Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI GTE |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 26.667 km |
Drie maanden zuinig genieten
- 7.900 km
De Golf GTE heb ik om twee redenen gekozen als opvolger van een Passat. De belangrijkste reden is natuurlijk het financiële voordeel. Toch is dat niet van doorslaggevend belang. Rijplezier en mooie techniek laat ik zeer zeker meewegen met de keuze.
De GTE sprak me aan vanwege de uitontwikkelde techniek. Als VW er dan (wat later dan anderen) mee komt is het ook goed uitgedacht. Bij het kleine bedrijf waar ik werk was men niet heel blij met mijn voorkeur, vanwege de onvoorspelbare brandstofkosten. We hebben de afspraak gemaakt dat ik de auto elke dag thuis voor eigen rekening op zal laden en regelmatig evalueren. Het meeleasen van een laadpaal was kostbaar, en de Golf kan zo in het stopcontact.
Uiteindelijk is het een aangeklede GTE geworden met de volgende opties en accessoires;
Oryx White Metallic
Executive-pakket
65% getint glas achter
Park Assist
Panorama Schuifdak
DAB+
Telefoonvoorbereiding Comfort
Winterpakket
Adaptieve Cruise Control met Front Assist
Spiegelpakket
Grootlicht Assistent
Velgen Rio de Janeiro 17”
Achteruitijcamera
Afneembare trekhaak (achteraf)
De auto kost ruim 45.000 euro. 3.000 meer dan de Passat. Door gunstige lease, geen houderschapsbelasting en de lage bijtelling bespaar ik echter 285,- euro per maand aan vaste lasten, waar dan de stroom (30-50 euro) vanaf gaat. Omdat ik het leuk vind om er daadwerkelijk ‘groen’ mee om te gaan heb ik via Greenchoise ook ‘groene’ stroom aangeschaft. De Golf wordt dagelijks geladen met stroom die via waterkracht is opgewekt in Brabant.
De inbegrepen rijtraining was erg leerzaam en ik kan genieten van de sport van het zuinige rijden. Mijn woon-werkverkeer is dagelijks 34 km (17 enkele reis). En die kan ik met gemak elektrisch rijden. Vaak is er nog 5-10km actieradius over. Beter anticiperen, minder hard remmen (maar wel afremmen door regeneratie), rustig op te trekken en zo min mogelijk stil te staan helpen goed. Ik ben zeer tevreden over het verbruik. In het weekend maak ik veel lange ritten. Het gemiddeld verbruik van de laatste tank is op benzine 1:31,7 (3,15 liter/100 km). Afhankelijk van hoe reëel groen de stroom is die ik inkoop stoot ik minder dan de helft uit dan met de Passat.
Over het elektriciteitsgebruik, en de elektrische actieradius van 50km is veel geschreven. Met een capaciteit van 8.8 kwh zou bij een elektriciteitsgebruik van 17,6 kwh/100km die 50km gehaald moeten worden. De verbruiksmeter geeft meestal een lager verbruik aan (vanochtend 16,1 kwh/100km). Maar ook daarmee lijk ik volgens de door de boordcomputer aangegeven actieradius niet de 50 km te halen. Ik denk dat het wel kan. De laatste paar elektrische km’s lijken veel langzamer af te tellen dan de eerste. Graag hoor ik de ervaringen van anderen hierbij. Het aan de stekker verwarmen en dan zonder elektriciteitsverbruikers te rijden (airco scheelt soms 12km actieradius, stoel- spiegel- en achterruitverwarming ieder 1km) helpt in ieder geval in het uitpersen van de elektrische km’s.
Vergeleken met een Passat Variant is de Golf natuurlijk erg klein, maar trekhaak en allesdragers maken veel goed. Positieve punten vind ik het comfort van geluid, stoelen en ook de vering. Het interieur vind ik geweldig om te zien. De accenten zijn mooi tot aan de lichtstrips op dorpels en portieren toe. De gekozen opties maken het leven aan boord nog veel aangenamer. De adaptieve cruise control vind ik wat gehaast reageren, maar wel fijn in het dagelijks gebruik. De front assist schrikt zich soms een hoedje van een auto die afslaat en is dan een tijdje van slag. De achterruitrijcamera is prachtig weggewerkt achter het logo en altijd schoon. De park assist is leuk om te hebben, maar voegt eigenlijk niks toe. De inklapbare spiegels klappen bij deze auto eindelijk in bij het afsluiten. Bij de Passat moest dat nog met een knopje.
De telefoonvoorbereiding Comfort moet de antenne versterken, maar daar merk ik (ook na experimenteren met de juiste plaats, zonder hoesje etc.) helemaal niks van. Verder is integratie van audio, navigatie, telefoon etc. heel erg goed geregeld.
Het was jammer dat de wegklapbare trekhaak niet met 17”velgen en schuifdak kon worden gecombineerd. De achteraf gemonteerde trekhaak voldoet prima. Alleen ligt de kofferbak nu vol met troep die wel onder de vloer naast de accu’s zou passen als er meer uitsparingen in het schuim waren gemaakt. Dat gaat binnenkort het mes in.
Van de GTE-stand maak ik bijna nooit gebruik. Leuk om een keer te ervaren wat het kan, maar weinig nuttig. De GTE is echt geen GTI, wat VW-marketing ook wil doen laten geloven. Wat rijden betreft is het meer een GT, en daar ben ik juist heel blij mee.
