en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Golf 2.0 TSI 4Motion R |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 20.000 km |
KM-stand laatst | 53.000 km |
Nadat ik afscheid heb genomen van mijn OPC, waar ik met veel plezier in heb gereden, de eerste bevindingen van mijn Golf R. Voordat ik de knoop doorhakte, gereden met de Audi S3 en dus de Golf R. Een beperkte keuze oké, maar dat komt omdat ik graag een vierwielaangedreven auto met automaat wilde in het C segment. En dan blijven er maar heel weinig auto's over. In de S3 (limousine) kon ik geen lekkere zit vinden en zat ik met mijn hoofd zo goed als tegen het dak aan. Dit vind ik niet prettig. In de R is dit veel beter voor elkaar. Omdat ik in de OPC erg goede en verstelbare stoelen had, word je best veeleisend en daarbij vind ik prettig zitten in een auto erg belangrijk. Standaard heeft de bestuurdersstoel in de R wel hoogte- en lendensteun verstelling, maar kan het zitvlak niet gekanteld worden. Dit kan wel bij de elektrisch verstelbare versie en daar ben ik dus naar op zoek gegaan. En omdat de R veel in zwart en blauw wordt aangeboden, was ik gelijk overtuigd van de metallic "grijsbruine" kleur toen ik deze in het echt zag. Een mooie en chique kleur vind ik zelf. Omdat mijn R een Duitse company car is geweest, is deze voorzien van de nodige extra opties (al is de auto standaard zeker niet karig uitgerust), zoals lederen bekleding, de Discover Pro Navigatie, Dynamic Chassis Control, Keyless Acces, Panorama schuif-/kanteldak, Adaptive Cruise Control, Dodehoeksensor, Lane assist, Front assist, verkeersbordenherkenning en met 19" velgen. Kortom, een mooie complete auto.
Wat zal ik zeggen over de eerste rijervaringen? Het rijden voelt aan als een voorwielaandrijver, al heb je bij vol optrekken geen last van wielspin. De automaat is erg ontspannen rijden en bij accelereren kun je zelf niet sneller schakelen naar mijn mening. De auto voelt comfortabeler aan dan mijn vorige auto, al wordt hij in de "race" stand wel wat stugger en alerter, maar zeker niet zo hardcore als de OPC. In "normal" rijdt de auto gewoon lekker soepel en comfortabel. Het accelereren is een fijne gewaarwording en de auto "trekt" maar door. In die zin zijn de positieve recensies over deze auto naar mijn mening volledig terecht.
Ik ben pas een paar duizend kilometer onderweg, maar ik ben tot nu toe zeer positief over deze auto. Hopelijk nog veel fijne kilometers. Tot een volgende review.
Een aantal maanden verder, met daarbij de vakantierit naar Oostenrijk inbegrepen. Hoe gaat het met mij en de R? Onze relatie bevalt eigenlijk uitstekend, ik voel me thuis en op mijn gemak achter het stuur. Op de autobahn in Duitsland ging het prima, het versnellen gaat gemakkelijk en de wegligging/rijden op hoge snelheden is prima. Al moet ik daarbij opmerken, dat ik echt niet tot de grens ga, maar gewoon veilig gebruik maak van de mogelijkheden. Ik vond de auto erg vertrouwd aanvoelen en met de DSG is het heel fijn rijden, ook met het vele remmen en optrekken op de autobahn, in de bergen of in de stad of file. Ik hoef niet meer te schakelen en in eerste instantie leek het mij enigszins oubollig, maar het bevalt me eigenlijk gewoon heel erg goed. In de bergen is dit ook fijn, niet meer terugschakelen en bij doorschakelen geen terugval, wat met handbak wel het geval is bij bergop rijden. Door het vermogen kan bergop versneld worden en dit voelt gewoon heel lekker. De adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning en achteruitrijcamera ervaar ik als erg prettige accessoires.
Omdat zich nog geen winterse omstandigheden hebben voorgedaan, kan ik over de 4motion eigenlijk nog niets melden. Je merkt er niets van bij het rijden, alleen bij snel accelereren heb ik geen wielspin meer op de voorwielen wat bij mijn OPC regelmatig voorkwam. Ik ben nu bijna en half jaar in het bezit van deze auto en nog erg positief over deze VW. Ik vind het een echte wolf in schaapskleren en dat is hij ook. Op dit moment kan ik eigenlijk niets negatiefs bedenken, terwijl op deze site niet iedereen enthousiast is over VW vanwege behoudende modelwijzigingen, DSG of kettingen. Hopelijk blijft dit zo. Tot een volgende review.
