Volkswagen Golf 1.6 TDI 110pk BlueMotion Edition (2014)

autoreview

Volkswagen Golf 1.6 TDI 110pk BlueMotion Edition (2014)

Signalement

UitvoeringGolf 1.6 TDI 110pk BlueMotion Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf50 km
KM-stand laatst99.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review

  • 66.000 km

Na bijna 2 jaar even een review van mijn auto.

Mijn vorige auto ging uit de lease, dus een andere uitzoeken.
De Octavia beviel goed (vooral de ruimte) en wilde toch wel een 14% bijtelling auto hebben. Dus als eerste naar een Octavia station gaan kijken. De uitvoering met de opties die ik wilde (Xenon, groot navi, chroom raamlijsten) was niet meer leverbaar, misschien met moeite alleen op een hatchback. Die vind ik niet mooi, dus ging de Octavia voorbij. Ook een Peugeot 308 break (ook 14%) was niet mijn auto.

Bij de VW dealer gaan kijken en zag daar een VW Golf Edition 40 TDI (14%). Een volle uitvoering met xenon, LED verlichting achter, groot navi, donkere ramen vanaf B-stijl, parkeersensoren rondom met auto-park, inklapbare spiegels ed. Eind 2014 niet veel keus meer in kleuren voor de lage bijtelling en op voorraad, dus gekozen voor Thungsten zilver. Deze gekozen en achteraf een afneembare trekhaak laten monteren en type aanduidingen laten verwijderen. Met VCDS wat aanpassingen laten doen zodat het helemaal compleet is.

Nu een diesel ipv benzine, dus even wennen. Vergeleken met de Octavia net zoveel Pk, maar meer koppel. En dat merk je wel, voelt vlot aan en laag in de toeren. Komt prima mee in het verkeer en het verbruik ligt meestal ergens rond de 1 op 20. Lager dan de specs, maar die 1 op 30 heb ik nog nooit gehaald. Rij meestal wel aardig door en voornamelijk snelweg en stadsverkeer. Netjes aan de snelheid, anticiperen en het nieuwe rijden, dan is 1 op 24/25 haalbaar. Kan met een volle tank bijna 1000km rijden.

Nadeel van deze diesel is dat onder de 1500 toeren de motor niet veel doet. Pas na de 1500 toeren gaat hij er vandoor. Dus eerder naar de 1e versnelling of spelen met de koppeling. In Duitsland een top gehaald van zo'n 200 km/h, maar vanaf 180/190 duurt het wel even naar de top.

De auto is qua ruimte wel wat kleiner dan de Octavia, met name achterin, zeker omdat het ook geen station is. De stoelen (redelijke sportstoelen) zitten goed en bieden goede steun. De zitting had iets langer mogen zijn voor mij. Ook blijkt de Octavia een stuk grotere buitenspiegels te hebben, die zijn bij de Golf kleiner. Dus soms iets beter kijken buiten de spiegels om, maar ook daar wen je aan.

Park pilot (auto inparkeren) alleen een keer geprobeerd en werkt best goed. Zowel fileparkeren als inparkeren. Maar omdat je eerst de ruimte van het vak moet laten bepalen door langzaam langs het parkeervak te rijden, gaat zelf parkeren sneller. Alleen bij erg krappe plaatsen is het wellicht handig.

Tot nu toe 2 beurten gehad en buiten het normale onderhoud alleen de navi module en de veerpootschotels vervangen.
De navi begon te kraken/suizen ook als het geluid uitstond. Begon hinderlijk en is na een eerste teleurstellend bezoek aan de leverende dealer door mijn eigen dealer netjes vervangen.
De veerpootschotels zijn vervangen omdat bij het nemen van drempels er een geluid te horen was.
Qua kosten moeilijk te zeggen, de LM betaalt de rekeningen.
Zag wel dat de navi module en veerpootschotels ruim €3000 kost. Maar wellicht ook garantiegeval.

Tot de volgende review.

Afscheid

  • 99.000 km

Bij een nieuwe werkgever begonnen en helaas de Golf niet mee kunnen nemen. Net voor de 100dkm ingeleverd bij mijn oude werkgever.

Bij 93dkm nog een beurt laten uitvoeren en hierbij nogmaals aangegeven dat de auto geluid maakt in het vooronder bij het nemen van drempels. De draagarmrubbers zijn nu vervangen en het bijgeluid is nu weg.

Verder geen bijzonderheden tijdens de beurt. Nu tijdelijk verder in een huurauto, een Kia C'eed station. Hier zal ik ook proberen een review van te schijven.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.