Problemen hebben zich totaal niet voorgedaan. Ik ben er erg tevreden mee, en mijn werkgever geniet van de lagere brandstofkosten. Ik hoop op vijf (zo lang mogelijk van het bijtellingsvoordeel genieten) jaren die net zo verlopen als de eerste drie maanden. Als er wat te melden valt zal ik het aanvullen.
Verbruik lastig te beoordelen
- 9.000 km
Het blijft lastig om inzicht te krijgen in het verbruik van de Golf. Wat betreft het tanken van benzine reed de Golf de laatste periode 1:33,9 ltr/km. Het verbruik van elektriciteit kan ik niet beoordelen. Ik laad de auto vrijwel elke dag thuis (ik rijd niet elke dag met de Golf). Dat kost me ongeveer 125kwh per maand (x 20 cent).
Ik kreeg pas eind april een laadpas, en laad de auto ook af en toe op een openbaar laadpunt. Travelcard (leverancier van de laadpas) en Leaseplan (de leasemaatschappij) hebben tot op heden nog geen enkel inzicht in de transacties aan de laadpalen gegeven. Navraag leert dat dit periodiek gaat gebeuren. Dat kan natuurlijk ook iedere vijf jaar zijn...
De boordcomputer van de Golf geeft van drie afstanden het verbruik aan, dat is op dit moment als volgt;
Laatste rit: 27km, 13,8 kwh/100km en 1:300 (ltr/km) (dat wordt aangegeven als alleen elektrisch wordt gereden en er dus geen benzine wordt gebruikt.
Sinds tanken (benzine): 190km, 12,8kwh/100km en 1:81 (ltr/km).
Langdurig: 2845km, 7,9 kwh/100km en 1:34 (ltr/km).
Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van andere Travelcard gebruikers, wanneer krijgen jullie een afrekening van het stroomverbruik?
Schoonheidsfoutje
- 12.578 km
Nog steeds vind ik de GTE een heerlijke auto. Na 3500km in een deinende camper viel me de stugheid van de Golf wel tegen, maar na een weekje ben ik weer gewend. Voor het eerst trad er een eigenaardigheidje op. Terwijl de laadstekker verwijderd was dacht de Golf dat deze er nog in zat. De eerste reactie 'help, wat nu?'. Maar het staat gewoon in het instructieboekje. Het bovenste knopje naast het 'stopcontact' in de grille ingedrukt houden en weer ontgrendelen en het probleem is opgelost. Handig om te weten voor GTE-rijders worden afgesleept om zoiets.
Oliewissel
- 15.000 km
De Golf heeft klein onderhoud gehad, als ik het goed heb een oliewissel. Mij werd verteld dat ze wat olie voor analyse opsturen naar de fabriek. De kwaliteit wordt dus goed in de gaten gehouden.
Verder valt mij op dat de GTE van binnen sneller beslaat dan de Passat die ik hier voor had en de Polo die we prive hebben. Zou dat met de elektrische kachel te maken hebben? Gelukkig is de GTE voor te verwarmen.
Meer km en winters gedoe
- 26.667 km
De GTE bevalt me nog steeds zeer goed. De meeste dagen rijd ik nu 160km, en daarmee gaat het gemiddeld verbruik flink omhoog. Dat is erg jammer, maar het is nog steeds fors lager dan de Passat die ik hiervoor had. Het valt me op dat het laden steeds moeilijker wordt. Bij bedrijven waar ik kom zijn de laadpalen vaak vol, en ook in parkeergarages en binnensteden is het steeds lastiger om een laadpaal te vinden. Dat is een aandachtspuntje voor de overheden, voordat de leaserijder weer de huid vol gescholden wordt.
Een weekendje naar Hannover bewijst dat een kruissnelheid rond de 200km/u prima vol te houden is. Het verbruik stijgt dan naar 1:9.
Het Nederlandse winterweer is niet de favoriet van de GTE. De stekker gaat met name bij temperaturen rond het vriespunt, als het vochtig is en 's nachts vriest vastzitten. Een straalkacheltje helpt dan, maar het is natuurlijk eigenlijk absurd. Ik heb de beoordeling van de betrouwbaarheid daarmee ook naar beneden aangepast.
De app van Carnet werkt wat mij betreft voor geen meter. Het is al een paar keer gebeurd dat de accu niet opgeladen was nadat ik een wegrijtijd ingesteld heb. Als ik 's ochtends een kwartier de hond uitlaat en ondertussen probeer de voorverwarming aan te zetten, lukt dat meestal niet binnen dat kwartier. Ook dieptriest natuurlijk. Als de voorverwarming aangezet is dan wordt er wel lucht door de auto geblazen, maar die is helemaal niet zo warm. Inmiddels heb ik de temperatuur van de voorverwarming ingesteld op 23 graden.
Op de wintersport had ik dan weer weinig problemen. Puur elektrisch rijdend heeft ie een goed te doseren kracht en kun je op gladde weg goed rijden. De sneeuwkettingen konden dan ook in de kofferbak blijven.
Maar nu wordt het tijd voor voorjaar...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG-aut. R-Line / Navi / 18 Inch / Stoelverw. / Trekhaak / BOVAG garantie
- 2017
- 86.235 km

Volkswagen Golf 1.5 TSI Highline Business R-Line
- 2017
- 112.548 km

Volkswagen Golf 1.0 TSI Connected Series | Carplay | Camera | Navigatie | Climate control | Parkeerhulp | Cruise control | Sportstoelen
- 2017
- 184.106 km