Volkswagen Golf 1.4 TSI 150pk ACT Highline (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI 150pk ACT Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 32.000 km |
De eerste kennismaking
- 1.000 km
Op 23 december 2014 mocht ik mijn nieuwe Golf ophalen.
Een Golf uit de voorraad bij Kamsteeg in Voorschoten.
Hieraan voorafgaand, ben ik enkele maanden bezig geweest met de selectie.
Ik heb o.a. proef gereden in: V40 D4 (190 pk), Cactus :), BMW 316i en 320d en vele showrooms bezocht.
Zoals je kan lezen twijfelde ik tussen diesel en benzine omdat ik zo rond de 25.000 km/jaar denk te gaan rijden.
Uiteindelijk ben ik bij toeval in een Golf terecht gekomen (ik ging voor de nieuwe Polo GTI kijken maar die was er nog niet).
Ze hadden een hele mooie demo staan met 105pk en veel opties.
Die viel direct in de smaak.
Met name door het R line pakket, getinte ramen en de kleur wit is het een prachtige auto.
Daarna ook in een 'kale' 140 pk gereden.
Wat ook mee helpt is dat mijn vorige auto een MG uit 2005 was.
Na enig wikken en wegen besloten om voor de 150 pk (in juni 2014 is de 140 pk naar 150 pk verhoogd) te gaan omdat die motor helemaal nieuw ontwikkeld is, ACT (cilinder uitschakeling)heeft en relatief weinig extra kost: 3.200 euro.
Ze hadden de 150 pk ook op voorraad in exact dezelfde uitvoering:
- vier deuren
- handbak
- wit
- R line (exterieur en interieur)
- Techniek pakket (xenon en keyless entry en led achterlichten)
- Xenon plus: bi-xenon en Led dagrijverlichting
- Spiegelpakket (auto. inklappen)
- Executive pakket (nav, audio, telefoon etc.)
- Licht- en regensensor
- getint glas achter
- sportonderstel (onderdeel R line pakket)
- elec. ramen achter
- twee jaar extra garantie
Kortom: een hele complete auto die voor een scherpe prijs werd aangeboden.
De ervaringen met de dealer Kamsteeg zijn tot nu toe erg goed.
Mede op basis van de reviews heb ik dus besloten deze te kopen.
De indrukken van de eerste week en eerste 1000 km zijn zonder meer top.
Souplesse van de motor, kwaliteit interieur, stil.
Kortom: een goede keuze.
Ik zal over enige duizenden km's een verder verslag schrijven.
ervaring tijdens de eerste maand
In de 1e maand heb ik ongeveer 3300 km gereden. De Golf voldoet goed. Met name de 150 pk met de handbak is een feest. Je hebt altijd trekkracht zonder veel te hoeven schakelen. Eigenlijk kan je op de snelweg vrijwel alles in zijn zes doen. Heerlijk.
Ook de cilinder uitschakeling verloopt vlekkeloos. Gem. verbruik ongeveer 1 op 16 en een beetje (zie monitor).
Verder vind ik de Golf nog steeds super mooi: met name de Xenon+ (LED drv) en Led achterlichten staan de auto goed.
Geen klachten, anders dan dat er al iemand met zijn trekhaak mijn voorbumper heeft gekraakt :( Ja, in de 1e maand!
Zitpositie, zicht rondom, audio, nav, start-stop, keyless, allemaal top.
Wel even wennen dat je zonder sleutel gewoon kan weg rijden.
Ook de elec. handrem en hill hold werken fijn: je hoeft er niet meer aan te zitten en hellingproef is simpel.
De dealer is zeer behulpzaam bij vragen de ik heb. Ook heb ik een nieuwere handleiding gekregen, het bleek dat ik die van mei 2014 had en er in nov 2014 een nieuwere was gekomen.
Gelijk ook mij nav geupgrade: ik had niet de laatste versie gekregen omdat de auto al eerder dit jaar af fabriek was geleverd.
Via de website van VW lukt dat prima.
Ook veel gehad aan het autoforum van Autoweek: veel ditjes en datjes worden daar besproken.
Kortom, glimlach op mijn gezicht.
Tot de volgende update.
10000 KM en 1e drie maanden
- 11.000 km
De kilometers vliegen erbij door de vele zakelijke ritten. Hierdoor heb ik snel de 10k bereikt.
De glimlach is er nog steeds!!
De Golf rijdt geweldig, soepel en ondertussen ben je gewend geraakt aan de vele "snufjes" zoals Keyless rijden (kan ik iedereen aanbevelen), handrem die je niet meer hebt, hellingproef automatische enzovoort.
Ook de dynamische routes van de navigatie brengen je op nieuwe plekken maar wel zonder de files.
Gebruik gemaakt van de aktie van VW om voor 10 euro alle ramen te graferen met je kenteken en je kentekenplaten vast te lijmen.
Tot slot loopt het verbruik ook langzaam terug (zie monitor). Ik zit nu op 1 op 17.
Enig punt waar ik nog aan het zoeken ben is de airco: de verwarming werkt geruisloos en automatisch maar bij langere ritten voelt het kil aan alsof er een "tocht" is wat niet te voelen is. Temperatuur omhoog draaien helpt natuurlijk wel maar ook op 24'C (!) wordt het uiteindelijk weer kil.
Dus daar ben ik nog naar op zoek en anders eens naar de garage na laten meten.
Dit drukt echter niet de pret van de 1e drie maanden.
Verder vind ik de Golf nog steeds erg mooi, zowel van binnen als van buiten!
Op naar de volgende update.
20.000 KM en een half jaar verder
- 20.000 km
Ook na 20k is het een plezier om in de Golf te rijden.
Geen mankementen, slechts plezier en genieten.
Geen olieverbruik.
Naar garage geweest voor opnieuw vastlijmen achterspoilers (de verticale, zwarte langs het raam): was een aktie van VW; zelf nog nergens last van gehad.
En batterij vervangen van de sleutel: beetje snel.
Een punt van kritiek is de airco: die doet zijn werk wel maar je moet toch zelf aan de temperatuur draaien om het behaaglijk te houden. Kortom: niet echt auto airco.
Op naar de 1e verjaardag.
Het eerste jaar met de Golf
- 32.000 km
Het afgelopen jaar was in een woord: geweldig. Dagelijks geniet ik van mijn auto, zowel qua uiterlijk als qua rijplezier.
De 1.4 met 150 PK doet het allemaal heel snel en geruisloos.
Verbruik ligt bij rustig rijgedrag al snel tegen de 1 op 20 maar zakt naar 1 op 16 indien je sneller gaat rijden.
Op winterbanden overigens iets hoger.
Eerste beurt geen bijzonderheden (euro 295).
Een minpuntje die ik al eerder heb genoemd blijft de airco.
Dus mocht je een nieuwe auto overwegen: neem deze golf :).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Business Edition 150PK | Apple Carplay | Camera | Trekhaak afneembaar
- 2015
- 128.199 km

Volkswagen Golf 1.4 TSI ACT Highline AUTOMAAT VOL OPTIE'S
- 2014
- 191.918 km

Volkswagen Golf 1.0 TSI 115pk R-line look, NAP, Trekhaak, Digitale Cockpit, Camera, Led, App-Connect, Dealer onderhouden
- 2017
- 104.350 km