Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2014)

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2014)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI GTE
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst2.823 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste auto: wat een auto!

  • 2.823 km

1. Achtergrond en een Golf GTE in eerste instantie, maar een Polo in tweede instantie
Per september 2015 ben ik, vers uit de studiebanken, begonnen bij een werkgever in Amsterdam, na hier ook twee stages te hebben vervuld. Wat ik al van collega's (tijdens mijn stage) vernam, is dat het bedrijf een zeer gunstige leaseregeling heeft. Ik ga jullie niet vervelen met de details, maar als ik het zou willen zou ik zelfs een Tesla Model S (€ 530 p.m.), Land Rover Range Rover Sport (€ 1.900 p.m.) of zelfs een Porsche Panamera (€ 1.520 p.m.) kunnen nemen als eerste (!) auto. Er wordt qua beschikbaarheid van auto's geen onderscheid gemaakt in functie. De functiescheiding duidt zich alleen bij de eigen bijdrage, deze gaat omlaag naarmate je een hogere functie hebt.

In eerste instantie wilde ik een Volkswagen Golf GTE nemen. Echter werd mij verteld door collega's dat deze al volledig uitverkocht zou zijn. Daarnaast betaalt de 'baas' maar een x aantal liters benzine per jaar bij een hybride auto, in het geval van de Golf GTE: 300. Dit betekent dat ik per jaar maar zo'n 7 keer kan tanken. Ik ken collega’s met een Volvo V60 die na 3 maanden al over de quota heen zitten en zelf opdraaien voor de benzinekosten. Best afschrikkend dus. Hiervoor krijg je echter wel een laadpasje terug, waarmee je onbeperkt de auto kunt laten opladen.

In tweede instantie maar besloten om een Volkswagen Polo te nemen en mijn droomauto, de Golf GTE, te laten voor wat het zou zijn. Niet moeilijk doen en maar € 140 p.m. aan bijtelling voor de Polo. Dit was een Polo met heel veel opties en een extra subwoofer. Kleur: wit. Ik heb deze auto in oktober besteld. In november werd ik opgebeld en werd mij verteld dat de Polo niet meer in 2015 geleverd zou worden, wat betekende dat ik 21% bijtelling zou hebben. Per maand zou dit zo'n € 10 schelen. In een impulsieve bui besloten om de Polo af te zeggen en het voorlopig te doen met mijn voorloopauto (wat ook een Polo was).

2. Terug naar de eerste instantie: een Golf GTE
Na een paar dagen kwam ik op het briljante idee om de dealer eens op te bellen en te vragen naar de mogelijkheden rondom de Golf GTE. Bleek dat ze doodleuk een actie hadden lopen om nog voor eind 2015 een Golf GTE te kunnen leveren, waarbij de fabrieksopties wel vast stonden:
- 65% getint glas
- 18'' velgen 'Marseille'
- Panorama schuif-/kanteldak

Met optiepakketten:
- Executive Plus
- Spiegel

De kleur zou Deep Black (pareleffect) of Carbon Steel Grey zijn. De Oryx White kleur was helaas al wel volledig uitverkocht, aangezien ik graag een witte auto wilde. Ik dacht de Carbon Steel Grey-versie in de garage van mijn werkgever gezien te hebben en vond die afschuwelijk (bleek later dat dit de kleur Limestone Grey was...), dus ik nam de zwarte.

Ook nog even terugkomend op het beperkt aantal liters dat ik zou mogen tanken met een hybride auto: ik woon zelf ook in Amsterdam en mijn woon-werkverkeer is 27 kilometer (14 heen, 13 terug). Op mijn werk zijn er 36 laadpalen en als je rond 7:30/8:00 begint, wat ik meestal doe, dan zijn er nog legio laadpalen vrij. Ik woon zelf in een appartement op de zesde verdieping, dus ik ben afhankelijk van publieke laadpalen. Hiervan staan er gelukkig 4 op 100 meter lopen. Na een mooie Excel-sheet gemaakt te hebben, zou dit betekenen dat ik woon-werkverkeer volledig elektrisch kan doen en als ik privé iets ga doen, rigoureus stekkeren waar het maar kan. Dit alles in mijn overweging meegenomen om de Golf GTE daadwerkelijk te gaan bestellen. Het normverbruik van 1,5L/100 km is een utopie, maar ik zou mijn uiterste best gaan doen om het te halen…

3. Vertraging… met een goede afloop
Je zult het niet raden, maar 23 december werd ik opgebeld met de mededeling dat de Golf GTE niet meer in 2015 geleverd zou worden, in verband met een massale afname van de Golf GTE (niet verwonderlijk voor de 7% bijtelling). Ik zag de bui al hangen en met een vijfjarig contract opgescheept zitten met een 15%-bijtelling auto. Iets dat mijn portemonnee niet leuk zou vinden. Gelukkig kon de dealer mij een voorraadmodel aanbieden (jawel, een witte Golf GTE, bouwjaar 2014!) met de volgende fabrieksopties:
- 65% getint glas
- 18'' velgen 'Marseille'
- Panorama schuif-/kanteldak
- Achteruitrijcamera
- Adaptive Cruise Control met Front Assist
Met optiepakketten:
- Executive Plus
- Spiegel
- Winter

Hiervoor zou en ben ik per maand zo’n € 170 gaan betalen, na het bedingen van een korting op mijn eigen bijdrage wegens de ‘emotionele schade’ die mij is aangebracht door het debacle van 2 auto’s die niet meer op tijd geleverd konden worden.

En fin, op 25 januari 2016 dan eindelijk mijn Golf GTE in ontvangst mogen nemen bij Van den Udenhout in Den Bosch.

4. De eerste kennismaking
Man man man, toen ik rond 10.00 het doek mocht weghalen kon ik niet geloven wat ik zag. Een super sexy auto: verchroomde uitlaat, superwit (jullie merken inmiddels wel dat ik fan ben van de kleur wit), mooi contrast met de zwarte bovenkant en de blauwe lijntjes. Toen de verkoper mij liet plaatsnemen kon ik niet geloven wat ik meemaakte. Ongekende luxe en comfort. Overal verborgen bakjes om spulletjes in te bewaren, lichtjes, blauwe accenten, supergoede stoelen, plek om twee bekertjes in te zetten, een mooi schermpje dat 10 keer sneller werkt dan bij een Polo, lichtstand: AUTO (oftewel nooit meer bekommeren om het licht), automatische ruitenwissers en een zwarte dakhemel!

Ik was tot ik begon met werken absoluut geen autoliefhebber. Ik zag het als een onnodig luxegoed dat mij van A naar B bracht. Totdat het moment komt dat je je eigen auto mag uitzoeken en je vrijwel elke dag wel met collega’s een automomentje hebt. Koppel, aandrijflijn, C-segment: ik kan niet meer om het fenomeen auto’s heen. Maar dit terzijde.

De auto werd helaas met een lege accu opgeleverd (slordig) en er stond al 99 kilometer op de teller. Volgens de verkoper was de auto voor testdoeleinden gebruikt. Deed toch een beetje afbreuk aan mijn ‘nieuwe’ auto. Daarbij meespelend het aantal te tanken liters: vanaf het begin was ik streng voor mijzelf en wilde ik zo zuinig mogelijk gaan rijden. Helaas dus volledig op de benzinetank naar Amsterdam. Op de A2 en ervoor strikt 100 km/u gereden. Verbruik, na zo’n 80 kilometer later op mijn werk aangekomen te zijn: 5,6L/100 km.

5. De echte betekenis van koppel
Zoals jullie zien, ben ik geobsedeerd door het verbruik. Dan even wat over het rijden zelf: wat een verademing ten opzichte van de handgeschakelde Polo. Het pure elektrische kon ik helaas pas ervaren aan het einde van de dag, toen ik naar huis reed (na mijn auto dus op het werk volledig opgeladen te hebben). Ik wist niet wat mij overkwam!!! De Golf GTE trekt zo snel op en neemt me letterlijk mee in een achtbaan. Na 2 seconden groen licht zie ik de auto, die net nog naast me stond, ergens in de achteruitkijkspiegel. Evenals de auto’s die achter mij rijden. Wat een machtig gevoel. En dan het geluid van de elektromotor, een heerlijk mechanisch geluidje en voor de rest absolute stilte.

