Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI Performance (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 TSI GTI Performance |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 26.350 km |
Eerste ervaringen
- 3.500 km
Omdat ik altijd erg graag autoreviews lees van anderen en daar soms ook nuttige informatie uithaal, leek het me leuk om nu ook eens zelf een review te schrijven. Taalkundig ben ik niet groots dus zinsopbouw en spelling zal niet altijd top zijn. Ik geef mijn eerlijke mening over deze auto en zal proberen zowel de plussen en de minnen goed te verwoorden. Het is een mening en niet de waarheid.
Eindelijk!
7 juli stond mijn auto te glimmen in de showroom, eindelijk ga ik de auto ophalen die ik al heel lang wilde hebben, de Golf GTI. Altijd al een liefde gehad voor het merk Volkwagen en na 3 maanden en 3500 km later blijkt dat deze liefde voor het merk mij ook een beetje blind heeft gemaakt (daarover later meer). In het verleden 2 keer een Golf GTD gehad en toen ik ging kijken naar een hot hatch kon dit maar 1 auto worden: Golf GTI.
Ik ben nu dus 3500 km verder en ik denk dat ik de eerste ervaringen nu wel kan delen.
Uitvoering/belangrijkste opties:
- GTI Performance Pack handbak
- Wit
- 19 inch Santiago velgen
- Navigatie (Discover Media)
- Inklapbare spiegels
Lang over deze uitvoering/opties heb ik niet hoeven nadenken toen ik de auto ging bestellen op 1 na. En dat was een handbak of toch DSG. Na heel lang nadenken (lees twijfelen) gekozen voor de handbak. Deze auto is een prive auto voor de hobby waar ik niet meer dan 15000 km per jaar mee ga rijden en waarschijnlijk niet veel mee in de file terecht kom. DSG ken ik van de GTD die ik heb gehad en ik snap dat mensen dit bestellen. Rijdt heel comfortabel en schakelt sneller dan je ooit zelf zal kunnen.
Wilde absoluut het performance pack erop hebben en wel om 2 redenen. Het sperdifferentieel en de betere remmen. Met zo'n auto wil je niet alleen hard rechtdoor maar ook hard door een bocht kunnen. En goede remmen wil je gewoon hebben op een auto die (na tuning) behoorlijk hard van zijn plek gaat.
Hoe rijdt het?
Toch het belangrijkste van een hot hatch, hoe rijdt het!? En hoe leuk is het!? Om het met eerste te beginnen, het rijdt super! De eerste 1200 km rustig aan gedaan, de dealer gaf duidelijk aan de eerste 1000 km niet te gek te doen met zowel de hoogte van de toeren als de remmen. Hier netjes aan gehouden (valt niet mee trouwens). Na 1200 km de motor wat meer toeren laten maken en dan kom je erachter dat het een heerlijk blok is. Veel koppel, motor pakt goed op bij lage toeren en trekt goed door tot ongeveer 5700 tpm. Na 1600 km de auto naar JD gebracht. Krachtkuur gegeven naar 290 - 300 pk (ik heb hem niet op de rollerbank gehad) en het koppel gaat van 350 nm naar ongeveer 430 nm. En dit verschil merk je! Ik ben best wat gewend qua snelheid (rij ook motor) maar de auto is echt snel geworden. Op droog wegdek kan de auto het ook goed kwijt. Vooral de tussenacceleraties zijn echt een feest! Op de snelweg bij 120 km/u terug naar 3, gas erop en dan gaat tie echt, super! Hij knalt door naar ver boven de 200 km/u. Pas bij 225 km/u a 230 km/u gaat de luchtweerstand het langzaam winnen van de auto. Versnellingsbak schakelt prima, je voelt goed wat je aan het doen bent met genoeg 'weerstand'. Wel had het iets zwaarder gemogen, het is mij net iets te licht.
Wegligging is formidabel, ongekend hoe hard je met deze auto door een bocht kan! Ik moet gelijk zeggen dat ik op dit vlak niet veel gewend ben. Niet in andere hot hatch gereden oid. De enige referentiekader die ik heb is de vorige GTD. Die auto is zwaarder in de neus en heeft geen sper en dus eigenlijk geen vergelijk. Midden in de bocht vol op het gas en het sperdifferentieel trekt hem heerlijk door de bocht, een hele aparte ervaring! Let wel: dit alleen op droog wegdek. Is het nat/vochtig gaat dit niet op, tuurlijk werkt het sper dan nog wel maar de tractioncontrole grijpt dan zo vaak in dat de echte snelheid er wel uit is. Opzich niet gek met 430 nm op de voorwielen. De auto staat op 19 inch en heeft geen instelbare dempers (optie vond ik te duur). Desondanks vind ik het comfort acceptabel. Je voelt alles goed in de auto maar dat weet je van te voren met een sportonderstel en 19 inch. En dat hoort ook bij de auto anders moet je een GTE of GTD bestellen.
Hoe leuk is het!?
En hier gaat het een beetje mis in mijn geval. Ik schreef in de opening mijn liefde voor het merk Volkswagen en dan met name de GTI. Tuurlijk heb ik bij mijn keuze welke auto het moest worden ook wel bij andere merken gekeken. Megane RS, Audi S3, Focus ST. Bij allemaal had ik snel argumenten om er überhaupt niet naar te gaan kijken en laat staan om ermee te gaan proefrijden. Dit had ik achteraf wel moeten doen. Over het rijden (weggedrag en motor) ben ik heel positief zoals je hierboven hebt kunnen lezen. Maar op één of andere manier geeft mij de auto niet het plezier wat ik verwacht had. Moeilijk om uit te leggen waardoor het precies komt maar ik ga het toch proberen. Stuurgevoel is goed maar veels te licht! Ik wil meer 'werken' in de auto en meer het gevoel hebben dat ik er wat voor moet doen. Overigens, de besturing is wel precies, ik kan de auto goed plaatsen en de commando's aan het stuur worden snel opgevolgd. Een andere tegenvaller is het geluid, de auto klinkt gewoon niet als een sportieve auto. Er zit een leuk 'brommetje' in maar niet meer dan dat. Bij geen enkel toerental (ook niet bij 5500 tpm) klinkt het blok echt lekker/sportief. Het is niet dat het een vervelend geluid is maar je wordt er geen moment opgewonden van. Ook vlakt de motor snel af na ongeveer 5400 tpm. Het was leuker geweest als ze hem onderin de toeren iets 'luier' hadden gemaakt en bovenin de toeren wat sterker. Ik weet dat je een vier cilinder nooit met een zes cilinder mag vergelijken maar wat klonk de 3.0 zes in lijn toch lekker in mijn vorige X5..
Ik snap goed dat ik bovenstaande klachten (het ontbreken van het echte plezier) vooraf had kunnen merken/voorzien. De liefde voor het merk (met name de GTI) heeft mij toch een beetje verblind. Tijdens de proefrit van 5 uur ben ik niet kritisch genoeg geweest en was toen teveel / te snel onder de indruk van de kracht van de motor en het bochtgedrag. Volgende keer als ik een nieuwe auto ga uitzoeken dan wil ik de auto een heel weekend mee voor een proefrit.
Algemene punten:
- Verbruik: (1 : 10), ik rij best veel in de stad en op B wegen
- Kwaliteit: goed, dashboard zit goed in elkaar. Uiteraard kraakt of piept er niks (mag ook niet bij een auto als deze met 3500 km op de teller).
- Navigatie: ik heb de eenvoudige versie en die werkt prima. Snel met (her)berekenen, streamen van mijn telefoon gaat goed. Geluid is goed, het Dynaudio pakket zit erop (betere speakers en een subwoofer)
Plussen:
- motor (qua kracht, souplesse, snelheid)
- bochtensnelheid (ongekend hoe hard je een bocht door kan)
- algemene kwaliteitsindruk
- stuurgevoel
- zitpositie (ik zit er super in, goede stoelen die lekker laag kunnen)
Minnen:
- motor klinkt niet sportief / vlakt na 5400 tpm af
- stuurgevoel is wel precies maar niet sportief (veels te licht)
- versnellingsbak heeft genoeg weerstand maar schakelt te licht
- auto mist het echte plezier
Voorlopige conclusie:
Ondanks dat de auto mij niet sportief genoeg is (ik heb hierboven beschreven wat mijn definitie van sportief is), vind ik het toch leuk om in deze auto te rijden. Het is een snelle auto waarmee je ongenadig hard door een bocht kan. Bovendien is de algemene indruk goed (zitpositie, navigatie, stereo). Maar af en toe knaagt er toch wat.. Wordt vervolgd en ik zal dan ook even een paar foto's toevoegen.
auto ingeruild
- 26.350 km
Zoals hierboven al beschreven heeft de auto mij niet gebracht wat ik had verwacht/gehoopt. Het is in de basis echt een hele goede auto. Zeer snel (vooral na het chippen), zitpositie, degelijkheid, navigatie. Er zitten gewoon zeer veel pluspunten aan deze auto. Voor mij mist hij echter een zeer belangrijke eigenschap en dat is lol. De auto ingeruild voor een mercedes 350c station. En voor de echte fun ga ik voor een tweede auto op zoek naar een BMW Z4 (met 3.0i zes cilinder en handbak). Het wordt er 1 uit de eerste serie (E85) van bouwjaar 2003-2009 omdat ik deze veel mooier vind dan zijn opvolger de E89. Mochten er nog vragen zijn naar aanleiding van mij review dan hoor/lees ik het. Van de Mercedes en BMW ga ik ook een review schrijven. Gegroet
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI BlueMotion Navi, Leer/Alc, CC, PDC, Multimedia, PDC, LM, z.g.a.n. APK – Inruil Mogelijk –
- 2012
- 194.111 km

Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI Business Edition Connected R 140Dkm.NAP, Leer, Stoelvw, Navi, CC, PDC & Cam, LM,– Inruil Mogelijk –
- 2016
- 139.871 km

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Highline
- 2013
- 124.658 km