Volkswagen Golf 2.0 TDI 184pk GTD (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 TDI 184pk GTD |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 180.000 km |
Ervaring aanschaf
Wat valt positief op aan de GTD (exterieur)?
Als je op de auto afloopt is het zeker in de kleurstelling die ik heb (carbon steel grey) een "ingetogen" auto. Wel zal de kenner zien dat de bumpers, wielen en rode remmen verraden dat het een sportiever model betreft.
De donkere ruiten vanaf de b-stijl maken hem stoer maar veel meer moet hij ook niet hebben anders zal hij snel "fout" worden.
Wat valt positief op aan de GTD (interieur)?
Hoe krijgen die jongens uit wolfsburg het toch voor elkaar om elke golf weer "vernieuwend' te krijgen.. Ik heb een weekend met een a3 gereden maar vind de golf beter in elkaar steken en het touch-screen navigatie in de golf is verbluffend. Wat een mooi stukje techniek met een scherm zo groot als mijn ipad. Het werkt verfijnd, zeker samen met telefoon premium welke je telefoon geheel overneemt en je zelfs de beltonen in de auto kan aanpassen. Gewoonweg klasse.
De stoelen zijn van top-kwaliteit en het zwarte hemeltje maakt het interieur helemaal af, net als stuur en het grappige golfbal pookje. Wel moet ik even wennen aan de elektronische handrem welke met een knopje "aangetrokken" wordt.
Wat valt positief op aan de GTD (rijden)?
Zodra je de sleutel omdraait start de auto met een diepe brom, daarbovenop kan ik middels "driving profiles" een klep in de uitlaat bedienen waardoor de auto stationair al klinkt als een kleine v8. Je moet dit echt eens gehoord hebben alvorens je overtuigd bent. Er is een olie-temperatuur meter aan boord en zodra die 100 graden aanwijst kan je gebruik maken van de 380nm's aan koppel. Iets waar de auto op droog goed mee overweg kan.
Dan de negatieve punten (voor zover aanwezig Knipoog)
In krappe bochten assisteert het XDS - sper maar het zal nooit zo uitgebalanceerd de bocht om gaan als menig BMW met 50/50 gewichtsverdeling. Je merkt dit pas als je op het randje rijdt maar een BMW doet dit gewoon beter. Torque-steer blijft lang uit maar wederom blijft het mooier om de aandrijving en besturing niet op de zelfde wielen te hebben. Nu hangt het wel af van welke BMW je ernaast zet, een 520D zonder sportonderstel en ballonbanden is veel eerder onderstuurd dan de golf GTD.
De eerste onderhoudsbeurt + eibach
- 35.000 km
Bij 30.000km de eerste beurt laten uitvoeren en had alleen nieuwe olie nodig. Het olieverbruik is significant te noemen met 1 liter per 8.000km. Ik heb hier melding van gemaakt en het schijnt bij de Golf 7 meer voor te komen. Wel krijg je een melding in het display en met een litertje op voorraad in de kofferbak is er nooit echt wat aan de hand.
Verder heb ik DVD onder het rijden vrijgeschakeld, gordelmelding uit, piepje bij vergrendelen, coming home altijd actief, ramen sluiten bij regen, remlichten volledig meebranden achter (alle leds branden nu i.p.v. alleen de buitenste unit) en de weergave hoeveel liter ik nu nog kan tanken geactiveerd. Dit alles bij VAGtechniek in Nuenen laten uitvoeren.
De enige downside van de GTD (en alle golfjes 7) is de kleine tank welke na 40liter verbruikt te hebben al op 0km rij-afstand gaat staan. Ik heb dan nog 10 liter (dus 160km bij 1:16) over en wil deze graag opmaken. De dealer geeft aan dat het beter voor de gevoelige brandstofpomp is.
Om de auto wat mooier op zijn wielen te zetten is er een eibach pro kit gemonteerd, dit heeft een positief effect gehad op het veercomfort zoals ik elders al gelezen had. Er is een betere balans en minder rol aanwezig. Echt een aanrader dus! Het hoogte verschil t.o.v. het optionele sport-onderstel welke in het sport & sound pakket zit is niet groot. Foto 1 in de zon is ná de montage.
