Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI GTE
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf50 km
KM-stand laatst132.000 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste ervaring

  • 550 km

5 januari de auto opgehaald, grootste beweegreden was toch wel de bijtelling van 7 %.
Ook gekeken naar de Audi A3 E-tron, maar de Golf is completer en goedkoper.

Beleving:
kwaliteitsgevoel is hoog, alles voelt degelijk aan. Wel hoog cockpitgehalte in het donker met al die lichtjes. De bediening is makkelijk te bedienen. Kwaliteit geluid van de boxen vallen wel iets tegen, maar goed, in de Audi had ik een flink dure installatie zitten, dus een vergelijking is niet op zijn plaat.

Rijbeleving:
Het is even wennen om het contact om te draaien en niets te horen en zoevend weg te rijden. Het vergt even wat gewenning met het doseren van het gaspedaal, maar het koppel is direct aanwezig en weg is tie.
Hij is icm 18inch velgen vrij straf geveerd, maar dat past wel bij deze auto.
Het is even spelen om de goede modus te vinden tussen de verschillende rijmodus. Maar dat gaat vrij snel. Die 50 km electrisch rijden is vooral in de winter een utopie, want kom niet verder dan 35 km. Vandaag benzine getankt, opladen doe ik bij een net geplaatste paal bij mijn werk. Helaas heb ik thuis geen laadmogelijkheid. Maar met een laadpas kan ik overal terecht, bij bezoeken bij klanten stekker ik ook gelijk. Het is wel een knullig gezicht en gedoe om die 4 meter lange kabel uit je kofferbak te halen en te stekkeren. Nu is deze nog mooi schoon, maar straks is de kabel vies en sta ik deze met mijn 3 delig pak op te rollen. Waarom niet gewoon een opgerolde kabel in de neus van de auto, zoals bij een stofzuiger. Maar dat zal de volgende versie wel hebben.

Wat valt op?:
Bij de GTI is zijn alle accenten rood, en bij de GTE blauw, jammer dat het scherm dit niet volgt, daar zijn de lijnen etc nog rood van de GTI versie.
Je merkt dat de aandrijflijn bezig is onder je om je zo efficient mogelijk te laten rijden, dit is niet storend en gedeeltelijk op te heffen door op de juiste manier met het gaspedaal om te gaan.
Het navigatiesysteem is zeer snel in te stellen op het touchscherm en vrij snel.

De GTE knop is een leuk speeltje, jammer toch van die uitlaatgeluiden uit de bozen. Maar dan gaat hij als de bliksem, de accu zie je wel heel snel leeglopen.

Een hele mooie tool is het op afstand ontwasemen en je klimaatregeling instellen. Een kwartier voordat je wegrijd even op je app het klimaat activeren, en hup je stap een verwarmde auto in. Kost wel stroom natuurlijk, maar deze luxe is heel fijn.

Al met al is de eerste indruk goed en is het een volwassen auto. Als ik wat meer kilometers rij, zal ik een nieuwe update geven.


lekker ingereden

  • 2.750 km

Zo alweer een paar weken onderweg met de GTE.

Laat ik eerst met het verbruik beginnen: de eerste 2 weken heb ik niet echt zuinig gereden, en kwam op 7,3 liter per 100 km. Best veel vind ik. Als je oplet met je rijstijl, wat ik dus de afgelopen weken heb gedaan, zit ik nu rond de 6,4 liter per 100 km. Nog veel.
Met deze kou is de accu zo leeg, hele ochtend opgeladen, en als ik wegrijd staat er slechts 35 km op. verwarming staat dan uit) - maar zelfs dat haal ik niet.
Wellicht als het warmer word dat het aantal elekrische kilometers omhoog gaat.
Bij woon-werkverkeer van 79 km heb ik meestal rond de 30 % elektrisch gereden, dat is een nette score aangezien er veel snelweg kilometer zijn.
Maar genoeg over verbruik.

