Volkswagen Golf 1.6 Comfortline (1999)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf 1.6 Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 100.000 km |
KM-stand laatst | 151.400 km |
Stand van zaken
- 146.000 km
Een Golf? Ja een Golf, en wel als 2e auto. Mijn vrouw rijdt erin. De aankoop was geen bewuste keuze, maar een impulsieve actie. Hij had voor- en achterschade (economisch total-loss), ik deed een laag bod en de vorige eigenaar, een collega, accepteerde dat. Dit was in 2008.
De schade was veroorzaakt doordat een dronken vrouw achterop de Golf was gereden terwijl deze geparkeerd stond langs de weg. Door de klap was de Golf op de ervoor geparkeerde auto geduwd. Dit was een Jeep met een reservewiel achterop.
Met wat hydraulisch persgereedschap, een dikke boom, stevig touw en een dikke balk heb ik het Golfje weer aardig in model weten te krijgen. Het front heb ik eruit geschroefd en weer recht gebogen. Nieuwe bevestigingslippen aan de koplamp gezet, nieuwe imitatie motorkap en grille geplaatst, krom gereden trekhaak verwijderd, scheur in achterbumper dichtgemaakt en een mooie NL sticker eroverheen geplakt. Motorkap en grille heb ik laten spuiten. De bumpers zijn dus niet vervangen, alle krassen heb ik zo goed mogelijk weggepoetst. De schade is dus nog zichtbaar, maar voor een 2e auto in een dergelijke prijsklasse best acceptabel.
De Golf heeft het altijd erg goed gedaan. Hij verbruikt wel wat olie en is behoorlijk onzuinig. Korte ritjes in de stad levert een verbruik op van amper 1 op 10 (10L/100km). Bij wat langere ritten misschien net 1 op 12 (8,3L/100km).
Hieronder een opsomming van voorgekomen problemen (voor zover ik me nog kan herinneren) en de oplossingen:
• Bestuurdersstoel lengteverstelling blokkeerde niet meer.
Stoel gedemonteerd, blokkeerpen schoongemaakt en ingevet.
• Airbaglampje blijft branden.
Stekker onder bestuurdersstoel schoongemaakt en goed vastgezet.
• Waterlekkage in interieur 1.
Afwatering paravan verstopt. Binnenwielkuipen voor losgemaakt en alle verzamelde prut verwijderd.
• Waterlekkage in interieur 2.
Stekkerdoorvoer in paravan gedemonteerd, pakkingresten verwijderd, goed ingekit en alles weer gemonteerd.
• Waterlekkage in interieur 3.
Deurpaneel links voor verwijderd. Binnenpaneel afgekit.
• Deurslot linksachter gaat niet meer open.
Deurbekleding gedemonteerd, raam en mechanisme verwijderd, slot verwijderd. Bediening gerepareerd en alles weer teruggebouwd.
• Airco werkt niet.
Hoofdzekering bij accu defect en zekeringhouder gedeeltelijk weggesmeult door hoge overgangsweerstand. Goed schoongekrapt en nieuwe zekering geplaatst.
• Ruitenwissers voor gaan stroef.
Mechanisme gedemonteerd, wisserasjes schoongemaakt en ingevet.
• Ruitenwisser achter werkt niet;
Nog mee bezig. Waarschijnlijk heeft het te maken met het intervalrelais en anders is het wissermotortje defect.
Best wel wat dingetjes dus, waarvan vooral de waterlekkages opvallend zijn. Ik vind dat Volkswagen hier wel een steek heeft laten vallen.
Ik heb redelijk recent ook nog een upgrade doorgevoerd. Standaard stond de Golf op 14” velgjes met smalle 175/80-14 bandjes. Deze waren weliswaar van Michelin maar het reed heel wiebelig en onvast. Ik heb een set 15” velgen gekocht en hier 195/65-15 banden om laten draaien. Wederom van Michelin, maar wel tweedehands. Dit rijdt veel vaster en veel beter. Zelfs mijn vrouw zal dat beamen. Een aanrader voor iedereen die op 14” rijdt. Bovendien zijn de 15” banden nog goedkoper ook om dat het een meer reguliere maat is.
Al het onderhoud wordt door mezelf uitgevoerd. Tot nu toe bestond dit uit: olie verversen, filters vervangen, remblokken achter vervangen, distributieriem en rollen vervangen, remvloeistof verversen. Niets spannends dus.
Tot zover mijn verhaal. Als me nog meer te binnen schiet, zal ik het aanvullen.
Update
- 147.540 km
Eerder schreef ik dat de ruitenwissermotor achter niet werkte. De oorzaak heb ik een tijd geleden al achterhaald: ook hier zat het asje van de wissermotor vast doordat deze was gaan roesten. Het is nog wel gelukt om dit te repareren, maar helaas is het buisje van de sproeier, die door het holle asje loopt, hierbij gebroken. Uiteindelijk heb ik maar een nieuwe wissermotor gekocht. De goedkoopste vond ik bij auto-onderdelen24 a 54,98 euro. Ik heb er meteen ook nieuwe wissers besteld. Alles werkt nu weer perfect!
Nieuwe APK
- 151.400 km
Wederom is de Golf probleemloos door de APK-keuring gekomen. Normaal gesproken kijk ik de auto eerst zelf even na, helaas was me dat niet gelukt omdat ik niet lekker was. Ik heb mijn vrouw op de gok naar de APK gestuurd maar gelukkig kwam ze zonder problemen terug. Men had alleen een opmerking over de voorremmen welke aan vervanging toe zouden zijn. Ik was daar al wel van op de hoogte, dus heb ik maar eens de tijd genomen om ze na te kijken. De blokken waren inderdaad redelijk op maar ook de schijven zaten aan de minimale dikte. Ik heb alles maar vervangen. Inclusief nieuwe antennespriet en verzendkosten was ik 88 euro kwijt, dus de kosten voor dit alles vielen erg mee. We kunnen er weer een jaar tegenaan!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.