Volkswagen Golf 2.0 TSI 4Motion R (2015)

autoreview

Volkswagen Golf 2.0 TSI 4Motion R (2015)

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 TSI 4Motion R
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf20.000 km
KM-stand laatst68.000 km
Lezerswaardering: 66%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen.

  • 22.000 km

Nadat ik afscheid heb genomen van mijn OPC, waar ik met veel plezier in heb gereden, de eerste bevindingen van mijn Golf R. Voordat ik de knoop doorhakte, gereden met de Audi S3 en dus de Golf R. Een beperkte keuze oké, maar dat komt omdat ik graag een vierwielaangedreven auto met automaat wilde in het C segment. En dan blijven er maar heel weinig auto's over. In de S3 (limousine) kon ik geen lekkere zit vinden en zat ik met mijn hoofd zo goed als tegen het dak aan. Dit vind ik niet prettig. In de R is dit veel beter voor elkaar. Omdat ik in de OPC erg goede en verstelbare stoelen had, word je best veeleisend en daarbij vind ik prettig zitten in een auto erg belangrijk. Standaard heeft de bestuurdersstoel in de R wel hoogte- en lendensteun verstelling, maar kan het zitvlak niet gekanteld worden. Dit kan wel bij de elektrisch verstelbare versie en daar ben ik dus naar op zoek gegaan. En omdat de R veel in zwart en blauw wordt aangeboden, was ik gelijk overtuigd van de metallic "grijsbruine" kleur toen ik deze in het echt zag. Een mooie en chique kleur vind ik zelf. Omdat mijn R een Duitse company car is geweest, is deze voorzien van de nodige extra opties (al is de auto standaard zeker niet karig uitgerust), zoals lederen bekleding, de Discover Pro Navigatie, Dynamic Chassis Control, Keyless Acces, Panorama schuif-/kanteldak, Adaptive Cruise Control, Dodehoeksensor, Lane assist, Front assist, verkeersbordenherkenning en met 19" velgen. Kortom, een mooie complete auto.

Wat zal ik zeggen over de eerste rijervaringen? Het rijden voelt aan als een voorwielaandrijver, al heb je bij vol optrekken geen last van wielspin. De automaat is erg ontspannen rijden en bij accelereren kun je zelf niet sneller schakelen naar mijn mening. De auto voelt comfortabeler aan dan mijn vorige auto, al wordt hij in de "race" stand wel wat stugger en alerter, maar zeker niet zo hardcore als de OPC. In "normal" rijdt de auto gewoon lekker soepel en comfortabel. Het accelereren is een fijne gewaarwording en de auto "trekt" maar door. In die zin zijn de positieve recensies over deze auto naar mijn mening volledig terecht.
Ik ben pas een paar duizend kilometer onderweg, maar ik ben tot nu toe zeer positief over deze auto. Hopelijk nog veel fijne kilometers. Tot een volgende review.

Enkele maanden verder.

  • 26.000 km

Een aantal maanden verder, met daarbij de vakantierit naar Oostenrijk inbegrepen. Hoe gaat het met mij en de R? Onze relatie bevalt eigenlijk uitstekend, ik voel me thuis en op mijn gemak achter het stuur. Op de autobahn in Duitsland ging het prima, het versnellen gaat gemakkelijk en de wegligging/rijden op hoge snelheden is prima. Al moet ik daarbij opmerken, dat ik echt niet tot de grens ga, maar gewoon veilig gebruik maak van de mogelijkheden. Ik vond de auto erg vertrouwd aanvoelen en met de DSG is het heel fijn rijden, ook met het vele remmen en optrekken op de autobahn, in de bergen of in de stad of file. Ik hoef niet meer te schakelen en in eerste instantie leek het mij enigszins oubollig, maar het bevalt me eigenlijk gewoon heel erg goed. In de bergen is dit ook fijn, niet meer terugschakelen en bij doorschakelen geen terugval, wat met handbak wel het geval is bij bergop rijden. Door het vermogen kan bergop versneld worden en dit voelt gewoon heel lekker. De adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning en achteruitrijcamera ervaar ik als erg prettige accessoires.
Omdat zich nog geen winterse omstandigheden hebben voorgedaan, kan ik over de 4motion eigenlijk nog niets melden. Je merkt er niets van bij het rijden, alleen bij snel accelereren heb ik geen wielspin meer op de voorwielen wat bij mijn OPC regelmatig voorkwam. Ik ben nu bijna en half jaar in het bezit van deze auto en nog erg positief over deze VW. Ik vind het een echte wolf in schaapskleren en dat is hij ook. Op dit moment kan ik eigenlijk niets negatiefs bedenken, terwijl op deze site niet iedereen enthousiast is over VW vanwege behoudende modelwijzigingen, DSG of kettingen. Hopelijk blijft dit zo. Tot een volgende review.

Update

  • 43.500 km

Inmiddels een hele tijd geleden, nadat ik mijn eerste ervaringen opmaakte en deelde met (jullie) lezers van deze rubriek. Dit heeft ook wel te maken, dat het allemaal gewoon goed gaat met mij en de R. Mijn R bevalt mij echt nog heel erg goed en rijdt super. Het blijft erg plezierig om te rijden in deze wolf in schaapskleren. De adaptieve cruise controle en achteruitrijcamera i.c.m. de sensoren zijn overigens wel 2 opties die mij heel erg goed bevallen. Een keer gewend, wil je eigenlijk niet meer anders. De goede bruikbaarheid van de R blijft een sterk punt wat mij betreft, lekker rustig met het verkeer mee hobbelen en supersnel als dit kan.