De GTE gaat als de brandweer, soms is er een lichte hapering voelbaar, maar niet storend. ligt goed op de weg, al wil hij graag wegglijden over de voorwielen, ff gas eraf en hup hij heeft grip.

Jammer dat de kabels niet in een uitsparing zitten in de kofferzak, nu liggen er 2 zakken met kabels, tip..haal het schuim rondom het accupakket weg en je kan daar in ieder geval 1 zak met kabels in wegleggen.
De laadpaal-dichtheid in sommige steden is nog ver te zoeken. En als er een paal is, is hij of bezet, of er staat een conventionele auto op zo'n plek. Beetje aso.
Ik heb mij voorgenomen maximaal 250 meter te lopen om de auto te laden aan de paal.

Qua bediening is alles goed voor elkaar, logische menuopbouw. Alleen krijg ik het niet voor elkaar om de verbruikscijfers op het kleine scherm te krijgen tussen mijn tellers. Maar nog even uitzoeken.

Ook ben ik aan het stoeien voor de juiste modus met rijden, nu rij ik elektrisch in de stad, eenmaal op de snelweg zet ik hem op "Accu Hold of Hydride"Ben er nog niet achter wat nu zuiniger is.

Absoluut een pluspunt is het voorverwarmen en ontwasening van de ramen op afstand. In de app zet ik s ochtends vroeg de interieurverwarming aan, en kwartier later stap je in een ijsvrije en warme auto. Geweldig. (kost wel stroom)

Voor de rest een robuuste auto, ben nu ook gewend aan het toch zware gewicht van de auto. sturen had voor mij iets zwaarder gemogen. Maar al met al ben ik tevreden over de auto.

toch naar garage

  • 5.000 km

Helaas ik ben de pineut, ik las al op de andere reviews over storingen van de auto.
Vorige week begon het lampje van het motormanagement te branden. Balen natuurlijk. ik dacht, ik rij even langs de dealer, uitlezen en resetten en doorrijden, maar niets was minder waard.
Moet schijnbaar een gecertificeerd monteur naar kijken omdat het een GTE is.
Met gevolg dat ik de auto nu al 3 dagen kwijt ben. Het lampje ging branden op het moment dat de auto overschakelde naar benzine.
Een klein deukje in het vertrouwen van de auto, maar ik beschouw het maar als kinderziekte, wat ik bij mijn keuze voor deze auto ook wel in het achterhoofd had.

Voor de rest nog steeds tevreden hoor. Ook ik ben er nu nog steeds niet uit, wat de meest efficiente manier van rijden is. Ik rij dagelijks 180 km woon-werk verkeer, benzine verbruik blijft steken op 6,6 liter op 100 km. Niet echt schokkend zuinig, al is mijn rijstijl ook niet zuinig te noemen, dus kan ook aan de berijder liggen. :-)

Wat ik wel vervelend vind, is de parkeersensoren voor, ik kan er nog niet echt op vertrouwen, hij reageert een beetje laat en voor je het weet zit je er al tegenaan. Het is ook jammer dat ik nergens een gecombineerd verbruik zie van electrisch/Benzine.

ANWB driving

  • 6.500 km

Bij de aanschaf zat er ook een 3-uurs rijopleiding bij, aangeboden door de ANWB.
Gisteren naar lelystad gereden, mooi om al die GTE's bij elkaar te zien en ervaringen uit te wisselen. Stukje theorie, wat rijden, en daarna het leuke werk, een uitwijkoefening. Even gummen met de GTE.
Wel wat tips gekregen om zuinig te rijden.

Stekkeren heeft ook zijn voordelen, was vandaag in hartje Utrecht, veel palen, en kon zo in het stadhart GRATIS parkeren. Wel opletten dat je de auto niet laat staan als de auto is opgeladen, dat kan een boete opleveren. Ik heb gewoon het opladen lager gezet, zodat het langer duurt om op te laden. :-)

Minpuntje: soms gaat het lampje van de achterklep branden, terwijl hij toch echt dicht zit. Uitstappen en nogmaals dichtdoen.

