Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI GTE |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 4.000 km |
problemen elektrische systeem
- 900 km
Ik ben sinds eind november in het bezit van een GTE.
Om te beginnen: ik ben erg tevreden over de uitrusting, de prestaties en het rijcomfort van de auto; het is een hele fijne en complete auto om mee te rijden.
Helaas ben ik in korte tijd tegen de nodige problemen aangelopen. Ik rij niet veel kilometers (ca. 1000/maand), desondanks heeft de wagen toch al 2x 1 week in de garage gestaan.
1e probleem (na 2 weken - ca. 900km):
midden in de nacht ging het alarm van de auto af. Nadat ik het alarm had uitgezet, de wagen had geinspecteerd op braakschade (niets aan de hand) probeerde ik de auto weer te sluiten met de afstandsbediening; dit werkte echter niet. Toen ik in de auto plaastnam en het contact aanzette kwamen er talloze meldingen voorbij in de centrale display. Starten deed de auto niet meer. Na het instructieboekje te hebben geraadpleegd hoe de auto te sluiten met de "normale" sleutel heb ik het betsuurdersportier afgesloten, de overige portieren bleven echter open. Na opnieuw opgezocht te hebben hoe die handmatig afgesloten moesten worden, heb ik die 1 voor 1 gedaan.
De volgende ochtend was de auto helemaal dood. De mobiele VW service was snel ter plaatse en heeft de auto gestart met een jumpstarter. De monteur vond het echter niet verstandig om de auto achter te laten. Op zondagochtend de auto in de lokale VW garage omgeruild voor een huurauto. Ik kreeg de auto op donderdag terug; ze hadden bepaalde software volledig verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Na uitgebreid testen waren ze ervan overtuigd dat het probleem opgelost moest zijn. Tot nu toe is dit probleem niet meer teruggekeerd.
2e probleem (rond 17 januari - ca. 1900km):
Kort na het wegrijden in de E-stand verschijnt er een melding in de display dat ik de motor moet starten en min. 3000RPM moet maken. De motor slaat niet vanzelf aan dus doe ik dat handmatig. De melding verdwijnt maar er komen 2 andere waarschuwingslampjes voor in de plaats (oranje driehoekje en tekst EPS of EPC. Na opnieuw starten rijdt de auto gewoon en de meldingen komen niet terug. Toch de garage gebeld en ik moest langskomen om de storingen uit te laten lezen. Toen bleek dat er een 8-tal medlingen in zaten, oa over het accu laadsysteem en een nokkenas sensor. Wederom de auto achter gelaten. Na 1 week kon ik de auto weer ophalen; een duidelijke oorzaak hadden ze niet kunnen vaststellen. Ook in dit geval was er software verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Ze konden echter geen garantie geven dat het probleem hiermee verholpen was. Ik moest kilometers maken en bij een volgend geval de melding vastleggen op camera zodat ze specifiekere informatie hadden.
Afwachten dus maar.
Wel kreeg ik het advies de auto niet op afstand voor te verwarmen omdat dit storingen in het systeem zou veroorzaken (bekend probleem kennelijk).
Een softwareupdate is hiervoor in de maak en ik zou geinformeerd worden als die beschikbaar is.
In een andere review las ik ook dat de elektrische radius snel aftelt bij gebruik; dit probleem herken ik ook. Als ik een afstand van ca. 2km rijdt, telt de radius wel met 10 km af....
Ik begreep dat ook dit probleem in een eerstvolgende softwareupdate verholpen wordt.
Ik schat dat het eletrische bereik effectief tussen de 30 en 35 km ligt bij mij (met de airco overigens uit, dit scheelt volgens het systeem ook 7-9 km)
Mocht er nieuwe info komen dan zal ik deze review updaten.
Update
- 2.500 km
Ondertussen zijn we weer enkele weken verder.
Helaas ook weer niet zonder de nodige problemen.
Meerdere malen per week krijg ik bij het starten van de auto de melding "motor start" te zien. De auto blijft echter gewoon in de E-mode en de melding verdwijnt weer na ca. 5 seconden. De garage is onbekend met dit probleem en heeft dus ook geen oplossing cq antwoord op mijn vraag.
