Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)

autoreview

Volkswagen Golf GTE
Volkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTE

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI GTE
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf21.000 km
KM-stand laatst79.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 21.000 km

Onlangs ben ik overgestapt van een Lexus IS 300h naar deze VW Golf GTE. De reden hiervoor is hoofdzakelijk de lagere bijtelling (7% ipv 20%)

Deze VW is van alle luxe voorzien, leren bekleding, lane assist, automatisch grootlicht, DAB radio, parkeerassistent enz enz. de auto bevalt dan ook erg goed. Toch ben ik de auto stiekem nog aan het vergelijken met de Lexus IS300h. Terwijl de golf een plugin hybride is en de Lexus een gewone hybride. Toch vallen me wel een aantal dingen op:

De GTE is geen sportieve auto (het is zeker geen vervanging van een GTI). Ondanks dat hij snel is is de vering erg op comfort is gericht. De wegligging is goed, maar ik vind dat je met de voorwiel aandrijving toch heel wat alerter moet zijn. De Lexus met achterwiel aandrijving was ook erg op comfort gericht, maar eigenlijk ook wel wat meer verfijnd, en eigenlijk sportiever.

Over hoe de auto op gas reageert in verschillende modi ben ik nog niet helemaal over uit, dat het erg mooi voor elkaar is qua samenspel van de twee motoren mag wel duidelijk zijn. Ik vind de DSG automaat erg prettig, maar bij het regeneratief remmen (B instelling op de bak) merk ik soms toch wel een ruwe terugschakeling naar de eerste versnelling (bij optrekken van 1 naar 2 soms trouwens ook, maar minder). ik weet niet of dat iets is wat tijdens de volgende beurt verholpen kan worden. eerlijk gezegd had Lexus het toch wel erg netjes voor elkaar met de CVT bak. Er wordt over het algemeen erg veel geklaagd over CVT automaten, maar deze is erg fijn en de motor werd eigenlijk nooit loeierig zoals in een Toyota prius of een kleinere lexus hybride (ct200h).

De afwerking van de auto is erg mooi, maar niet super. hier laat VW duidelijk steken vallen tov een merk zoals Lexus. niet qua materialen ofzo, dat is dik in orde, maar bij de deurlijsten zie ik aan een kant toch wat minder goed aansluitend plastic e.d.

verbruik: woon-werk is voor mij 56km. de grootste tegenvaller vind ik dat het systeem aangeeft bij vertrek dat ongeveer 48km elektrisch haalbaar is zie ik dat toch erg snel in zakken naar flink veel minder. het beste wat ik tot nu toe gehaald heb is 39km. Als je het grootste gedeelte van je trip elektrisch kunt rijden is het benzine verbruik erg goed. ik ben benieuwd hoe het op langere ritten gaat. de vorige eigenaar had een gemiddeld gebruik van 5,8l/100km, dat vind ik erg hoog. hij zal misschien een zware rechtervoet hebben gehad.

het infotainment systeem (Discover Pro) is van de eerste generatie en mist features zoals Apple carplay, waar nu wel reclame mee wordt gemaakt. Alles is beter dan het infotainment system van Lexus, wat altijd achter de feiten aan huppelt en een user interface heeft uit de jaren 90. De navigatie krijgt file info binnen via TMC, wat niet echt meer van deze tijd is, maar ligt ook aan de generatie van de discover pro serie.

al met al ben ik erg tevreden met de GTE. het is duidelijk een betere hybride dan bijvoorbeeld de VW Jetta hybride. Bij die auto had ik het idee dat VW nog een hoop te leren had.

ik lees veel over technische problemen met de GTE, ik hoop dat me die bespaard blijven. in de historie van de auto bij de leasemaatschappij komt daar tot nu toe niks van voor.

