Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)

autoreview

Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)
Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 16V FSI Turbo GTI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf115.651 km
KM-stand laatst180.000 km
Lezerswaardering: 47%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vw Golf 5 GTI

  • 115.600 km

Na 2 jaar

GTI

  • 180.000 km

Na 2 jaar een Opel Corsa D 1.4 (128.000-180.000) uit 2008 te hebben gereden was ik opzoek naar een vervanger. De Corsa was mijn eerste auto, deze heb ik gekocht op mijn 18e verjaardag. Ik zocht een vervanger omdat de Corsa een kwalitatief slechte auto is en daardoor in 2 jaar flink wat geld heeft gekost (2 a 3 duizend euro). Klepstoters waren kapot, weerstand kachel doorgebrand, roest op de bekende 5 plekken enz....... Na een afweging tussen een andere auto kopen en blijven investeren was de keuze na de laatste apk al snel gemaakt.......

Ik was opzoek naar een auto met wat meer vermogen (minimaal 150 pk). Na speuren op internet kwam ik een aantal auto's tegen, de Audi a3 8p 2.0tfsi, Opel astra H OPC, Golf 5 GTI. Omdat een trekhaak een vereiste is i.v.m. een boot viel de Astra direct al af. Wel vind ik de Astra H OPC een auto die een sportiefer uiterlijk heeft dan de andere wat saaie/neutrale VAG. De Audi was relatief nog een dure auto. Voor het zelfde geld kon je een GTI kopen met 40.000km minder voor dezelfde prijs. Ik vind persoonlijk de GTI er sportiefer uitzien, wel is de afwerking van de Audi A3 natuurlijk iets beter maar dit verschil is niet schokkend.

Voordat ik een auto ga bezichtigen lees ik altijd veel reviews op Autoweek en forums opzoek naar zwakte punten. De Golf GTI heeft weinig zwakte punten en kwam daardoor vrij betrouwbaar over. Na verder speuren op het internet eindelijk een GTI gevonden die aan mijn vereisten voldeed. Ik was namelijk opzoek naar een GTI met max 120.000km, lichtsensor, clima, stuurwielbediening, trekhaak, regensensor, zwart. De GTI die ik op het internet had gevonden was van het bouwjaar 2008 en had 115.600km gelopen. Het betreft een orgineel Nederlands geleverde auto en stond te koop bij een particulier. De GTI was door de 1e eigenaar al gechipt bij ABT naar 240pk maar is verder nog helemaal standaard. Tijdens de bezichtiging viel het mij op dat de GTI van een echt liefhebber was geweest en na 5 min te hebben gereden wist ik het zeker, dit is de auto waar ik naar opzoek was. Het gemak waarop de auto accelereert naar de 200 maakte bij mij een enorme indruk, dit kwam ook omdat ik mijn Corsa met 90pk gewend was. Ik heb bij een garage in de buurt een aankoopkeuring laten doen omdat ik het risico niet wou lopen om direct weer te gaan investeren in onderhoud. Het enigste was defect was, was de thermostaat maar die heb ik na aankoop laten vervangen(220 euro).

------------------------------------------
1 jaar in bezit

In het eerste jaar heb ik in totaal 25.780km gereden. De meeste km zijn snelweg km geweest. Met mijn rustige rijstijl verbruikt de auto ongeveer 8,2L op 100km, echter wanneer je een beetje vlot doorrijd dan verbruikt de GTI ook makkelijk 10L op 100km. Ik heb werkelijk van elke km genoten. Met de auto zijn veel toerritjes gemaakt naar onder andere de Nürburgring (Nee ik heb niet op de Ring gereden) Op de autobahn voelt de GTI zich thuis, zelfs met hogere cruise snelheden van 200+ is de Golf een stabiele en een stille auto. Wanneer je echt gas begint te geven dan begint de auto lekker te brommen en begint de uitlaat ook lekker te brullen. Op de langere ritten word de auto aanzienlijk zuiniger. Met een minimale snelheid van 160 had de auto op 750km een verbruik van 1:14. De auto word altijd volgetankt met octaan 98 omdat de auto niet mooi loopt op octaan 95 en slecht start.

