Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2014)

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2014)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI GTE
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst1.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Golf GTE

  • 1.000 km

Je zal er maar één hebben, een Golf die rijdt en er uit ziet als GTI, en toch maar 7% bijtelling. Nou.... ik heb er één!

Ongetwijfeld straks een veel geziene gast op de review site, en op de Nederlandse wegen, maar vooralsnog ben ik nog geen broer of zus tegengekomen.

Omdat er nog bijna geen review van de GTE op de site stond, leek het me leuk er ondanks het geringe aantal gereden kilometers toch maar één te beginnen.

Na wat wikken en wegen toch gezwicht voor de bijtellingsmaffia.

Wat de voor- en tegenstanders op de diverse fora ook weer zullen roepen over VAG producten, de looks in combinatie met de prestaties, afwerking en natuurlijk niet te vergeten bijna 5 jaar lang 7% bijtelling maken de Golf voor mij momenteel by far de meest aantrekkelijke zakelijke auto van het moment.

Ook de Volvo V60 D6 overwogen vanwege die 7%, maar die vind ik te duur voor de hoeveelheid auto die je er voor krijgt. Rijdt wel top. Daarnaast is het een kwestie van gevoel, en ik ben nou éénmaal een Volkswagen/ Audi fan.

Ik heb de mogelijkheid gehad om bij de VW dealer vanuit de voorraad auto's te kiezen en daardor binnen een week na aanschaf te kunnen rijden. De keuze is gevallen op een Ibis witte GTE met een lekker pakket aan extra's zoals o.a:

Executive plus pakket
Panoramadak
18 inch lichtmetaal
Getint glas
Winterpakket
Discover pro multimediasysteem
Spiegelpakket
Achteruitrijcamera
ACC (Cruisecontrol die automatisch afstand houdt tot je voorganger)

Ik vind de combinatie wit met de blauwe GTE accenten een waanzinnige combinatie. Tot aan de GTE reed ik eigenlijk voornamelijk in zwarte auto's, maar ik ben er van overtuigd hier geen spijt van te krijgen. Ik heb een bedrijf wat gespecialiseerd is in de producten van een Koreaanse elektronica gigant en laat die kleur blauw nou net overeenkomen... :-)

Tot zover de looks en specs, maar hoe rijdt het nou?

Nou; 1 woord; Super!

Niet gedacht ooit zo'n lol te hebben met een auto die op een batterij rijdt!

Eerlijk is eerlijk, met nog geen 1000 kilometer in 3 dagen kan ik nog niet heel veel over roepen over hele uitgebreide rij ervaringen, maar wel dat de auto geweldig rijdt.

Het is een hele vreemde ervaring om te starten en vervolgens geen motorgeluid te horen, en bij het automatisch wegrijden in de e-modus (volledig elektrisch) die sensatie vast te houden. In volkomen stilte wegzoeven, en alleen het gerol van de banden te horen, is iets waar ik (nog) niet aan gewend ben.

Heb me van te voren wel afgevraagd in hoeverre ik de auto nou vaak aan de lader zou leggen, nou dat weet ik nu al wel; bijna nooit.

Doordat de accu's zich in een recovery modus tijdens het rijden zelf weer kan opladen, en ik qua woon-werkverkeer een goede 80 kilometer moet rijden, is de accu altijd weer voldoende vol om zodra ik een stad of dorp inrijd dit weer volledig elektrisch kan doen. handig! een extra investering voor zo'n laadpaal lijkt mij dan ook een overbodige uitgave.

De stilte en de rust die dit met zich meebrengt is dus echt top, wat echter nog veel leuker is, en wel een ernstige bedreiging voor een theoretisch extreem laag verbruik is: De GTE knop.....

Hierbij werken de 150 pk TSI en de 102 pk elektromotor op het volle vermogen samen, en verandert de auto volkomen. Waar in de diverse e-modi alles is afgestemd op comfortabel en zuinig rijden, wordt het bij omschakeling naar de GTE modus ineens echt een snelle auto. dat het koppel van 350 NM er door de elektromotor gelijk inknalt en er dus geen enkele hapering is in het aanspreken van het vermogen knalt de wagen echt vooruit. De geluidstovenaars hebben er ook nog voor gezorgd dat het geluid zo is gevormd dat je echt een waanzinnige roffel hoort, een (ja ja, ik weet het, kunstmatige)roffel die je associeert met veel dikkere motoren. Verslavend leuk en lekker, het verbruik stijgt hier echter ook met stip door.

Vanmiddag echter lekker met kort onder de 120 km/h op de automatische cruisecontrol gezeild, met een verbruik van goed 1:30. Toch leuk met een auto die nog niet eens ingereden is!

Is er dan niets negatiefs aan de auto? Nog niet. Mocht er zich wel iets voor gaan doen, dan laat ik dit zeker weten.

Zodra ik wat meer te melden heb, zal ik dat doen. Vooralsnog stap ik iedere rit zowel in als uit, met een grote glimlach op mijn gezicht, hopelijk blijft dat zo.

Note: Voor alle VAG haters; yep, het is veel geld voor een Golf, maar in vergelijk met alle andere hybrides valt dat erg te bezien, en bovendien is er geen 1 die er zo goed uitziet. Al is dat laatste natuurlijk weer een kwestie van smaak...

Update na dik 2500 kilometer: OEPS.....

Eergisteren in de ochtend rustig in de e-modus weg van huis. Midden in het dorp moest ik afremmen voor een tegenligger en na een korte siddering was het over en uit. Niet meer vooruit, en niet meer achteruit.

De auto slaat wel aan, hij geeft in de vermogensmeter (toerenteller voor de e-modus) wel aan dat hij vermogen heeft, maar de aandrijving is weg.

Kortom; sleepdienst geregeld door VW Assist, en achterop een gele vrachtwagen naar de dichtstbijzijnde dealer in Den Bosch afgesleept.

Moet wel bekennen dat ik ondanks de domper van de pech, wel weer positief gestemd ben door de wijze van de afhandeling. Ik rijd al heel erg lang VW/ Audi, en in het (voor mij) sporadische geval van pech, ben ik dan weer blij met die keuze.

Bij de garage waren ze "opgewonden", blijkbaar is (was) dit het eerste pech geval met een GTE, veel expertise en historie is er dus nog niet. Alle meldingen moeten dan ook worden gedaan naar de experts Duitsland, hopelijk heb ik hem snel weer terug.

Het leuke is dan wel weer dat ik via de (gratis) app, mooi kan kijken of mijn auto al weer rijdt, en waar dus ook waar ie staat! Ik weet niet of ze zich dat ook realiseren bij de dealer, maar grappig vind ik het wel.

Voor de enkele zwartkijker die zich afvroeg/ vraagt of ik dus bij Pon werk vanwege mijn enthousiasme; nee dus. Dan had ik waarschijnlijk niets gemeld. Ik baal er namelijk ondanks alle goede zorgen wel van.

Overigens onderschrijf ik de elders geziene meldingen over de "39 km elektrisch" volledig, dat is bij mij niet anders.

Wat me persoonlijk meer tegenvalt is de totale actieradius door de kleine tankinhoud. Die 2 samen, icm de GTE knop laten mij toch nog wel geregeld freebees sparen. Maar goed; ik krijg/ kreeg er wel ontzettend veel lol voor terug!

Wordt vervolgd!!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.