Inmiddels een hele tijd geleden, nadat ik mijn eerste ervaringen opmaakte en deelde met (jullie) lezers van deze rubriek. Dit heeft ook wel te maken, dat het allemaal gewoon goed gaat met mij en de R. Mijn R bevalt mij echt nog heel erg goed en rijdt super. Het blijft erg plezierig om te rijden in deze wolf in schaapskleren. De adaptieve cruise controle en achteruitrijcamera i.c.m. de sensoren zijn overigens wel 2 opties die mij heel erg goed bevallen. Een keer gewend, wil je eigenlijk niet meer anders. De goede bruikbaarheid van de R blijft een sterk punt wat mij betreft, lekker rustig met het verkeer mee hobbelen en supersnel als dit kan.
Bij de garage geweest voor een reguliere olie- en onderhoudsservice, wat geen bijzonderheden opleverde. Ja, je moet de factuur betalen, dat dan weer wel. VW vind ik overigens wel duurder in onderhoud dan dat ik gewend was met mijn Opels. VW heeft een ietwat andere opbouw van pakketten.
In de vele commentaren op Autoweek items, lees ik heel vaak negatieve reacties over VW vanwege de sjoemelaffaire (is niet goed te praten), maar ook over het olieverbruik, kettingen, DSG en wat al niet meer. Zelfs bij autonieuws van andere merken, wordt dit gepost. Ook de Golf R wordt regelmatig genoemd, waarbij ik vermoed dat deze reaguurders zelf er geen bezitten of ooit in gereden hebben. Echter, ik herken hier helemaal niets van. Ik heb namelijk tot nu toe geen enkel probleem met mijn R, zelfs bijvullen van olie is niet aan de orde.
Zoals ik in het begin al min of meer aankondigde, een saaie review, maar dit komt vooral doordat de R mij gewoon heel erg goed bevalt. Tot later.
In april 2019 moest ik mijn R voor de 1e keer aanbieden voor de APK. Omdat de olieservice ook aan de beurt was, dit tegelijkertijd uit laten voeren bij de dealer. Bij VW werkt het onderhoud zo, dat de boordcomputer aangeeft wanneer de olie vervangen zou moeten worden en om het jaar een inspectieservice. Daarnaast nog extra dingen zoals remolie, olie haldexkoppeling en de DSG.
Zoals ik had verwacht, geen bijzonderheden aangetroffen bij de APK. Ook wel prettig natuurlijk, want dit betekent bijna altijd extra kosten en de auto is nog vrij jong met een bescheiden aantal kilometers.
Net voor de zomervakantie pech met een steentje op de voorruit, een enorme tik wat eerst niets leek. Maar toen ik de auto een paar dagen later uit de garage reed zag ik helaas een barst. Vanwege het vele werk bij de reparateur moest ik ruim een week wachten en in die week groeide de barst. Door de gelaagdheid en omdat de barst onderin zat, geen hinder van gehad. De ruit is vakkundig vervangen en dus op vakantie met een nieuwe voorruit.
Mijn ervaringen met het rijden in de R zijn eigenlijk onveranderd, nog steeds erg blij mee! Vanwege de verschillende verhalen over de risico's bij keyless entry toch ook maar zo'n hoesje gekocht waar 's nachts de sleutel in kan. Het signaal is er inderdaad dan niet meer. Hopelijk wordt mijn auto overigens nooit gestolen.
Het gemiddelde verbruik ligt zo tussen de 1 op 10-11 km en dat valt me eigenlijk best mee, al moet ik wel zeggen dat ik altijd V-power of 98 tank, wat mogelijk positief van invloed is. Olieverbruik is er niet en 1x per jaar de batterij van de sleutels vervangen, wat gemakkelijk zelf is te doen.
Bij VW is het gelukkig zo dat je de navigatie gratis kunt updaten vanaf hun website, erg plezierig (dit geldt in ieder geval voor de Discover Pro, het systeem in mijn auto).
Wat de Golf 8 ons precies gaat brengen is nog even afwachten en ik ben zeker benieuwd hoe VW de R versie eruit laat zien en welke specificaties de motor mee krijgt.
Tot een volgende keer.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.