Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • Golf

Volkswagen Golf 2.0 TSI 4Motion R (2015)

autoreview

18
Volkswagen Golf 2.0 TSI 4Motion R (2015)
BK 1
  • BK 14
  • Gebruikersreview
8 juni 2016 om 13:23
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 TSI 4Motion R
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf20.000 km
KM-stand laatst53.000 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen.

  • 22.000 km
  • 8 juni 2016

Nadat ik afscheid heb genomen van mijn OPC, waar ik met veel plezier in heb gereden, de eerste bevindingen van mijn Golf R. Voordat ik de knoop doorhakte, gereden met de Audi S3 en dus de Golf R. Een beperkte keuze oké, maar dat komt omdat ik graag een vierwielaangedreven auto met automaat wilde in het C segment. En dan blijven er maar heel weinig auto's over. In de S3 (limousine) kon ik geen lekkere zit vinden en zat ik met mijn hoofd zo goed als tegen het dak aan. Dit vind ik niet prettig. In de R is dit veel beter voor elkaar. Omdat ik in de OPC erg goede en verstelbare stoelen had, word je best veeleisend en daarbij vind ik prettig zitten in een auto erg belangrijk. Standaard heeft de bestuurdersstoel in de R wel hoogte- en lendensteun verstelling, maar kan het zitvlak niet gekanteld worden. Dit kan wel bij de elektrisch verstelbare versie en daar ben ik dus naar op zoek gegaan. En omdat de R veel in zwart en blauw wordt aangeboden, was ik gelijk overtuigd van de metallic "grijsbruine" kleur toen ik deze in het echt zag. Een mooie en chique kleur vind ik zelf. Omdat mijn R een Duitse company car is geweest, is deze voorzien van de nodige extra opties (al is de auto standaard zeker niet karig uitgerust), zoals lederen bekleding, de Discover Pro Navigatie, Dynamic Chassis Control, Keyless Acces, Panorama schuif-/kanteldak, Adaptive Cruise Control, Dodehoeksensor, Lane assist, Front assist, verkeersbordenherkenning en met 19" velgen. Kortom, een mooie complete auto.

Wat zal ik zeggen over de eerste rijervaringen? Het rijden voelt aan als een voorwielaandrijver, al heb je bij vol optrekken geen last van wielspin. De automaat is erg ontspannen rijden en bij accelereren kun je zelf niet sneller schakelen naar mijn mening. De auto voelt comfortabeler aan dan mijn vorige auto, al wordt hij in de "race" stand wel wat stugger en alerter, maar zeker niet zo hardcore als de OPC. In "normal" rijdt de auto gewoon lekker soepel en comfortabel. Het accelereren is een fijne gewaarwording en de auto "trekt" maar door. In die zin zijn de positieve recensies over deze auto naar mijn mening volledig terecht.
Ik ben pas een paar duizend kilometer onderweg, maar ik ben tot nu toe zeer positief over deze auto. Hopelijk nog veel fijne kilometers. Tot een volgende review.

Enkele maanden verder.

  • 26.000 km
  • 5 oktober 2016

Een aantal maanden verder, met daarbij de vakantierit naar Oostenrijk inbegrepen. Hoe gaat het met mij en de R? Onze relatie bevalt eigenlijk uitstekend, ik voel me thuis en op mijn gemak achter het stuur. Op de autobahn in Duitsland ging het prima, het versnellen gaat gemakkelijk en de wegligging/rijden op hoge snelheden is prima. Al moet ik daarbij opmerken, dat ik echt niet tot de grens ga, maar gewoon veilig gebruik maak van de mogelijkheden. Ik vond de auto erg vertrouwd aanvoelen en met de DSG is het heel fijn rijden, ook met het vele remmen en optrekken op de autobahn, in de bergen of in de stad of file. Ik hoef niet meer te schakelen en in eerste instantie leek het mij enigszins oubollig, maar het bevalt me eigenlijk gewoon heel erg goed. In de bergen is dit ook fijn, niet meer terugschakelen en bij doorschakelen geen terugval, wat met handbak wel het geval is bij bergop rijden. Door het vermogen kan bergop versneld worden en dit voelt gewoon heel lekker. De adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning en achteruitrijcamera ervaar ik als erg prettige accessoires.
Omdat zich nog geen winterse omstandigheden hebben voorgedaan, kan ik over de 4motion eigenlijk nog niets melden. Je merkt er niets van bij het rijden, alleen bij snel accelereren heb ik geen wielspin meer op de voorwielen wat bij mijn OPC regelmatig voorkwam. Ik ben nu bijna en half jaar in het bezit van deze auto en nog erg positief over deze VW. Ik vind het een echte wolf in schaapskleren en dat is hij ook. Op dit moment kan ik eigenlijk niets negatiefs bedenken, terwijl op deze site niet iedereen enthousiast is over VW vanwege behoudende modelwijzigingen, DSG of kettingen. Hopelijk blijft dit zo. Tot een volgende review.

