleurstelling: geen verbinding met het internet (Car Net) door een uitgevoerde navigatie update waarom ik had gevraagd. Volgende week donderdag gaat de auto even terug en worden alle zaken (lak en verbinding met Car Net) in orde gemaakt. Tot dan maar even rijden zonder live verkeersinformatie.
Positief is echter de rust van een viercilinder in vergelijk met de Polo met 3 cilinders. De DSG is weer fijn. In een wat grijzer verleden heb ik twee Tourans gereden met een DSG versnellingsbak en hiermee nooit problemen ondervonden. Hopelijk blijft dit bij deze Golf ook zo.
Tot zover de introductie. Over zo'n 10.000 kilometer zal ik een update plaatsen. Eerst maar eens ervaring opdoen.
Wat vroeger dan ik in het eerste gedeelte van deze review had aangegeven, meld ik me met een kleine update. De vakantieperiode is er een waarin de auto intensief is gebruikt en ik de eerste (rij)ervaringen kan optekenen.
Positief opvallend is de variabiliteit van de Golf. Door de aanwezigheid van een (wegklapbare) trekhaak, een bagagescheidingsnet en de ruimte is de auto echt multi inzetbaar. Met twee elektrische fietsen op de trekhaak valt op dat het verbruik in vergelijking tot de Polo lang niet zoveel toeneemt. Reken op ongeveer een liter op 100 km meer. Dat is te doen. Over verbruik gesproken: gemiddeld zit ik nu op zo'n 6,5 liter op 100 km ofwel 1 op 15,4.
De grootlicht assistent heb ik kunnen uitproberen in een donker Sauerland. Ik moet zeggen dat ik hiervan geen hoge verwachtingen had, maar op onverlichte wegen dwars door dichte bebossing is het een uitkomst. De verlichting schakelt keurig op tijd terug naar dimlicht als een tegenligger opdoemt. Mooi systeem en dus praktisch bruikbaar. Verder vallen de comfortabele stoelen op en ben ik helemaal gewend aan de progressieve besturing, deel van 1 van de R-line pakketten.
Minder te spreken ben ik over het gedrag van de 18 inch banden. Het staat natuurlijk prachtig maar de 225/40-18 banden bieden weinig comfort. Zeker hier in Duitsland zijn de wegen niet altijd van smetteloze kwaliteit waardoor elke dwarsrichel bijna ongefilterd wordt doorgegeven. Misschien hebben de gemonteerde allseasons er ook wel iets mee te maken, maar zoals Rob Geus zou zeggen, "we worden er niet vrolijk van". Ik overweeg zelfs om over te stappen naar 17 inch met 225/45-17 rubber waarmee ik bij een vorige Golf goede ervaringen mee opgedaan heb.
Tot slot nog een paar zinnen over de DSG versnellingsbak en de remmen. Uit het verleden zijn veel problemen met deze bak bekend maar tot op heden heb ik nog geen klachten over het functioneren. In het verleden zijn er ook geen reparaties aan de DSG doorgevoerd hetgeen ik heb kunnen zien bij het doornemen van de onderhouds- en reparatiegeschiedenis. Wel heeft de vorige eigenaar (zakelijke rijder) veel remschijven en blokken versleten. Volgens de genoemde onderhoudshistorie is bij een kilometerstand van 99000 de vierde (!) schijvenset, zowel voor als achter gemonteerd. Nu remt de auto van nature door de DSG wat minder op de motor, maar toch. Ik hoop er wat langer mee te doen.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.