Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI Performance (2013)

autoreview

Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI Performance (2013)

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 TSI GTI Performance
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst25.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 8.000 km

Hoi iedereen,

Na mijn 1e jaar aan de universiteit werd het tijd dat mijn Ford Focus 1.4 van 2000 plaats zou maken voor iets nieuws. Er waren gewoon te veel kosten aan om hem door de jaarlijkse keuring te krijgen. Met spijt in het hart nam ik afscheid van mijn "bakste". De Focus was enorm comfortabel en degelijk. Deed wat hij moest doen en startte van de eerste keer in weer en wind. De teller stond op 256 000 KM's.

De Focus zijn opvolger zou als "tweede" auto fungeren. Tijdens de werkweek zal hij door mezelf gebruikt worden en in het weekend door mijn ouders als zij een tweede wagen nodig hebben. (Naast een BMW 530 GT en Audi 80 van 27 jaar oud)
Alle wagens worden privé gereden (België).

Mijn vader en ik (twee liefhebbers) hebben een lijstje gemaakt welke wagens in aanmerking zouden komen. Onze doelstellingen:
- zuinig
- Weinig taksen
- Nieuw model
- Veilig

Na een Volvo 40 D2, Ford Focus, Mercedes A180, Audi A1, Golf VII 1.6 TDI,.. bekeken te hebben zaten we toch wat op onze "honger' zoals wij Belgen dat zeggen. De opvolger mocht wat meer passie hebben...

Naar de plaatselijke dealers en Mobile.de
Auto's die we bekeken hebben...
- Audi A3 2.0 TDI
- Audi TT
- BMW 125I
- BMW 328I sedan
- BMW 335I Coupé
- BMW Z4 2.0 tot 35I
- Mercedes A250
- Porsche Boxter
- Volvo V40 T5
- Volkswagen Golf VII GTD
- Volkswagen Golf VII GTI
- Volkswagen Beetle 2.0 TSI en TDI
- Opel Astra OPC

Na verschillende testritten en bezoeken aan verschillende showrooms hebben we ons laten verleiden voor een testrit met de Golf VII GTI Performance met professionele chauffeur (Importeur D'ieteren). En ja hoor! Wat een toeren die allemaal uithaalde! 180km/h in een bocht waar een mooi bord van 70km/h prijkt etc...Het sublieme en de perfecte wegligging vielen meteen op. Nadien mocht ik het stuur overnemen. Mijn eerste reactie was: "rijdt als een gewone Golf". Comfortabel en vlot zoals het hoort.
Zet het adaptief onderstel en de DSG op standje 'Sport' en hij veranderd in een echte wolf in schaapskleren. Genoeg vermogen om 97% van het verkeer los te rijden en een leuk maar toch discreet brommetje. Volgens vele is de GTI niet hardcore genoeg om een echt circuit-beest te zijn. Wel gelijk hebben ze, maar voor wat ik de wagen gebruik is dat perfect! Ik kom graag ontspannen uit mijn wagen als ik ergens naar toe rijdt. Ook valt hij niet echt op tussen de andere wagens. Precies wat we zochten! Een comfortabele en discrete krachtpatser die waar nodig een echte sportwagen wordt. Keuze gemaakt, het werd een GTI.

Na verschillende garages afgelopen te hebben zag ik dat op een 60km van mijn woonplaats een Golf VII GTI Performance in de showroom stond. Op zaterdag een kijkje genomen en ja hoor dit zou hem worden.

Golf VII 2013 GTI Performance 5-deuren 230PK in Carbon Steel Grey Metallic
DSG
Stof "Clark"
Xenon (Dynamic)
Adaptive Cruse Control
Led achterlichten
GPS Discover Pro 8"
Dynamic Chasis Control
Mobile Device Interface
Park Pilot
Verdonkerde ruiten
Elektrisch panoramisch open dak
17" Brooklyn velgen
...

Na wat onderhandelen toch een mooi kortingspercentage gekregen en een overname van de Ford.

De Motor:
Na de eerste 3000km hem rustig ingereden te hebben kon er af en toe het gas eens op. Vooral bumperklevende debielen die na veel vijven en zessen dan toch voorbijsteken zullen het geweten hebben. Natuurlijk ook de gebruikelijke stoplicht-sprinters en "zij die het niet snel genoeg vinden gaan aan het rode licht" bijten zo goed als altijd in het stof. Al bij al hou ik er een rustige rijstijl op na. Ik geniet graag van de auto :-).

Onderstel:
De GTI is lekker comfortabel op de ECO, Normaal en Comfort-stand. Zet hem op Sport en hij wordt scherper, wat zeer leuk is. Op deze Sport-stand wordt hij zeker niet te hard zoals bij de meeste concurrenten wel het geval is. Precies hard genoeg met toch nog een vleugje souplesse en comfort.
Het Dynamic Chasis Control is echt wel een meerwaarde.

Sturen:
Sturen doet hij echt goed. In de Sport-stand wordt het stuur kunstmatig zwaarder. Niet overdreven, maar juist genoeg. Ook de functie dat je lichter stuurt als je trager rijdt en omgekeerd is een pluspunt. Het is even wennen maar zeker een meerwaarde.

Interieur:
Tja, VAG = kwaliteit. Tot nu toe geen kraakjes of rammels. Hopelijk houden we dat zo.
Minpunt is wel dat op deze wagen geen elektrisch verstelbare zetels als optie werd aangeklikt. Als mijn moeder gereden heeft geraak ik (1,90m) niet meer in mijn eigen auto :-).

Verbruik: Het is een GTI en hij is nieuw... Een wonder der verbruikscijfers zal hij nooit worden maar hij doet het goed tot behoorlijk. Rij je rustig haal je makkelijk 7,5l/100km. Rij je wat door en ga je echt stoeien geraak je makkelijk aan 14 a 15l/100km. Wel spijtig dat de tank amper 50 liter groot (of klein) is.

Velgen:
Velen zullen zeggen dat er maar saaie velgen onderstaan. Inderdaad, deze zullen spoedig vervangen worden door de Preatoria velgen (19") die optioneel te bestellen zijn op de nieuwe Golf VII R.

Het geluid:
Het geluid mag altijd wat beter en harder maar is zeker 'mooi' te noemen. Vooral de typische DSG 'plofjes' zijn een streling voor het gehoor. In de media is er altijd wel kritiek dat een GTI te braaf klinkt. Wel beste journalisten en andere, als je elke dag in een wagen moet rijden is een geluid dat constant huilt, brult en kraakt echt niet bevorderlijk voor je eigen rust. Een halfuurtje zulk geluid is super maar nadien gaat het voor mij storen.


Problemen:
Ja die zijn er...
Bij het leveren was er niet genoeg benzine in met als gevolg dat hij op de dorpel van de garage weigerde dienst te doen. Ze hebben hem dus letterijk de garage moeten uitduwen en met een jerrycan benzine moeten bijvullen. Leuke anekdote voor later denken we dan.

1e punt: Witte lijmrestjes onder bumper --> Zelf kunnen schoonpoetsen
2e punt: Barst in nummerplaathouder --> Vervangen onder garantie
3e punt: Adaptive CC werkte niet meer --> Sensoren zaten los --> Verholpen onder garantie
4e punt: Plots geen olie meer!!!!! --> Naar garage --> waarschijnlijk niet volledig gevuld bij aflevering maar moet worden opgevolgd.

Conclusie:
Tot nu toe nog geen spijt gehad. Het is de ideale allrounder. Zij die zeggen dat hij te soft is kan ik deels begrijpen. Als ik een echte harde sportwagen wil zal ik wel naar een Lotus, Caterham,... gaan. Deze zijn inderdaad bedoelt om te boenderen op een circuit. Met een type "hothatch" gaat 90% van de koper nooit het circuit op. Daarom heb ik dus liever mijn comfortabele Golf in plaats van een type Megane RS,... . Deze zijn op een circuit inderdaad beter maar op de openbare weg zal je me met een Megane RS of Focus ST zeker niet achterlaten. De GTI is de ideale allrounder en last but not least een symbool.

Ik hou jullie verder op de hoogte...

Nathan (België)


Bijna een jaartje ver...

  • 17.000 km

De wagen is bijna een jaartje oud. Ondertussen 17.000 km gedaan en geen noemenswaardige problemen die te wijten zijn aan de auto zelf.

Wel op deze 17.000 km 2x olie moet bijvullen....

Enige puntje om aan te halen is een debiel die zonodig met zijn sleutel een mooie kras op de motorkap moest trekken van bijna een halve meter lang. Deze was gelukkig niet al te diep en hebben ze eruit kunnen polieren.

Verder heeft de oma met de deur tegen een muurtje gezeten. Nog nooit zo een "slag" gehoord! Ik dacht even dat ik geen deur meer had. Meer dan een stukje lak was er niet weg. Dit makkelijk zelf verholpen met een stiftje. Hier zie je niks meer van.

Wat ik wel opmerk is het feit dat de GTI wat agressie opwekt. Als je aan een rood licht staat te wachten is er altijd wel iemand die eens wil ontdekken hoe snel zijn auto is in vergelijking met de GTI. Een BMW 530d of 330d kan vb goed mee tot 100 km/h. Maar van 100-200 trek je hem er met alle gemak uit. Ook een handgeschakelde Porsche Cayman S was toch even verrast als een GTI'tje in z'n staart bleef plakken.

Daarnaast zijn er de niet kenners die denken dat het een 1.6'je is met het nodige bumperwerk. Dit is precies waarom ik een GTI verkies boven vb een OPC. --> Ingetogenheid



Verder is het verbruik gestabiliseerd bij 9l/100 km.

25.000 km

  • 25.000 km

Wagen heeft op 20.000 km eerste onderhoud gehad. Niks speciaal gevonden of moeten gebeuren. Er was wel een update voor het mechanische sperdifferentieel.

Verder niet gekozen voor winterbanden. Echt winteren deed het nog niet en bij hevig winterweer laat ik de wagen toch liever binnen staan.

Voor de rest nog steeds zeer tevreden met de wagen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.