Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2014)

autoreview

Volkswagen Golf GTE
Volkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTEVolkswagen Golf GTE

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI GTE
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst45.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nooit meer een GTE!

  • 45.000 km

lage bijtelling en veel vermogen spraken mij erg aan dus eigenlijk zonder veel na te denken de auto besteld.. Dit is de grootste fout in mijn autoleven ooit geweest. Gedurende deze review ga ik beschijven waarom dit echt een drama auto is.

Allereerst een paar woorden over mezelf en mijn auto verleden. Mijn naam is Roy, 28 jaar jong en 2 meter lang. Dit laatste is een belangrijk eigenschap in de keuze van mijn auto's. Niet veel auto's zitten comfortabel met mijn lengte, dus een automaat en een diep zit zijn een pré.

In het verleden heb ik veel BMW's gereden. Zo heb ik de eerste generatie 1 serie coupé, de 'nieuwe' generatie 1 serie en een 3 serie tourer in mijn bezit gehad. Alledrie zijn heerlijke rijdersauto's waar ik nagenoeg geen problemen mee heb gehad (kleine dingetjes die binnen de garantie vielen, zoals een stoel die niet meer naar voren ging).

Ik heb geleerd om altijd met iets positiefs te beginnen dus dit zal ik dan ook doen met de Golf. Goed om te weten is dat dit één van de eerste GTE's in NL is.

Levering door Pouw:
Leasemaatschappijen kopen auto's in waar ze de hoogste korting kunnen krijgen. Hierdoor moest ik de auto bij een dealer halen die 200km gevestigd zit. Bij aankomst werd ik netjes geholpen door de dame achter de balie. Een lekkere bak koffie maakte een hoop goed na ruim 2 uur te hebben gestuurd. Van mijn vorige auto werd keurig netjes een rapport opgesteld dat deze geen gebreken had.

Gedurende de 'aflevering' van de auto viel mij direct 1 ding op: de beste verkoper had geen flauw idee wat de mogelijkheden waren van de auto. Een korte introductie over de basis features volgde en weg was ik... Tijdens een evaluatie vernam ik dat de dealers nog geen training hadden gekregen van Pon/ VW.

Later werd er via de ANWB een training aangeboden waar wel wat meer verteld werd over de mogelijkheden. Ik vond dit een leuk initiatief van VW.

De auto zelf:
Ik wilde een kleur die alleen op een GTI/R/GTE beschikbaar was (en is). Ik heb dan ook voor Carbon Grey gekozen. De auto zelf is voorzien van bijna alle luxe zoals een groot navigatie systeem, stoelverwarming, enz. enz. De enige opties die ik mis zijn leer (waar ik persoonlijk een hekel aan heb) en een panorama dak (wat geen optie is met mijn lengte). Kortom een goed gevulde auto met moderne systemen aan boord.

Rijeigenschappen:
VW promoot de auto als een elektrische GTI. Nu heb ik nooit in een GTI gereden, maar het stuur gedrag voelt betrouwbaar en solide aan. Ik mis wel een beetje fun zoals ik die in de BMW's had, maar dat is appels met peren vergelijken. Door het gewicht licht de auto goed op de weg. De auto is in mijn optiek goed geveerd voor dagelijks gebruik. Niet te strak, niet te soepel. Ik heb 'maar' 16'' wielen onder de auto gemonteerd (vanwege lange afstanden rijden), dus het comfort is nog redelijk. Gelukkig zijn dit niet de originele 16 inch wielen, maar een mooi setje MAK velgen. Ik heb wel vernomen dat de 18'' wielen de auto een nerveus karakter geven, maar ik kan dit niet uit eigen ervaring onderbouwen.

Comfort & ergonomie:
Voor iemand van 2 meter zitten de stoelen goed en een rit naar zuid Duitsland is zonder rug pun mogelijk. De stoelen hebben hoge wangen waardoor je goed opgesloten in de stoel zit bij 'sportief' rijgedrag. De stoelen zijn goed verstelbaar en bieden, indien gewenst, een goede druk in de onderrug aan door middel van de lendesteun.