1e APK............................ 01-10-2018

De Golf heeft de APK prima doorstaan. 1 kentekenverlichting lampje was defect. Kosten totaal 12,-

Met de GTI word altijd met beleid gereden. De auto word altijd met de hand gewassen en is na aankoop direct gepolijst om de paar waskrasjes die aanwezig waren te verwijderen. Zomers hangt er achter de GTI een boot van 700kg. Zelfs met zoveel gewicht achter de auto rijd de GTI met gemak andere auto's bij de stoplichten eruit.

Onderhoud--------------

Toen ik de auto heb gekocht heb uit voorzorg de stoter van de hoge brandstof pomp vervangen. Dit is gemakkelijk zelf te doen en kostte maar 50,-
Omdat de distributie ook nog niet was vervangen heb ik besloten dit te laten doen bij de TSI Specialist in Koosterstille. De auto had op dit moment 139.000km gelopen. Vw gaf aan dat de distributieriem pas bij 180k vervangen hoeft te worden maar ik wou het risico niet lopen omdat de riem toch al 10 jaar oud was. Omdat veel dingen rond de turbo los waren tijdens het monteren hebben de monteurs van de TSI Specialist het initiatief genomen om ook even naar de turbo te kijken. Tot mijn grote verbazing zat er veel speling op de as in de turbo. De schoepen sleten al aan in het huis, wanneer de schoepen zich in het huis hadden vastgeslagen dan was er enorme schade ontstaan(Stukje schoep in de zuiger bijv.) Ik wou het risico niet lopen dat de auto op de terugweg het zou begeven en heb toen besloten de turbo te laten vervangen. Bij navraag blijken de turbo's k03 van de GTI vaak bij 120dkm dit mankement te vertonen. (distributieriem + Turbo 1425,-) De TSI Specialist is zeker een aanrader omdat zij heel veel ervaring hebben met de TSI/TFSI motoren. De GTI heeft mijn nog nooit laten staan! De GTI krijgt elke 15.000km verse olie en filters en het olieverbruik is nihil (500ml op 15000km) Het olieverbruik probleem word vaakt geconstateerd bij de AXX motoren. Dit zijn de 1e type GTI motoren. Na 2007 ongeveer zijn de BWA motoren gemonteerd, dit is de betere keuze.

PLANNEN-------------------------------------------------

De GTI blijft zeker nog jaren in bezit. Ik ben van plan de GTI tot de 250dkm te rijden. Verder word er niks aan de auto veranderd en blijft deze mooi orgineel, afgezien van de Vancouvers 18'' De auto is een prettige reisgenoot, je kan er lekker rustig mee rijden en wanneer je iets sneller wil kan dat ook! De gehele indruk van de auto is zeer goed. Alle materialen in het interieur voelen degelijk aan. De onderhoudskosten vallen mij ook erg mee. Buiten het normale onderhoud (beurtjes, distributieriem, Thermostaat) alleen de turbo vervangen. Een echte aanrader dus als je opzoek bent naar een rijdersauto!!!!!

———————————————————-
Apk oktober 2020

De auto is afgekeurd op 1 kapotte fusee kogel hoesje. Vervolgens heb ik direct 2 fusee kogels vervangen en konden we weer een jaartje rijden.

De auto voorzien van de Orginele detroit velgen en een setje xenon koplampen. Ook heb ik alle kunstof delen aan de buitenkant van de auto opnieuw laten spuiten om de auto zo fris mogelijk te houden.


———————————————————————-

01-03-2021

De 180.000 is bereikt zonder problemen! We blijven lekker doorrijden en genieten van de GTI

review word vervolgd!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.