Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI GTE |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 50.000 km |
Condens en niet volledig opladen
- 5.654 km
Auto naar A-point in Amsterdam Zuidoost, omdat de accu niet volledig oplaadt (max 39km, waar 50km wordt beloofd). Bovendien loopt de acctieradius heel snel terug; als volledig opgeladen (39km), dan is er na daadwerkelijk 2 km gereden te hebben de actieradius gedaald naar 27 km.
En dan heb ik nog last van condens in de auto. Als de auto niet wordt gebruikt en na een paar uur wordt gestart, beslaan de ramen rondom volledig met condens en is het zicht nul. Pas na de ventilatie op maximaal te hebben gezet is de condens na circa 20 seconden verdwenen. Ik heb er foto's van gemaakt en geprint meegenomen naar de dealer.
Voor beide problemen wordt geen oplossing gevonden, na een dag bij de garage.
Het niet volledig opladen schijnt later een software probleem te zijn, waarvoor op een later moment een update zal volgen. De buitentemparatuur schijnt ook een rol te spelen; hoe kouder, hoe lager de maximale op te laden actieradius. De buitentemperatuur is dan 8 graden boven nul.
Later zal op advies van de After Sales Manager van A-point Amsterdam Zuidoost het luchtfilter worden vervangen. Dat zou het condensprobleem moeten oplossen. Dat doet het echter niet; nog steeds heb ik last van condens op alle ramen, bij het starten met een nog enigszins warme motor. Ik kan de auto een dag afgeven, zodat A-point de situatie zelf kan testen. Dat heb ik nog niet gedaan.
Navigatie heeft heimwee
- 9.163 km
Op een regenachtige avond in Zuid Wales (1,5 graden celsius) zoeken we de weg terug naar het appartement. Hiervoor gebruiken we het gebruikersvriendelijke, maar wel wat traag reagerende, navigatiesysteem.
Als we voor een kruispunt staan, verspringt het scherm opeens en zien we de Berliner Brücke in een Duitse stad op het scherm verschijnen.
Welke kant moeten we op?! De auto aan de kant gezet. Met geen mogelijkheid is de navigatie af te brengen dat hij in Duitsland is en niet in Zuid Wales. Ook niet na het uitzetten van de auto en het even wachten met opnieuw starten, biedt geen oplossing.
Via de navigatie van mijn iPhone komen we gelukkig toch thuis.
De volgende ochtend horen we de vertrouwde stem van de navigatie mevrouw weer, gelukkig.
Hierna geen problemen meer gehad met de navigatie, naast dat de kaarten wel wat gedateerd zijn en de aanwijzingen soms erg laat worden gegeven.
Tip: Ik volg volg vooral de navigatie aanwijzingen tussen de snelheids- en verbruiksmeter. Die is klein, maar wel sneller en duidelijker dan het grote scherm.
Waarschuwingslampje Uitlaatgassysteem
- 10.789 km
Net terug van vakantie gaat er een geel waarschuwingslampje branden. In de handleiding staat dat het Uitlaatgassysteem een storing heeft, dat het gas moet worden losgelaten en dat er rustig naar de dichtstbijzijnde dealer moet worden gereden.
Bij de A-point in Amsterdam Zuidoost wordt eerst aangegeven dat er nog wel een week kan worden doorgereden, totdat ik al een service afspraak heb staan voor olie verversen. Bij het melden dat het een nieuwe auto is (11-11-2014 opgehaald) toch maar even aan de computer. Nee, verder rijden blijkt toch geen optie; ik moet 'm achterlaten. Ik krijg een Audi A1 mee als vervangende auto.
Na een dag zijn ze eruit; er is een magneetklep stuk en die moet worden vervangen. Dit onderdeel moet uit Duitsland komen. Zal slechts een paar dagen duren, misschien morgen al.
Via de app kun je precies zien waar de auto is of ermee wordt gerden en wat de accu lading is. Pas op 13 januari (7 dagen na brengen!) zie ik in de app dat de motorklep open is.
Ik word gebeld, dat ik de auto de volgende ochtend op kan halen. In de tussentijd willen ze er graag woon-werk mee rijden. Ik geef hier toestemming voor. Via de app zie ik mijn GTE met een gemiddelde snelheid van 39 km/h over een afstand van 32 km in 50 minuten over de Ring A10 naar een woonwijk in Zaandam rijden.
De volgende ochtend kan ik de auto ophalen. De accu is nog steeds leeg en ze zijn de olie beurt vergeten uit te voeren. Mea culpa. Die wordt alsnog uitgevoerd en de auto wordt 's avonds thuis afgeleverd.
