Volkswagen Golf 2.0 TDI 150pk Highline (2014)

autoreview

Volkswagen Golf 2.0 TDI 150pk Highline (2014)
Volkswagen Golf 2.0 TDI 150pk Highline (2014)Volkswagen Golf 2.0 TDI 150pk Highline (2014)Volkswagen Golf 2.0 TDI 150pk Highline (2014)Volkswagen Golf 2.0 TDI 150pk Highline (2014)Volkswagen Golf 2.0 TDI 150pk Highline (2014)

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 TDI 150pk Highline
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf39.121 km
KM-stand laatst218.450 km
Lezerswaardering: 72%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het begin

  • 39.121 km

UPDATE: OBD Eleven, R-stuur met Flippers, Helix Subwoofer en trekhaak!

Daar gaan we dan.. Na drie en een half jaar in een BMW E92 te hebben gereden is het nu in verband met een wisseling van werkplek de beurt aan een 150 pk, 320 Nm sterke Volkswagen Golf 7 2.0 TDI uit 2014. Een hele omschakeling maar wel één waar ik (op basis van de eerste indrukken) aan kan wennen.

De Golf is uitgevoerd als Highline wat uiteraard leuke extra's met zich meebrengt zoals elektrische inklapbare buitenspiegels, getinte ramen en hier en daar een chromen randje en natuurlijk LED strips in het interieur. Daarbij heeft de vorige eigenaar onder andere het Xenon-plus en Licht- en zicht pakket aangevinkt. Daardoor zitten er led lichtjes in de spiegels wat vooral in het donker de auto erg knap maakt.

Het interieur is goed verzorgd en oogt chic. Zeker door de R-line stoelen in alcantara en de zwart pianolak sierlijsten die centraal over het dashboard en de tunnel loopt. Verder zijn ook opties als AAC (Adaptive Cruise Control) en in- en uitparkeerhulp aanwezig.

Wat tijdens het rijden opvalt is de rust in de cockpit. Zelfs met de radio uit is er, op wat rolweerstand van de banden en in de verte het geronk van de diesel, weinig geluid te horen. Er is voldoende kracht aanwezig om vlot met het verkeer mee te komen. In iets meer dan 8 seconden naar de 100 km/h is lekker. Ook is de tussenacceleratie van 80 km/h naar bijvoorbeeld 130 km/h zo gepiept dankzij de hoeveelheid koppel die in het onderste van het toerenbereik beschikbaar is. Daarbij maakt het redelijk strakke onderstel de Golf een verrassend goede bochtentrekker. Een prima "allrounder" dus.

Dankzij de info van meerdere Golf 7 liefhebbers op het forum van Autoweek.nl heb ik meteen chromen uitlaatsierstukken besteld en gemoneerd. Ook heb ik de volledig LED achterlichten besteld en laten monteren door Autopar in Zeist. Top service en zo geregeld. Zij hebben ook meteen de achterlichten gecodeerd zodat deze branden i.c.m. de LED dagrijverlichting aan de voorzijde. Het is een behoorlijke investering maar absoluut elke cent waard. Ook de kentekenplaatverlichting heb ik veranderd in LED. De LED achterlichten, samen met de chromen pijpjes, veranderen de achterkant van de Golf drastisch en maakt hem in mijn optiek "dikker." Verder heb ik de rest van de lampjes in het interieur ook veranderd naar LED zoals de kofferbakverlichting.... niet omdat het moet maar omdat het kan!

Binnenkort zullen de woon-werk kilometers gaan beginnen en na wat meer ervaring met de Golf opgedaan te hebben zal ik een uitgebreidere review plaatsen.

Bijna 30.000 km verder

  • 66.992 km

Liever laat dan nooit.... de beloofde uitgebreide review. Met zo'n 27.871 km heb ik inmiddels een goede indruk van de Golf gekregen denk ik.