Ik moet wel bekennen dat ik het navigatie systeem onhanding geplaatst vindt. Het leidt teveel af. De besturing van andere features zijn goed te bereiken en logisch geplaatst. De materialen voelen solide en degelijk aan. Voor mensen die een mooi ontwerp zoeken, sla deze auto dan maar over. Het is en blijft een VW golf.. Hier ligt de nadruk op degelijk.

Verbruik:
Volgens VW is het verbruik 1 op 35. Iedereen begrijpt dat dit de grootste onzin is die bestaat, maar toch ben ik niet ontevreden over het gebruik. De auto verbruikt, na 45000KM per jaar, gemiddeld 1 op 25. Ik laad de auto minimaal 1 keer per dag. Over het elektrisch verbruik kan ik kort zijn, dit is niet wat VW opgeeft. Maar goed ook dit weet je eigenlijk al wanneer je de auto koopt. Ik heb een elektrisch bereik van circa 35KM. Net voldoende om woon-werk verkeer mee af te dekken. Ik heb hier dan ook geen klachten over.

Maar ik heb wel een hele hoop andere klachten!

Klachten:
Om met de deur in huis te vallen: mijn Golf GTE heeft maar liefst 11 keer in de garage gestaan voor kleine storingen tot zeer complexe problemen. Voor een auto van ruim 40.000 Euro vindt ik dit abnormaal veel.

De eerste klacht was het niet laden van de auto. Op een één of andere manier was de auto niet in staat om de batterijen verder te laden dan 15KM. De volledige laad unit moest vervangen worden.

Niet veel later waren er storingen in de parkeersensoren. Deze bleven non-stop afgaan tijdens het rijden (zelf bij 100kmh) of wanneer er geen obstakel te zien was.. Alle sensoren moesten vervangen worden.. Later is mij verteld dat er een rode streep op de sensoren zat (???).

Bij 20.0000KM begon de versnellingsbak te schokken. De mechatronica van de bak kreeg verkeerde signalen waardoor de auto te laat schakelde of in de verkeerde versnelling stond. Ook hier werd de gehele computer van de DSG bak vervangen...

Dat de auto een eigen leven leid/lijd was me wel duidelijk, maar toen de koel ventalitoren niet wilde stoppen met draaien (sleutel eruit, 10x ge-reset, enz) heb ik maar een monteur gebeld die in het weekend amateur geesten verdrijver is. Met een nieuwe software update is dit probleem verholpen.

Helaas waren de problemen met de versnellingsbak snel terug. De auto haperde en vielzelf soms uit. Om een impressie te geven: terug schakelen kwam overeen met een oude Maserati (zoek maar op Youtube een mooi filmpje). De auto schokt en duikt enorm. Ook bij rotondes, wanneer de auto snel moest reageren, haperde de auto alsof je je eerste rijles hebt. Toch bijzonder met een DSG bak. De dealer kon maar 1 conclusie trekken: het vervangen van de volledige aandrijflijn ter waarde van 10.000 Euro.

Dit was voor ons het moment om de leasemaatschappij te informeren wat er gaande was. Gelukkig zagen zij ook niet veel brood meer in de auto en is het contract per direct zonder kosten opgezegd... Wat zij met de auto gaan doen weet ik niet..

Ik heb een aantal kleine klachtjes, zoals software problemen, maar niet genoemd. Dit werd tijdens een beurt opgelost.

Een aantal problemen die nu nog steeds niet verholpen zijn en ik ook niet laat verhelpen:
- Weer problemen met de parkeer sensoren.
- Standkachel verwarmt bijna niet
- Bij vorst is de stekker niet uit te nemen (in het nieuws geweest).
- Auto wil regelmating in storing springen met laden (dit kan ook door de laadunit veroorzaakt worden).

Ik baal een beetje dat deze auto een fiasco is. Mijn vrouw heeft een Golf 5 en hier zijn nooit problemen mee (na 120000 is er nog geen sleutel op geweest). Ik ben groot voorstander van moderne technieken en zie elektrisch rijden ook als een oplossing voor problemen die er vandaag de dag zijn (uitstoot e.d.). Noodgedwongen laat ik elektrische VW's nu ver achter me...

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.