Volkswagen Golf 1.9 TDI 105pk Comfortline (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 TDI 105pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 195.000 km |
KM-stand laatst | 305.000 km |
trouwe broeder?
- 220.000 km
Nieuwe baan, veel kilometers maar geen werkgever die een leaseauto financiert. Wat dan?
Lang getobt, veel reviews gelezen en uiteindelijk de gok genomen; een Golf V met bijna 2 ton op de teller gekocht bij een ex-lease handelaar.
Bewust een zilveren 3-deurs comfortline gezocht want mooi met lichtmetalen velgen, betere stoelen dan de trendline en wellicht een stijvere koets dan de vijfdeurs. Voor 9000 eurie een mooi exemplaar gevonden met strakke, onbeschadigde buitenkant en afgereden banden. Volledig dealeronderhouden, dus bij 120000 de distributieriem vernieuwd.
Hoewel de vorige bewoner toch al bijna 2,500 uur in het interieur had geleefd waren er nauwelijks gebruikssporen te zien. Stoelen en bekleding strak en niet doorgezeten, knoppen klikten als nieuw. Geen sigarettenlucht.
Alleen een barst in de display van het meer dan verschrikkelijke en ook nog foeilelijke VDO-navigatiesysteem.
Prettige opties zijn de zeer fijne comfortline stoelen, de lichtmetalen velgen, de cruise control en de boordcomputer. Fijn als je veel met twee personen onderweg bent is de gescheiden regelbare airco. Minder zinvol vind ik de licht en regensensor (ik heb niet zo veel te doen als ik autorijd dus een ruitenwisser bedienen en het licht aan doen kan ik zelf).
Slecht vind ik de automatisch dimmende binnenspiegel die veel minder dimt dan handmatig in andere auto's.
Echt onzin is het in het kader van het licht en zicht pakket ingebouwde follow me home verlichting die een tijd na het afsluiten van de auto aanblijft. Steeds weer aan behulpzame passanten uitleggen dat het licht vanzelf uitgaat gaat op den duur vervelen.
Zeer irritant is de gordelpiep in deze auto, hoewel ik altijd gordels draag weet dit ding me keer op keer te irriteren.
Jammer dat er geen echt reservewiel in zit, heb ik liever dan de knutselset die er nu in zit.
Rijden in de golf is gelukkig heel fijn en verveelt na 30000 kilometer nog steeds niet. De auto is met deze 105pk dieselmotor lekker vlot onderweg tot 130 km/h, daarboven is de trekkracht flink minder. Bochtenrijden is gewoon leuk en alles voelt zeer veilig aan. Remmerij is prima. Vering is zeer comfortabel. Helaas is de motor net iets te lawaaierig om bij hogere snelheden (130-150) lange tijd comfortabel te reizen. Jammer, want de rest van de auto kan dit heel goed aan.
De hele auto voelt enorm degelijk aan, niets kraakt of rammelt. Knap gemaakt. Ik was erg sceptisch over volkswagen en had altijd het gevoel dat dit merk meer investeert in kwaliteitsgevoel dan in kwaliteit maar tot nu toe stelt de Golf echt niet teleur.
De afgelopen 25000 kilometer heeft de auto alleen hele kleine problemen gehad;
-Koplamp links en rechts vervangen (zelf)
-Lichtje motormanagement ging 1 keer branden, na herstarten weer verdwenen.
Beurt gehad ("service jetzt!") bij 210000km, VW dealer. Conti's voor vervangen door nieuwe en een roetfilter met subsidie in laten bouwen. Sindsdien geen rookpluimen meer bij stevig gas geven. Geen merkbaar vermogensverlies. Gordelpiep uit laten zetten, wat een rust!
Volgens de dealer was het nodig om de bandenplakset te vervangen omdat deze over tijd zou zijn. (40euro)
Olieverbruik nog niet gemeten. Zelf gemeten dieselverbruik rond de 1 op 17. Flink doorkarren op de snelweg geeft 1 op 14-15. 1 op 20 verbruiken kan als je niets beters te doen hebt. Boordcomputer geeft een te optimistisch verbruik aan.
Als met al een zeer fijne auto die niet snel verveelt en hopelijk nog een poos meegaat. Ik ben benieuwd!
