Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI Performance (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 TSI GTI Performance |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 22.954 km |
KM-stand laatst | 45.000 km |
Een keer wat anders
- 22.954 km
Na en kleine 2jaar begon het toch te kriebelen wat anders te gaan rijden.
Mijn Golf 1.2 moest wat sneller gaan worden.
Dus wilde ik eerst een 1.5 aanschaffen (nieuw).
Omdat ik wist dat de golf 8 eraan kwam wilde ik geen nieuwe.
En dacht dan ga ik een 2jaar een GTI rijden.
Dus vanaf vorig jaar mei al op zoek gegaan.
Na een aantal clubsports en GTI's gereden te hebben kwam ik erachter dat in Nederland de auto's erg kaal zijn 2e hands.
Mijn 1.2 was voller dan menig GTI/Clubsport.
De clubsport viel af omdat er bij montage trekhaak een gat in de diffuser achter komt.
Nieuwe GTI ook overwogen maar gezien wat ik erop wilde hebben was de prijs te hoog dus op zoek naar een gebruikte.
Het moest een performance worden omdat deze een carbon interieur heeft ipv pianolak.
Uiteindelijk via een dealer een GTI uit Duitsland laten komen die bij vw vandaan kwam.
Ik was bang dat er met die auto's veel getrapt zou zijn maar de 3jaar extra fabrieks garantie stelde mij gerust.
Even lijstje met de opties die erop zitten:
Dynamic Chassis Control
18" Austin velgen
Winterset 18" Salvador velgen
Dicover Pro
Panoramaschuifkanteldak
Stof/Alcantara bekledring
Verkeersteken herkenning
Trekhaak wegklapbaar
Spiegelpakket
Bi-Xenos koplampen
Parkassist
Keyless entry
Opbergpakket
Verwarmbare voorruit
90% zonwerend glas
Dab+
Blindspot sensor plus met uitparkeer assistent en laneassist
Alarm plus
Dynamic light assist
LED mistlampen
Achterruit camera
Led acterlichten
winterpakket
adaptive cruise control
36 maanden aanvullende fabrieksgarantie (max. 100.000km).
Tot nu natuurlijk geen problemen rijden etc is net zoals mijn oude 1.2, echter de auto is wat stugger/sportiever ook de dsg schakelt wat anders.
Tja de auto verbruikt meer maar dat is logisch.
Ook de verzekering was wat hoger dan verwacht.
tja nieuw waarde bleek ook bijna 54k te zijn.
Waar ik ook niet aan gedacht had dat de olie temperatuur veel langer duurt voordat die 80+ is dan bij de 1.2.
De 1.2 was na 6 a 7km al 80+ bij de gti ben ik al dik 10km verder.
Op naar meer km'ters
2500km verder
- 24.700 km
Nu na een dikke maand en een 2500km verder kan ik iets meer vertellen over mijn ervaring met de auto.
Ik vind hem heerlijk rijden je merkt dat deze minder op comfort is gemaakt dan de vorige 1.2tsi.
Ook maakt hij meer geluid binnen maar dat is wel het brommen van de motor wat ik wel sportief vind.
Mijn vrouw vind het wat minder en had toch liever de vorige auto.
Ik ben echter tevreden en stuurt heerlijk.
Voor dagelijkst verkeer kan je gewoon het goed uithouden.
Ben benieuwd naar de vakantie rit dan ook.
Verder was de auto vol met opties die ik dan zoveel mogelijk benut.
Maar ik zet lane-assist meestal wel uit, acc werkt zoals bij de vorige auto en is gewoon goed.
Uitparkeerassist ook al gemerkt toen ik achteruit reed en er een auto aankwam remde de auto al had ik de auto zelf al gezien en die stopte om mij uit te laten parkeren.
schuifdak ook al gebruikt van het weekend heerlijk.
De zomer wielen zijn er ook al op gelegd.
Verbruik is zoals verwacht wel een dikke 30% hoger dan mijn vorige 1.2 zie ook spritmonitor. Maar goed dat wist ik ook wel.
De dsg 6 doet zijn werk al is het wel wennen t.o.v. de 1.2 7traps, de schakelmomenten liggen net bij andere snelheden wat ik vaak niet fijn vind en volop flipper, al deed ik dat bij de vorige ook al.
Heb nog nagedacht om te laten chippen maar daar ben ik maar vanaf gestapt.
Nog geen problemen gehad met de auto.