Allereerst wil ik beginnen bij een enigszins saai maar toch wel belangrijk onderdeel van de Golf... het verbruik. Dat ligt op het moment van schrijven op gemiddeld 1 liter op 17,8 km. Dit waren overigens wel voornamelijk winterkilometers. Wel is mij opgevallen dat de auto bij hogere buitentemperaturen (boven de 20 C) zuiniger gaat lopen. Dan zit het verbruik ruim boven de 1 op 19. Ik ben benieuwd wat het jaar-gemiddelde gaat zijn.

Over het algemeen ben ik zeer tevreden met de Golf. Ik maak zo'n 150 woon-werk kilometers per dag en de rijeigenschappen vervelen geen moment.

Ook op langere ritten blijven de stoelen lekker zitten. Nu ben ik met 1,85 meter gemiddeld van lengte dus dat is over het algemeen niet snel een probleem. Wel vind ik de verhoogde wangen van de R-line stoelen een fijne toevoeging. Op het werk maak ik af en toe gebruik van een standaard Golf 7 en het verschil is zeer duidelijk merkbaar. De alcantara bekleding is zowel voor het oog als het lijf prima! De R-line stoelen zijn een "must-have" optie wat mij betreft!

Het sturen gaat direct en je hebt goed in de gaten wat de voorwielen doen en waar ze naartoe willen. Bij een droog wegdek heeft hij een goede wegligging en is het een lekkere bochtentrekker. Het blijft natuurlijk een voorwiel aandrijver en dat maakt dat hij bij een zeer nat wegdek, afhankelijk van je snelheid natuurlijk, met name op rotondes gevoelig is voor glijden. Maar nogmaals, dit is goed te corrigeren door de snelheid eruit te halen en het glijden is dan eerder te wijten aan het enthousiasme van de bestuurder.

Het is uiteraard geen GTI of GTD maar het vermogen, met name het koppel, is nog altijd meer dan gemiddeld. Dit maakt de Golf in combinatie met de 6-traps DSG lekker vlot. Ook met vier volwassenen en bijbehorende bagage is de (tussen-) acceleratie voldoende om met de wat luxere sedans op de Autobahn mee te komen.

Dan de kofferruimte. Dit is genoeg voor twee grote koffers en wat losse stuks handbagage. Onder de dubbele bodem zit (op het reservewiel'tje na) nog best ruimte om wat weg te stoppen.. een extra paar schoenen voor mevrouw bijvoorbeeld. Daarnaast kan de achterbank vrij eenvoudig in ongelijke delen opgeklapt worden. Voor een gezin van twee volwassenen, al dan niet met of zonder kind, is ook de hatchback dus een prima auto die genoeg ruimte biedt.

Bij 60.000 km heeft de Golf een grote onderhoudsbeurt gehad. Daarbij zijn de motorolie, versnellingsbakolie, bijbehorende filters vervangen en is de auto van top tot teen gecheckt. De rekening die daarop volgde was wel even schrikken.. niet zozeer omdat er wat mis wat met de Golf maar meer vanwege de "vaste prijzen" die de dealer hanteert. Ja, ik weet het dan moet je niet naar Volkswagen zelf gaan maar ik hou van originele stempels het onderhoudsboekje dus ik hou op met zeuren.

Dan even over de opties. De ACC (Adaptive Cruise Control) was twee weekjes wennen maar het bevalt prima. Het brengt een hoop rust in het rijden op zowel provinciaal als snelweg. De Golf houdt keurig afstand ten opzichte van zijn voorligger. Wel wil hij in de file nét iets teveel ruimte laten. Daar maakt het overige verkeer dan weer dankbaar gebruik van waardoor het hele liedje van afremmen en afstand houden weer van voor af aan begint. In de file zet ik het dus uit. Daarnaast heb ik de indruk dat de radar af en toe "scheel" kijkt. Als er bijvoorbeeld in een flauwe bocht een uitvoegstrook o.d. zit en daar rijdt verkeer, dan wil de ACC nog wel eens abrupt remmen omdat de auto denkt dat het verkeer voor je rijdt terwijl dit dus eigenlijk onnodig is omdat de rijstrook geheel vrij is. Na verloop van tijd voel je dit aankomen en anticipeer je erop door het systeem even te pauzeren. Samengevat, een leuke optie om te hebben maar zeker niet onmisbaar.

