Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Sportline (2005)

autoreview

Volkswagen Golf
Volkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen Golf - interieurVolkswagen Golf - interieurVolkswagen Golf - interieur

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 16V FSI Sportline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
KM-stand laatst56.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 56.000 km

Op het moment van het schrijven van deze review heb ik mijn golf al weer in geruild voor Skoda yeti 1.8Tsi 118kW 4x4.

Waarom dan toch deze review om twee redenen eerste reden om te vertellen dat de golf misschien wel een saai image heeft echter ook een lekker rijdend sportieve wagen is waar je niet perse de golf GTI voor hoeft aan te schaffen.

De tweede reden is om toch u op de hoogte te brengen van de arrogantie waarmee de dealer zich denkt te moeten omhullen.

Mijn vorige auto voor de golf was een Alfa Romeo 156 1.8TS 16v met mistlampen, airco en sportkit1. Deze wagen had ik nieuw gekocht in 1999 verkocht in 2005 met een dikke 110.000km op de teller. De wagen had op laatst alle alfa-ziektes die je maar kunt bedenken. U begrijpt wel waarom ik toen koos voor betrouwbaarheid en hoger inruilwaarde van de VW. Bovendien kon ik in mijn eigen dorp bij een dealer terecht voor een golf wat ik een groot pluspunt vond

Volgens vele ging ik van elegant en sportief naar burgerlijk en vooral saai. Echter de vw golf die ik had gekozen was een Golf V 2.0 FSI 110kW/150 pk Sportline. ( zwart metalic / stoffenbekleding)

Ik wilde toen niet zoveel uitgeven echter met een 1000 euro er bij had ik ook de GTI kunnen kopen .Iets wat me niet werd verteld door de verkoper. Dit werd mij later verteld na aflevering.

De golf werd verder uitgerust met 17 “ LM “indianpolis” velgen, climatronic, Park distance control, mistlampen, middenarmsteun, en mijn “oude “radio Alpine werd overgebouwd. Spotline pakket hield oa in sportonderstel, sportstoelen.

Een dag na de aflevering van de golf was ik voor de eerste keer op weg naar me werk.

De wagen startte normaal ( die dag was het -10 graden) echter nog geen 1,5 km van huis begon de wagen raar te doen. Hij hield onverwachts in en was niet vooruit te branden. Bij een groot knooppunt die ik onderweg tegenkom naar mijn werk ging het totaal mis. De wagen kapte er mee, totaal geen leven in de wagen meer te krijgen. Nadat tie door omstanders weg geduwd was probeerde ik hem weer te starten. Hij deed het echter kon ik niet sneller dan maximaal 20 km/h . Ik kon nog net van de snelweg afkomen.
Ik dacht ik bel de garage op want tja garantie toch. Op een zeer huftige wijze werd mij duidelijke gemaakt dat ik het speciale nummer van de vw mobiliteitsgarantie moest bellen.

Na 5 uur gewacht te hebben in een auto die rap afkoelde tot buitentemperatuur kwam er een busje aangereden van de VW garage. De man vroeg zich hardop af waarom ik niet de garage had gebeld die mij de wagen geleverd had… afijn..

De wagen werd naar de andere vestiging van de dealer gesleept ik kreeg voor die dag een oude golf mee. U begrijpt zeker dat de grappen en grollen van mijn collega’s op het werk veel al dit adventuur betrof.

Na een dag niks gehoord te hebben van de dealer heb ik maar eens gebeld de man die ik aan de lijn kreeg zei het volgende . “Meneer u auto is niet goed afgeleverd men heeft het systeem niet goed geladen waardoor uw auto nog steeds in transportstand staat. Men heeft waarschijnlijk de procedure niet gevolgt . 2 dagen later had ik me auto terug met het nieuwe programma. Als blijk van excuses kreeg ik een grote paraplu De wagen deed het tenminste weer en ik kon eindelijk weer verder.

Via de volkwagendealer kun je ook een extra verlengde garantie kopen ( basis en plus) voor alle onvoorziene kosten. Ik had gekozen voor garantieplus. Het afsluiten van dit contract liep niet geheel soepel weer zat het in de manier waarop men je benaderd en dingen denkt te kunnen afronden. Ook werden er fouten gemaakt in het opstellen van het contract.

Kortom heel wat gezeur om niks.

In de zomer van 2005 auto startte slecht en direct daarna stuurde de auto erg zwaar. Direct naar de garage gegaan accu was niet goed en er werd direct een andere accu in gezet zodat ik toch nog die dag op vakantie kon gaan. Na mijn vakantie kreeg ik een telefoontje of men de accu even kon wisselen.. Ik kreeg weer mijn eigen accu terug. Hij was naar het schijnt getest en opnieuw geladen en men kon niks vreemds ontdekken. Dus accu werd er weer in gezet. Het zwaar sturen wordt veroorzaakt door de boordcomputer die bij reset een soort beveiliging activeert waar door je dat effect kreeg niks bijzonders dus… ook weer dit is mij verteld.

Ik ben in totaal 5 keer terug geweest naar de garage uiteindelijk kwamen ze er achter dat de originele accu een defect had. Dit werd uiteindelijk een nieuwe accu die door mijzelf volledige betaald werd ondanks de verlengde garantie.