10000km ermee gereden
- 32.500 km
Nu na een 10k met de GTI te hebben gereden kan ik zeker meer er over vertellen.
Wat een heerlijke dagelijkse wagen is het.
Een heerlijke brom met altijd voldoende power.
Afgelopen vakantie met de vouwwagen erachter "no problem" al vond ik dat van de 1.2 hiervoor ook al, maar nu geef je gewoon gas berg op en zelfs auto's zonder iets erachter gaf je dik het nakijken.
DSG
tja dat blijft toch een ding bij mij.
Ik flipper meer dan dat ik het zijn werk laat doen.
DSG met vooruitziende blik zouden ze nog moeten uit vinden.
Twijfel nog zeer of ik een Golf 8 ga aanschaffen hierna met dsg.
Het blijft een haat/liefde verhouding.
Opties:
SCHUIFDAK heel mooi maar zoals bekend bij open rijden hoor je vaak kraakjes waar ik niet echt tegen kan.
ACC is echt perfect merk dat deze alweer iets anders werkt dan mijn vorige golf met acc must have optie.
LANE ASSIST zet ik soms aan als ik wat wil pakken in de auto daarna weer uit daar is nog veel werk mee om het goed te krijgen.
VERKEERSBORDEN herkenning handig als je denk een bord gemist te hebben maar vaak klopt het ook weer niet.
BLIND SPOT altijd uit staan ik zie altijd wat er om mij heen gebeurd en nog nooit een dode hoek gehad.
VOORRUIT VERWARMING deze zie je niet zitten omdat het als folie erin zit dus geen draaitjes 1x gebruikt als test mijn auto staat altijd in de garage verder, maar werkt goed.
DAB goed geluid, alleen als je de grens overgaat word het ineens stil want dan moet je weer een andere dab zender opzoeken.
SPIEGELPAKKET altijd aan staan zeer handig als je in parkeert dan draaitje rechter spiegel omlaag
KEYLESS heerlijk net zoals in mijn vorige auto.
ACHTERUIT camera handig met aankoppelen maar ook andere obstakels zie je eerder
DCC Je merkt echt wel verschil met de instellingen maar eenmaal ingesteld en je zit er nooit meer aan.
PARK ASSIST nog nooit gebruikt maar het zit erop :)
VERBRUIK:
gemiddeld zit ik zo rond de 6 a 7L per 100km moet ik wel melden dat dit zeer veel 80kmh wegen zijn waardoor het verbruik redelijk laag is
Met de vouwwagen erachter kwam ik op en 7,5L met de cruise op 105kmh en wel af en toe even gas geven vooral berg op.
Ik ben daar toch wel tevreden over.
COMFORT:
Ritje naar zuid Frankrijk geen enkel probleem, niks te hard.
Al zei mij vrouw in het begin toen ik de auto op haalde dat ze die stugger vond (wat de auto ook is) maar in comfort modus er zeer goed te vertoeven.
POWER:
Voor mij meer dan genoeg wilde eerst chippen maar ik laat de auto helemaal origineel.
Volgende maand hoef ik niet meer met de auto naar het werk en zal deze voornamelijk stil staan. Ben al rond aan het kijken naar iets anders of ik houd deze voor de paar keer als ik dan toch weg moet met de auto,
Wat een heerlijke wagen
- 37.200 km
Na een 1,5jaar nog steeds erg tevreden met de auto.
De wagen rijd gewoon overal zo soepel en heerlijk dat je niet eens 123 in de gaten hebt dat je een snelle variant hebt.
Ik ben niet zo een hardrijder maar een enkele keer toch even snel er voor bij of met de vakanties berg op met vouwwagen even solo auto's laten zien dat je echt wel hard naar boven kan.
Het enige vind ik nog steeds de dsg de schakel momenten maar ook het wegrijden en stoppen kan ik niet aan wennen.
Sinds mijn werk vorig jaar veranderd is rijd ik (op de vakantie's na) niet zoveel meer wat erg jammer is.
Om die reden gaat hij ook weg maar dat hoeft niet van de ene op de andere dag.
Het werk van mijn vrouw is ook veranderd en ook haar Up staat meer stil dan die rijd.
Dus gaan we van 2 auto's terug naar 1tje.
Gegadigde zijn:
VW Golf 8 (introductie morgen)
VW T-Cross
Skoda Scala
Skoda Kamiq (vrijdag 25ste proefrit ingepland al)
Heb ook naar Mazda 3 en Mercedus A gekeken maar die gaan het beide niet worden.
Aanschaf kan nog maanden duren dus voorlopig die enkele keer nog met volle teugen genieten van de Golf.
Welke zo heerlijk strak over de weg gaat en daar nog steeds van geniet.
Auto gewoon origineel gelaten ondanks ik wel een andere uitlaat wilde en evt. chippen.
Maar er zit nog bijna een jaar fabrieks garantie op dus de volgende eigenaar mag dat eventueel fijn doen.
nog steeds super auto en nog niks anders gekocht
- 37.800 km
Bijna 2 jaar in bezit.
En zoals ik al in het vorige review vermelde ben ik nog steeds rond aan het kijken naar een opvolger.
Van de Golf 8 zijn inmiddels de prijzen bekend.
Dat is voor een volle bak aan opties zoals ik nu heb bijna een 45k!
Daarvoor rijd ik nog wel even de GTI en helemaal nu ik gezien heb dat de prijzen van de GTI's aardig dalen.
Maar de wil om van 2 naar 1 auto te gaan is er nog wel alleen hoeft het niet zo snel.
De Octavia 4 komt van de zomer en ben erg benieuwd naar de prijzen daarvan.
Over de GTI ben ik nog steeds zeer tevreden gaat deze maand een beurt krijgen en ben benieuwd wat daar uit voortkomt.
Elke keer als ik in de auto stap vind ik het een heerlijke auto om mee te rijden.
Heb nog geen enkel probleem gehad, rijd soepel genoeg vermogen het comfort is ook zeer goed.
3 jaar verder, heerlijke auto nog steeds
- 41.100 km
Laatste jaren rijd ik veel minder omdat ik op fiets afstand van mijn werk woon, zelfs onze 2e auto staat meer in de garage dan deze rijd.
De keuze om van 2 naar 1 auto te gaan is er dan ook nog steeds.
Maar elke keer als ik dan in de auto stap is het zo een fijne auto.
De Up die als 2e auto is hebben we nieuw aangeschaft en na bijna 5 jaar en 20.000km is het voor stads ritten een zeer zuinige auto toch zal deze er waarschijnlijk uit gaan en heb al advertentie klaar staan op autoscout.
Maar ook de golf zal dan voor kleine stukjes gebruikt gaan worden en zal de keuze toch voor een andere auto gaan.
De Octavia 4 een tijd terug proefrit gedaan met een first editie, dat is het niet geworden toen omdat ik snel moest beslissen volgende de dealer en ik laat me niet onder druk zetten.
Ook de inruil prijzen waren erg laag en vandaar dat de Up zelf verkocht word en ook de golf zal ik beter zo kunnen verkopen deze heeft ook nog vw garantie tm juli 2021 (ja 5jaar garantie vw Duitsland).
De nieuwe 8 gezien begin wel aan het model te wennen maar de Pon keuzes qua modellen/opties is nogal beperkt.
Ook is de golf stukken duurder dan de skoda.
De komende maand(en) zal ik toch de knoop moeten hakken.
Als het een octavia word dan gaat het om de hatchback welke ik mooier vind dan de combi's ruimte toch zat in zo een wagen.
problemen met de Golf heb ik niet gehad, vorig jaar met de beurt lekte de waterpomp wat een kwaal bleek te zijn en die is onder garantie vervangen.
Verder geen enkel probleem gehad.
weer eens wat anders
- 45.000 km
Na dik 3,5 jaar heb ik het toch niet kunnen laten en een andere auto gekocht zie deze (start) review https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/skoda-octavia-2021-2/.
Nu eerst over de Golf.
Dit is echt een zeer fijne wagen en had deze achteraf nog best willen houden.
Lange afstanden met de vakanties een heerlijke auto met altijd genoeg vermogen ondanks ik een rustige rijder ben.
De DCC had ik altijd op comfort staan en vond dat de fijnste stand.
ACC is geweldig gewoon en ik vind dat gewoon een must doe er alles mee stad, snelweg overal staat het aan.
Laatste paar jaar werd er helaas weinig gereden niet door corona maar doordat ik op fiets afstand van het werk zit.
Dus de fiets maakt de km'ters nu.
Heb er natuurlijk niet super veel mee gereden maar heb ik totaal geen problemen met de auto gehad.
Ik kan zo een auto gewoon als gezins wagen aanbevelen, ruimte is goed comfort is goed rijd en stuurt heerlijk zolang je geen 50000km per jaar vol gas vallen de brandstof kosten ook wel mee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.