Volkswagen Golf 1.4 TSI 140pk ACT Highline (2014)

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 TSI 140pk ACT Highline (2014)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI 140pk ACT Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst22.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Eerste Kilometers

  • 833 km

Na lang getwijfeld te hebben toch na 14 jaar weer eens een nieuwe auto gekocht.
Lang getwijfeld omdat we toch nog steeds in een crisis zitten.
Deze Golf is de opvolger van een Opel Astra,die we in 1999 nieuw hebben gekocht.
De Astra heeft al die jaren zijn werk naar behoren gedaan.
Hij heeft ons één keer in de steek gelaten,op de terugreis van Oostenrijk ging de dynamo kapot.

Nu over de aankoop.
Begin april 2013 een proefrit gemaakt met de golf,deze beviel uitstekend en de offerte die werd gemaakt was ook ok.
Alleen waren we huiverig om in deze lastige tijd zoveel geld uit te geven voor een nieuwe auto want de Astra functioneerde nog uitstekend.
Dus nog maar even wachten.
In november kwam de nieuwe Peugeot 308 uit.
Direct gaan kijken en een proefrit kunnen maken,een mooie auto en hij rijdt ook niet verkeerd,alleen ik had geen klik met deze auto.
Tevens was ik niet zo gecharmeerd van het touch-screen waar je zowat alles mee moet bedienen.
Als dat stuk gaat wat dan?
Dus deze werd het niet.
Toen kwam de nieuwe Mazda 3 uit.
Weer gaan kijken en wauw wat een mooie auto.
Het showmodel hadden ze net de dag van te voren binnengekregen dus in de auto zitten was geen bezwaar alleen hadden ze geen auto op kenteken dus een proefrit was pas een paar dagen later mogelijk.
De eerste indruk was positief alleen was het niet mogelijk om de bijrijdersstoel in hoogte te verstellen.
Dit is voor ons toch een zwaarwegend punt
omdat we geregeld onze(schoon)moeders,76 en 84 jaar, meenemen en de zit in de Mazda is zo laag dat dit toch wel een probleem was.De verkoper zei dat ze het stoelframe wel met blokjes en langere bouten hoger konden zetten maar wat als je een ongeluk krijgt en er wat met die stoel gebeurd?
Ik denk dat de verzekering dan moeilijk kan gaan doen.
Toch maar een afspraak gemaakt voor een proefrit en tevens direct een offerte laten maken.
Als inruil hadden we de Astra en een Hyundai i10 uit 2010.
Deze offerte viel zwaar tegen en tijdens het handelen liet de verkoper blijken dat er misschien nog een paar honderd euro's bij konden maar dat mijn vraag zeker niet gehaald kon worden.
Met een rot gevoel bij deze garage vertrokken.
Toen naar de Volkswagendealer want de Golf bleef toch aan me trekken.
Kenbaar gemaakt dat we een half jaar geleden al een proefrit hadden gemaakt en ook een offerte hadden laten maken.
Deze offerte werd door de verkoper in een mum van tijd op zijn pc gevonden.
Met een paar aanpassingen van onze kant werd een nieuwe offerte gemaakt.
Op de vraag wat we inruilden zeiden we dat het om 2 auto's ging.
De Hyundai hadden we bij ons en wan de Astra hadden we alleen de papieren.
De verkoper ging direct een paar handelaars afbellen om te kijken wat hij ons aan inruilprijs kon geven.
Nadat hij 3 handelaars had gebeld ging hij aan het rekenen.
Dit alles waar wij bij waren,dus niets geheimzinnigs.
Hoe vroeg ook niet hoeveel we voor de 2 auto's wilde hebben,hij zei ik maak direct een goed bod.
Toen hij klaar was en ons zei wat hij wilde geven als inruilprijs vielen we bijna van onze stoel.
Het verschil met de Mazdagarage was bijna
€5000,ik schrijf €5000.

Welke Golf;

We hebben een Golf 7 1.4 TSI ACT 6 Bak gekocht.
Kleur,Tungsten Silver
Met de optie's:
Techniek pakket(xenon,achter led verlichting en keyless entry).
Exclusive plus.
Upgrade naar xenon plus.
Dynaudio soundsysteem.
Inklapbare trekhaak.
Standkachel.
Adaptive cruise control.
17" Madrid velgen.
16" velgen met winterbanden.
65% getint glas achter.
Ergonomische stoelen.
Park Assist.
Spiegel pakket.
RVS sportpedalen en voetensteun.
Eerst hadden we ook de DSG-bak er bij besteld,maar na het lezen van verschillende,vooral,duitse forums deze maar afbesteld.
Wat je op deze forums over problemen met de DSG leest stemt je niet blij.
Van het afbestellen van de DSG absoluut geen spijt,de 6 bak schakelt voortreffelijk.