Het navigatiesysteem werkt gewoon goed en zoomt binnen de bebouwde kom automatisch in zodat je ook alle kleine straatjes etc kunt zien. Op de snelweg gebeurd dit tegenovergesteld zodat je op de kaart "ver vooruit kunt kijken." Ook files worden automatisch snel en accuraat in de te rijden route ingevoerd en wordt er door het systeem een alternatieve route geboden. Doet wat hij moet doen dus. Toevallig heb ik begin deze maand kosteloos de kaarten geupdate naar die van 2017/2018, via de officiële Volkswagensite. Ben benieuwd of ik veel verschil ga merken.

Het koppelen van de mobiele telefoon (in dit geval een Iphone 6S) via Bluetooth gaat bij het starten van de auto snel. Nog voordat je de straat uit bent is je telefoon gekoppeld en heb je je gegevens in beeld. Via de knop "Media" stream ik Spotify via de speakers die op hun beurt prima klinken.

Autonoom inparkeren.. tja.. best eng in het begin en nog steeds wel eigenlijk. Ik gebruik de functie meer voor de grap dan uit noodzaak. Overigens zet de Golf zichzelf keurig op zo'n 5 á 10 centimeter van de stoep, midden in het parkeervak. Duurt even maar dan heb je ook wat.... toch doe ik het liever zelf.

Op dit moment staat de Golf op 17-inch Dijon maar dit hoop ik snel te veranderen naar 19-inch GTD Santiago velgen. Ik ben mij ervan bewust dat ik dan waarschijnlijk iets van het comfort ga inleveren maar dat neem ik graag voor lief. Het oog wil ook wat. Verder heb ik originele RVS pedalen van de GTD/GTI gemonteerd. Met wat geduld een fluitje van een cent om zelf te doen en valt in dezelfde categorie als de led binnenverlichting.. niet omdat het moet maar omdat het kan.

Een leuk sprongetje naar de verlichting is vervolgens zo gemaakt. De vorige eigenaar heeft het Xenon-plus pakket op de optielijst aangevinkt waar ik erg blij mee ben. Aan de voorzijde zit er naast de LED dagrijverlichting en Bi-xenon verlichting als extra toevoeging een H7 gloeilamp in de koplamp, die oplicht bij het maken van bochten of het activeren van de richtingaanwijzer tot 50 km/h. Het nadeel van de H7 lamp is dat die, ten opzichte van de LED/Xenon erg geel kleurt. Dit heb ik inmiddels veranderd door de normale lamp te vervangen door een Phillips Xenonvision. Die H7 lamp is aan de buitenkant blauw gekleurd. Dit zorgt ervoor dat het uitstralende licht nu veel dichter in de buurt komt van het Xenon wit/blauw.

Heb ik nog meer te wensen? Jazeker.. er blijft altijd wat te wensen op autogebied denk ik. Na wat research lijken de volgende opties "vrij eenvoudig" haalbaar:
- R-stuur met flippers
- Originele Dyna-audio subwoofer toevoegen aan het huidige geluidssysteem