Olieverbruik na onderhoudsbeurt
- 36.000 km
We zijn een goede 6000km verder en het lijkt erop dat de auto minder olie is gaan verbuiken na de eerste onderhoudsbeurt. Wellicht is er een andere olie gebruikt bij het navullen. Verder is de auto vele malen zuiniger geworden na de beurt, ik haal nu met stevig rijden steeds vaker de 1:19 waar voorheen 1:17 en soms wel 1:16 de standaard was. De bouwkwaliteit is nog super en op een paar steenslagpuntjes na is de auto niet van nieuw te onderscheiden. Wel komt er deze week een nieuw setje voorbanden op, het enthousiaste koppel weet wel raad met de continental sportcontact 5 banden :))
Olieverbruik & raamschakelaar
- 48.000 km
Nu we de 50.000km naderen had ik gehoopt dat het olieverbruik zou afnemen. Dit is echter niet het geval, hij heeft elke 8000km een liter 5w30 nodig. Met altijd een litertje in de kofferbak maak ik me geen zorgen en ben het gaan zien als producteigenschap.
Verder is het knopje van de raambediening los gaan zitten waardoor deze af en toe resoneert. De volgende beurt krijg ik hier een nieuw schakelaartje voor en daarmee is het probleem ook weer opgelost.
Zijn er nog positieve dingen? Jazeker!
Afgelopen weekend met het gti-forum een schitterende tourtocht gemaakt naar de norschleife. De route ernaartoe was al een feest en er waren veel moderne VW"s waaronder zelfs al een golf 7 R. Wegligging van de GTD is subliem en in de bergen schrokken de meeste GTI's van het koppel van de GTD en raakten tussen de bochten door zelfs achterop. Lang rechtuit zijn de gti's beduidend sneller door hun lange adem.
Ach, ik was de enige die op één tank heen en terugkwam :--))!
Trouwe hond
- 124.000 km
Inmiddels is het alweer een jaar geleden dat ik mijn review van een update heb voorzien. Nu het op de weg wemelt van de GTE's leek het me wel gepast om de kilometer-vretende GTD weer eens in de kijker te zetten.
Slijtage
Terugkijkend op het afgelopen jaar heeft er geen merkbare slijtage plaatsgevonden. Je merkt enkel dat het stuurwiel langzaamaan wat gladder wordt en er wat steenslag op de kop ontstaat. Niet iets waar de auto/VW iets aan kan doen mijns inziens.
Onderstel
Ik heb er zelf voor gekozen om de auto van een Eibach set te laten voorzien. Dat was gezien mijn jaarlijks te rijden kilometers niet zo'n goede keuze. Dit had ik achteraf bekeken dan ook niet uitgevoerd. De auto is wel mooi in balans en soms verbaas je jezelf over de bochtsnelheden die je veilig kunt halen.
Olieverbruik
Al eerder geschreven is het olieverbruik niet veranderd en is nog steeds elke 8000km een liter 5W30 verdwenen, vervelend maar ik stoor me er weinig aan. De schrikreactie, op de melding, na 15 keer bijvullen wordt ook minder ;).
Algemeen
De auto verveelt nog geen dag en het is genieten om met een relatief lichte auto met koppelrijke motor onderweg te zijn. Mijn snelwegkilometers lenen zich ook perfect voor een rijstijl waarin je alles in zijn 6e versnelling doet. Enkel tegen 6 cilinders van de duitse merken moet je het afleggen, en dan met name de diesels op hogere snelheid.
Verbruik
Gemiddelde verbruik volgens de tankpas zit rond de 1 op 16 a 1 op 17. Dit met een sportieve rijstijl en waar het kan 20-30km overschrijding van de maximum snelheid op de snelweg.
Proefrit in GTE
Allereerst verschrikkelijk knap van VW wat ze in deze golf hebben weten samen te brengen. Een ongekend snel apparaat waar volgens reviews zelfs GTI's het afleggen op een sprintje naar de 100km/u. De GTE is ook vele malen sneller dan de GTD van 0-150km. Sprintjes boven de 150km/u gaan gelijk op en daar heeft de GTE dan ook geen elektro-ondersteuning meer. Het was een eenvoudige rekensom om erachter te komen dat mijn GTD met 80k Km per jaar voordeliger is (zelfs met 20% bijtelling) dan over te stappen op een GTE. Nu belicht ik dit wel als ondernemer en tel dus de daadwerkelijke auto-kosten en kijk niet puur naar de bijtelling. Waar de GTD 1 op 17 haalt kwam ik woon-werk met de GTE op een duizelingwekkende 1 op 11,5. Met 40 liter tank kan je dus om de 400km volgooien, frustrerend als je dieselprijzen gewend bent.
Is er dan niks negatiefs te melden over de GTD?
Nee, hoe saai ook.. De motor mist nooit een slag en ik rij zelfs nog met de originele remblokken/schijven, na 125.000km!! Olie (veel), diesel en kleine beurtjes is alles waar deze auto om 'vraagt'.
Wel is de nieuwe 1-serie LCI een snoepje om te zien... =D
Afscheid
- 180.000 km
Inmiddels zijn we 2,5 jaar onderweg met de GTD en kwam er een grote onderhoudsbeurt aan bij 185.000km. Om de auto weer optimaal en preventief te voorzien van het onderhoud waren de volgend items aan de beurt.
1. Schokdempers voorzijde, door de eibach verlaging begonnen ze wat slapjes te worden. Met name merkbaar op de snelweg bij diepe kuilen. De uitgaande slag van de demper kon het niet meer bijbenen.
2. Krakende deurrubbers, invetten krytox zou de oplossing zijn.
3. Distributie staat op 5 jaar maar word geadviseerd bij 200.000km,
4. Grote beurt
5. Remschijven rondom, eerste setje :)
6. Remblokken rondom, en dat met een GTD en stevige rijstijl, anticiperend rijden zorgt voor minder onnodig remmen zeg ik dan maar
De rekening van bovenstaand zou al snel richting de 2500 euro wandelen en heb derhalve besloten de auto in te ruilen. In eerste instantie nog gekeken naar een 2016 demo-GTD welke lekker in de spullen zat. Maar met een hart wat bij BMW ligt toch overstag gegaan en zelf een F31 (3-serie touring) 320D ede geconfigureerd. Kreeg uiteindelijk een mooi bod uit de handel voor de GTD, 18.500 euro waar ik er destijds 38.500 euro voor betaald heb (nieuw, 42.500 bruto - korting). Afschrijving per kilometer zit derhalve op 9 cent inclusief btw. Erg meegevallen.
Samenvatting GTD
De auto ken ik inmiddels door en door en mij is positief opgevallen;
- Lak is van zeer goede kwaliteit, weinig swirls en krasjes, handmatig gewassen en na de wintersport 1x wasstraat met bodemwas
- Motor, subliem en altijd kracht voor handen. Stil en zonder noemenswaardige problemen, het olieverbruik van 1 liter op 8.000km is een smetje en maakt het karakter van dit dieselblok ruimschoots goed.
- Onderstel, te stevig voor de veelrijder, ik zou hem achteraf dan ook niet verlaagd hebben met de eibach pro kit
- Interieur, goed afgewerkt en kraakvrij
- Media, navigatie met groot display is snel en altijd bij de les. De microfoon van de VW carkit is niet fantastisch, mensen horen mij vaak wat blikkerig en het is meer dan duidelijk dat ik onderweg ben
- Verbruik is stabiel 1 op 17 bij doorrijden en 1 op 20 bij rustig rijden
Rest mij niets meer te zeggen dan dat VW echt een goed product heeft neergezet met allround kwaliteiten. Heerlijk van a naar b en wanneer lekker gepoetst ook nog een dikke verschijning. Nu weer terug naar BMW en kijken of de mannen uit München dit kunnen overtreffen, ik zal t.z.t. van de 3 ook een review schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI Performance Virtual ACC 245PK
- 2017
- 99.390 km

Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI Highline | Panoramadak | Xenon | Keyless | Autom. Airco | Cruise Control | Park Assist | PDC | LMV | Privacy Glass | Nieuwe APK
- 2014
- 213.378 km

Volkswagen Golf 1.0 TSI COMFORTLINE
- 2017
- 81.174 km