Update

  • 43.500 km
  • 5 september 2018

Inmiddels een hele tijd geleden, nadat ik mijn eerste ervaringen opmaakte en deelde met (jullie) lezers van deze rubriek. Dit heeft ook wel te maken, dat het allemaal gewoon goed gaat met mij en de R. Mijn R bevalt mij echt nog heel erg goed en rijdt super. Het blijft erg plezierig om te rijden in deze wolf in schaapskleren. De adaptieve cruise controle en achteruitrijcamera i.c.m. de sensoren zijn overigens wel 2 opties die mij heel erg goed bevallen. Een keer gewend, wil je eigenlijk niet meer anders. De goede bruikbaarheid van de R blijft een sterk punt wat mij betreft, lekker rustig met het verkeer mee hobbelen en supersnel als dit kan.

Bij de garage geweest voor een reguliere olie- en onderhoudsservice, wat geen bijzonderheden opleverde. Ja, je moet de factuur betalen, dat dan weer wel. VW vind ik overigens wel duurder in onderhoud dan dat ik gewend was met mijn Opels. VW heeft een ietwat andere opbouw van pakketten.

In de vele commentaren op Autoweek items, lees ik heel vaak negatieve reacties over VW vanwege de sjoemelaffaire (is niet goed te praten), maar ook over het olieverbruik, kettingen, DSG en wat al niet meer. Zelfs bij autonieuws van andere merken, wordt dit gepost. Ook de Golf R wordt regelmatig genoemd, waarbij ik vermoed dat deze reaguurders zelf er geen bezitten of ooit in gereden hebben. Echter, ik herken hier helemaal niets van. Ik heb namelijk tot nu toe geen enkel probleem met mijn R, zelfs bijvullen van olie is niet aan de orde.

Zoals ik in het begin al min of meer aankondigde, een saaie review, maar dit komt vooral doordat de R mij gewoon heel erg goed bevalt. Tot later.

Zomer 2019

  • 53.000 km
  • 10 augustus 2019

In april 2019 moest ik mijn R voor de 1e keer aanbieden voor de APK. Omdat de olieservice ook aan de beurt was, dit tegelijkertijd uit laten voeren bij de dealer. Bij VW werkt het onderhoud zo, dat de boordcomputer aangeeft wanneer de olie vervangen zou moeten worden en om het jaar een inspectieservice. Daarnaast nog extra dingen zoals remolie, olie haldexkoppeling en de DSG.
Zoals ik had verwacht, geen bijzonderheden aangetroffen bij de APK. Ook wel prettig natuurlijk, want dit betekent bijna altijd extra kosten en de auto is nog vrij jong met een bescheiden aantal kilometers.

Net voor de zomervakantie pech met een steentje op de voorruit, een enorme tik wat eerst niets leek. Maar toen ik de auto een paar dagen later uit de garage reed zag ik helaas een barst. Vanwege het vele werk bij de reparateur moest ik ruim een week wachten en in die week groeide de barst. Door de gelaagdheid en omdat de barst onderin zat, geen hinder van gehad. De ruit is vakkundig vervangen en dus op vakantie met een nieuwe voorruit.