De radio die niet uit kan

  • 24.500 km

Nu 3500 km ben ik redelijk gewend aan de auto.

de maximale afstand die ik tot nu toe heb weten te bereiken is 39 km. daarbij stond er allerlei dingen uit die stroom konden gebruiken (verwarming is de voornaamste redenen). Helaas erg teleurstellend, later deze week krijgt de auto een beurt en hoop dat er wat aan gedaan kan worden. De batterij lijkt misschien niet (meer) de volledige capaciteit te hebben, opladen naar een volle batterij kostte me 7,3kWh....

verder is het radio systeem erg vreemd, de radio kan niet uit zonder dat het hele navigatie systeem uitgaat (discover pro). radio kan alleen op stil gezet worden.

de auto heeft verder nog wat kleine dingen die niet goed zijn. er zit een rammel in, die van het stuur ophanging lijkt te komen (hoor je bij schuin inslaan en bij schuine drempels op gaan). de sigaretten aansteker en stopcontact in de bagage ruimte doen het niet, terwijl de zekering in orde is. het schakelen in elektrische mode maakt ook geluid.

veel vertrouwen heeft de auto tot nu toe niet gewekt.

DSG

  • 25.199 km

Nu dat ik aardig wat kilometers gereden heb in de Golf heb ik een beetje meer gevoel van de auto en hoe goed deze hybride echt is.
Ik merkte eerder al op dat de auto niet soepel schakelde; in de e-mode alleen. Wat blijkt de DSG is in de e-mode geen DSG. de elektro motor heeft zijn eigen (enkele) koppeling. schakelen is in orde, maar allerminst soepel. dit merk je vooral als je echt zuinig, langzaam weg wilt rijden. Soms zijn het echt harde rukken / stoten als de auto naar een andere versnelling gaat. dit merk je bij erg langzaam optrekken, bijvoorbeeld in de file. Jammer dat de elektro motor eigenlijk ook versnellingen heeft (was toch niet nodig geweest).
Het samenspel tussen de benzine motor en de elektro motor is goed, het verbuik is ook goed, maar Toyota/Lexus zijn hier nog lichtjaren vooruit. dit merk je vooral op momenten als er veel geschakeld wordt tussen de twee (bijv in battery hold mode). de benzine motor voelt dan vaak zwaar aan, alsof die het lastig vindt om wat te gaan doen. op lange afstanden, waar eigenlijk alleen de benzine motor werk doet merk je dat de 1.4tsi niet echt zuinig is (zeker door al dat gewicht wat mee moet).

nu het kouder wordt merk ik dat de meeste capaciteit weg gaat door het gebruik van de kachel. de batterijen hebben nog maar weinig last van de temperatuur tussen 2 en 10 graden. als ik 's ochtends de standkachel inschakel (met losse afstandbediening, dus niet de slappe die op elektro werkt) komt de auto verder omdat alles al lekker op temperatuur is binnen.

onbetrouwbaar

  • 28.000 km

Ik moet de betrouwbaarheid van deze auto bijstellen naar 2 sterren (onvoldoende). deze week ging het katalysator lampje oranje oplichten. de auto doet het verder, maar het lampje gaat niet meer uit.
eerder deze week stopte ook de standkachel bediening ermee. een uurtje later werkte die weer.
uiteindelijk kraakt de auto nu bij iedere drempel. die had ik al aangegeven bij de beurt, maar er werd niks gevonden.

wat we morgen krijgen is weer een andere vraag. doe mij de volgende keer maar weer een japanner.

Update 93B3

  • 30.500 km

De auto is naar de garage geweest en de problemen met het katalysator lampje zijn verholpen, het ging volgens de dealer om een software fix waardoor er iets met de temperatuur uitlezing gefixt werd.
de auto is twee dagen bij de garage geweest en er is ook de terugroepactie / update 93B3 uitgevoerd. in de forums las ik er al veel over maar hier zijn mijn ervaringen:
- in de EV mode schakelt de DSG bak op andere momenten, vaak op hoger toerental, vlak nadat je een constante snelheid bereikt hebt, waardoor je de bak niet altijd meer voelt schakelen. ook de B mode schakelt nu niet meer zo irritant schokkend terug. het schokkende schakelen bij optrekken is ook beter (maar dat zou een mechanische fix kunnen zijn).

