Volkswagen Golf 2.0 TSI 4Motion R (2016)

autoreview

Volkswagen Golf 2.0 TSI 4Motion R (2016)

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 TSI 4Motion R
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf9.469 km
KM-stand laatst24.500 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volkswagen Golf R

  • 24.500 km

Nadat ik bijna negen maanden met plezier in mijn Golf Oettinger heb gereden, ben ik aangekomen bij mijn zesde Golf. De Golf R welteverstaan. Geen import. En in de meest passende kleur. Lapiz blue. Voorzien van 19 inch velgen Pretoria. 235/35 banden. Auto is van februari 2016 en aangeschaft in november 2016 met bijna 9500 km.

Automatische dsg versnellingsbak. Talloze opties. Elektrisch panoramadak. Keyless entry and go. Discovery pro navigatie. Dynaudio geluidssysteem met subwoofer. Het is niet onwaarschijnlijk dat de optie adaptieve cruisecontrol ooit gestandaardiseerd wordt. Cruisecontrol die automatisch afremt wanneer je te dicht op een voorganger komt. Een aantal opties die ontbrak bij mijn oettinger. Niet gedacht dat een golf r aanzienlijk beter zou rijden. Daarnaast oogt de golf r een stuk volwassener en ingetogener dan een golf gti. Het is overduidelijk dat de vierwielaandrijving een andere beleving geeft dan een gti met voorwielaandrijving.

Af fabriek rijdt een dsg automaat nogal onplezierig. Uitsluitend om de CO2-uitstoot te minimaliseren en het milieu te ontzien. Althans, dat heb ik me laten vertellen. De dsg schakelt ietwat te enthousiast naar een volgende versnelling. De sportstand doet het tegenovergestelde. Naast dit te hebben laten modificeren bij JD heb ik meteen het vermogen geextremiseerd. Het vermogen van 300 pk naar bijna 400 pk en een koppel naar 500 nm en het woord extremist is te begrijpen. En dit voor een golf.

De wegligging is verbazingwekkend goed. Het vermogen en het koppel in combinatie met de 4wielaandrijving is perfect in balans. Het geluid is synthetisch maar komt daardoor wel in de buurt van mijn vorige R32. De golf r heeft betere rijeigenschappen dan de ietwat logge R32. Allicht door de geblazen motor, het gewicht, de vernieuwde techniek en de haldex koppeling.

Inmiddels heeft de auto 24500 km. Genoeg kilometers gereden om een goed beeld te hebben over de golf r. Het rijden is elke keer weer een genot. Het sturen is minder wollig geworden dan de golf 6. Met regelmaat blijf ik me verbazen over de snelheid door het enorme vermogen. Je moet je namelijk blijven realiseren dat je het vermogen zelden kunt aanspreken. Mits je je rijbewijs op waarde inschat.

Voor het bedrag van deze ubergolf zijn er natuurlijk alternatieven. Dat betekent dan wel dat je van een dergelijk model niet het topmodel hebt. Dat is doorslaggevend voor mij om voor de golf r te kiezen. Daarnaast ben ik van mening dat dit een van de slingers in het leven is. Carpe diem.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.