Mijn ervaringen met het rijden in de R zijn eigenlijk onveranderd, nog steeds erg blij mee! Vanwege de verschillende verhalen over de risico's bij keyless entry toch ook maar zo'n hoesje gekocht waar 's nachts de sleutel in kan. Het signaal is er inderdaad dan niet meer. Hopelijk wordt mijn auto overigens nooit gestolen.

Het gemiddelde verbruik ligt zo tussen de 1 op 10-11 km en dat valt me eigenlijk best mee, al moet ik wel zeggen dat ik altijd V-power of 98 tank, wat mogelijk positief van invloed is. Olieverbruik is er niet en 1x per jaar de batterij van de sleutels vervangen, wat gemakkelijk zelf is te doen.
Bij VW is het gelukkig zo dat je de navigatie gratis kunt updaten vanaf hun website, erg plezierig (dit geldt in ieder geval voor de Discover Pro, het systeem in mijn auto).

Wat de Golf 8 ons precies gaat brengen is nog even afwachten en ik ben zeker benieuwd hoe VW de R versie eruit laat zien en welke specificaties de motor mee krijgt.

Tot een volgende keer.

  • Rijd je zelf met een Volkswagen Golf? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 489
Stel samen ▸
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 539
Stel samen ▸
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 511
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf 1.4 TSI ACT R-Line

    Volkswagen Golf 1.4 TSI ACT R-Line

    • 2016
    • 110.751 km

    € 17.999

    Volkswagen Golf 1.2 TSI comfortline, led, apple carplay

    Volkswagen Golf 1.2 TSI comfortline, led, apple carplay

    • 2017
    • 109.551 km

    € 14.950

    Volkswagen Golf 1.2 TSI Highline ✓Navigatie ✓Camera ✓Alcantara ✓Apple carplay & Android auto ✓Climate ✓Cruise ✓Lichtmetaal 18" ✓Goed onderhouden!

    Volkswagen Golf 1.2 TSI Highline ✓Navigatie ✓Camera ✓Alcantara ✓Apple carplay & Android auto ✓Climate ✓Cruise ✓Lichtmetaal 18" ✓Goed onderhouden!

    • 2013
    • 153.577 km

    € 11.290

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Audi A3 E-tron - Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE - Occasiondubbeltest

Audi A3 E-tron - Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE - Occasiondubbeltest

Nog niet helemaal toe aan een volledig elektrische auto maar al wel zo ver om er een beetje...

Lees meer
 

Volkswagen Golf reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI Performance (2016)

    Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI Performance...

    9
    • 19 december 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE Connected Series (2016)

    Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE Connected Series...

    5
    • 16 december 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI (2015)

    Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI (2015)

    1
    • 12 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.0 TSI 4Motion R (2014)

    Volkswagen Golf 2.0 TSI 4Motion R (2014)

    2
    • 12 september 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)

    Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)

    6
    • 21 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2014)

    Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2014)

    4
    • 3 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.0 TSI 115pk BlueMotion Connected Series (2016)

    Volkswagen Golf 1.0 TSI 115pk BlueMotion...

    1
    • 25 november 2020
meer reviews
Volkswagen Golf VII - Occasion Aankoopadvies

Volkswagen Golf VII - Occasion Aankoopadvies

422

Ooit zorgde de Volkswagen Golf voor de defintieve doorbraak van de compacte hatchback. Sindsdien...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Volkswagen Golf VR6 Syncro - Op de Rollenbank

    Volkswagen Golf VR6 Syncro - Op de Rollenbank

    43
    • 27 april 2022
  • Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant - Dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant...

    229
    • 22 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon...

    • 19 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline Business (2017)

    Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 125pk Comfortline...

    3
    • 27 maart 2022
  • Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf GTI – 2009 – 330.904 km...

    • 14 maart 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Golf Country (1990) – In het Wild

    Volkswagen Golf Country (1990) – In het...

    43
    • 13 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf R32 (2008)

    Volkswagen Golf R32 (2008)

    3
    • 13 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend design

    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend...

    • 16 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion (2011)

    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk...

    5
    • 14 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    112
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend als de rest

    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend...

    80
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    11
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    65
    • 11 mei 2022
  • Test: Volkswagen ID5 GTX

    Test: Volkswagen ID5 GTX

    114
    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden