Volkswagen Golf Cabriolet 1.9 TDI 90pk Trendline (2002)

autoreview

Volkswagen Golf Cabriolet 1.9 TDI 90pk Trendline (2002)

Signalement

UitvoeringGolf Cabriolet 1.9 TDI 90pk Trendline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf64.000 km
KM-stand laatst160.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lagere CO2 emissie

  • 66.000 km

Tot voor kort gebruikte ik voor het woon-werk verkeer een Volvo V70 2.5 automaat (141 pk). Het was een geweldige auto maar het verbruik was niet meer van deze tijd; met moeite 1 op 9 en dat gaf dan een CO2 emissie van 190 gram per kilometer. Ik wilde wat doen aan de CO2 uitstoot (goed voor de ijsbeer zeg maar) en daarom heb ik een Golf cabrio tdi gekocht uit 2002. Dit is waarschijnlijk 1 van de laatste exemplaren die gemaakt is want de auto is op 1 augustus 2002 op kenteken gezet in Duitsland. Ik weet dat in Nederland dit model tot mei 2002 is geleverd. Ik heb de auto in Duitsland gekocht omdat in NL de tdi cabrio’s veel kilometers hebben gelopen en een airco vaak ontbreekt. Ik heb deze cabrio gekocht omdat er een zuinige motor inzit (zeggen ze) en omdat het 1 van de weinig betaalbare cabrio’s is waarin een gezin nog kan fatsoenlijk kan zitten (2 volwassenen en 2 kinderen van 8 en 10 jaar)
Deze auto had bij aankoop 64.000 km op de teller staan en dit wordt ondersteund door het onderhoudsboekje. Heb de auto gekocht bij een VW-dealer. Dit is verder een kale uitvoering; wel ABS en airco maar gewoon handmatige ramen en spiegels. Na aankoop heb ik direct de distributieriem laten vervangen (250 euro), een trekhaak laten monteren (375 euro) en cruise-control (260 euro) laten inbouwen.
Het gaat om een 90 pk motor. De auto loopt na een koude start eerst als een trekker maar als met een warme motor wordt het aanzienlijk rustiger. Het is geen auto die uitnodigt tot scheuren maar daar heb ik hem ook niet voor gekocht. Bij 110 km per uur loopt de motor mooi rustig; beetje met een brom maar dat stoort me niet. Met de eerste tank reed ik 1 op 20 en nu, met cruise-control en 80-90 buiten de bebouwde kom en maximaal 110 km per uur op de snelweg, haalde ik 1 op 21,5. Ik reed op de 2e tank 950 km waarvan 750 km op 80 km wegen en 200 km op snelwegen. Dit komt neer op een emissie van 120 gram per km en dat vind ik een mooi resultaat voor een toch al wat ouder type motor.
Ik heb voor deze wagen in Duitsland 9400 euro betaald (zonder garantie maar wel een aankoopkeuring) en na transport, BPM en nieuw kenteken kwam ik op een totaalbedrag van 11.250 euro uit. Misschien niet zo heel goedkoop maar ik wilde persé een auto met minder dan 100.000 km op de teller.
Ik houd jullie op de hoogte. Ik ben eigenlijk meer een Jappen-rijder (Honda en Toyota) en ik vraag me af hoe het zit met de betrouwbaarheid van VW op de langere termijn.

eerste update

  • 80.000 km

Ik heb nu bijna 15.000 km met deze auto gereden en hij bevalt me nog steeds goed. Omdat ik hem bij inhalen toch wat sloom vond, heb ik hem laten chip-tunen (kosten 400 euro). Voor de aanpassing is hij op de rollerbank geweest (resultaat 102 pk en 240 Nm). Dit zijn dus meer pk's dan ik had gedacht maar dat is natuurlijk niet erg. Na aanpassing van de software beschikt de motor over 117 pk en 290 Nm koppel. Dit zorgt voor prestaties die ruim voldoende zijn; in ca. 10 seconden op 100 km/uur en een top van bijna 200 km/uur. De auto is zelfs nog zuiniger geworden; bij eenzelfde rijstijl scheelt dit ongeveer 1 km per liter. Met de tank van 2 weken geleden reed ik 1 op 23. Dit was bij 80 op 80 km wegen en 100-110 op de snelweg. Zuiniger rijden zal ook niet meer lukken naar mijn mening. Ik kom uit op een uitstoot van 113 gram CO2 per km en dat is heel netjes.
Ik heb verder geen problemen met de auto gehad. Deze week krijgt hij een grote beurt; kijken wat daar uit komt.

Update: grote beurt

  • 82.000 km

OP 25 mei heeft de auto een grote beurt gehad; alleen wiellagers bijstellen en 2 nieuwe banden; niets aan de hand dus.

Auto verkocht

  • 160.000 km

Dit is de laatste review van deze auto; een paar weken geleden heb ik hem verkocht. De reden hiervoor is dat we met een auto minder kunnen.
Al met al veel plezier van deze auto gehad.
Toch geen probleemloze auto. Dit voorjaar zijn de klokken van het dashbord vervangen i.v.m. kortsluiting; er was een draad kaal geschuurd en die veroorzaakte de kortsluiting. Zo'n dashbord is toch beveiligd met een zekering ? Verder nog wat kleine dingen mee gehad.
Ik heb in het afgelopen jaar nog 2 keer een roestplek aan laten pakken door de garage dus ik heb hem roestvrij kunnen verkopen voor 5000 euro; geen slechte prijs denk ik. Maar ik ben benieuwd hoe lang het nu weer goed gaat maar dat is een probleem van de nieuwe eigenaar.
Ik heb nu alleen nog maar de Corolla maar als ik de trekkracht vergelijk met die van de Golf, komt de Toyotta er bekaaid van af.
De Golf trok werkelijk als een lier.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.