Hoe rijdt hij?
De eerste indrukken zijn geweldig.
We zijn natuurlijk een Astra van 14 jaar gewend,maar dit is zeker 2 klasse beter.
Er rammelt niets wat bij de Astra,zeker de laatste jaren,wel anders was.
De vering is ondanks het sportonderstel niet te stug.
De besturing is een stuk directer,maar zeker niet nerveus.
De motor is voor onze begrippen zeer soepel,vanaf 1500 toeren neemt hij in iedere versnelling goed op.
De motor wordt geduldig tot de eerste 1200 á 1500 kilometer rustig ingereden.
Bij 590 kilometer eerste keer getankt.
Resultaat 1 op 16,85.
Dit is geen gek resultaat want de auto staat ook nog op winterbanden.
Ik verwacht in de zomer zeker 1 op 18 te halen.

Tot zover deze review.
Ik zal geregeld een update toevoegen
over de plus- maar zeker ook over de minpunten van onze nieuwe aanwinst


Hoe bevalt de Golf?

  • 2.300 km

De golf bevalt nog steeds uitstekend.
Alle hulpmiddelen uitgeprobeerd.
Het automatisch inparkeren is een uitkomst
voor mensen die problemen hebben met fileparkeren.
Normaal gebruik ik dit niet maar het is een gek gezicht dat het stuur vanzelf draait.
Vooral de vrouw heeft baat bij dit systeem.
Tevens kan dit systeem ook dwars van de rijbaan inparkeren,dit duurt wel wat langer dan dat ik zelf inparkeer.
Bij fileparkeren geven de parkeersensoren aan hoever je nog kunt,als het signaal rood is en je gaat nog verder maakt de auto op een gegeven moment een noodstop,maar of dit iedere keer gebeurd is maar de vraag,nu stop ik als het signaal rood is.
Toen dit gebeurde schrok ik behoorlijk,ik dacht dat ik iets geraakt had.

Het ACC werkt voortreffelijk,de auto remt als je te dicht op een voorligger komt,deze afstand kun je zelf instellen.
Zeer rustgevend met rijden.
Alleen als het druk is en er schieten om de haverklap auto's voor je langs is het systeem wat onrustig met steeds remmen en gas geven.
Dan gebruik ik het systeem ook niet.

De wagen is uitgerust met een standkachel,deze helaas met deze winter niet vaak kunnen uitproberen.
2 nachten lichte vorst gehad en kunnen uitproberen,wat een luxe niet ijskrabben en in een warme auto komen.
Hopelijk wordt de volgende winter wat strenger.

Het Discover Pro navigatie systeem werkt geweldig.
Radiozenders worden zeer goed doorgeven,schakelt tijdig over naar een sterkere zender.
Ik heb 2 geheugenkaarten van 32 GB voor mp3's,dus aan muziek geen gebrek.
Bluetooth werkt met Samsung Galaxy S4 zonder haperen,kontakt aanzetten en binnen 5 seconden is verbinding gemaakt.
Het navigeren gaat zonder problemen,ik ben nog niet 1 keer de verkeerde kant opgestuurd.
Bij de radiozenders heb ik de logo's geimporteerd,ziet er een stuk beter uit op het display.
Bij de mp3's heb ik de tags aangepast zodat ik het hoesje van de betreffende cd op het display kan zien.
Het Dynaudio geluidsysteem geeft een vol geluid en is goed in te stellen naar ieders smaak.

De xenonverlichtig geeft geweldig licht,alleen had ik de eerste weken last van lichte condensvorming,dit heeft zich vanzelf oplost.

Het rijden:
Nog steeds uitermate tevreden.
Geen rammels te horen.
Hopelijk blijft dit zo want daar ben ik allergisch voor.
De wagen is stug geveerd,met sportonderstel en 17" velgen,maar zeker niet te hard.
Motor is zeer soepel en trekt er vanaf 1400 toeren behoorlijk aan.
Alleen als je in de 2 in de buurt van ik 1000 toeren komt valt hij even dood,dus even terug naar de 1.
Vorige week zijn we naar Köln geweest,dus een uitgelezen kans om hem op zijn staart te trappen.
Tot 190 trekt hij er behoorlijk aan,daarboven gaat het wat rustiger.
Topsnelheid op de klok 227,dus met de gebruikelijke afwijking van de teller zit het met de fabrieksopgave van 215 wel goed.
De wegligging is bij deze snelheid nog steeds stabiel.

Het verbruik.
Natuurlijk bij zo'n snelheid moet je niet naar het verbruik kijken,toch gedaan en even schrikken,de bc gaf 16 liter op 100 km aan.
Over het algemeen is het verbruik gemiddeld tot nu toe 1:16,ik denk dat in de toekomst 1:18 mogelijk moet zijn.
Bovenstaand verbruik is bereikt met winterbanden en sinds gisteren liggen de zomerbanden er onder.

Klein probleem

  • 4.723 km

De auto bijna 5 maanden in bezit.
Tijd voor een korte update.