Helaas bleek het probleem niet opgelost, want op zondag 18 januari gaat het waarschuwingslampje weer branden. De volgende ochtend weer naar de A-point. Hij wordt weer ingenomen en ik kan mijn weg vervolgen in een gratis leenauto (een Golf Variant).
Twee dagen later kan ik de auto weer ophalen. De storing blijkt een software storing te zijn. Er was eerder helemaal niets stuk! Ik moet de storing maar negeren... "Zet dat alsjeblieft even op de mail" vraag is, waarna ik dit netjes toegestuurd krijg. De letterlijke tekst luidt:
+=+=+=+=+=
Geachte heer,
Uw Golf GTE kunt u morgenochtend ophalen, ik zorg dat hij vanavond nog even op de paal word aangesloten.
Wij zijn momenteel in afwachting van een nieuwe software, dit alles iom de fabriek.
Letterlijk meld deze ons:
Beste "Techneut", storing P01E400 in de motor betreft een softwarefout, hiervoor zal t.s.t. een software update beschikbaar komen, inzet termijn nog niet bekend.
Ik wil u vragen tot nader bericht over de update storing "P01E400" te negeren.
Nu snap ik heel goed dat u aan het gele motorblokje niet kunt opmaken welke storing daar achter hangt.
Daarom wil ik het volgende met u afspreken, indien het lampje "uitlaatgasstoring" weer gaat branden en u merkt verders niks aan het rijgedrag en u krijgt geen additionele info op het scherm dan mag u langs rijden maar dat hoeft niet. Wij kunnen eventueel uw GTE met voorrang uitlezen of de storing hetzelfde is ( P01E400) of dat het een andere storing betreft. Bij andere storingen houden we de auto met uw goedvinden vast en beiden we u uiteraard een andere auto aan.
Met vriendelijke groet,
...
Service Adviseur
A-Point Amsterdam Zuidoost
+=+=+=+=+=
Na twee dagen inderdaad weer dezelfde storing. Na een korte controle bij de A-point blijkt het om dezelfde storing te gaan en mag ik gewoon doorrijden.
Na een paar weken te hebben doorgereden en 15.000 km op te teller te hebben gezet, gaat het lampje opeens uit. Probleem opgelost?
Op woensdag 25 februari word ik 's avonds gebeld door A-point. De software update is beschikbaar. Ik maak een afspraak, waarvoor ik 'm weer een dag kwijt zal zijn. De vervangende auto zal dit keer een Up! zijn.
De app en de booster zijn top!
- 15.000 km
De GTE rijdt heerlijk. Bovenop de kick-down zit in de GTE de 'booster'. Dat geeft de sensatie van de TV-serie Knight Rider uit de jaren 80. Bij het doordrukken van het gaspedaal, accelereert de auto waanzinnig. Dat is nog eens lekker inhalen. En dat geluidje daarbij, dat overigens niet echt is, maar uit de boxen in de auto komt.
Een erg prettige accesoires is de GTE-app op de mobiele telefoon. Daarmee kun je niet alleen zien waar de auto is, of alle portiren en kleppen dicht zijn en hoeveel je per dag hebt gereden met welke gemiddelde snelheid. Het meest prettige vind ik het inschakelen van de binnenverwarming (via: e-manager - klimatisering - starten links) en het ontdooien van de ramen ( - starten rechts). Dan kleuren de ramen van de Golf in de app rood; erg grappig.
Puntje van kritiek: de buitenspiegels worden niet vooraf ontdooid. Dat gebeurt pas tijdens het rijden.
In de app zie je de GTE staan. In het systeem in de auto wordt echter een standaard Golf als voorbeeld gebruikt. Dat is naar mijn mening een kleine misser.
Wat een heerlijke auto
- 15.010 km
Ik ben super content met mijn GTE! De auto rijdt heerlijk en heeft voor mij voldoende vermogen. Ik zet 'm thuis altijd aan de paal en rij en hoofdzakelijk hybride mee.
Het verbruik is best fors. De 1 op 30 haal ik bij lange na niet. Meestal 1 op 16 tot 18. Voor de kleine afstanden binnen de bebouwde kom rij ik vooral elektrisch, aangezien met hybride rijden de overschakeling naar benzine pas bij hogere toeren plaatsvindt. De overschakeling daartussen gaat heel soepel.
Het enige irritante aan het rijden is met een koude motor in combinatie met de DSG-bak. Dan schokt de DSG-bak bij het afremmen. Net alsof hij wil accelereren, terwijl je afremt.
Ondanks dat ik er wel al de nodige problemen mee heb gehad (lees hiervoor mijn reviews), ben ik nog altijd super contect met de auto.
