Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI GTE |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 74 km |
KM-stand laatst | 2.208 km |
Eerste ervaringen
- 45 km
Zo de eerste kilometers zijn gemaakt met de Golf GTE en vooral veel bewondering voor de techniek en het comfort. Maar ging eraan vooraf? Tot anderhalve week geleden reden wij een BMW 118d die in januari 8 jaar wordt. Na 260.000 kilometer op de teller en weinig onderhoud hebben we toch afscheid genomen van de BWM. De BMW reed fantastisch en heeft ons nooit in de steek gelaten. Na drie jaar hebben we de BMW laten chippen en dat kwam het rijplezier wel ten goede, wat een souplesse, echt een aanrader voor iedereen.
U zult wel denken, waarom dan toch een andere auto? Bij ons groeide de behoefte om schoner te gaan rijden. Er was dan ook keuze uit een zuinige spaardiesel of een plug-in hybride of volledig elektrische auto. Omdat ik al enkele jaren een nauwkeurige rittenregistratie bij heb gehouden weet ik precies wat ons mobiliteitsgedrag is. Volledig elektrisch viel af vanwege de actieradius. We zouden toch zeker meerdere malen per jaar een alternatief moeten hebben voor de elektrische auto. BMW heeft de i3 gelanceerd en om eerlijk te zijn hebben we bijna een jaar lang getwijfeld, wel / niet. Het principe is prachtig, het rijdt als de brandweer maar ook die actieradius is beperkt en we vonden het ontwerp nu niet echt om over naar huis te schrijven. Resteerde de zuinige spaardiesels waar onder andere de Peugeot 308 positief opviel. De auto reed prettig en op papier zeker zuinig. Het feit blijft dat er op fossiele brandstof wordt gereden en daar wilden we eigenlijk wel vanaf. De huidige techniek staat dat immers toe. Resteerde de plug-in hybrides. De Volvo is erg aan de prijs en de Mitsubishi heeft ook niet onze voorkeur qua uiterlijk. Onlangs zijn de Audi en Volkswagen hybrides gelanceerd en omdat we in het verleden al 3 maal Golf hebben gereden hebben we snel een proefrit gemaakt. De Audi is eigenlijk vergelijkbaar alleen wel een stukje duurder. Tja een ander uiterlijk kost nu eenmaal geld.
De proefrit was fantastisch, ondanks dat de accu niet echt vol was (of beter gezegd nagenoeg eeg door een eerdere proefrit) hebben we veel in de hybride modus gereden. Een leuke ervaring om drie keer te moeten remmen bij een kruising om dan de vierde kruising elektrisch weg te rijden, Wat een feest;-). Terug bij de dealer een voorraadwagen uitgekozen en na twee weken konden we de auto ophalen. Voordeel van de snelle levering was het feit dat auto nu nog geen BPM heeft en volgend jaar wel en dat de BMW niet naar de APK diende te gaan in januari.
En hoe bevalt dan GTE in de praktijk? De auto nodigt uit tot zuinig rijden, tenminste in ons geval dan. We proberen zo veel als mogelijk te laden, zowel thuis als onderweg. Dit resulteert tot nu toe tot een verbruik van 2.3 liter benzine per 100 km en een energieverbruik van 14 kW per 100 kilometer, Omdat we nog weinig ritten langer dan 70 kilometer hebben gemaakt is het verbruik nog relatief laag. Bij een rit naar de Alpen of de Franse kust zal het verbruik snel stijgen. Dit ritten maken we echter niet elke week en daarom hopen we op een gemiddeld verbruik ui te gaan komen van 1 op 30 gedurende het jaar. Het laden gaat behoorlijk snel en zeker op de provinciale wegen en binnen de bebouwde kom is de opgegeven actieradius haalbaar. Op de snelweg is het bijna onmogelijk. Het voorverwarmen van de auto is wel aan te raden omdat anders de actieradius wel erg snel afneemt met 7 kilometer. De acculading is ook afhankelijk van de temperatuur. Tijdens koude komt de accu niet verder dan 39 kilometer Gisteren tankte ik echter 46 kilometer elektrisch rijden.
De auto is standaard voorzien van de meeste luxe die je je kunt wensen. Vandaar dat we weinig opties hebben aangevinkt, alleen het Executive pakket, andere wielen, trekhaak en het spiegelpakket. Het comfort van de auto is goed en een stuk prettiger dan het sportonderstel van de BMW. Indien elektrisch of hybride wordt gereden dan gekozen worden voor Drive of Brake. In de Drive stand rolt de auto zo ver als mogelijk door, in de Brake stand zal na het loslaten van het gaspedaal direct energie worden teruggewonnen om de accu bij te vullen. Zelf rijden we op de snelweg in de Drive stand en binnen de bebouwde kom in de Brake stand, Zijn er nog niet uit wat dat het gunstigste is. Dat zal de tijd leren door er mee te spelen.
Is er dan niets te klagen zult u zich afvragen? Ja eigenlijk wel 1 klein ding. Misschien herkenbaar voor de andere GTE rijders….op het moment dat de accu leeg is gaat de auto automatisch over tot een andere instelling. Indien hybride wordt geselecteerd dat vind ik het opvallend dat de auto eerst de accu aan het opladen is voor een paar kilometer en daarna pas weer over gaat het teruggeven van deze elektriciteit. Het lijkt er wel op dat de accu eerst wat voeding nodig heeft. Het opwekken van elektriciteit kost echter relatief veel benzine wat in mijn optiek weer extra ongunstig is, mede door de koude motor die al moeite heeft om wam te worden. Ik neem aan dat dit bij langere stukken hybride rijden niet telkens het geval is maar dat heb ik nog niet ervaren. De meeste langere stukken waren namelijk snelwegritten en daar constateerde ik dit “probleem” niet.
Op naar nog veel veilige en stille kilometers….
De witte broodsdagen voorbij
- 2.208 km
Zo de eerste 2000 km staan op de teller. De ervaringen tot op heden zijn erg positief, dat mag natuurlijk ook wel van een nieuwe auto. Rijden in een hybride auto vergt wel wat gewenning moet ik zeggen. Uiteraard kun je eenvoudig rijden door in te stappen, te starten en vervolgens te gaan rijden totdat de benzinemeter aangeeft weer te moeten tanken. Ik merk bij mezelf dat het wel een sport is om elke rit zo min mogelijk benzine te verbruiken. Dit vereist wel iets meer nadenken en actief handelen in de auto. Het mobiliteitspatroon is sterk bepalend voor het verbruik maar dat is niet meer dan logisch. Korte ritten (tot onder de 25km) kunnen volledig elektrisch worden verreden. Langere ritten vragen om extra handelingen. Zelf heb ik verschillende werklocaties waar ik wel/niet kan opladen. Waar mogelijk steek ik de stekker in het stopcintact en ook thuisladen is goed mogelijk. Bij langere ritten is mij opgevallen dat je het beste kunt starten in de hybride stand. De benzinemotor springt dan vrij snel bij (ongeveer bij een snelheid boven de 60 km/uur). Dit heeft als voordeel dat de omgeving van de motor wordt verwarmd. Het nadeel is natuurlijk wel dat de eerste km's met een koude motor relatief onzuining zijn. Maar dat is met elke auto. Door het gebruik van de benzinemotor lijkt het er wel op dat de accu ook wordt bijgewarmd en dat is prettig in deze tijd van het jaar. Ik rijd vrij veel met de navigatie aan waardoor je prcies kunt lezen hoeveel km's er nog te gaan zijn tot aan de bestemming. Als de olietemperatuur (boven de 65 a 70 graden) voldoende is dan kan de rest van de rit elektrisch worden afgelegd (uiteraard wel als de te rijden afstand niet groter is dan de nog beschikbare elektrische km's). Met een koude motor is het werkelijke verbruik circa 1.5 - 1,75 km accu per werkelijk verreden km. Met een "warme" accu is een verbruik van 1 op 1 mogelijk gebleken. Ik rijd regelmatig afstanden van 60 km en dan haal ik een verbruik van 2.8 liter/100km met 11 kWh/100 km. Bij een volledig lege accu een rit over 60 km maken betekent een verbruik van 5.4 liter/100 km. De natuurlijke wijze van opladen van de accu door remmen gaat eenvoudig waardoor je na een aantal rembewegingen "opeens" een klein stukje verder elektrisch doorrijdt.
Bij levering van de wagen bleek de knop E-mode niet op de automaat te zitten en was het symbool van de GTE knop niet dat wat het had moeten zijn. Ik kon wel de opties kiezen via het menu maar dit was erg omslachtig. De dealer heeft het probleem prefect opgelost en binnen 10 minuten waren de knoppen ingebouwd. Dit rijdt wel een stuk comfortabeler. Ik snap alleen niet waarom er niet een knop Hybride standaard op de automaat zit............misschien iets voor een update. Nu kan via de knoppen gekozen worden voor GTE (lanceringsstand), Accu behouden of Elektrisch rijden. De vierde optie ontbreekt. Mijn inziens een gemiste kans.
Het weggedrag van de Golf is zoals je dat van een Golf mag verwachten, goed, degelijk en door het relatief hoge gewicht af en toe zelfs wat soepel na het nemen van een drempel (oeps). Ik moest zeker wennen aan het uitrollen van de wagen in de Drive stand. Een goede eigenschap van de wagen maar je dient er wel rekening mee te houden als je rijdt. Verder wrkt alles naar behoren, regensensor en parkeersensoren (toch wel een goede meerwaarde).
Zoals hierboven al beschreven rijd ik meestel zo zuinig mogelijk maar van de week heb ik in de GTE stand gereden en dan is het wel echt een bom op wielen (okay geen Ferrari maar voor de meeste mensen meer dan voldoende). Een sprintje vanaf het verkeerslicht of een tussensprint op de snelgweg gaat erg soepel en snel. De DSG bak doet prefect haar werk. Een erg leuke optie. Mijn cvorige auto's hadden geen automaar waardoor je op den duur wel wist hoe hard je reed in de gekozen versnelling. Door de automaat is dat gevoel een stuk minder en rijdt je al snel te hard. Het gaat gewoon erg gemakkelijk. Gelukkig zit er ook cruise control op de auto (werkt trouwens een stuk prettiger dan de cruise controls in de wat oudere Golfs).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.