De Golf bevalt nog steeds uitstekend.
Alleen een probleempje gehad met het koppelingspedaal.
Zolang het interieur koud was hoorde je niets.
Maar als het wel warm was,door opwarming van de kachel of zonlicht,hoorde je bij het intrappen van het pedaal een vervelende piep.
Eerst zelf geprobeerd om met teflonspray dit zelf op te lossen,zonder resultaat.
Toen maar langs de dealer gegaan.
Die herkende het probleem en zei dat er een modificatie was.
Het schijnt iets met het scharnierpunt van het pedaal te maken hebben.
Na het vervangen van dit onderdeel geen last meer gehad van piepen.

De motor:
Deze verbaasd me nog steeds met zijn prestaties.
Vanaf 1500 t/pm trekkracht in overvloed.
Deze motor heeft cilinderuitschakeling,
alleen als hij dan op 2 cilinders loopt moet je hem niet onder de 1600 t/pm laten komen want dan begint hij licht te trillen.
Als je dan een beetje gas bijgeeft en hij schakelt over op 4 cilinders is het trillen weg.
Boven de 1600 t/pm merk je niet of hij op 2 of 4 cilinders loopt.

Het verbruik:
Het verbruik valt me reuze mee.
Zie de bijgehouden verbruiksmonitor.
Gisteravond eens geprobeerd wat je maximaal uit een liter duur sap kunt halen.
Bij rustig optrekken en niet harder als 50 en 80 kwam ik hier in de Limburgse heuvels op een verbruik van 21,8(zie nieuwe foto).
Dat is 4,6 l/km,de fabrieksopgave is 4,7 l/km.
Dus met enige moeite is dit wel haalbaar.

Vagcom aangepast

  • 15.150 km

De golf nu 1 jaar in ons bezit.
De auto bevalt nog steeds uitstekend.
Vandaag enkele aanpassingen laten doen aan verschillende elektrische instellingen(vagcom).
Helaas kun je dat niet zelf je heb een speciaal programma nodig en een OBD2-kabel.
Misschien ook maar goed ook dat je dat niet zelf kunt want als je iets fout doet probeer het dan maar weer te herstellen.
De volgende instellingen heb ik laten aanpassen:achterlichten werken nu ook als remlichten(dit gaat alleen met led-achterlichten),achteruitrijlichten sterker laten branden,ramen sluiten automatisch als auto geparkeerd staat(ook als auto niet op contact staat),knipperlichten knipperen 5x bij tipstand(normaal 3x),piepje bij openen en sluiten van auto,dagrijverlichting kan ik nu via het carmenu uitschakelen,follow me home verlichting gaat nu over de mistlampen,laptimer in menu van boordcomputer en blowerstand ook zichtbaar als airco op automaat staat.
Tevens heb ik aangegeven verbruik van de boordcomputer laten aanpassen,deze week namelijk zo'n 9% af met het werkelijke verbruik.

Bevalt nog steeds

  • 22.000 km

Alweer een half jaar en 7000 kilometers verder.
Afgelopen week met 4 personen naar Oostenrijk op vakantie geweest.
Omdat de kofferruimte te klein is om voor 4 personen bagage mee te nemen,hadden we een box voor op de trekhaak gehuurd.
Een prima oplossing,je merkt gewoon niet dat er iets op de trekhaak staat.
Alleen opletten met invoegen en parkeren.
De auto is tenslotte met zo'n box op de trekhaak 60 centimeter langer dan dat je gewend bent.
De heen- en terugreis is goed verlopen.
Snelheid 10 tot 15 km/h boven snelheidslimiet gehouden,behalve bij "baustelle" i.v.m. de veiligheid en controle's van de "autobahnpolizei".
Waar geen snelheidslimiet was snelheid van 160 aangehouden met soms,als er echt ruimte was,180.
De golf 7 geeft dan geen krimp en ligt stabiel op de weg.
Ook het rijden in Oostenrijk zelf is met deze turbomotor een genot.
Vanaf 1500 toeren is het maximale koppel van 250 nm beschikbaar,en dat merk je.
Je zit nooit om power verlegen.
We zijn een dagje naar de Grossklockner geweest en op de Alpenhochstrasse trekt de motor er geweldig aan.

VERBRUIK:
Je hoort geregeld dat als je een turbomotor de sporen geeft dat het verbruik dan in de hoogte schiet.
Zoals eerder in deze aanvulling vermeldt zijn de snelheden op de heen- en terugreis behoorlijk geweest.
Op de heenreis een verbruik van 1 op 14.
Op de terugreis zelfs 1 op 15.
Ik denk dat het wel een verschil maakt als je ver vooruit kijkt en dat je dan op tijd het gas loslaat en niet steeds boem op je rem gaat staan.
Het gemiddelde verbruik over de 22.000 km is een nette 1 op 16.
Niet wat Volkswagen belooft maar wel een mooi cijfer.
Olieverbruik over de 22.000 km bedraagt 1 liter.

Probleempjes:
De auto had voor de 2e keer last van een piepend koppelingspedaal.
Verder begon de bijrijdersstoel bij iedere bocht te kraken.
Beide klachten zijn door de dealer adequaat opgelost.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens