Volkswagen Golf 1.6 TDI 110pk Highline (2014)

autoreview

Volkswagen Golf 1.6 TDI 110pk Highline (2014)

Signalement

UitvoeringGolf 1.6 TDI 110pk Highline
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst86.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuzeproces

  • 1.000 km

Ondanks positieve ervaringen met de vorige Golf (ook leaseauto) ben ik het keuzeproces open ingegaan. Shortlisted waren de Peugeot 308 2.0 HDI automaat en Mazda6 2.2 diesel (ik weet het, ander segment, maar qua prijs vergelijkbaar). Herinnering aan de proefrit met de Mazda: fijne Bose geluidsinstallatie, veel te harde demping. En onnodig groot voor hoe ik de auto gebruik (ja ik weet het, dat had ik ook van tevoren kunnen bedenken. Maar sommige dingen moet je eerst ervaren). De 308 bleef langer kandidaat maar is uiteindelijk gesneuveld op het omnipresente en nét even te trage touchscreen en de krappe en oncomfortabele zit op de achterbank (hele rechte leuning). En zo kwam ik toch weer uit bij de Golf, met dezelfde motor/bak - uitvoering combinatie als de vorige maar wel in een spannender kleur en op smaak gebracht met een trits fijne opties.

Opties

  • 86.000 km

De auto is uitgerust met veel opties. Het leek me voor andere Golf-rijders of aspirant-kopers interessant om mijn ervaringen te delen.

- Dynamic Drive Control (DDC)
Was voor mij een must omdat de 1.6 diesel het, in tegenstelling tot de vorige generatie, zonder onafhankelijke achterwielophanging moet stellen. Daarnaast had ik mijn zinnen gezet op de 17 inch velgen Geneva en die zijn anders alleen met sportonderstel te bestellen. Ik vreesde een te stugge ride, iets dat met de comfortstand van de DDC te omzeilen zou zijn. De praktijkervaring? Ik rijd inderdaad 95% van de tijd in die comfortstand, die (bij lichte belading) in de meeste situaties veel veercomfort geeft, vergelijkbaar met mijn Golf VI op 16 inch banden. Alleen bij korte oneffenheden kan de achterophanging een ongeciviliseerde klap doorgeven - inherent aan de DeDion constructie. Bij zware belading gaat de auto wel snel deinen dus dan is het zaak om over te schakelen op standje Normaal. De Sportstand is niet voor mij, zelfs op - op het oog - gladde snelwegen wordt de auto in mijn beleving onrustig.

- Adaptive Cruise Control (ACC)
Moest erg wennen, maar voelt nu bijna als onmisbaar. Tot 80 km/u werkt de ACC (in de meest assertieve setting) perfect, daarboven houdt 'ie - voor het jachtige Randstad spitsverkeer - te veel afstand tot de voorganger, met als gevolg dat er de hele tijd auto's vóór je kruipen, waardoor de ACC automatisch afremt, er een nieuw gat valt dat meteen door een auto wordt opgevuld, etc. In combinatie met de DSG werkt de ACC vanaf 0 km/u en dat is voor filerijden wel héél erg fijn...

- Panorama schuifdak
Heerlijk, veel groter glasoppervlak dan bij de Golf VI en - belangrijker voor mijn welbevinden - een stuk stiller. Het is dus niet langer nodig om de zonwering dicht te schuiven om het windgeruis te onderdrukken.

- Soundsysteem Dynaudio
Waardevolle upgrade ten opzichte van het standaardsysteem. Volle bas uit de losse subwoofer, weinig vervorming. De echte audio-freaks zullen nog meer ruimtelijkheid en helderheid in de klank willen. En meer instellingsmogelijkheden, want de 'soundprofielen' en equalizer stellen op de keeper beschouwd weinig voor.

- Spiegelpakket
Vooral het naar beneden draaiende rechterbuitenspiegeltje bij het achteruitrijden wil ik niet meer missen. Voor (destijds) 159 euro een no-brainer.

- Multimediasysteem Discover Pro
Prachtig groot en snel touchscreen. Leuke gimmick is de stemherkenning voor navi, telefoon, etc. Maar ik weet niet of het de forse meerprijs (1.471 euro) waard is. De écht toegevoegde waarde zou voor mij zitten in live traffic info en dat heeft deze niet.

Rijervaring

  • 86.000 km

In vergelijking met de Golf VI:

- De motor/bak combi is significant prettiger geworden, wat volgens mij met name komt door een andere programmering van de DSG. Deze schakelt nu bijvoorbeeld vlotter terug op de snelweg van D7 naar D6 voor soepele inhaalacties. Ook komt het geheel sneller tot leven nadat het start-stopsysteem de zaak in kunstmatige coma heeft gelegd. Er zit een sportstand op de DSG maar die is net zo kansloos als bij de Golf VI (veel loeien, in de toeren hangen, weinig extra oempf). 110 Pk klinkt niet als veel, maar de bak haalt eruit wat erin zit. Heb in die ruim twee jaar dat ik de auto nu heb nooit écht verlegen gezeten om meer vermogen.

- Het veercomfort heb ik al beschreven bij het DCC. Qua geluidscomfort is het een gemengd beeld. Rij- en onderstelgeluiden worden indrukwekkend goed weggefilterd, en de motor is mooi op de achtergrond tussen de 60 km/u en 135 km/u. Maar in de stad en op de snelweg (in het buitenland uiteraard ;-) ) hoor je de onvervalste dieseldreun verrassend nadrukkelijk, meer ook dan in de Golf VI.

- De Highline stoelen zijn minder nauw dan in de Golf VI, waardoor ik er minder als gegoten in zit. Vermoedelijk halen de meeste - minder smalle - medemensen opgelucht adem. Hoe dan ook nog steeds de beste zitpositie in het C-segment wat mij betreft.

- De wegligging is eigenlijk erg goed. Zelfs in de DDC-comfortstand helt de auto bij enthousiaster gebruik niet idioot over en is deze tot hoge bochtsnelheden neutraal.

Kosten en betrouwbaarheid

  • 86.000 km

Tegenvallertje is toch wel het brandstofverbruik - gemiddeld 5,5 l/100 km, ofwel een lichte achteruitgang ten opzichte van mijn Golf VI. Wellicht dat de brede banden hier debet aan zijn.

Het is een leaseauto dus over de onderhoudskosten kan ik niet zo veel zeggen, maar wel dat bij slechts 40.000 km de volledige DSG-bak is vervangen. Onder garantie gelukkig, de kosten waren 6 à 7 duizend euro. Symptomen waren: lastig starten, verminderd vermogen, waarschuwingslampjes op het dashboard, totale motoruitval (op de snelweg, was jammer). Voor het overige laat de auto werkelijk niet één steekje vallen, waarmee de betrouwbaarheid toch (nog net) de vierde ster krijgt.

Niet 'kapot' maar wel irritant: krakende ophanging, vooral bij nat en koud weer.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.