Met snel optrekken, houd de auto even licht in alvorens er als een speer vandoor te gaan. Beetje storend, lijkt wel op een turbogat.

Nog steeds tevreden

  • 9.250 km

Hier nog steeds een tevreden berijder. Nog steeds gaat af en toe het lampje dat de kofferruimte niet goed gesloten is, terwijl dat wel het geval is.
Het is jammer dat volkswagen ook niet een waarschuwingslampje voor de stekkeringang heeft gemaakt. Regelmatig vergeet ik het klepje dicht te doen, en rij dan met het logoklepje helemaal open. Geen gezicht en lijkt mij ook niet goed voor de stekkeringang. Misschien bij de volgende update.

Inmiddels zit ik nu op een verbruik van 6,1 L/100km. Ik probeer nu wel zuiniger te rijden en verwen mijzelf af en toe met de power die erin zit.

Het verbruik is gedaald sinds ik ook bij mij in de buurt oplaad. Hier heb ik geen mogelijkheid voor de deur te laden. Zo'n 500 meter verderop staat er eentje.

steeds zuiniger rijden

  • 14.000 km

tja, ik ben altijd een vlotte rijder geweest, maar heb nu wel dat ik het ook een sport vind om zo zuinig mogelijk te rijden, zonder als een slak door het verkeer te aan. Ik probeer 2 keer per dag op te laden, gemiddeld kom nu uit op een verbruik van 5,1 l/100km. Af en toe even uit de band springen door hard te gummen, want dat kan deze auto ook. Jammer dat de laadpalen in het navigatiesysteem al achterhaald zijn, want veel palen vind het systeem niet.
Een app brengt dan uitkomst. Ik maak steeds meer gebruik van de spraakbesturing, handige tool. Jammer dat het navigatiescherm niet automatisch terug springt, als je even naar je verbruik kijkt. Maar tevredenheid voert de boventoon, mijn collega's kijken al reikhalzend uit naar de Nieuwe Passat GTE, maar dat word nog moeilijk dit jaar op kenteken te krijgen voor de 7 % bijtelling.

naar italie

  • 20.000 km

In de meivakantie op en neer naar het Gardameer Itaie geweest 2 x 1200 zorgeloze kilometers Met een kofferdak erbovenop. Flink doorgereden, resultaat 10:1.
Heerlijke auto voor lange afstanden, kwam er uitgerust uit. Wel vreemd dat de accu tijdens het laden niet opgeladen werd. Wel telkens na zo'n 550 km tanken, maar goed, was gelijk even een frisse neus halen.
Inmiddels is mijn dagelijks verbruik,met 2 keer per dag opladen gedaald naar 4,3 l/100km. Merk dat ik steeds zuiniger wil rijden. En soms even de power aanspreken.
Samenvattend: nog steeds een tevreden rijder.

en ja hoor, bijtelling weer op de schop

  • 24.000 km

Nou, net kennis genomen van de maatregelingen van onze overheid. Hydride auto's wordt een zeldzaamheid op de NL wegen. Over 3 jaar geen GTE meer, hopelijk is over 3 jaar de techniek al weer verder zodat de actieradius groter kan worden om geheel over te gaan naar een elektrische auto. In mijn geval zal het daar toch naar toe gaan.

Jammer dat de overheid deze auto's niet beschouwd als overgang naar geheel elektrisch rijden. Maar het is niet anders.

