Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI GTE |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 33.000 km |
VW Golf GTE (2014)
- 33.000 km
Eergisteren mijn nieuwe auto opgehaald, een zwarte Golf GTE, met bijna alle opties. De BMW was inmiddels 3 jaar oud en ik was op zoek naar een fiscaal vriendelijkere auto.
Ik wist bijna zeker dat ik een stap terug zou gaan van een 6 cilinder benzinemotor met 218 pk naar een 1.4 TSI hybridemotor die 150 pk levert in combinatie met een elektromotor van 102 pk, met een gecombineerd vermogen van 204 pk.
Ik kan gelukkig na iets meer dan 400 kilometer melden dat dit absoluut niet het geval is. De auto rijdt indien nodig erg snel en kan ook erg zuinig worden gereden. Het opladen kan gewoon via het stopcontact en is als de accu leeg is in 3,5 uur klaar om 50 kilometer elektrisch te rijden.
De theoretische actieradius van 939 kilometer die VW op de website aangeeft is natuurlijk een fabeltje, maar dat is sinds er uitstoot- en bijtellingsvriendelijk kan worden gereden in Nederland inmiddels wel duidelijk. Het opladen thuis gaat nog even niet zoals verwacht, maar dat zal spoedig veranderen.
Comfort:
De auto rijdt zeer comfortabel, heeft uitstekend verstelbare stoelen, fijne navigatie en met Active Cruise Control op de snelweg erg veilig. Bij mist is dit een erg prettige optie, want de radar kijkt door de mist heen. Gisteren een flinke rit gereden en het systeem werkt uitstekend.
Prestaties:
Ook over de prestaties kan ik, ook al heb ik nog erg weinig kilometers gereden, kort zijn. Komt op geen enkele manier power tekort. En, voor mij nog het meest belangrijk, doet mij niet terugverlangen naar mijn vorige BMW. Oké qua autorijden kan geen auto tippen aan BMW (moeilijk om dit kort uit te leggen, maar BMW-rijders weten dit te duiden)
Betrouwbaarheid:
Over de betrouwbaarheid kan ik uiteraard nog niets zeggen, daarover in het vervolg meer. Ik hoop dat alle VAG-perikelen waarover ik veel op deze website heb gelezen mij bespaard zullen blijven. Ga vooralsnog maar uit van voldoende.
Gebruikskosten:
Tot slot zijn de gebruikskosten veel lager dan mijn vorige auto, waarmee ik gecombineerd maximaal 1 op 10 reed. Ik verwacht met veel opladen zo tussen de 1 op 20-30 uit te komen. Scheelt veel benzine tanken dus.
Foto's plaats ik niet, want die zijn in mijn beleving niet zo interessant. Ik ben niet de enige die in een VW Golf rijdt, zeker niet als straks half zakelijk rijdend Nederland tegen 7% bijtelling een GTE zal gaan bestellen.
Wordt vervolgd!
Korte update
Inmiddels bijna 750 kilometer op de 2e tank gereden. Volgens de boordcomputer kan ik nog 150 km op benzine rijden. Mijn gemiddelde verbruik sinds de laatste tankbeurt is 4,0 l/100 km, 1 op 25 dus.
Stadsritten doe ik volledig elektrisch en laad de auto thuis continue op. Uiteraard is dit een enigszins geflatteerd verbruik, want met veel snelwegritten haal je geen 1 op 25.
Inmiddels heb ik ruim 2000 kilometer gereden en ik laad de auto alleen thuis op, i.v.m. het ontbreken van oplaadmogelijkheden op het werk. Desondanks rijdt de auto 1 op 20 wat in de inrijperiode uitstekende waarden zijn.
Inmiddels is het leer ingebouwd en het is erg mooi geworden. Ik had in mijn vorige auto ook lederen bekleding en dat is naast erg mooi ook erg praktisch met een klein kind achterin. Foto's heb ik inmiddels toegevoegd. Zelfs het stiksel in het stuur is aangepast (was wit nu zelfde kleur bruin als het leer), alsook de pookhoes.
De service van de dealer is goed en hetzelfde geldt voor de verkoper. Hoop dat ik voor de betrouwbaarheid ook over kan gaan op 4 sterren, want de andere gereviewde witte GTE hield er al snel mee op. Ik hoop dat ik van deze problemen gevrijwaard blijf. De toekomst zal het leren.
5000 km
De reden om deze auto te gaan rijden is natuurlijk de lage bijtelling, maar met dit model gelukkig ook de prestaties. Ik had geen zin om in een 105/110 pk auto te gaan rijden, alleen vanwege de bijtelling.
Wat tevens een mooie bijkomstigheid is, is het verbruik. Inmiddels rij ik al over een aantal tankbeurten ruim 1 op 25.
Een nare bijkomstigheid voor mijn medeweggebruikers is mijn tempo.
Ik betrapte mij er laatst op dat ik met 100km/h op de cruisecontrol op de snelweg reed, toen mijn zoontje van nog geen 4 mij vanaf de achterbank melde dat hij niet wilde dat alle auto's ons gingen inhalen. Kennelijk is dit iets wat bij dit soort auto's hoort, namelijk dat je je als een "senior-citizen" gaat gedragen op de weg. Het goede nieuws is dat het CJIB mij niet meer zal weten te vinden met de ongeliefde acceptgiro's.
Een vervelende ervaring is dat ik deze week 's ochtends de stekker niet meer uit de auto kreeg. Ook de noodprocedure zoals beschreven in de handleiding werkte niet.
Uitermate vervelend omdat de Golf onze andere auto op de oprit blokkeerde. Gevolg was dat zowel mijn vrouw als ik niet naar ons werk konden. De dealer gaat kijken naar de oorzaak. Ben benieuwd!
10.000 km
De auto rijdt nog steeds erg zuinig en met het warmere weer straks in het voorjaar is de accu in opgeladen toestand weer goed voor 50 kilometer actieradius, in plaats van de 37 kilometer die je nu kunt rijden. Het gemiddelde verbruik is 4,3 liter/100 kilometer, een strakke 1 op 23. Per dag wordt er ongeveer 90 kilometer gereden, waarbij alleen thuis wordt opgeladen. Als dit ook op de plaats van bestemming kon, was 1 op 35 zeker mogelijk.
Het is even doorkrijgen hoe je zo zuinig mogelijk kunt rijden, maar op een zondagsritje van 90 kilometer scoorde ik een verbruik van 1 op 34,5 (2,9l/100km). Ik ben niet naar de rijtraining gegaan waarvoor je als GTE-rijder wordt uitgenodigd, omdat ik de tijd hiervoor niet wilde vrijmaken. Ik train lier zelf een beetje, en maak gebruik van de info die ik onder andere hier op het forum lees.
Ik heb al eens eerder in deze review melding gemaakt van mijn veranderde rijstijl. Ik merk dat deze auto op mij een onthaastende werking heeft en ik, ondanks het snelheidspotentieel van de auto, ongemerkt steeds heel zuinig probeer te rijden. Waar ik in de 325i zelden op de rechterbaan reed, rij ik daar nu bijna altijd.
Gisteren heb ik bericht gekregen dat er een nieuwe stekkerbevestiging kan worden gemonteerd. Hopelijk is hiermee het euvel van de vastzittende stekker opgelost. Dit zal ik gaan inplannen als de komende week de winterbanden worden verwisseld voor de zomerbanden.
De 10.000 kilometerconclusie is dat ik best een aantal keren vloekend bij de auto heb gestaan door een vastzittende stekker die op de oprit ook de andere auto blokkeerde. Er is in de gebruikersreviews ook al menig maal een storing gemeld door diverse GTE-rijders. Dat is natuurlijk balen, maar de auto rijdt ook echt zuinig en erg fijn en snel als je dat wilt.
