Volkswagen Golf 1.6 TDI 105pk Comfortline (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.6 TDI 105pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 14.729 km |
KM-stand laatst | 41.045 km |
Over naar de VW Golf
- 14.729 km
Sinds 7 juni in het bezit van een VW Golf 7 5-drs HB 1.6 TDI DSG7 Comfortline.
Heb afstand gedaan van mijn mooie parelmoer witte Mazda 6 GT-M Sportbreak 2.2 CiTD (zie de test op Autoweek Mazda 6 2010, dat was de mijne) om te besparen op de vaste lasten aangaande de autokosten. Bovendien had deze nu nog een aantrekkelijke km-stand voor inruil.
De Golf in de prachtige kleur SunSet Red zelf opgezocht in Duitsland en via de plaatselijke Bosch Car Service naar Nederland laten halen. Waarom?? Heel simpel: Kleiner rijden prima, maar dan wel met de gewenste opties ;-)
Aangezien de Mazda bomvol zat, zou de Golf minimaal dezelfde opties moeten hebben. Nu ben ik met name gecharmeerd van keyless entry en go. In Nederland stond er maar één Golf met deze optie, dus dat zorgde ervoor dat ik mijn zoekgebied heb vergroot, met deze Golf als resultaat :-)
Hieronder een opsomming van zo'n beetje alle gadgets op mijn auto:
- Sunset Red Mica kleur
- Automatische Bi-Xenon met bochtverlichting, led dagrijverlichting
- mistlampen voor
- Parkeersensoren voor en achter
- Parkeerhulpsysteem
- Achteruitrijcamera
- DSG7 met flippers aan het stuur
- Auto hold functie
- Ambiente binnenverlichting led
- Zwart halflederen sportstoelen met stoelmassage en stoelverwarming
- Executive Plus, met grootbeeld Discover Pro harddisk navigatie
- Driving mode button, voor normaal, sportief, eco of individuele instellingen
- Keyless entry en go
- Privacy Glass
- elektrisch te openen ramen voor en achter
- elektrisch inklapbare, verwarmbare en kantelbare buitenspiegels;
- climate control met uitstroomopeningen achter
- cruise control
- Bluetooth telefoon en media aansluiting, usb/Iphone aansluiting
- DAB+ autoradio
- Uitgebreide boordcomputer
- regensensor
- automatisch dimmende binnenspiegel
- verlichte make-up spiegels
- bandenspanningssysteem
- reservewiel, thuiskomer
- de nodige veiligheidsvoorzieningen, zoals airbags rondom, ESP, ABS vermoeiheidsherkenning, alarm+.
De originele 16" velgen vervangen door 18" exemplaren met Michelin Pilot Sport banden. De 16" set wordt gebruikt voor de winterset. Tevens een 3M chroomstrip voor op de achterklep gekocht via E-Bay. Geeft de achterzijde net dat extra! Bovendien zit er aan de voorzijde ook een chroomlijn in de grille en de xenon koplampen.
Al met al een auto met een akelige nieuwprijs....maar nu 1,5 jaar oud en met maar 14.000 km bereikbaar.
De auto rijdt super, automaat had ik eigenlijk al op de Mazda willen hebben, maar jah tweedehands kan je niet alles hebben.
De 105 pk van de 1.6 TDI voldoet prima bij normaal gebruik, even vlot inhalen viel me echter een beetje tegen. Nou was ik natuurlijk ook verwend met de 180 pk en 400 Nm van de Mazda ;-)
Na een paar weken rijden, via een collega van mij kennis gemaakt met JD Engineering in Lochem. Zij hebben "powerboxen" welke tussen de originele systemen gemonteerd kunnen worden. Auto wordt van te voren getest en aan de kast gehangen om te kijken of alle waarden kloppen. Na het monteren van de powerbox wordt deze exercitie nogmaals herhaald. De Golf heeft nu 140 pk en wat het belangrijkste is een koppel van 320 Nm (vergelijkbaar met de 2.0 TDI).
Het moge duidelijk zijn: Ik heb een powerbox aangeschaft en laten monteren. Met name de extra trekkracht (goed te merken bij volle belading -mens en vracht -) is een groot pluspunt. De auto zou ook iets zuuniger moeten/kunnen zijn, afhankelijk van de rijstijl. Ik ben begonnen met een verbruik van 1 op 17 à 17,5. Inmiddels zit ik op zo'n 1 op 18 à 18,5. De resultaten zijn ook terug te vinden in de verbruiksmonitor op deze website.
Voor de zomervakantie een setje bumperspoilers gekocht en deze hoogglans zwart laten spuiten en gemonteerd. Dit maakt de bumpers net wat voller en dikker ogen. De achterbumperspoiler is voor een auto met dubbele uitlaat, ik ben nu nog op zoek naar een dubbel uitlaatsierstuk, want het originele kale eindstuk vind ik een aanfluiting. Zeker voor een auto met een nieuwprijs van meer dan 40 mille!
Tijdens de eerste maanden rijden, een aantal bijzonderheden/stekeligheden, maar niets onoverkomelijks:
- Deurrubber onderzijde laat los, schijnt vaker voor te komen, zijn inmiddels goed vastgezet
- Stuur stond enigszins scheef bij rechtuitstand, dus onder garantie laten uitlijnen
- wanneer de auto na het starten te snel in de voor- of achteruit stand wordt gezet, slaat deze af. Daarna kwam er een melding dat er iets niet goed zou zijn met de DSG-bak. Uit laten lezen en nieuwe software laten installeren, daarna geen problemen meer mee gehad
- ruitenwisserbladen voor laten vervangen
- maar de meest bijzondere was toch wel de luidsprekerbox rechts achter. Deze gaf geen geluid meer, alleen wat gekraak en zeker bij een telefoonverbinding. Draadjes los was de eerste gedachte van mij, maar ook van de garage. Niet dus, dan de box maar vernieuwen bij de dealer (onder fabrieksgarantie). Ook dat bood echter geen soelaas. Uiteindelijk kwam de dealer tot de conclusie dat één van de computers/modules wel stuk zou zijn. Deze vervangen en de software opnieuw geïnstalleerd en voilà de box deed het weer! Fijn dat er fabrieksgarantie op zat, het geintje kostte namelijk meer dan € 3000,-!
Inmiddels al bijna 17.000 km gereden. De auto heeft afgelopen maandag 3 november de eerste beurt gehad bij 30.700 km. Kleine beurt geen bijzonderheden, de 16" Goodyear winterset laten monteren. De kosten van de 30dkm beurt waren € 168,-
Nu vrolijk de winter door!
Qua rijcomfort op lange ritten doet de auto niet onder voor de Mazda. Uiteraard is hij op binnenwegen en in de bebouwde kom wel stugger. De verbinding met de telefoon en media via bluetooth werkt een stuk vlotter dan in de vorige auto. De menu's zien er ook gelikt uit, je kunt aan alles zien dat dit toch echt wel een modernere auto is dan de Mazda.
UPDATE!
- 41.045 km
Inmiddels bijna 30.000 km gereden met de Golf. Naar volle tevredenheid, maar.....ik kom regelmatig kofferruimte tekort! Spullen meenemen, mensen + vracht, tja dan mis je je station wel :-(
Dus na intern beraad toch maar es gaan zoeken naar een station met redelijk gelijkwaardige opties. Dat valt in Nederland niet mee, tjonge wat kiezen we standaard hier. Uiteindelijk een mooie Octavia, type 3, gevonden van 2013, smoelde goed in de blauw-grijze metallic met 18" velgen, leren bekleding in contrasterende cognac kleur, dat moest maar eens een proefrit worden bij Van den Brug in Heerenveen. Zo gezegd, zo gedaan!
Bijna drie kwartier gereden met de Octavia, door de stad, snelweg, autoweg, buitenweg en maar glijden op de weinig geprofileerde stoelen met leren bekleding. Geen auto-hold, cruise-control weer aan de hendel (dat is lang geleden....), raar rubber stangetje om de achterklep dicht te trekken en toch wel een heel andere beleving in de auto en qua rijden, dus na de proefrit de verkoper netjes de sleutel teruggegeven en bedankt voor het ritje en de tijd. NEE, ik wordt voorlopig geen Skoda-rijder, dat is wel duidelijk.
Daarna nog ff bij een VW Passat Variant gekeken van 2011, leuke auto, maar al een ton meer gereden dan de Golf. Bovendien een verkoper die dacht dat ie de Golf voor niks in kon ruilen.... Ik heb hem oprecht gevraagd of hij überhaupt wel belangstelling had voor de Golf. Het antwoord: nou eigenlijk niet. Ik heb aangegeven dat het dan verstandiger is om de volgende keer dan maar direct eerlijk te zijn, dan hoeven we daar geen tijd te verdoen....grrrr.
Thuisgekomen toch maar weer achter de SAIO (computer ;-) ) gekropen en maar weer gaan zoeken in Duitsland naar een VW Golf 7 Variant met de nodige opties. Tijdens de zoektocht blijkt dat een VW Golf Variant 1.6 TDI niet in de Highline (en dus chromen lijstjes en nog wat andere features) te koop is, dus de zoektocht maar uitgebreid naar een 2.0 TDI. Gelijk sprong er één uit, dus deze gemaild naar Wessels in Dedemsvaart en in gesprek...
Nadenken, wakker liggen, overleggen, wat wel, wat niet....pfff wat een luxe probleem :-p
Maar jah, je leeft maar één keer en als het kan dan kan het, dus het gaat door! Over twee weken wordt het kilometers maken in een Deep Black Pearl VW Golf 7 Variant 2.0 TDI Highline met beige Vienna lederen interieur en verder zo'n beetje alle opties die er in Duitsland leverbaar zijn :-) Dus daar in een andere review meer over!
Voor wat betreft de 1.6 TDI, weinig bijzonders te melden, hij doet het goed, rijdt lekker, heeft voldoende kracht en snelheid (waarbij de powerbox echt wel invloed heeft). Klein minpuntje is het willekeurig teruggaan naar standaardscherminstellingen van het Discover Pro systeem. Ik weet niet waar dat in zit, maar vind het nu ook weer niet zo irritant, dat ik ervoor naar de garage ben gegaan.
Verder geeft DAB+ een mooi helder geluid en is het bereik van Nederlandse zenders tot ver in Duitsland goed. Toch is het in mijn woonplaats Dedemsvaart wel wat minder gesteld met het bereik, dus dan komt de automatische overschakeling naar FM goed van pas.
Op de 16" all-weather banden rijdt de auto nog zuiniger dan op de 18" zomerbanden, zie ook de verbruiksmonitor. Ik rijdt stevig door, dus dat zou met een lichter voetje nog wel wat zuiniger moeten kunnen. Volgens de boardcomputer is het allemaal nog gunstiger, deze geeft aan dat ik (nou ja, de Golf natuurlijk) 5,0L/100km gebruik. De stoelmassage is een leuke gadget, maar niet half zo waardevol als de sportstoelen zelf, evenals de stoelverwarming, welke eigenlijk in deze periode alle dagen wordt gebruikt.
De laatste kilometers maak ik vast ook met veel plezier in deze auto, maar de extra ruimte in de Variant ga ik zeker nog meer waarderen!
31-01-2015 Ingeruild voor de Variant!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.