Let wel: ik heb te weinig ervaring met auto’s om een gedegen conclusie te vormen over wegligging etc. Dat laat ik aan de echte experts over. Hier spreekt een liefhebber, iemand die zijn auto elke dag met een glimlach achterlaat en met een glimlach weer begroet.

6. Zuinigheid ten top
Flash forward naar het heden (eind maart 2016). Ik heb de auto nu ietsjes langer dan twee maanden en heb er welgeteld 2.823 kilometer opzitten. Toen ik op 2.097 kilometer zat, heb ik voor het eerst moeten tanken. Verbruik tot nu toe (lange termijn): 2,1L/100 km. Hierbij heb ik een aantal keer de GTE-knop ingedrukt, meestal om bijrijders het geluid te laten horen dat opeens uit de speakers komt en omdat, tja, ik toch een autoliefhebber ben geworden en het beest in de Golf GTE soms even moet loslaten.

Zuinig rijden is mijn levensmotto geworden: als ik terug naar mijn ouders ga, zet ik de auto 4 kilometer verderop om op te laden. Ik loop liever 1 kilometer naar een plek waar ik moet zijn, dan dat ik op een lege accu terugrijd. Ik geniet van het emissievrij rijden.

7. Wrap-up
Tot nu toe mijn verhaal c.q. recensie over de Golf GTE, welke ik geregeld zal gaan aanvullen. Afgezien van een aantal meldingen die ik heel soms krijg (alle veiligheidssensoren die afgaan, terwijl er geen auto in de buurt is) en de eRemote App die het een aantal weken geleden amper deed toen de temperatuur beneden 0 °C lag (de ramen van de GTE heb ik maar liefst 1 keer hoeven te krabben, omdat de App het niet deed), doet de auto waarvoor het gemaakt is: mij heelhuids van A naar B brengen. Wel in stijl, luxe en comfort. En in het wit.

Bedankt voor het lezen en laat het mij alsjeblieft weten als je iets wil weten over de auto.

[b]Update 2016-05-09[/b]
Inmiddels de 5.000 kilometer gepasseerd met een verbruik op de lange termijn van 2.5l/100 km. Ook ben ik erachter gekomen dat je de insteller van de buitenspiegels (by lack of a better synoniem) op "R" moet laten staan: op deze manier draait de rechterspiegel naar beneden toe bij het achteruitrijden! Weer wat geleerd!

Daarnaast rijdt de auto nog steeds super fijn... Nu het warmer wordt heb ik het idee dat ik meer kilometers eruit kan persen en de banden slippen niet meer bij het optrekken bij het stoplicht. Ook belangrijk als je af en toe je mede-autorijder wil imponeren met het maximale koppel!

[b]Update 2016-05-22[/b]
Ik heb afgelopen vrijdag voor mijn werk naar Frankfurt op en neer moeten rijden: ongeveer 900 kilometer in een tijdsbestek van 18 uur gereden. Als redelijk onervaren rijder was dit best een spannende en leuke ervaring! Op het moment dat ik de Autobahn op kwam en ik via de navigatie zag dat ik een lang, recht stuk voor me had heb ik het gaspedaal eens goed ingedrukt. Uiteindelijk de 220 aangetikt en toen gas terug genomen, omdat het me wel erg snel ging.

De Golf ligt ook in Duitsland heerlijk op de weg en bij heuvels heeft 'ie totaal geen moeite om te accelereren, zelfs al zit je op 150 km/u. Keerzijde van het verhaal: verbruik is flink opgelopen, zodra ik mijn verbruik update zit ik weer bijna op het verbruik van een 'normale' auto. Echter, deze benzine is vergoed door een collega die meereed - dus het maakt me niet zoveel uit. Gelukkig nog kunnen stekkeren in Duitsland :).

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.