Bij de garage geweest voor een reguliere olie- en onderhoudsservice, wat geen bijzonderheden opleverde. Ja, je moet de factuur betalen, dat dan weer wel. VW vind ik overigens wel duurder in onderhoud dan dat ik gewend was met mijn Opels. VW heeft een ietwat andere opbouw van pakketten.

In de vele commentaren op Autoweek items, lees ik heel vaak negatieve reacties over VW vanwege de sjoemelaffaire (is niet goed te praten), maar ook over het olieverbruik, kettingen, DSG en wat al niet meer. Zelfs bij autonieuws van andere merken, wordt dit gepost. Ook de Golf R wordt regelmatig genoemd, waarbij ik vermoed dat deze reaguurders zelf er geen bezitten of ooit in gereden hebben. Echter, ik herken hier helemaal niets van. Ik heb namelijk tot nu toe geen enkel probleem met mijn R, zelfs bijvullen van olie is niet aan de orde.

Zoals ik in het begin al min of meer aankondigde, een saaie review, maar dit komt vooral doordat de R mij gewoon heel erg goed bevalt. Tot later.

Zomer 2019

  • 53.000 km

In april 2019 moest ik mijn R voor de 1e keer aanbieden voor de APK. Omdat de olieservice ook aan de beurt was, dit tegelijkertijd uit laten voeren bij de dealer. Bij VW werkt het onderhoud zo, dat de boordcomputer aangeeft wanneer de olie vervangen zou moeten worden en om het jaar een inspectieservice. Daarnaast nog extra dingen zoals remolie, olie haldexkoppeling en de DSG.
Zoals ik had verwacht, geen bijzonderheden aangetroffen bij de APK. Ook wel prettig natuurlijk, want dit betekent bijna altijd extra kosten en de auto is nog vrij jong met een bescheiden aantal kilometers.

Net voor de zomervakantie pech met een steentje op de voorruit, een enorme tik wat eerst niets leek. Maar toen ik de auto een paar dagen later uit de garage reed zag ik helaas een barst. Vanwege het vele werk bij de reparateur moest ik ruim een week wachten en in die week groeide de barst. Door de gelaagdheid en omdat de barst onderin zat, geen hinder van gehad. De ruit is vakkundig vervangen en dus op vakantie met een nieuwe voorruit.

Mijn ervaringen met het rijden in de R zijn eigenlijk onveranderd, nog steeds erg blij mee! Vanwege de verschillende verhalen over de risico's bij keyless entry toch ook maar zo'n hoesje gekocht waar 's nachts de sleutel in kan. Het signaal is er inderdaad dan niet meer. Hopelijk wordt mijn auto overigens nooit gestolen.

Het gemiddelde verbruik ligt zo tussen de 1 op 10-11 km en dat valt me eigenlijk best mee, al moet ik wel zeggen dat ik altijd V-power of 98 tank, wat mogelijk positief van invloed is. Olieverbruik is er niet en 1x per jaar de batterij van de sleutels vervangen, wat gemakkelijk zelf is te doen.
Bij VW is het gelukkig zo dat je de navigatie gratis kunt updaten vanaf hun website, erg plezierig (dit geldt in ieder geval voor de Discover Pro, het systeem in mijn auto).

Wat de Golf 8 ons precies gaat brengen is nog even afwachten en ik ben zeker benieuwd hoe VW de R versie eruit laat zien en welke specificaties de motor mee krijgt.

Tot een volgende keer.

Afscheid

  • 68.000 km

Enkele jaren heb ik geen review geschreven lees ik, wat vliegt de tijd. Is er dan in de afgelopen bijna 3 jaar helemaal niets gebeurd, behalve corona? Eigenlijk niet. De Golf heeft zijn jaarlijkse inspecties/onderhoud gehad en VW is wel wat duurder dan ik voorheen bij Opel gewend was. Nog wel opvallend bij de inspectie in 2020 was, dat een pakking niet goed meer dichtte. Ik had inderdaad een keer de melding gehad op de display dat de koelvloeistof bijgevuld moest worden. Dit heb ik gedaan en geen meldingen meer gehad. De reparatie was vrij ingrijpend/prijzig, wat ik eigenlijk niet vond kunnen bij zo'n jonge auto en dito kilometers. Gelukkig was de dealer dit met mij eens en zij waren bereid om 75% van de nota voor hun rekening te nemen Wat mij betreft heel netjes opgelost, prima.

Het rijden blijft onveranderd fijn/goed met deze auto. Wat kun je hier nog aan toevoegen, behalve dat het elektrisch rijden enorm in opkomst is. Ik stel dit nog even uit.. . Afscheid: na 6 jaar kan ik melden dat ik de 7R heb ingeruild. Sinds vorig jaar ben ik op zoek gegaan naar een jonge 8R. Door de schaarste echter niet heel veel aanbod zoals ik hem graag hebben wil en daarbij erg hoge prijzen. Uiteindelijk is het dan toch gelukt en ik zal binnenkort mijn bevindingen beschrijven met mijn nieuwe aanwinst. Ik heb inmiddels al afscheid genomen van mijn Golf 7R en ik durf gerust te stellen, dat de volgende eigenaar hier nog heel veel plezier aan gaat beleven. Deze uitvoering van de Golf blijft gewoon een heerlijke auto. Op AW lees ik regelmatig negatieve berichten over VW en ook over de Golf. Ik herken hier in ieder geval helemaal niets van.
Een hartelijke groet van een R-rijder.

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.