Volkswagen Golf 1.9 SDI Comfortline (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 SDI Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 78.000 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
Review van ons slakje
- 180.000 km
Algemeen:
Verscheidene jaren is deze Golf in ons bezit geweest. Hij zou eeuwig blijven, maar de tijden veranderen en ook in België is de tijd gekomen dat je toch al vrij veel kilometers moet doen om diesel te houden. Enkele weken geleden kregen we de kans om een Skoda Fabia benzine van vrienden over te kopen, dus de knoop dan maar doorgehakt.
Nu we hem wegdoen, is het tijd voor een review.
Waarom voor de Golf-4 gekozen: Hiervoor hebben we twee TDI's 90pk gehad -ook in de Golf-4- en daar hebben we 8 jaar en 400.000km met veel plezier en probleemloos in gereden.
Het is de SDI geworden omdat hij als tweede auto moest dienen, dus minder kilometers en de SDI is goedkoper in gebruik: verzekering en onderhoud (hiervoor: zie verder). Toevallig vielen we op een interessante tweedehandse (vijfdeurs) SDI, dus de beslissing was snel genomen.
Motor:
De SDi is traag, zonder meer. Om met het dagdagelijkse verkeer mee te komen is het voldoende. Maar begin je aan een inhaalmaneuver, moet je uitkijken dat je echt wel voldoende tijd/ruimte ter beschikking hebt.
Ook opvallend aan zo'n old-school motor is de lineariteit: 1500, 2500, 3500 toeren: de kracht verschilt nauwelijks; terug- of opschakelen verandert meestal weinig, buiten de verhouding van de versnellingsbak uiteraard.
Grote kracht van de SDI is de betrouwbaarheid en simpliciteit. Dit blokje is oerdegelijk en doet het altijd.
Rijgedrag:
De Golf4 staat niet bekend om zijn inspirerende wegligging.
Op vlakke wegen valt het allemaal nogal mee, maar op slechte wegen (en dan zeker in snel genomen bochten) gaan de wielen 'zoeken'. Veilig blijft het wel in alle omstandigheden. Onderstuur is hem ook niet vreemd...
De stuurbekrachtiging is nog hydraulisch, dus de feedback valt best mee.
Comfort:
Onze Golf was uitgerust als 'San Diego'.
Hierin zaten heel wat opties, zoals airco, elektrische ramen en spiegels, CV, automatisch dimmende binnenspiegel, regensensor,....
Over het algemeen is het aangenaam vertoeven in de Golf; alleen het motorlawaai (de SDI is niet bepaald stil...) dringt nogal fel door.
De vierde generatie staat nog altijd gekend voor de zeer goeie afwerking van het interieur. Dat levert nog steeds een zeer fraaie auto op, na 12 jaar en heel veel kilometers.
Kosten/verbruik:
Ondanks dat er veel korte trajecten werden mee afgelegd (in het algemeen niet zo goed voor een diesel), zijn er geen onverwachte kosten geweest. Zelfs de batterij (Varta) heeft nooit de geest gegeven. Olie en filters en daarmee is eigenlijk alles gezegd. Ook het vervangen van de distributieriem is minder frequent dan bij een TDI.
Het verbruik komt tussen de 5 (langere ritten) en 5,5 liter per 100km. Met een volle tank van 55 liter, kan je er dus een tijdje tegenaan.
betrouwbaarheid:
Noch motor; andere mechanica of elektronica hebben een steek laten vallen.
Een bekend euvel(tje) van de vierde generatie: hier waren de kunststoffen blokjes van de vier elektrische ramen door de vorige eigenaar reeds vervangen. Dus dat probleem is niet opgetreden.
Na 12 jaar was er ook nog geen roest te bekennen. De jaarlijkse autokeuring ging met deze auto als vanzelf. Ook de roetmeting was altijd binnen de norm vanaf de eerste meting.
Hij is weg nu; de volgende eigenares zal er nog vele jaren plezier aan beleven, daar ben ik zeker van.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.