Nog steeds tevreden
- 242.000 km
Golf heeft nieuwe distributieriem gekregen bij 240000 inclusief waterpomp en grote beurt. Verder niets aan de hand. Alles bij Volkswagen dealer, onderhoudsboekje heeft dus weer een nette stempel erbij voor een kleine 1000 euro.
Verbruik gemiddeld 1 op 16. Dit hogere verbruik komt doordat de auto veel wordt ingezet op korte stukken (15-40 kilometer). Wat nu ook opvalt is dat de conti eco contacts na 30000 kilometer alweer aan vervanging toe zijn. Is niet vreemd want het hoge koppel en goede wegligging nodigt zowel mij als mijn vriendin uit om flink te hoeken met deze wagen.
Zoals velen speel ik regelmatig met gedachte om de auto in te ruilen, bijvoorbeeld tegen een TSI of een oudere 911. Mijn vriendin wil de auto echter niet kwijt en ik moet bekennen dat gezien het rijplezier en de betrouwbaarheid die deze auto biedt een ruil nog wel eens spijt zou kunnen geven.
echte aanrader!
- 262.000 km
Golf is verkocht, ik hou er niet van om een goede auto weg te doen maar twee diesels voor de deur werd teveel. De mercedes e250 diesel uit 1994 mag blijven en de Golf is verpatst.
Voor de verkoop is de auto uitgemest, gepoetst en gezogen. Ik blijf me verbazen hoe goed deze auto er nog uitziet en functioneert bij deze kilometerstand. Geen enkele kraak in het interieur, plastics niet gebroken en zelfs de pookhoes nog niet versleten. Lak is nog prachtig en als er 140000 op de teller zou staan zou ik het direct geloven. Ook onderstel en remmerij zijn werkelijk prima zonder dat hier buiten remschijven/blokken ook maar iets vervangen is.
Auto is nooit gespaard, heeft alle winters gezien en was nooit vies van kruissnelheid 150-170 km/h.
Reparatiegevoeligheid is tussen 191000 en 262000 km buitengewoon laag geweest; buiten slijtageonderdelen (banden/remschijven, remblokken) is enkel een defecte remlichtschakelaar vervangen! (20 euro). Zoals vermeld is de auto uit lease gekocht, was volledig VW-dealer onderhouden en is dit nog steeds. Onderhoudsbeurten iedere 30000 kilometer zijn weliswaar niet heel goedkoop, wanneer echter teruggerekend naar cent per kilometer kom ik op 3,4 cent inclusief distributieriemwissel, banden en slijtageonderdelen en dat vind ik niet teveel. Afschrijving was overigens ook niet echt hoog met 5,7 cent per kilometer.
Ik ben blij dat ik een dierbaar familielid blij heb kunnen maken met deze betrouwbare golf. Ik hoop dat deze nog lang plezier zal hebben van deze erg fijne auto.
Nb: bloed kruipt toch waar het niet gaan kan, ter vervanging van de golf heb ik nu een Mercedes C32 AMG uit 2001. Geweldig rijijzer maar ook een rammelend en roestend loeder. Golf is echt goed!
en rijdt en rijdt en rijdt....
- 305.000 km
de golf is sinds verkoop aan familielid de wereld rondgereden en werd ook nu niet gespaard. Stond altijd buiten in een grote stad onder bomen, deed ook in winter dienst en mocht zelfs een paar keer mee naar wintersport. Toch geeft ie geen krimp. Ik rij er altijd een rondje mee bij bezoek en verbaas me over de stijfheid van de 3 deurs koets na 3 ton en het rammelvrije interieur. Alle electra werkt, motor loopt als altijd; rauw maar sterk.
Inmiddels dus in vier jaar van 190000 naar 305000 gereden met alleen maar reguliere longlife-beurten bij vw garage, distribitieriemwissel + waterpomp, bandenwissel en remschijf/remblokwissel voor en achter. Goed!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf BWJ 2008 | 1.6 102PK Comfortline Bus | NWE DISTRIBUTIE | AUT AIRCO | CRUISE | LICHTMETAAL | NAVI | MP3 |
- 2008
- 159.188 km

Volkswagen Golf 1.4 TSI GT Sport 125 pk sp uitlaat Clima St Verwarming zeer nett
- 2008
- 182.401 km

Volkswagen Golf 1.4TSI Comfort Lim.United|117.429km|DSG
- 2008
- 117.429 km