Volkswagen Golf 2.0 TSI 4Motion R (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 TSI 4Motion R |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 9.469 km |
KM-stand laatst | 24.500 km |
Volkswagen Golf R
- 24.500 km
Nadat ik bijna negen maanden met plezier in mijn Golf Oettinger heb gereden, ben ik aangekomen bij mijn zesde Golf. De Golf R welteverstaan. Geen import. En in de meest passende kleur. Lapiz blue. Voorzien van 19 inch velgen Pretoria. 235/35 banden. Auto is van februari 2016 en aangeschaft in november 2016 met bijna 9500 km.
Automatische dsg versnellingsbak. Talloze opties. Elektrisch panoramadak. Keyless entry and go. Discovery pro navigatie. Dynaudio geluidssysteem met subwoofer. Het is niet onwaarschijnlijk dat de optie adaptieve cruisecontrol ooit gestandaardiseerd wordt. Cruisecontrol die automatisch afremt wanneer je te dicht op een voorganger komt. Een aantal opties die ontbrak bij mijn oettinger. Niet gedacht dat een golf r aanzienlijk beter zou rijden. Daarnaast oogt de golf r een stuk volwassener en ingetogener dan een golf gti. Het is overduidelijk dat de vierwielaandrijving een andere beleving geeft dan een gti met voorwielaandrijving.
Af fabriek rijdt een dsg automaat nogal onplezierig. Uitsluitend om de CO2-uitstoot te minimaliseren en het milieu te ontzien. Althans, dat heb ik me laten vertellen. De dsg schakelt ietwat te enthousiast naar een volgende versnelling. De sportstand doet het tegenovergestelde. Naast dit te hebben laten modificeren bij JD heb ik meteen het vermogen geextremiseerd. Het vermogen van 300 pk naar bijna 400 pk en een koppel naar 500 nm en het woord extremist is te begrijpen. En dit voor een golf.
De wegligging is verbazingwekkend goed. Het vermogen en het koppel in combinatie met de 4wielaandrijving is perfect in balans. Het geluid is synthetisch maar komt daardoor wel in de buurt van mijn vorige R32. De golf r heeft betere rijeigenschappen dan de ietwat logge R32. Allicht door de geblazen motor, het gewicht, de vernieuwde techniek en de haldex koppeling.
Inmiddels heeft de auto 24500 km. Genoeg kilometers gereden om een goed beeld te hebben over de golf r. Het rijden is elke keer weer een genot. Het sturen is minder wollig geworden dan de golf 6. Met regelmaat blijf ik me verbazen over de snelheid door het enorme vermogen. Je moet je namelijk blijven realiseren dat je het vermogen zelden kunt aanspreken. Mits je je rijbewijs op waarde inschat.
Voor het bedrag van deze ubergolf zijn er natuurlijk alternatieven. Dat betekent dan wel dat je van een dergelijk model niet het topmodel hebt. Dat is doorslaggevend voor mij om voor de golf r te kiezen. Daarnaast ben ik van mening dat dit een van de slingers in het leven is. Carpe diem.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Highline Business R AUTOMAAT|STOELVERWARMING|LED KOPLAMP|NAVIGATI|CRUISE CONTROL|VIRTULE DISPLAY|ACHTERUIT RIJ CAMERA|R-LINE
- 2017
- 208.856 km

Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline | Navi | Cruise | PDC |
- 2012
- 155.359 km

Volkswagen Golf 1.0 TSI BNS ED. CONNECTED NAVI LMV PDC-CAMERA
- 2016
- 215.585 km