Volkswagen Golf 1.9 TDI 105pk Sportline (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 TDI 105pk Sportline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 17 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na de vorige auto is dit een verademing. Alles in deze auto straalt kwaliteit uit.
De standaarduitvoering is uitgebreid met climatic en 10 boxen. De radio is een kado van de dealer.
Tot nu toe is alles aan de auto fantastisch en kijk ik er elke dag weer naar uit om te rijden. De auto is in mijn belevenis supersnel, ik kom dan ook wel van een 65 PK turboloze diesel. Maar tussensprints op de snelweg zijn zo gebeurd.
Alles gaat zo vanzelfsprekend dat je regelmatig jezelf wakker moet schudden, omdat je weer veel te hard rijdt. 150 km/h plus is zo gebeurd.
Van buiten ziet de auto er leuk uit met het standaard lichtmetaal en black magic pearl lak.
Van binnen is de ergonomie top en de sportstoelen zitten fabelachtig. Je kunt met deze auto heerlijk de bochten om.
Hij is best prijzig, maar vergeleken met andere auto’s uit deze klasse (bijv Peugeot 307 van familie) is het de meerprijs qua degelijkheid meer dan waard.
UPDATE 20-05-05
Inmiddels is de kilometerstand de 10.000 km gepasseerd. De auto voldoet nog steeds perfect.
Alles voelt nog steeds stevig en goed aan. De ontvangst van de radio en het geluid uit de 10 boxen is ook prima.
Op een tocht naar de Ardennen heerlijk gebruik gemaakt van de cruise control. Ingesteld op 140 km/h. Of het nu heuvelop of heuvelaf gaat, de auto blijft gaan.
Tot nu toe nog geen olie bij hoeven vullen, al denk ik dat dit niet heel lang meer duurt.
UPDATE 04-10-05
Nog steeds tevreden over alles. Vakantie naar Zweden, 200 Km/H op de teller door Duitsland. Geen krimp en prima weggedrag en verbruik van ruim boven de 1 op 10. De auto blijft gaan.
PROBLEMEN
Tot nu toe geen enkel probleem.
UPDATE 20-05-05
Nog steeds geen problemen. Alleen de versnellingsbak luistert soms heel nau met het inleggen van versnellingen. Even de koppeling niet diep genoeg in trappen en de tandwielen worden weer geschraapt.
UPDATE 04-10-05
Zoals al eerder geschreven had ik nog geen olie bij laten vullen. Dit is inmiddels twee keer gebeurd. 1 keer bij 13000 km en ook bij 18000 km. De laatste keer ging er zelfs meer dan 1 liter in! Dit verbaasde zelfs de dealer. Schijnt dat er soort voorloopolie in zit. Deze gaat er bij de eerstvolgende beurt uit en wordt in zijn geheel vervangen. Eerst beurt staat pas bij 50000 km gepland.
UPDATE 25-01-07
Inmiddels de auto niet meer in bezit ivm nieuwe baan. Met pijn in het hart afscheid genomen, maar inmiddels weer veel plezier in Volvo S40 (zie review aldaar).
Als reactie op onderstaande vraag: ik had een 5-bak. Van oud-collega’s begreep ik dat 6-bak stiller zou zijn, maar ik heb nooit spijt gehad van de 5-bak destijds. In mijn huidige auto, Volvo S40 2.0D zit wel een 6-bak en het is wel heel lekker, dus zou voor de 6-bak gaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.