Beurt en batterijpack vervangen

  • 30.000 km

De 30.000 kilometers gepasseerd en tijd voor een beurt. De verrassing was groot toen de dealer zei dat vanuit de importeur de batterijen moesten worden vervangen.
Hij vertelde dat volkswagen geen terugroepacties wil zoals Toyota en dus al op voorhand vervangen wordt. De software is ook aangepast.
Mijn opmerking was alleen dat af en toe de parkeersensoren onder het rijden ook afgaan. Rest meer dan tevreden over de auto.
Ik was hem 2 dagen kwijt. Ik kreeg een normale golf mee, en dan valt gelijk op hoe zwaarlijvig die GTE eigenlijk is, maar ook strakker op de weg is.
Ik rij nog steeds normale snelheden en af en toe even uit de band springen.
Een enkele reis naar mijn werk is 79 km, met volle accu rij ik dan 1:32 naar mijn werk, dat vind ik netjes. Probeer niet elektrisch op de snelweg te rijden, het gaat dan heel erg hard. Ik rij hydride op de snelweg, en in de stad elektrisch. Voor mijn gevoel de beste manier van rijden.
In krap 6 maanden tijd al dik 30000 op de teller, en nog steeds een tevreden rijden. De auto is ook nog steeds een koppendraaier, al merk je wel dat er steeds meer GTE's op de weg komen.

weer wat zuiniger

  • 33.500 km

Aan de reacties te lezen houd deze auto nog steeds de gemoederen bezig. Voorop staat dat ik toch van een snelle rijder naar een gematigde rijder ben gegaan. Ik ben mij er meer bewust van, en vind het zelfs een spel om zo zuinig mogelijk te rijden zonder echt in te boeten aan de rijbeleving.

Wat mij opvalt aan de vervanging van de batterijen:
-tijdens het rijden laad hij sneller op
-Als ik elektrisch rij dan springt hij zelfs 2 kilometer omhoog ipv omlaag.
- Lijk verder te komen van voorheen.

Afgelopen week 1 keer per dag opgeladen, en normaal gereden, dan haal ik 32,4:1 dat is een nette waarde, op een tank kom ik gemiddeld zo'n 800 kilometer ver (40 liter tank). En als ik hier zo lees doet een Prius het altijd beter. ;-) - baas boven baas.

Maar goed, het is niet de beste, zuinigste auto die ooit gemaakt is, maar de combi van een sportieve "normaal uitziende" auto met stroom zou succesvol kunnen zijn, maar de overheid heeft eigenhandig de auto de nek omgedraaid.
Het is jammer dat de hydride auto's niet een systeem hebben waarbij je verplicht bent om minimaal 1 keer per dag te stekkeren. De hybride auto's zijn nu de dupe van "zakelijke" rijders die vrolijk door NL tuffen, zonder daadwerkelijk stroom te laden. Dat is jammer.

Mijn auto gaat in januari 2018 uit de lease. Ik hoop dat dan de actieradius flink is verbeterd. Want je zeggen wat je wilt, maar elektrisch rijden is gewoon heerlijk, altijd koppel, geen motorgeluiden.
Want het bevalt zo, dat ik na mijn leasetermijn best wel wil overstappen naar geheel elektrisch, maar dan moet er wel minimaal 300 a 400 (werkelijke) kilometers mee te rijden zijn.

winterbanden

  • 46.000 km

De winter banden zijn er ook weer omheen. Ik merk wel gelijk verschil met de wegligging van de auto, hij dweilt meer over de weg dan op de normale banden. Maar goed, ik ben eraan gewend nu.

Voor de rest nog steeds zeer tevreden met de auto, rij er nu bijna een jaar in en de teller staat al op 46000 plezierige kilometers. Nog 2 jaar met plezier rijden.

Steeds meer GTE's vullen de wegen, het bijzondere is er nu wel af.

Kleine puntjes heb ik wel:

De USB aansluiting zit wel op een heel vervelend punt in de auto, je kan er nauwelijks bij.
Deze gebruik ik voor opladen van mijn telefoon.
Heel irritant is, dat als de telefoon wordt aangesloten, het muziek systeem overspringt op de USB. Dan moet ik eerst weer overschakelen op radio. Ik ben er nog niet uit of dit niet anders kan
Ik draai graag muziek met de shuffle aan, maar telkens als ik de auto start, is de shuffle er weer af, terwijl hij wel geactiveerd is. Vreemd.

De sensoren voor -en achter gaan soms af in de file.

Met dit koude weer merk je wel dat het verbruik achteruit gaat, de waardes in de zomer haal ik nu echt niet meer.

Het valt mij wel op dat er gelukkig steeds meer palen bij komen, helaas worden ze maar al te vaak benut door normale auto's.
Dat is jammer en een tikkeltje asociaal.

Als mijn werkgever het toelaat, ben ik er wel uit dat ik graag over 2 jaar geheel elektrisch wil rijden als de actieradius tenminste naar zo'n 300 kilometer gaat. Ik ben benieuwd.

een jaar verder

  • 55.000 km

De GTE nu een jaar in mijn bezit en 55.000 kilometer verder.
Het is mij uitstekend bevallen, zelfs in 2015 geen bekeuringen gekregen. Dat is ook wel te danken aan deze auto. Ik merk dat ik wat meer met een fluwelen voet rijd. Vind het nog steeds een sport om zuinig te rijden, zonder dat ik met 90 km/uur achter een vrachtwagen blijf hangen. En af en toe even op zijn donder geven, dan merk je dat het wel een snelle auto is.

Wat opmerkingen:
Ik blijf ruzie maken met de instellingen van de audio. Hij houd de laatste instelling niet vast, staat altijd op shuffle, maar moet deze telkens weer activeren.
De sensoren voor piepen soms als ik in de file sta. Kan je volgens mij uitzetten.
jammer dat je de Hybride telkens moet aanpassen, standaard gaat deze op Hybride Hold Battery, maar heb hem liever op standaard Hybride gebruik battery

Verbruik:
Zonder opladen over woon-werkrit van 80 kilometer rij ik 1:18 met normale snelheid/ Met opgeladen accu kom ik met hetzelfde ritje uit op 1:29

Conclusie na een jaar:
Geen spijt van deze auto, is een plezier om in te rijden. Geen storingen meer gehad.
Ruimte binnenin genoeg voor mij.
Stoelen zitten goed, geen last van rug.
Geluid van audio is wat minder, volgende keer een upgrade

Nog 2 jaar fijn sturen met deze auto, en dan is er hopelijk de markt voor 100% elektrische auto wat meer keuze met meer actieradius.

en weer eens een beurtje

  • 60.000 km

Het was weer tijd voor een beurt, ditmaal had ik geen opmerkingen of klachten te melden. Olie verversen dat soort dingen.
Daarbij ook maar weer de winterbanden vervangen, dit rijd gelijk een stuk relaxer op de normale banden. Ik ben nog steeds heel tevreden met de auto. Ik zie ze ook veel rijden, evenals zijn grotere broer Passat GTE. Ook een hele mooie auto. Ik ga nog een kleine 2 jaar genieten van deze auto, en wil dan overgaan op geheel electrisch. Ik hoop dat tegen die tijd er meer keuze mogelijkheden zijn met een grotere actieradius dan nu. Want dit bevalt gewoon goed.

nog steeds tevreden

  • 82.000 km

Hier weer een ervaring van nog steeds een tevreden GTE rijder. Inmiddels alweer een beurt gehad, en geen rare dingen. Wat mij wel opvalt dat het steeds moeilijker wordt om nog een vrije laadpaal te vinden. Niet gek eigenlijk als je weet dat het aantal E-auto's steeds meer toeneemt.
Gemiddeld zit ik op een verbruik van 1:25 met eenmaal laden per dag. Via de gemeente heb ik een algemeen laadpunt aangevraagd in mijn dorp, dit loopt al anderhalf jaar. Schiet niet op. Auto rijd nog steeds soepel, en probeer de balans te houden met betrekking tot zuinigheid. Dat is wel iets wat deze auto met mij doet: zuinig proberen te rijden, soort van onhaasten op de snelweg. Dat bevalt prima. Ik zit nu op de helft van mijn lease contract en ben alweer aan het orienteren voor eind 2017. Liefs dan geheel elektrisch rijden. De E-golf komt einde dit jaar met een verbeterende actieradius. Dat zou zomaar mijn volgende Golf kunnen worden.

nog steeds tevreden / nieuwe beurt

  • 93.000 km

nog steeds tevreden, was weer tijd voor een beurt. Nog steeds gaan tijdens het rijden mijn parkeersensoren af, ik kreeg daar een verrassend antwoord op. Of dat gebeurd als ik in de beurt ben van franse auto's. Die schijnen storing te geven op mijn parkeersensoren. Meer kunnen ze er niet aan doen, uit de beurt blijven van franse auto's.
Voor de rest had ik geen opmerknigen. Ik geniet nog steeds van de GTE knop, heerlijk die power

still going strong

  • 118.000 km

Deze week weer een onderhoudsbeurt gehad, geen bijzonderheden. Tevens zijkant laten spuiten omdat iemand niet goed kon parkeren en niet even een briefje achterliet. Nu weer strak. Voor de rest ben ik nog heel tevreden met de GTE. Even een week met een Seat Leon gereden, wat stuurt deze licht ivg met de GTE. Het zwaarder sturen vind ik wel prettig. Verder merk je dat het weer warmer wordt, kan meer elektrische kilometers rijden. Het verbruik ligt nu op 1:20. Zonder als een slak door het verkeer te gaan. Wat ik wel merk dat als het koud is (winter) dat je beter in de hydride modus kan wegrijden, anders zie je het zichtbaar slinken, en dan gebruik je het als toevoeging. Wat ik nog steeds jammer vind dat de GTE zo hoog op zijn wielen staat, had mooier geweest als deze 3 cm verlaagd zou zijn, nu kijk je zo de wielkasten in. Stoelen zitten als gegoten, en zit veel op de weg en merk er niets van. Van de climatronic ben ik minder gecharmeerd, als ik heb op 22 graden heb staan, dan voel ik nog steeds een koude luchtstroom, terwijl ik juist denk dat er warme luchtstroom moet zijn. Bij de onderhoudsbeurt gemeld, maar de climatronic werkt naar behoren. Zal wel aan mij liggen. Nog 7 maanden sturen met deze fijne auto. Inmiddels komt de nieuwe update van de Golf E op de markt. Een serieuze kanshebber voor vervanging, al is het alleen maar voor de 4 %. Maar ongeacht de discussie of elektrisch rijden nu wel of niet goed is voor het milieu, het rijplezier is er niet minder om.

de laatste loodjes

  • 132.000 km

Van de week mijn ontslag ingeleverd bij mijn huidige werkgever, wat betekend dat ik per 1 augustus ergens anders ga werken.

Ik heb bijna 3 jaar mogen sturen in de GTE, en ik moet zeggen dat ik meer dan tevreden ben met de auto. Hij was een prettige reisgenoot, altijd genoeg vermogen. Rijd vrij sportief. Er zijn weinig problemen geweest van grote aard, alleen bij 30000 km is het accupakket vervangen. Het navigatiesysteem staat soms plots op de Duitse kaart. De parkeetsensoren gaan soms af (schijnbaar heeft dat te maken met franse auto's) Al met al zeer tevreden.

Het elektrisch rijden heeft mij aangenaam verrast, het rijd soepel en snel bij optrekken, maar die 50 kilometer haal je bij lange na niet. Bij mijn nieuwe werkgever gekeken naar geheel elektrisch, maar alleen de IONIC past in het leasebudget, echter vind mijn nieuwe werkgever de actieradius nog te beperkt, dus nu maar een peugot 308 businessline besteld. Daar zal ik ook weer een review over gaan schrijven.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (48)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.