- de guess-o-meter afstand lijkt me nu veel betrouwbaarder te zijn, al zou dat ook kunnen liggen dat de garage misschien een calibratie heeft uitgevoerd van de batterij.

- de auto schakelt nu vaak bij ongeveer 4km over naar battery hold mode. maar het is geen probleem om meteen weer terug te gaan naar ev-mode.

ook was het voorheen zo dat mijn auto wel een stopte met laden bij een ev-box laadstation. de ene keer bij de ongeveer 30%, de andere keer bij 90%. klimatiseren stopte dan ook, dit lijkt nu verholpen.

al met al, ik vind de auto nu weer een beetje fijner dan daarvoor:-)

Storingen

  • 34.000 km

Ik ben het langzaam zat met de auto., de betrouwbaarheid is ver beneden pijl, gelukkig ben ik er nog niet stil mee komen te staan. Maar er is iedere maand wel minstens een storing die je verast. tot nu toe:
- Storing van de radar, ging vanzelf weer over
- Storing van de katalysator, ging vanzelf weer over, wel een update gehad van de garage
- Storing: auto hold
- Storing: portiercontact bestuurdersportier
- Storing: elektronische parkeerrem

Storingen heb ik ook gehad aan de bediening van de standkachel (wilde spontaan niet starten zonder reden), en ook wil soms de auto alleen schakelen tussen battery-hold en e-mode. Schakelen naar de andere modes werkt dan niet.

Voor het kraken bij rijden over drempels zijn laatst de rubbers van de wielophanging vervangen. Daarna was het kraken nog steeds aanwezig. Wel viel me op dat de remmen een aanlopend geluid maakten bij scherp insturen (in parkeren). Later merkte ik op dat een van de remklauwen vast zat. Na een paar keer flink hard remmen is dat euvel nu verholpen. Daarmee is ook het kraken bij het rijden over drempels is nu verdwenen. Dit hoort niet te gebeuren bij een auto van deze leeftijd.

Ik hoor / lees dat veel GTE ervaringen hebben met de storingsgevoeligheid van de auto. mijn GTE lijkt geen uitzondering te zijn.

Grote problemen

  • 79.000 km

In een jaar tijd heeft de auto vooral veel foutmeldingen gegeven die niet bleken te kloppen, vooral elektronica gerelateerd. zo melde de auto dat er problemen waren met het linkerportier, het slot zelf, de ramen en nog iets anders. de storing bleef twee dagen verschijnen maar verdween ook weer.

Nu in de laatste 3 weken regent het problemen met de auto.
Uit de zekeringskast komen vreemde geluiden, een relais wat lijkt te plakken. gevolg is dat de stroom voorziening van de sigaretten aansteker het niet doet, ook de radio doet het af en toe niet.

de front assist lijdt nu ook zijn eigen leven, wil soms op de snelweg een noodprocedure uitvoeren, erg gevaarlijk. het media systeem start soms niet iets 'media context wordt opgehaald' waarop hij blijft hangen.

de klapper op de vuurpijl is echter de vast zittende rem, of wat er op leek. de auto schokte bij het schakelen en achteruitrijden lukte soms niet. de garage kon vorig jaar niks vinden, maar hebben denk ik niet goed gekeken.
vandaag kwam het bericht dat de DSG versnellingsbak stuk was, nou ja, het mechatronic deel ervan.

er was ook nog de diagnose gesteld dat er wat fout was voor bij de laadconnector en de 'hoogspanning', waardoor de auto niet altijd wil schakelen tussen de verschillende hybride modes.

man man man, wat een rampenbak.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.