Volkswagen Golf 1.4 TSI ACT 140pk 7-DSG Highline (2013)

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 TSI 140pk ACT Highline (2013)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI 140pk ACT Highline
Versnellingen7, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf25 km
KM-stand laatst72.550 km
Lezerswaardering: 17%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bezit van de zaak, is het eind van het vermaak?

  • 550 km

Afgelopen vrijdag heb ik de nieuwe Golf in ontvangst mogen nemen. Aangezien het een leaseauto is en de aanschaf centraal is geregeld, werd de auto afgeleverd door een chauffeur van het betreffende autobedrijf. Wat nou magie van het aflevermoment? Al het geld dat importeurs in de 'customer experience' pompen is in dit geval zonde. Nee ik hoef geen bloemetje, want ik ben al enorm blij dat daar een gloednieuwe, glimmende auto staat, maar voor zowel de dealer als de leasemaatschappij valt er weinig eer te behalen.

Dan nu de auto: Een Golf 7 Highline in de kleur Tungsten Silver uitgerust met een 1.4 TSI 140pk ACT icm een 7-DSG bak. Vanwege de gulheid van mijn werkgever voorzien met allerlei leuke opties zoals: Executive Plus pakket (dus met grootste beeldscherm welke niet meer aantrekkelijk is voor het dievengilde aangezien computer en beeldscherm nu gescheiden zijn), 18" lm velgen, Ergonomische sportstoelen met verwarming en massagefunctie (alleen bestuurder), Panoramisch schuifdak en Xenon Plus. Voor mijn veiligheid en die van de medeweggebruikers is de auto voorzien van allerlei assistenten. Lane Assist, Front Assist, Light Assist, Park Assist. Allemaal overbodig? Ja, maar ik houd van gadgets......

Het rijden is in een woord geweldig. De stoelen zitten als gegoten. Ik ben 1.92m en in veel andere auto's in dit segment is de zitpositie slecht. Zijn het niet de stoelen, dan is het wel de middenconsole die in mijn rechterbeen prikt. De motor is soepel (ik ben nog aan het inrijden, dus heb de grenzen niet opgezocht) en de DSG maakt het rijden nog prettiger. Af en toe een schokje wanneer de bak bij lage snelheden in de stad opgeschakeld en gelijk weer terugschakeld. Wellicht nieuwigheid, maar daar kom ik bij volgende berichten dan nog op terug. De 18" velgen in combinatie met het sportonderstel maken de auto redelijk stug, maar persoonlijk houd ik daar van.

Zijn er dan helemaal geen negatieve punten? Jawel, maar deze vallen in de categorie schoonheidfoutjes. Zo scroll ik in het touch screen scherm naar beneden door mijn vinger omhoog te bewegen. Anatomisch gezien is dit niet handig, omdat ik makkelijker mijn vinger naar beneden kan bewegen. Ik moet mijn vinger omhoog bewegen terwijl mijn hand naar beneden gericht is. Dit is een behoorlijk pittige oefening. Daarnaast heeft het Lane Assist syteem nogal eens moeite bij voorsoorteervakken. Het laatste puntje van kritiek zijn de speakers. De kwaliteit daarvan had beter gekunt. Daar is wel een oplossing voor, door in het reservewiel compartiment een digitale versterker te laten plaatsen. Dit is een VW accessoire en valt daardoor buiten de bijtelling. Kost uiteraard wel weer extra.

Over het verbruik kan ik niets zeggen. Na 500 kilometer, met een motor die ingereden wordt is daar nog geen pijl op te trekken. Ik heb de optie Driving Profiles en ben nu de verschillen aan het ontdekken tussen de ECO stand en de anderen. Mooie van deze optie is dat er ook een mogelijkheid is om een eigen stand te maken. Sportief onderstel met economisch gebruik van de auto is dus ook een mogelijkheid.

Tot slot het keuzeproces. Onlogisch eigenlijk omdat daar alles begint. Maar goed. De Aziaten vallen af: alhoewel de lijnen steeds mooier worden (zoals de Cee'd) heb ik niets met auto's uit dit werelddeel. Ik kan het moeilijk omschrijven, maar de 'klik' is er gewoon niet. Wat biedt Europa? De DS4: ongunstig in de lease. De 308: te oud. De A-Klasse: veel te klein achterin en belachelijk duur. De 1-Serie: lelijke voorkant, aantrekkelijke aanbiedingen, goed onderstel, te duur om naar smaak aan te kleden. V40: was lang mijn eerste keus, maar door de kleine ruimte achterin (er moet toch een kinderstoel in, zonder dat mijn vrouw met haar neus tegen het raam zit) viel hij af. De Guilietta: super motor en TCT bak, mooi interieur, al een poosje op de markt en niet zo gunstig in de lease. De uiteindelijke keuze ging tussen de 122pk A3 Sportback Pro Line S (nieuw model) en de huidige Golf. De doorslag: Prijs.... Bij Audi zijn de opties duurder, was de motor kleiner en de uitrusting magerder. De Golf heeft 140pk, en heeft alles wat ik op een auto wilde.

Saaie keuze? Wellicht. Nu zie je af en toe een Golf 7, maar over 6 maanden is de straat er waarschijnlijk van vergeven. Maar dat is het mooie van leaserijder zijn: over 36 maanden begint het proces weer van voor af aan.

Foto's komen eraan wanneer het wat zonniger is.

Update

  • 72.550 km

Na 1 jaar en 8 maanden en flink wat kilometers is het tijd voor een korte update.

Eigenlijk is er niet zoveel te melden. Er is regulier onderhoud gepleegd aan de auto en een kleine parkeerschade aan de achterbumper verholpen.

De DSG doet nog steeds uitstekend werk en de 140pk motor loopt als een zonnetje. Ik ben nog steeds erg tevreden met de auto en heb een sterke voorkeur als nieuwe leaseauto weer voor de Golf te kiezen. Ik zal dan wel een diesel moeten gaan rijden gezien het hoge aantal kilometers dat ik rijd. Op Park Assist na zal ik wederom alle opties die ik nu heb uitkiezen. Vooral Lane Assist en Front Assist hebben mij al een paar keer geholpen toen ik illegaal met mijn iPhone bezig was tijdens het rijden.

Kortom; geen klachten en nog elke dag met een tevreden gevoel instappen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.