Natuurlijk is de zakelijke bijtelling (7% over de eerste vijf jaar) een belangrijke drijfveer geweest voor de aanschaf van deze wagen. En dat het een plug-in hybride is, vind ik leuk en belangrijk.
Als de 7% in 2015 was gestopt, dan had ik een Golf GTI High Performance met drie deuren gekocht.
Ik koos voor een door de dealer vooruitbestelde GTE, waardoor ik niet alle gewenste opties kon kiezen (extra airbags achter, verwarme stoelen en een trekhaak). Ik was de eerste die een GTE in ontvangst nam bij de A-point op 11 november 2014, aldus mijn dealer.
Sinds dat ik de auto heb opgehaald heb ik er nu 15.000 mee gereden, in binnen- en buitenland in alle weertypes en met de meest dramastiche wegomstandigheden.
Ik vind het wel bijzonder dat de standaard sportvelgen onder de GTE niet geschikt zijn voor de winter. Pekel vreet zich namelijk meteen in in het blanke metaal. Bovendien zitten er standaard Bridgestone banden op, die relatief veel geluid produceren. Dat is met het verder redelijk geluidloos elektrisch rijden van de GTE best irritant. Mijn Uniroyal winterbanden zijn veel stiller.
GTE-ervaringen na 50.000 km
- 50.000 km
Vandaag m'n GTE op 50.000 km gedraaid. Ik heb de eerste GTE, die door A-point Amsterdam is uitgeleverd op 11-11-2014.
Hieronder wat statistieken van mijn ervaringen:
- De katalysator ging stuk in december 2014. Toen 8 dagen de auto kwijt geweest. Bleek achteraf niet stuk, maar een software foutje.
- Hardnekkige damp aan de binnenzijde van de autoramen en met name op het voorraam. Blijkt te maken te hebben met de airco. Hier hebben bijna alle rijders last van, blijkt uit de internationale GTE Facebook pagina. De oplossing is de airco niet of aan het einde van een rit niet meer te gebruiken. Dan is er geen damp probleem.
- De navigatie wilde met Kerstavond in december 2014 in Wales alleen nog in zijn geboortestad in Duitsland zijn. Pas de volgende dag deed hij het weer. Best lastig in een vreemd land in de nacht.
- De navigatie is niet zo snel met herberekenen en is niet altijd even up-to-date.
- De Car-net app doet het niet altijd, waardoor je geen contact met je auto kunt krijgen om deze bijvoorbeeld voor te verwarmen of als je wilt weten of hij al is opgeladen.
- Het rechter achterdeurslot ging spontaan stuk in november 2015.
- Hoge benzine consumptie boven een gemiddelde snelheid van 130 km/h: 8,3l/100km.
- In hybride heb ik een gemiddeld verbruik gehaald van 2,9 l/100km bij een snelheid van 106 km/h (cruise control) over een afstand van 120 km.
- Gemiddeld rij ik in hybride 4,1 l/100km en 8,5 kWh/100km over een dagelijkse afstand van 80 km en een gemiddelde snelheid van 64 km/h.
- De accu heb ik nooit tot 50 km kunnen opladen. Ook niet als ik alle elektra uit zet (lampen, ventilatie, radio) en het hoog zomer is.
- Maximaal heb ik 32 km volledig elektrisch gereden.
- Ik heb ervaren dat de elektrische actieradius iets kan worden opgerekt, door de auto voor te verwarmen gedurdende 30 minuten. Dan is de accu wellicht warm(er) en heeft dan meer capaciteit.
- De auto start niet altijd als de sleutel wordt omgedraaid. De truc is te wachten op het operationeel zijn deuntje.
- Ik gebruik zomerbanden op de standaard sportvelgen met de standaard afgeleverde Bridgestone banden. Deze maken best wat lawaai. In de winter rij ik met aparte sportvelgen op Winguard - Roadstone banden, die minder lawaai produceren. De banden hebben nog genoeg profiel.
- Af en toe krijg ik de melding dat er een lekke band is. Dat is tot nu toe loos alarm. De keer dat ik een lekke band had, was er geen melding.
- De lange periode info reset zichzelf om de x kilometer. Dat is een beetje apart.
- Ik laad elke dag thuis en op werkdagen ook op m'n werk op.
- Van 0 naar max opladen kost mij ongeveer 2,5 uur.
- De kosten van 0 naar max opladen op mijn eigen oplaadstation kost €1,50 excl btw via Eneco.
- Mijn maximale snelheid was 201 km/h op de Duitse Autobahn, met winterbanden op een lege rechte weg bij 11 graden, waarbij ik een schommeling en verlies van grip voelde. Andere GTE-rijders op Facebook hebben zonder problemen 230 km/h op de teller gehaald.
- Elke dag stap ik met veel plezier in mijn GTE ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.