Vind ik dan alles fantastisch/goed/geweldig aan de Golf? Nee, helaas. Eerlijkheidshalve zijn er toch wat kleine minpunten te ontdekken. Zo zijn de randen van de stoelen erg gevoelig voor watervlekken. En dan bedoel ik de stof die rondom het alcantara zit. Vooral in de wintertijd is het merkbaar als je bijvoorbeeld met een natgeregende jas instapt. Helaas bestaat dan de mogelijkheid dat er kleine waterkringen achterblijven in de bekleding als dit opdroogt. Toegegeven, je krijgt ze met een klein beetje werk ook weer makkelijk weg maar toch... zonde en ik stoor mij eraan. Hoe stil de Golf ook is tijdens het rijden op asfalt, wanneer je daar vanaf stuurt en bijvoorbeeld binnen de bebouwde kom een drempel pakt of over klinkers rijdt dan merk je dat er hier en daar toch wel wat "kraakjes" in het dashboard zitten. Vooral het harde plastic van en rondom de luchtroosters wil nog wel eens een geluidje produceren. Na het lezen van de reviews hier blijkt dit eerder regel dan uitzondering te zijn bij de Golf 7. Als laatste wil ik de parkeersensoren aan de zijkant van de bumpers (vlak bij de wielen) nog benoemen als de zwakste schakel in het hele PDC gebeuren. Deze willen nog wel eens bij een koude auto mét koud weer op hol slaan. Oftewel, tijdens het uitparkeren dingen registeren die er niet zijn... hoogst opmerkelijk maar volgens de dealer weinig aan te doen omdat dit incidenteel voorkomt en geen foutcodes achterlaat.

Tot dusver mijn bevindingen van de Golf. Mocht je mijn ervaring/mening willen weten met betrekking tot een ander onderdeel van de Golf en heb ik die niet beschreven in de review? Zet dat dan even in de comments of stuur mij een bericht. Ik deel mijn mening graag :)

Volkswagen/Helix soundsystem

Het standaard systeem is boven gemiddeld goed begrijp me niet verkeerd maar toch vond ik het bereik nét te kort schieten voor een echte "wauw beleving." Er zijn genoeg aftermarket speakers, versterkers etc op de markt maar één voorwaarde was dat ik absoluut geen geknoei aan de originele kabelboom wilde (bijvoorbeeld het splijten van kabels etc). Alles moest ook weer ongedaan kunnen worden als ik dat zou willen.

Na een avondje zoeken kwam ik daarom op de 300 watt sterke Helix subwoofer met ingebouwde sound processor uit. De Helix is ontworpen om op de plek van het reservewiel te komen en wordt door o.a. Volkswagen zelf verkocht. In Nederland liepen de prijzen al gauw richting een totaalbedrag van 600 euro (470 euro voor de Helix zelf, 60 euro voor programmeren of aanschaffen van de dongle en 100 euro montagekosten). En dat was nog niets eens bij de VW dealer zelf... Behoorlijk prijskaartje voor wat extra geluid. Uiteindelijk kwam ik via ebay.de uit bij een VW dealer uit Duitsland, die de set geprogrammeerd én thuisbezorgd aanbood voor 392 euro. De gok genomen en binnen 3 dagen stond het pakket op de stoep. Alles origineel en er zat zelfs een brief en garantiebewijs van de Duitse VW dealer bij. Keurig dus.

Dan restte alleen nog het inbouwen. Bij de Helix zit een uitgebreide handleiding in meerdere talen waaronder Nederlands. Daarnaast vond ik op een Duits forum een geschreven handleiding met foto's en op Youtube een tweetal filmpjes. Vol vertrouwen ben ik vrijdagmiddag samen met een maatje
aan de slag gegaan. Om een inmiddels lang verhaal kort te maken.. 2,5 uur later zat de Helix op z'n plek, zaten alle onderdelen van het interieur weer waar ze hoorden en werkte het perfect! Ik ben absoluut geen automonteur of dergelijke, gewoon een hobbyist die ruim de tijd neemt dus het is echt voor iedereen goed te doen. Het aansluiten van de stekkers is allemaal plug-en-play en eenvoudig ongedaan te maken mocht je de auto verkopen en de set eruit willen halen.

Het resultaat is fantastisch en boven verwachting goed. De originele speakers krijgen door de sound processor (of is het eigenlijk een versterker?) een ontzettende boost aan bereik. Alles lijkt helderder te klinken. De bass is "weggehaald" bij de speakers in de deuren en overgenomen door de subwoofer. Hierdoor hoeven de speakers in de deuren enkel nog midtones te doen wat het geluid écht ten goede komt! De tweeters doen nu enkel en alleen hoge tonen wat ook fantastisch klinkt! Ik kan alleen maar zeggen dat het echt een fantastische, betaalbare toevoeging is aan het standaard systeem! Mocht je het standaard systeem net zoals ik "net niet" vinden, zonder enige twijfel...DOEN!

Oh en het beste is dat je je reservewiel er niet voor op hoeft te offeren! Wat de meeste mensen denken (en hierdoor de Helix niet willen) is dat je je reservewiel zou verliezen! Dit hoeft absoluut niet! Ik heb voor 15 euro een langere schroef (van een Touran) en extra bout bij de dealer besteld. Als ik de pootjes van de subwoofer eraf schroef dat past hij óp het reservewiel en kun je hem door de extra schroef alsnog degelijk bevestigen. Vervolgens kan de dubbele bodem als nog goed dicht. Omdat ik zelf een noodreparatie set had liggen heb ik voor woon-werkverkeer de gok genomen en het reservewiel eruit gelaten. Ik heb beiden geprobeerd en ik vond zonder wiel "mooier." Als we op vakantie gaan kan ik echter het reservewiel vrij eenvoudig terug plaatsen en tegelijkertijd genieten van het geluid!

Cadeautje: R-stuur met flippers en OBDEleven

  • 89.500 km

Het is inmiddels al een tijdje geleden dat ik voor het laatst een aanvulling op mijn review geschreven heb en eigenlijk is dat alleen maar positief. Er zijn geen problemen geweest en het dieselblok tokkelt door regen, sneeuw, vrieskou en wind betrouwbaar door. De originele velgen zijn inmiddels in Gronau (D) voorzien van nieuwe Dunlop Winter Sport 5 winterbanden.

Ook heb ik nog een paar leuke opties aan de Golf toegevoegd! Hieronder een opsomming:

- R-stuur met flippers (in laten bouwen door Track-Motion in Apeldoorn
- LED H21W BAY9S CREE knipperlichten
- LED H21W BAY9S CREE achteruitrijlichten
- LED H11 mistlampen

Daarnaast heb ik de Bluetoothdongle van OBDEleven aangeschaft. Hiermee kun je kinderlijk eenvoudig opties aan en uit zetten. Een simpele maar net zo effectieve applicatie als de veel duurdere VAGCOM. De mogelijkheden zijn (afhankelijk van het type Golf en type boordcomputer) eindeloos! Ik heb het volgende gedaan:

- Activeren "Vijf remlichten"
- Activeren Zichtbare bijtankhoeveelheid brandstof
- Activeren Needle Sweep
- Activeren LED mistlampen

Overigens heb ik alle LED lampen via AliExpress besteld en ze werken perfect zónder foutcodes op het dashboard. Je betaalt een fractie van de prijs t.o.v. die je in NL betaald. Wel even goed zoeken en per product recensies lezen natuurlijk.

De 90.000 km onderhoudsbeurt

  • 91.800 km

Nou, daar was dan "eindelijk", de service-indicatie in het dashboard. Door de relatief lange afstanden woon-werkverkeer alsmede het feit dat dit bijna allemaal provinciaal en snelweg is, kon ik de beurt volgens de boordcomputer pas uit laten voeren bij een kilometerstand van bijna 92.000 km.

Alvorens het onderhoud uit te laten voeren heb ik een rondje gebeld langs de dealers om prijsopgaven op te vragen. Aangezien ik vlakbij de Duitse grens woonachtig ben heb ik ook daar gevraagd wat de beurt mij zou kosten. Uiteindelijk bij de officiële VW dealer in Gronau het onderhoud uit laten voeren voor een totaalbedrag van 380 euro. Dit was ruim 80 euro goedkoper dan de Nederlandse dealer voor exact dezelfde beurt vroeg. Daarbij zijn de Duitsers nog nauwkeuriger en meer klantgericht. Bij het wegbrengen van de Golf werd er door de servicemanager een rondje om de auto gemaakt zodat ik kon aangeven wat er naast het reguliere onderhoud wel/niet diende te gebeuren. Zo kun je dus aangeven dat je bijvoorbeeld het reservoir van de ruitensproeiervloeistof zelf al gevuld hebt... iets waar bijna alle garage's in Nederland maar wat graag geld aan verdienen. Afijn, het onderhoud werd uitgevoerd en ik kreeg de Golf gewassen en wel weer netjes terug.

Op naar meer hele fijne kilometers!

18 inch Sebring Sterling Silver (Foto 1)

  • 100.500 km

En daar ging de teller.. de grens van 100.000 kilometers is inmiddels gepasseerd! De kilometers vliegen voorbij. De afgelopen maand ook weer het navigatiesysteem ge-update met de nieuwste kaarten van 04/2018. Kijken of dit veel geschil gaat maken met die van 2017. Ik ben benieuwd!

Gelijktijdig is er een lang gekoesterde wens eindelijk in vervulling gegaan. Ze staat gedurende de zomermaanden op nieuw schoeisel, te weten een originele set 18 inch Sebring velgen met 225/40/18 Bridgestone banden. Of dit een nadelig effect op het verbruik gaat hebben is afwachten. Dit zal uit de verbruiksmonitor moeten blijken. Overigens is er op het gebied van comfort in mijn opinie nauwelijks iets merkbaar van de grotere maat.... maar het staat zó veel beter!

Groot onderhoud!

  • 122.250 km

In het dashboard verscheen bij een kilometerstand van ruim 122.000 kilometer de melding "Inspectie en olieservice." Derhalve weer een afspraak gemaakt bij de Duitse collega's van Volkswagen om de grote beurt uit te laten voeren. Niet alleen de vloeistoffen in de motor werden vernieuwd, ook de DSG werd gespoeld en voorzien van nieuwe olie. Bij nadere inspectie werden zoals verwacht geen schokkende dingen gevonden. Wel slijten de remschijven vóór en zullen deze bij de volgende beurt waarschijnlijk aan vervanging toe zijn. Het eindtotaal voor deze beurt bleek 625 euro. Overigens ongeveer 200 euro mínder dan de prijsopgave voor exact dezelfde beurt bij de NL dealer.... Tja, PON zullen we dan maar zeggen.

Ook heb ik het navigatiesysteem inmiddels voorzien van de nieuwste kaarten voor 2019 (publicatie VW site: okt 2018). Daarnaast nog een aantal leuke opties aangezet d.mv OBD / VCDS:

- Coming Home / Leaving Home met alleen de "U" LED dagrijverlichting ipv Xenon
- Automatisch Coming Home bij uitschakelen voertuig en sleutel uit contact (niet meer nodig om te seinen met groot licht bij uitschakelen)
- LED dagrijverlichting uitschakelbaar via display/instellingen
- Lichtsterkte achteruitrijverlichting verhoogt naar 125% (standaard = 86%)
- Automatisch evt. openstaande ramen sluiten bij detectie regen

Op dit moment kan ik niet anders zeggen dan dat ik nog steeds elke dag met een glimlach in de Golf stap!

Eerste probleem(pje)

  • 148.000 km

Inmiddels is het alweer bijna een jaar en ruim 25.000 km geleden sinds m’n laatste update. Eigenlijk heb ik weinig nieuws te melden. Het rijden blijft top!

