Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI GTE |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 50 km |
KM-stand laatst | 13.000 km |
Ervaringen na 2 maanden
- 7.000 km
Half december was het wachten voorbij - als één van de eerste kon ik de Golf GTE ophalen en gaan rijden. Na lang twijfelen over een Golf 1.6TDI, 1.2 TSI met DSG, 1.4 TSI met DSG een V40 D4 of toch een Skoda Octavia Combi kwam in het bestelproces ineens de GTE op mijn pad: dat was geen moeilijke keus. Ik heb nog geen kinderen, baalde van alle concessies op de "lage bijtellers" (geen fatsoenlijke velgen, geen panoramadak, geen automaat, alleen maar saaie kleuren - etc.) en vond werkelijk alles in de GTE - tegen een lagere netto-prijs per maand dan welke andere auto die ik overwogen had dan ook.
Aangezien ik er 5 jaar mee moet doen - en ik wat ruimte overhield in de netto-maandlasten die ik voor mezelf als maximum had bepaald heb ik niet zuinig aan gedaan met de opties. Ik heb een panoramadak, 18" Serron-velgen, winterpakket, spiegelpakket, adaptive cruise control en natuurlijk het Executive Plus pakket toegevoegd. Daarnaast ben ik voor een afneembare trekhaak gegaan als accessoire, met name voor een fietsendragermogelijkheid (niet de wegklapbare trekhaak: deze was niet mogelijk in combinatie met het panoramadak en de velgen, vraag me niet waarom). Qua kleuren was er helaas niet veel te kiezen. Alleen maar donkere kleuren en daardoor een tikkeltje saai - ik ben voor Carbon Steel Grey gegaan omdat dit een kleur was die tot dan toe alleen op de GTI en GTD te bestellen was en wat "unieks" had. Met de hoeveelheid GTE's die er nu de weg op komen is dat natuurlijk snel over...
-----------
De eerste meters
-----------
Vanaf het eerste moment rijdt de auto heerlijk. Het opladen verloopt soepel en het voorverwarmen is erg comfortabel in de wintermaanden. Er zit enorm veel souplesse in de combinatie van de elektro + benzinemotor en de heerlijke DSG-versnellingsbak. Ik ben daar tot op de dag van vandaag super tevreden over. Bij versnellen vanaf 140+ wil hij naar mijn mening soms iets teveel in zijn toeren (dat mag in z'n 5, ipv in z'n 4) maar met het wat lichter beroeren van het gaspedaal heb ik dat inmiddels ook wel onder de knie. Even opschakelen voordat je het pedaal intrapt met de flippers aan het stuur (standaard) is anders ook een uitkomst, al gebruik ik die in de praktijk amper/niet.
-----------
Botsing!
-----------
Na een maand had ik helaas het eerste probleem: ik reed met de ACC aan (zo rond de 120km/h) in de ochtendspits op een file doordat er plotseling zeer hard geremd werd voor me. De ACC stond op de kortste stand van volgen en greep wat aan de late kant in. Ik reed niet in op een stilstaande auto, maar zat hier echt al "achter": met een "lock" van de ACC op mijn voorganger dus. Op het laatste moment geeft de auto dan een behoorlijke piep: de Front Assist waarschuwt dat er hard geremd gaat/moet worden. Vlak daarvoor had ik echter zelf al door dat er wel érg hard geremd werd en heb ik zelf de rem hard ingetrapt. ABS en Front Assist ten spijt: ik raakte (op lage snelheid weliswaar) mijn voorligger op de achterbumper. Zichtbare schade bij beide partijen zeer minimaal, maar mijn voorbumper moest wel hersteld worden. Enorm zonde natuurlijk, na precies één maand rijden in een nieuwe auto - maar een ongeluk zit in een klein hoekje en de techniek is niet onfeilbaar. Het heeft mijn vertrouwen in de ACC wel iets doen afnemen en ik rijd nu sowieso niet meer op de kortste afstand die ermee mogelijk is.
Twee weken na deze aanrijding was het kassa: steenslag in de voorruit. Een mooie barst, uiteraard precies in het blikveld, afkomstig vanaf de rechterrijbaan terwijl ik links inhaalde. Erg zuur - maar inmiddels weer netjes opgelost.