Twee weken geleden wilde de auto plotseling niet meer opladen. De 1e keer dacht ik nog dat ik zelf een fout gemaakt had met het aansluiten, maar in de dagen daarna kwam telkens ca. 2 minuten na het aansluiten via sms de melding dat het opladen klaar was.
Het was niet meer mogelijk de auto op te laden. Even vreemd was het toen het naar 4 dagen plotseling wel weer lukte. Ook met dit probleem was de garage onbekend. Ze stelden voor de auto te brengen zodat ze het alsnog konden onderzoeken. Ik had geen zin om de auto weer achter te laten en heb afgesproken dat ik me direct zou melden als het weer fout zou gaan.
Sinds 4 dagen geleden krijg ik af en toe de melding "controleer laadklep".
Na het starten verdwijnt deze melding weer. Ik denk dat het gaat om het drukklepje met het VW logo waar het laadpunt achter zit, maar ben er niet zeker van.
Omdat dit soms wel en soms niet voorkomt, zal,ik er tzt melding van maken bij de garage.
Er is mij gezegd dat er een software-update zou komen maar ze weten niet wanneer.
Heeft iemand hier meer info over?
@ Kleinekneep; gelukkig ben ik onbekend met jouw probleem en ik hoop dat dit zo blijft😳
Tot de volgende update.
eindelijk een update
- 4.000 km
De problemen:
Omdat het lang duurde heb ik zelf tussendoor maar een paar keer navraag gedaan wanneer de software update beschikbaar zou komen; ondanks dat de auto goed reed vond ik het toch geen prettig gevoel dat er onderhuids nog een heel aantal storingen opgeslagen waren die ze er pas na deze update uit zouden krijgen.
Ook mocht ik tot de update de voorverwarming niet gebruiken, iets wat wel heel prettig geweest zou zijn in de wintermaanden......
Na enige maanden te hebben gewacht werd ik dan uiteindelijk midden maart gebeld dat er een update beschikbaar was voor mijn auto die alle storingen zou oplossen.
Helaas kost het weer 1 volle dag in de garage om dit te laten doen, Ik heb gelijk de bandenwissel (winter naar zomer) maar laten uitvoeren.
Volgens de garage was het een combi tussen een algemene en een "custom made" update. Ook de aandrijflijn en de schakellijn zouden worden ge-update.
Toen ik de auto op ging halen bleek de storing "laadklep open" niet verholpen te zijn en moest er een nieuwe afspraak gemaakt worden om het hele klepje te vervangen; een ingreep die 2,5 uur duurt omdat kennelijk ook de hele voorbumper er af moet.
1 week later dus weer naar de garage om de GTE opnieuw voor 1 hele dag achter te laten.
De garage hoopte dat de update ook de melding "motor start" (die ik regelmatig zie als ik de auto start - ondanks eleletrisch starten komt deze melding regematig enekele seconden in beeld en verdwijnt dan weer) niet meer zou terugkomen..... Helaas, dit is niet opgelost,
De garage weet zelf niet of deze melding nou wel of niet "normaal" is en zou dit opnieuw navragen.
Herkennen andere GTE rijders dit ook?
Het rijden zelf:
Ik ben wel nog steeds heel tevreden over het rijden zelf. De DSG bak schokt soms wel in de elektrische stand, dit zou beter mogen.
En ander nadeel vind ik dat je in je navagtiesysteem niet selectief oude bestemmingen kunt verwijderen; het is alles of niks.
Brandstofverbruik:
Omdat mijn woon-werk afstand gering is kan ik deze eletrisch afleggen.
In volle toestand met het verwarmingssysteem aan (AC heb ik eigenlijk altijd uit staan) heb ik max. 37km en die tellen bij lage temperaturen heel hard af (1:2 tot 1:2,5).
Beter is om de auto goed warm te rijden en dan de elektrische kilometers in te zetten (1:1).
als ik op benzine rijd is dat overigens altijd in de GTE stand. Gemiddeld verbruik ligt op de 1 op 15.
En verder:
De garage zoek nog naar de oplossing voor de melding "motor start".
Verder zijn er op dit moment geen problemen en ik hoop dat de garagebezoekjes voorlopg verleden tijd zijn want 2,5 weken in de garage binnen de 4 maanden die ik de auto nu heb zijn eventjes genoeg.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.