Volkswagen Golf 1.4 TSI 140pk ACT Highline (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI 140pk ACT Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 34.550 km |
Prima auto met minpuntjes, tevredenheid wordt mind
- 26.000 km
De Golf 7 is nu 2,5 jaar oud en heeft ruim 8000 km met een caravan aan de haak gereden. Dit was ook de reden om deze golf te kopen, hij was in 2014 caravantrekker van het jaar. Nou dat heeft hij waar gemaakt, hij heeft geen enkele moeite met de caravan van 1350 kg. De combinatie is stabiel, dus geen slingerneigingen. In een zware hagelbui op de autosnelweg greep de esp in waardoor de snelheid werd verlaagd en de zaak recht in het spoor bleef. Helaas wel lichte hagelschade aan de caravan. In mei 14% met caravan gereden, motorisch geen enkel probleem, alleen doordat het regende en er wat zand op de weg lag wilden de banden soms iets doorslippen.
Voordelen: De auto rijdt erg comfortabel en heeft meer dan pit zat. Het verbruik ligt zonder caravan op 1:16 gemiddeld en met caravan 1:10 tot 1:11. Dit is erg afhankelijk van hoe de wind staat maar dat is logisch met zo'n windvanger achter je.
Nadelen: Bij constante snelheid met caravan is er duidelijk een trilling waarneembaar. Door handmatig terug te schakelen verdwijnt deze, je moet dus wel toeren houden met de caravan. Dan moet je dus in de 5 rijden ipv. de 6 van de dsg bak met 7 versnellingen. 7 is natuurlijk altijd uit de boze met caravan.
Update
- 28.000 km
Ten opzichte van mijn vorige schrijven is de trilling erger geworden. Nu zowel met als zonder caravan. Ook bij een bepaalde stijging in de bergen begint de motor te stotteren en verliest vermogen. Bij andere stijgingen loopt hij weer wel goed.
Het multimediasysteem en de navigatie onthouden de instellingen niet. Elke keer moet je alles opnieuw instellen, dus stop je om te rusten dan kan het zo zijn dat je de navigatie weer opnieuw moet instellen voor je weg kunt rijden, zeer irritant. Dit is bekend volgens de dealer maar er is geen oplossing voor.
Al met al begin ik te denken om over te stappen op een ander merk, mogelijk de Mazda CX-5.
Ingeruild
- 34.550 km
Uiteindelijk de Golf ingeruild tegen een Seat Ateca. Het soms onregelmatig lopen is altijd gebleven maar ernstig was het niet bij rijden zonder caravan. Heel veel plezier van deze auto gehad met verder geen problemen, nou ja een rammeltje en de wielophanging kraakt op verkeersdrempels, dus geen schokkenden zaken. De Golf 7 vindt ik eigenlijk veel te laag in en uitstappen maar ook op bergweggetjes raakt de bodem steeds de grond. Vandaar nu de hogere Seat Ateca. De Tiguan wist ik al na 100 meter dit wordt hem niet, reed gewoon niet lekker en was erg bonkig. De Seat Ateca voelde gelijk goed en reed erg comfortabel. De Mazda CX5 viel af omdat deze geen ACC had, dit was alleen maar leverbaar op modellen van 10000 euro duurder. Jammer, gemiste kans want dat was ook een leuke auto geweest.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.