Helaas heeft er zich wel een (bekend) probleem voorgedaan met de climate control. Aan de passagierszijde werd enkel nog koude lucht geblazen. Geen warme lucht meer. De bestuurderszijde had hier echter geen last van! Na onderzoek bleek het de stelmotor van de kleppen te zijn. Deze zit onder de radio, bij de voeten van de passagier. Na verloop van tijd slijt de behuizing af waardoor het tandwieltje “te ver” doorgeschiet en niet meer uit zichzelf terug kan. Dan blijft hij dus of op koude of op warme lucht steken.

Na op de kop in de voetenruimte gelegen te hebben en met een hoop gepriegel heb ik het motortje gedemonteerd. Het motortje zit vast met twee torx boutjes. Let op: de boutjes hebben een afwijkende torx maat. Daarmee bedoel ik, de juiste maat zit vaak niet in een huis-tuin-en-keuken setje bitjes. Ik heb de boutjes losgekregen door een kleine ratel met dopsleutel 5,5 mm te gebruiken.

Ook bij mij bleek er een klein hoekje (nog geen 2 mm afgebroken/afgesleten). Omdat een nieuw motortje (schrik niet) ruim 90 euro kost, heb ik het stophoekje laagje voor laagje opnieuw opgebouwd met twee componenten lijm. De motor ga ik terugplaatsen en dan kijken of het euvel verholpen is. Het is mijn inziens het proberen waard, een nieuw motortje kopen kan altijd nog!

En als laatste een update van de navigatie uitgevoerd met de nieuwste kaarten voor 2020 (publicatie site VW: 07-11-2019).

Over ongeveer 20.000 km is ze toe aan de volgende onderhoudsbeurt. Ik zal t.z.t. wederom een update plaatsen!

Kilometervreter

  • 218.450 km

Het is inmiddels ruim een jaar en bijna 70.000 kilometer sinds mijn laatste update. Dit had op zich een goede reden want op regulier onderhoud na heb ik maar één euvel gehad met de Golf. En ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat dit euvel niet direct een schande is want….. de waterpomp in dit geval, zou toch bij de eerst volgende beurt vervangen gaan worden samen met de distributie.

Helaas ging de waterpomp net iets te vroeg, bij een kilometerstand van 195.000 en vlak voor de ingeplande grote onderhoudsbeurt, kapot. Op ongeveer 3 kilometer van huis verscheen de waarschuwing “Koelvloeistofpijl controleren.” Hierop direct de Golf aan de kant gezet en helaas lekte de koelvloeistof zichtbaar onderaan de linkerzijde van het motorblok op de grond. De waterpomp direct laten vervangen in combinatie met de distributie en spanners. Een reparatie van net geen duizend euro… Een dure maar toch echt noodzakelijke want ik was nog niet van plan afscheid te nemen van de Golf. Hiervoor rijdt ze simpelweg té goed!

In de tussentijd heb ik haar trouwens, vanuit praktische overweging, ook voorzien van een afneembare trekhaak van Westfalia.

Hierna eigenlijk geen noemenswaardigheden meer gehad, anders dan dat ik nog steeds met veel plezier en comfort de nodige kilometers maak!

Kosten onderhoud tot nu toe

  • 218.450 km

Hieronder even een opsomming van de onderhoudskosten tot nu toe:

2017 - Onderhoud 60.000 km = €774
2017 - Nieuwe winterbanden = €510
2018 - Onderhoud 90.000 km = €400
2019 - Onderhoud 120.000 km = €626
2020 - Onderhoud 150.000 km = €647
2021 - Onderhoud 180.000 km = €752
2021 - Nieuwe zomerbanden = €460
2021 - Distributie+waterpomp = €1005
2022 - Onderhoud 220.000 km = €316

Totale onderhoudskosten = 5490 euro bij 178.950 gereden kilometers.

Dat komt neer op een bedrag van €0,03 euro per gereden kilometer. Wat mij betreft, echt keurig!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.