-----------
Dashboardkermis
-----------
Motorstoringen zijn me helaas óók niet bespaard gebleven, iets dat je op verschillende fora terugleest van GTE rijders. Het motormanagementlampje springt om "niets" aan (schijnbaar) - voornamelijk bij een koude motor wanneer je van E-modus (volledige elektrisch) naar Battery Hold switcht. De eerste keer heeft de dealer de boordcomputer uitgelezen en de melding gereset: binnen een uur stond ik weer buiten. De tweede keer was op een donderdagmiddag, anderhalve dag voor mijn wintersportvakantie. Vanwege de nieuwigheid van de GTE en de gevoeligheid van de elektronica zat er (volgens de dealer) inmiddels een strak protocol op vanuit VW: géén auto's meegeven met motorstoringen en géén resets van motormanagementlampjes zonder dat exact bekend en verholpen is wat er mis is/was. Helaas heeft de GTE toen een week bij de dealer gestaan en ben ik met vervangend vervoer op vakantie geweest: er was een klep van een koelpomp die af en toe haperde, welke de storing veroorzaakte - deze moest vervangen worden en dat kon niet op korte termijn. Overigens een nette, aangeklede, 1.6TDI van Muntstad in Utrecht meegekregen - ze begrepen duidelijk de teleurstelling om niet met mijn nieuwe GTE op vakantie te kunnen en hebben er alles aan gedaan om te proberen dit toch mogelijk te maken. Toen dit niet lukte dus in mijn ogen passend vervangend vervoer gehad. Ik merkte toen wel hoe snel het gemak en comfort van de DSG-automaat en de kracht van de 200+pk in de GTE dan went: de 1.6TDI verbleekt daar echt wel bij.
-----------
Autobahn
-----------
Ik was in de luxepositie dat ik, met één tussenweek in Nederland, nóg een week op wintersport ging. De ochtend van vertrek ging het motorlampje weer aan: ik heb dit "niet gezien" en ben zonder problemen een week weggeweest. Bij thuiskomst is het lampje weer uitgegaan - geen idee hoe/waarom. Op de Autobahn is het (ook) een heerlijke auto: doordat hij wat zwaarder is ligt hij als een blok op de weg, ook bij snelheden boven de 180km/h. Tussen acceleratie van 140 of 160 naar boven toe is echt prima in orde, ook bergopwaarts - daar liet de 1.6TDI het twee weken eerder echt keihard afweten.
-----------
Verbruik
-----------
Qua verbruik: ik ben blij dat ik een tankpas heb (Europees) en dat ik vaak kan opladen (elektrisch), want de GTE is een dorstige auto als je een beetje doorrijdt op de snelweg. Het is natuurlijk ook een vrij zware auto en op hoge snelheden kost dat nou eenmaal veel brandstof. De tank van 40L is een beetje een concessie - maar eentje die ik voor lief neem met het rijplezier dat ik eruit haal. Binnen de stad/bebouwde kom en op korte stukken is het voor mij echt een sport om alles elektrisch te rijden overigens - maar die range is het met koude weer ook niet bepaald conform het boekje. Na een kilometer of 25 (AC uit, verwarming wel gewoon aan) is de koek wel op - waar het boekje 50km geeft. Eerst warmrijden (zodat ook de accu's wat warmer zijn) en dan pas naar E-modus schakelen heeft op lange afstanden de voorkeur boven éérst de accu leegrijden - dit scheelt aanzienlijk in wat je 100% elektrisch kunt afleggen.
-----------
Conclusie na 7.000km
-----------
Over het geheel genomen ben ik enorm tevreden met de GTE - en dat zegt best wel wat gegeven de problemen die ik er tot nu toe mee gehad heb. Privé zou ik inmiddels enorme zweethanden krijgen van deze auto - met deze kinderziektes, maar dat is gelukkig niet mijn situatie. Ik ga er ook zeker vanuit dat deze dingen op termijn verholpen gaan worden en dat de lampjes alleen aangaan als er ook écht iets aan de hand is.
Al met al: het is een heerlijke "rijdersauto". Het elektrische werkt voor mij niets dan plezierverhogend - zowel in hybride als GTE als full-elektrische modus (waarin de auto echt nog rap is). De stoelen zijn fantastisch, de afwerking is echt van een superniveau (echt een slag hoger dan de standaard Golf-modellen, incl. de Highline) en de GTE details vind ik schitterend gedaan. LED-stripjes in de deur en dorpels, C-vormige LED in de bumper, overal blauwe accenten in GTE badges: helemaal top! Je hebt echt het gevoel met iets bijzonders op pad te zijn.
Het is preken voor eigen parochie maar wat mij betreft is dit, momenteel, de best uitgewerkte Plug-in Hybride die er te krijgen is. Privé een absolute no-go (te duur, te onzuinig), maar als leaserijders een (bijtellings-)geschenk uit de hemel. Ik hoop er nog heel veel mooie kilometers mee te maken!
Lager verbruik, nog steeds wat problemen
- 13.000 km
Inmiddels is het wat warmer aan het worden in Nederland, de lente voor de deur! Dat betekent ook dat de efficiëntie van de accu's iets toeneemt en dat begin ik te merken in het verbruik. Ik blijf wat pech hebben met schades en ook met de motorstoringen maar al met al blijft het een super fijne auto waar ik elke dag met veel plezier in stap!
-----------
Verbruik
-----------
NB: al het onderstaande verbruik is zónder elektra!
Gemiddeld zat ik in de eerste 7.000km zo rond de 7,1L/km. Hierbij moet worden opgemerkt dat dit relatief veel "Duitslandkilometers" waren op hoge snelheid. Nu ik meer in Nederland rij, over kortere afstanden en met meer oplaadmogelijkheden is het verbruik gedaald naar 6,1L/100km (over 13.000km). De laadpaal die de Gemeente Utrecht inmiddels (gratis) voor mijn deur geplaatst heeft is daarbij een extra luxe: dat scheelt een hoop geloop en tijd!
Ritjes die helemaal elektrisch kunnen beginnen een echte sport te worden. Utrecht (West) - Amsterdam (Zuid) lukt nog nét niet helemaal elektrisch (35km aldus de navigatie) maar als het straks nog wat warmer is en de zomerbanden er weer onder zitten dan moet dit gaan lukken. Ritjes van 2x15km zonder oplaadmogelijkheid tussendoor lukken inmiddels 100% elektrisch als je goed anticipeert en voorzichtig bent met het pedaal: leuk!
Op hogere snelheden blijft het natuurlijk nog steeds dezelfde zware Golf: bij 140km/h zit je op 8,0L/100km en bij 160km/h op 9,0L/100km.
-----------
Pech en storingen
-----------
Precies twee dagen nadat mijn voorbumper was gerepareerd (zelf schade gereden, zie eerste update) heeft er iemand tegen de achterkant van mijn auto aangezeten, een dikke kras/veeg over de bumper tot gevolg. Dit is in een nacht gebeurd, terwijl ik ergens stond te laden. Uiteraard is er geen briefje achtergelaten, dus dit mag ik met de verzekering uit gaan zoeken.
Daarnaast zijn de motorstoringen nog niet voorbij: het motorlampje brand te pas en te onpas. Soms is hij een paar dagen uit, maar daarna staat hij rustig weer twee weken aan. Het doet zich nog steeds voor bij het van elektra naar benzine schakelen, bij een koude motor. Ongeacht of ik dit "handmatig" doe met de mode-selectieknop of dat de motor zelf besluit dat het beter is om de verbrandingsmotor bij de schakelen (in Hybride-modus of als de accu's leeg zijn). Op het forum heb gelezen dat hiervoor inmiddels een software update beschikbaar is - die ga ik binnenkort laten uitvoeren (zie volgende alinea).
-----------
Olie verversen op 15.000km
-----------
Rond de 11.500km kreeg ik een nieuwe melding: olie verversen over 3.500km. Hoewel mij dit vrij snel/vroeg leek vonden ze het bij de Volkswagen dealer heel normaal. Ik heb daar binnenkort een afspraak voor, waarbij ik gelijk gevraagd heb of ze de update van het motormanagement uit willen voeren - zodat ik hopelijk zonder kermisverlichting op het dashboard kan rijden.
-----------
Configuratie en prijs
-----------
Naar aanleiding van de reacties onder mijn vorige update hierbij nog de opties + fiscale waarde van mijn uitvoering:
- Volkswagen Golf GTE 1.4 TSI PHEV 6-DSG 5d
- Kleur: Carbon Steel Grey
- 18" Serron velgen
- GTE bekleding (geruite stof met blauwe accenten)
- Executive Plus pakket (o.a. 8" navigatie en 3 jaar car-net online diensten, e-remote)
- Spiegelpakket (elektrisch inklapbare spiegels)
- Winterpakket (verwarmbare voorstoelen)
- Panoramaschuifdak
- Trekhaak (afneembaar, niet wegklapbaar)
- Achteruitrijcamera
- Getint glas achter
- Adaptive Cruise Control met Front Assist
"Aanschafprijs" (lees: fiscale waarde): nét geen €44.000.
----------
Conclusie na 13.000km
----------
Ik ben nog steeds zeer tevreden over de auto. Ik stap er elke dag met veel plezier in. Zowel het zuinig rijden in 100% elektrische modus als het rijden met "veel vermogen" is heerlijk - een prachtige combinatie en een mooi pakketje dus nog steeds.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.