Vervolgens kwam er een nieuw probleem dit keer niet met de auto maar met de garage. De garage waar ik mijn auto had gekocht behoort tot een dealerschap met meerder vestigingen.

De vestiging in mijn dorp ging dicht.. dag voordeel autokopen en onderhoud geven in je eigendorp het was zo gemakkelijk je brengt s’morgens je auto en je loopt naar huis, geen gezeur met auto lenen of weg gebracht te worden etc.

De wagen mag nu naar een vestiging in een andere dorp een kleine 30 km verder, bovendien ligt die ook niet in de reisroute naar me werk.

Wel kregen we een bonnenboekje met “gratis” leenauto (6 bonnen) en gratis apk , aircocheck , lakcheck etc.De garage werkte goed en merkte behalve dat ik nu steeds een leenauto had er verder niks van. Ook de showroom was verhuisd naar de nieuwe vestiging.

De auto deed het verder fantastisch en vooral hij is erg stil van binnen met name op de snelweg. Ondertussen rij in de winter met winterbanden, geluid neemt dat ietsjes toe, wat toe te schrijven is aan de winterband.

Het laatste probleem wat ik heb gehad met de auto was dat de deur aan de bijrijders zijde verzakt was. Bovendien was er in het interieur na een onderhoudsbeurt opeens een rammel hoorbaar in het dashboard. Iets wat ik heel prettig vond was dat de monteur direct actie ondernam en samen een proefrit ondernam om zo alles goed in kaart te brengen.

De oplossing echter was weer eentje van lik me vestje. Toen ik de wagen s’middags kwam ophalen was de deur dusdanig slecht gesteld dat tie deels boven de carrosserie uitstak. De rammel was ook niet weg. Dag later was de wagen wel goed, de rammel bleek een kabelboom te zijn die niet weer vast gezet was.

Waarom ik niet naar een andere dealer van VW ben geweest?

Waar ik woon is er één dealer die in meerdere plaatsen een vestiging heeft. Het is dus bijna niet mogelijk om deze dealer heen te kunnen. Wil je aanspraak kunnen maken op het volkwagen mobiliteitsgarantie ben je verplicht je auto door een vw dealer te onderhouden. De garantie houdt een service is welke ongeveer het gelijk is met die door de ANWB & co wordt gegeven. Bovendien moet ik eerlijkheid halve zeggen dat het ook afhankelijk is wie aan je auto sleutelt want niet alle medewerkers van het bedrijf waren niet behulpzaam etc.

Voor de rest waren er geen storingen. Wel waren er zaken die je bij aankoop van deze Golf tegen vielen. Een FSI motor mag van de VW alleen euro98 en bij gebruik van euro95 maakt de motor meer herrie volgens het instructieboekje echter volgens de dealer kun je dat beter niet te vaak gebruiken gezien dit extra slijtage van de motor oplevert en dus meer kans op problemen met de motor. Ook de manier waarop de vooruit in de carrosserie zit bevestigd geeft tijdens gebruik in de regen en sneeuw bedenkingen. Langs de zijkanten van de ruit zit een verhoging van de stijlen van de wagen. Tijdens het rijden in de regen blijft er aan de bestuurderskant een water stroom lopen naar boven. Elke keer als de ruitenwissers een slag maken trekt deze de stroom over naar het midden van de ruit en dus wordt je zichtsveld belemmerd. Bij sneeuw wordt dit alleen maar erger. De sneeuw hoopt zich op in die rand en wordt door de ruitenwisser steeds vaster aangedrukt. Je zult dan onderweg meerder keren moeten stoppen om je zichtsveld te beschermen. Iets wat de nieuwe golf ook weer heeft.
De ruitenwissers opzich doen hun werk erg goed.

Voor de rest van de tijd tussen deze gebeurtenissen waren er geen problemen en reed de wagen gewoon erg goed.

De motor is trouwens een juweeltje, hij trekt vlot op en hij doet echt niet onder voor zijn turbo broer de GTI. Ook de versnellingsbak doet zijn werk gewoon goed. De stoelen zitten buitengewoon goed. Alleen de grote deuren van de golf is wel een probleem bij parkeren in de stad. Maar neem je een 5 deurs versie dan heb je dat probleem niet. De wagen is voor de rest zeer praktisch en goed te gebruiken met name de grote achterklep is ideaal.

Ik heb nu vier jaar gehad en kan alleen maar zeggen afgezien het gezeur met de dealer beviel de golf mij buitengewoon goed met name het comfort , gebruiksgemak en de motor zijn wel de grote pluspunt van de wagen die de rest doet vergeten.

En toch ruil ik hem in voor een andere auto / merk. Ik wilde wat totaal anders mijn keus is gevallen op een Skoda Yeti 1.8 Tsi 4x4 elegance die ik over 10 weken krijg.

De inruilwaarde van de Golf viel me wel wat tegen maar dat kan nu ook zijn door de economisch crisis. Maar voor diegene die mijn wagen koopt heeft er een in mijn optiek een goede betrouwbare wagen aan. Het is alleen jammer dat de service van de dealer mijn plezier vergalde. Iets wat je niet van te voren weet als je de wagen koopt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.