Als ik tenslotte de maandelijkse bijtellingskosten bekijk van deze auto (ik bespaar bijna €500,-- netto ten opzichte van de 325i) kan ik niet anders dan tevreden zijn met mijn keuze om iets anders te gaan rijden. En dan te bedenken dat ik diverse 3 series (328i en 320d) op de BMW-website al had geconfigureerd. Deze andere keuze heeft mij tot nu toe aangenaam verrast, ondanks de kleine malheur.
Update 33.000 kilometer:
In week 2 van 2016 ruil ik de Golf GTE om voor een Passat GTE. Ik kon er gelukkig nog eentje bestellen bij een Volkswagendealer in Limburg met de opties die ik fijn en belangrijk vindt. Ik vind ACC echt een must voor op iedere volgende auto, dus dit zit erin. Ook AID en highline.
Ik weet niet of ik een gebruikersreview van de Passat GTE ga aanmaken, want net als de Golfjes zijn de GTE's ruim vertegenwoordigd in de reviews. Ik ben van plan om 5 jaar in de Passat te blijven rijden voor de maximale bijtelling. Wij worden aan alle kanten genaaid door onze (r)overheid dus ik pak even lekker deze 5 jaar 7% mee. Iedereen die hier cynisch over is en zeikt over de bijtelling moet zich eens verdiepen wat er van je bruto salaris overblijft, om nog maar te zwijgen over alle onzinbelastingen die je moet betalen. Oke, genoeg hierover, moest ik even kwijt
Nog even tijd voor de eindconclusie:
Ondanks enkele vervelende storingen in de eerste maanden ben ik ruim tevreden over de Golf GTE. Erg comfortabel, stil, snel als je wilt maar zeer beperkt qua ruimte. Voor weekeindjes weg heb ik steevast mijn dakkoffer gemonteerd. Denk dat ik over 3 weken de dakkoffer niet veel meer nodig heb, aangezien de kofferbak van de Passat sedan bijna 600 liter is. Ook de beenruimte achterin is erg beperkt.
Het meest belangrijke punt is in mijn beleving wel het verbruik. Persoonlijk vind ik dat je een "plug-in" zoveel mogelijk moet opladen. Ik kom over de hele periode dat ik in de Golf GTE heb gereden uit op 1 op 25-26.
Dit is zonder al teveel moeite gerealiseerd. Al met al een erg fijne auto met fijne aandrijflijn.
Tevens was ik in mijn laatste verslag vergeten te vermelden dat ik geen storingen meer heb meegemaakt met mijn Golf GTE. Gelukkig zijn het wat mijn auto betreft kinderziektes gebleken die je bij veel nieuwe modellen kunt tegenkomen.
Ik ben overtuigd van het concept Hybride en raadt iedereen aan die veel kan opladen om een dergelijke auto te overwegen. Voor diegenen die over een aantal jaren een dergelijke auto overwegen om particulier aan te schaffen heb ik goed nieuws, deze auto's schrijven als een dolle af, zeker als er straks op het gebied van bijtelling voor de zakelijke rijder niets meer te halen valt. Sla uw slag.
Ik heb er in ieder geval een flink bedrag op afgeschreven. Als ik dit extrapoleer over 5 jaar dan is een GTE voor veel mensen bereikbaar. Het is alleen de vraag hoelang het accupakket mee zal gaan. De tijd zal het leren!
Fijne feestdagen allemaal en alle goeds voor 2016!
Frits
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 1.2 TSI Trendline
- 2013
- 152.803 km

Volkswagen Golf 1.2 TSi Comfortline BlueMotion Navigatie-Cr.contr-Clima-Lm15''velgen
- 2012
- 141.652 km
![Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline [CRUISE CONTROL, STOELVERWARMING, PDC V+A, MULTIFUNCTIONEEL STUURWIEL, BLUETOOTH TELEFOONVERBINING, NAVIGATIE, NIEUWSTAAT]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57488379/0-0112d5f3493080bd44eaf31a8bb5e474.jpg)
Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline [CRUISE CONTROL, STOELVERWARMING, PDC V+A, MULTIFUNCTIONEEL STUURWIEL, BLUETOOTH TELEFOONVERBINING, NAVIGATIE, NIEUWSTAAT]
- 2015
- 144.773 km