Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI GTE
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst17.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Welja, nóg een GTE

  • 1.900 km

Ik heb sinds begin december 2015 een VW Golf GTE in de kleur Carbon Steel. Uiteraard afgeladen met spullen, want een GTE kan je niet kaal bestellen. Slim van die jongens bij VW, want die weten ook wel dat je 'm toch wel gaat bestellen. In aanvulling op de standaarduitrusting heb ik nog een schuif/kanteldak, wat andere velgen, leren bekleding, elektrische stoelverstelling, getinte ramen en nog wat klein spul laten toevoegen.

Aangezien ik pas 1900 km heb gereden is deze review met name een ' first impression', waarbij ik een aantal opmerkelijke zaken en plus/minpunten benoem. Een gedetailleerdere review volgt ongetwijfeld later.

Het eerste pluspunt heeft weinig te maken met de Golf zelf, maar met de beschikbaarheid van elektrische laadpunten. Bij vrijwel ieder zakelijk bezoek, of bij een bezoekje aan een winkelcentrum, hoef ik tegenwoordig vrijwel nooit meer te zoeken naar een parkeerplaats. Er is meestal nog wel een laadplek beschikbaar, en die liggen dan ook nog negentig van de honderd keer pal naast de ingang van het gebouw waar je moet zijn. Ideaal!

Een tweede plusje is voor CarPlay. Ik heb bewust gewacht met bestellen tot de tweede generatie MIB systemen beschikbaar waren. Op dit moment voegt het nog weinig toe, maar ik vermoed dat daar met de komst van iOS 10 en later, verbetering in zal komen. De auto is er in elk geval al klaar voor.

Teleurstellend is dat VW niet de mogelijkheid geeft om de GTE features aan of uit te zetten. En dan doel ik op de dagrijverlichting en het motorgeluid uit de speakers in GTE mode. Ik ga toch eens bij de dealer langs binnenkort, want beide features doen wat mij betreft enorme afbreuk aan de uitstraling van de auto.

Ook opmerkelijk is, dat ik al twee keer een foutmelding rondom de energierecuperatie heb gekregen. Die melding gaat vanzelf weer weg als je de startknop nog een keertje indrukt, maar betrouwbaar is anders. Kijken hoe dat zich ontwikkelt de komende tijd.

Mijn ervaring met de actieradius (elektrisch) is behoorlijk positief. Ik kan thuis en op kantoor opladen, en vaak is op bezoekadressen ook wel een stopcontact beschikbaar. In de korte tijd dat ik de auto heb, rij ik 1 op 24. Ik ben ervan overtuigd dat ik richting de 1 op 30 ga kruipen de komende maanden.

Misschien wel het grootste pluspunt van de GTE, is dat het vooral ' gewoon een Golf'' is. Als je ooit in een Golf (of vermoedelijk welk ander VW product dan ook) hebt gereden, dan voel je je meteen thuis. Al met al ben ik een tevreden GTE rijder en verwacht ik de komende jaren veel plezier te hebben van de auto.

Updates volgen!

Fingers crossed

  • 17.000 km

Ondertussen 15dkm verder, tijd voor een update.

Ik heb duidelijk een GTE van de laatste generatie, want ik heb tot dusver storingsvrij en probleemloos gereden. Laatst bij A-Point voor de eerste oliewissel/check, waarbij geen problemen zijn ontdekt. Fingers crossed, hopelijk blijft het zo.

Ik merk dat deze auto perfect bij mijn dagelijkse werkzaamheden past. Uiteraard plug ik in waar mogelijk, en dit heeft tot dusver geresulteerd in een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 45. Met als bijkomend plusje dat de 'werkelijk verbruik regeling' van mijn bedrijf er ondertussen voor zorgt dat ik budgetneutraal kan rijden. Met een netto bijtelling waar een gemiddelde autobezitter nog niet eens de wegenbelasting plus verzekering van kan betalen, voel ik mij zeer bevoorrecht. De 'tegenprestatie' die ik daarvoor lever, in de vorm van zoveel mogelijk elektrisch rijden, lever ik met alle enthousiasme.

Uiteraard heb ik nadelen en kleine irritaties ontdekt tijdens de afgelopen 8 maanden. Bijvoorbeeld dat de keyless go de laadplug niet ontgrendelt. Waardoor het systeem feitelijk nutteloos is, want ik heb de sleutel alsnog nodig. Of dat de auto zichzelf niet aanpast aan de gebruikte sleutel (radiozender, stand van de elektrische stoel etc), iets wat ik van mijn BMW van negen jaar oud wel kan verwachten.

Maar je zal begrijpen dat die kleine ergernissen het eindoordeel slechts minimaal beinvloeden. Ik ben zeer content. En de teleurstelling die ik in het begin voelde omdat de 330e voor mij te laat kwam, is als sneeuw voor de zon verdwenen.

Fijn, zo'n Golf.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens