Volkswagen Golf 1.4 TSI 140pk ACT Highline (2013)

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 TSI 140pk ACT Highline (2013)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI 140pk ACT Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst17.960 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste ervaringen met de Golf VII

  • 17.960 km

Aankoop – Voortraject en aanschafproces
Na een Golf V 1.6FSI Sportline en een Golf VI Highline 1.8TSI Limited Edition, heb ik in februari 2013 mijn Golf VII Highline 1.4TSI 140 PK in ontvangst genomen. Ik rijd de auto privé. Over beide vorige Golfs was ik uitstekend tevreden. Aan de in 2009 aangeschafte en in Wolfsburg opgehaalde Golf VI 1.8TSI LE kwam in augustus 2011 abrupt een einde doordat we daar een vrij ernstig ongeval mee hebben gehad. Een onverlaat vond het nodig om rücksichtslos met 60 km/h zonder te kijken over een kruispunt heen te knallen waar ik net linksaf sloeg. Resultaat: Auto met ruim 50km/h + haaks in de rechter flank van de Golf VI. Gelukkig konden mijn partner en ik met de schrik uitstappen en hadden we niets dan alleen mijn partner een blauwe plek van de zij-airbags. Ook financieel zijn we er goed mee weg gekomen. Omdat ik de auto privé rijd en omdat een auto voor mij ook een liefhebberij is heb ik besloten op de nieuwe Golf VII te wachten die eind 2012 op de markt zou komen. Als tijdelijke oplossing heb ik een goede oude Polo 6N 1.4 16V 75pk Master Edition uit 2001 gereden, prima tijdelijke en goedkope oplossing. En toen begon het lange wachten.

In 2012 verschenen er veel mooie andere middenklassers op de markt zoals de nieuwe BMW 1-serie, de Volvo V40, de nieuwe Mercedes A-klasse en de nieuwe Audi A3 die de beschikking kreeg over de nieuwe 1.8TSI die ik ook in mijn Golf VI had liggen. Na het overlijden van mij 1.8TSI LE miste ik deze motor toch wel. De 1.8TSI is een supermotor, een heerlijk elastisch en soepel apparaat dat altijd koppel levert. Na uitgebreid te hebben proef gereden in bovengenoemde auto’s (118i, A200, V40 T3 en de A3 1.4tsi 122pk had ik een goed beeld. Vooral de BMW 118i en de V40 hadden mij positief verrast. De rijeigenschappen van de full option 118i waren fantastisch en de rijeigenschappen van V40 waren ook zeer goed te noemen. Alleen die prijzen… Als je voornoemde auto’s een beetje leuk aankleed (leuke LM velgen, sportpakket of Summum in geval van de V40, navi, xenon, metallic lak etc.) dan kwamen de prijzen tot over de 40k en dan hoef je niet gek te doen. En dat was (ver) boven mijn budget dat ik aan een nieuwe auto wilde uitgeven. Uiteindelijk medio augustus 2012 toch besloten nog even op mijn tanden te bijten en te wachten op de intro van de Golf VII in september/oktober 2012. En toen was het moment daar: De Golf VII stond bij de dealer. Ik mocht al voor de officiële intro bij de dealer op een avond in een hoekje van de showroom het doek eraf trekken. En daar ston een fonkelende Tungsten grey Highline 1.4TSI 140pk full options. Ik was op slag verkocht, wat een mooie verschijning. Zowel het in- als exterieur. Het wachten was niet voor niets geweest, daar was ik zo blij mee. Ik kon niet wachten op de proefrit een week later na de officiële intro. Na de proefrit was ik helemaal om! De Golf VII heeft mij net als de BMW118i en de V40 kunnen overtuigen en verrassen. Alsof ik een perfect passende handschoen aantrok, een maatpak dat perfect op het lichaam is gesneden. Ik werd één met de auto! Een enorme verbetering in rijeigenschappen t.o.v. de Golf VI (dankzij het nieuwe MQB onderstel, doet nauwelijks onder aan de fantastische rijeigenschappen van de BMW), wat een mooie materialen en fantastische afwerking in het interieur en een geweldig fijne 1.4TSI motor met 140pk. De motor kwam zowaar in de buurt van de sublieme 1.8TSI. Alleen op hogere snelheden en hoger in de toeren merkte je het verschil iets. Maar zeer zeker acceptabel dus. Ik was eruit, het moest een Golf VII Highline 1.4TSI 140pk worden. Thuis aan de slag en aan het puzzelen gegaan met prijzen en opties om alles binnen mijn budget te krijgen. Na een strak onderhandelingstraject met diverse VW-dealers toch uiteindelijk bij mijn eigen dealer de beste aanbieding gehad. Eind 2012 is de volgende configuratie besteld:

Volkswagen Golf VII Highline 1.4TSI 140pk ACT, Handgeschakeld, met:
- 5 deuren met elektrische ramen achter
- Deep Black Pearl (zwart) metallic
- Sportonderstel met 18 inch Durban
- Executive pakket met touchscreen navi, multimediabox, alarm, telefoonvoorber., boordcom. prem.
- Volwaardig stalen reservewiel
- Privacy glass / 65% donker getint glas achter
- Spiegelpakket met elektr. inklapb. spiegels, rechter spiegel draait naar stoep bij achteruit rijden
- Park Distance Control voor- en achter
- Xenon Plus pakket met bi-Xenon met dyn. bochtenverl., LED dagrijverlichting en koplampreiniging
- Zonder model- en typeaanduiding
- Waxguard behandeling

Juist na aflevering in februari 2013 en vrij recentelijk (december 2013) heb ik de volgende accessoires nog aan mijn auto toegevoegd (besteld in Duitsland, scheelt tientallen tot honderden euro’s met Nederlandse prijzen):
- RVS uitlaatsierstuk (februari 2013);
- RVS Dorpelstrips ‘Golf’ voor 4 deurs uitvoering (februari 2013);
- RVS (GTI-) pedaalkappen (december 2013);
- RVS (GTI-) voetsteun (december 2013);
- Lederen GTD-pookknop (december 2013);

Inmiddels heb ik een kleine 18000 kilometer op de kilometerteller staan en vond ik het tijd om een review te schrijven van mijn ervaringen tot dusver.

Rijden – Rijeigenschappen, prestaties, onderstel, motor en comfort
De auto is voorzien van 18 inch Durban velgen en een sportonderstel. Bij de aanschaf heb ik getwijfeld of ik een automatische versnellingsbak (DSG) en/of dynamic drive control (DDC) moest bestellen. Ik heb dat niet gedaan omdat DSG een prijzige optie is (2500euro meerprijs) en ik daarvoor een hoop andere opties moest laten schieten om me aan mijn budget te houden. Ook omdat ik op jaarbasis max ca. 20000km rijd en omdat DDC mij op termijn geen meerwaarde oplevert bij inruil, xenon bijvoorbeeld wel. Daarnaast ben ik een vrij sportieve rijder. Uiteindelijk heb ik hier geen spijt van. De handgeschakelde 6-versnellingsbak is trefzeker, soepel en direct. Erg fijne handgeschakelde versnellingsbak. Ook i.c.m. de 1.4tsi motor is dit een goede combinatie omdat er met de 140pk en het bij lage toerentallen aanwezige maximum koppel (bij 1700 tpm) niet als een idioot geschakeld hoeft te worden. Bij veel bochten hoef je niet terug te schakelen omdat de motor al bij lage toerentallen goed bij de les is en voldoende trekkracht levert bij 1200tpm of meer. De 1.4TSI maakt van de Golf VII een vlotte auto. Stiekem eigenlijk best een snelle auto die niet vies is van een keer flink doorrijden. Snelheden tot ca. 180 km/h worden gemakkelijk bereikt. In de stad en ook op de snelweg rijdt je voordat je het in de gaten hebt te hard. De motor is soepel, klinkt prima (niet schraal of rauw), is goed bij de les bij lage toerentallen. Voor het Nederlandse verkeer levert deze auto meer dan voldoende prestaties. Maar niet alleen in het Nederlandse verkeer kan de auto goed meekomen, ook in het Duitse en Italiaanse verkeer maakt de 1.4TSI van de Golf een meer dan gemiddeld vlotte auto. In augustus zijn we op vakantie geweest naar Oostenrijk en Toscane met de Golf als reisgenoot. De auto gaf geen krimp. Het zijn alle 4500 zeer fijne kilometers geweest die voorbij zijn gevlogen voordat ik het in gaten had. Steeds ben ik na lange ritten van soms meer dan 900km fris uitgestapt. De auto blijft tot hoge snelheden comfortabel. Snelheden met uitlopers tot 200 km/h zijn geen probleem, daarna wordt de Golf wat zenuwachtig. Maar ja, wat wil je… Tijdens de lange ritten door Duitsland en Italië heb ik grote afstanden afgelegd op de cruise control met kruissnelheden ingesteld op 140km/h. De motor draait dan zo’n 3000 tpm, is stil en heeft nog genoeg adem om te versnellen naar 160-180km/h als je plots naar de linker baan moet. De 1.4TSI met 140pk is een goede vervanging gebleken voor de 1.8TSI. Ook de autoritten door de Oostenrijkse Alpen over bergpassen zijn kinderspel. Ook daar gaf de auto geen krimp. Oke, er zijn snellere en nog comfortabelere auto’s. Een GTI, flinke Audi of BMW of snelle Alfa is sneller boven. Maar de Golf staat zijn mannetje, meer dan dat zelfs. De meeste gemiddelde middenklassers geef je ook op de bergpassen in Oostenrijk en in de Toscaanse heuvels het nakijken. Het inhalen van een sukkelende camper of caravan is geen moeite en is erg vlot uitgevoerd, zelfs op hellingen en bergpassen van 12% tussen 2 haarspeldbochten. De puike prestaties van de 1.4TSI en de aandrijflijn maken mij erg blij met mijn keuze voor deze motor en bak.

Buiten de prima prestaties is de auto ook erg comfortabel te rijden. Je kunt de motor ook zeer rustig rijden en laag in de toeren als je de prestaties niet van hem vraagt en met het verkeer mee rijdt. De auto is dan stil, rustig en het onderstel vangt de oneffenheden in het wegdek goed op.
Het nieuwe MQB onderstel maakt van de Golf redelijk scherpe en directe auto. Niet te vergelijken met de Golf V en Golf VI. Men schrijft bij Autoweek en andere automagazines wel eens dat de Golf wat scherpte en directheid in de besturing en het onderstel mist. Dat gevoel kan ik ook wel enigszins plaatsen. Echter, dit moet je wel in het juiste daglicht plaatsten. Hierbij wil ik dan ook een kanttekening plaatsen! De auto stuurt en reageert gewoon heel goed op reacties van de bestuurder. Laat ik dat voorop stellen. Maar lees het zo: het zou nog iets scherper kunnen! Zoals bijvoorbeeld de BMW 118i waarin ik heb proef gereden. Maar dat heeft ook een keerzijde. Een hele scherpe auto die gelijk reageert op de lichtste reactie van de bestuurder vertoont ook al snel een zenuwachtig weggedrag wat het comfort niet ten goede komt. Akkoord, het is wel sportief. Laatst heb ik voor mijn werk ook in een Ford Focus gereden en in de VW Scirocco 2.0TSI van een vriend gereden. Fijne auto´s, zonder meer! Al deze auto’s waren directer in de besturing maar waren daardoor ook zenuwachtiger in de reacties op de besturing en het onderstel wat ten koste ging van het comfort. Het is net als bij perfectionisme: in de basis goed maar het kan ook je valkuil zijn! Mijn inziens is bij de Golf een juiste compromis gesloten tussen comfort en sportiviteit, zeker met een sportonderstel. Mijn vader heeft een Golf (VI) Comfortline. De Comfortline heeft een normaal onderstel. Vandaar dat ik het gemis aan scherpte in de besturing en het onderstel wel kan plaatsen omdat het bij de Comfortline nog net wat langer duurt voordat de auto zich zet na een reactie van de bestuurder. Bij mijn Golf VII Highline is dat stukken scherper (maar niet te scherp) vanwege het nieuwe MQB onderstel het sportonderstel. Eigenlijk perfect zonder afbreuk te doen aan het comfort, vooral bij de rechtuitstabiliteit bij hogere snelheden is dat erg comfortabel. De Golf VII neemt bochten en beweegt zich voort over bochtige wegen als een haai zwemt door het water. De auto helt nauwelijks over en de comfortabele sportstoelen vangen je lekker op. Heerlijk! De auto heeft een heel veilig weggedrag en waarschuwt tijdig als er grenzen worden overschreden. Dan grijpen de diverse veiligheidvoorzieningen (ABS, ASR en ESP) tijdig in. Maar dan liggen de snelheden ook al behoorlijk hoog. Kan niet anders zeggen dat in de Golf VII een perfecte combinatie aanwezig is tussen comfort, sportiviteit en veiligheid. Enige nadeel van het sportonderstel is dat in stadswijken en dorpswegen op klinkerwegen het sportonderstel de auto wat rumoeriger en minder comfortabel maakt, maar oncomfortabel is het niet. Het is alleen iets harder dan een normaal onderstel en het weegt niet op tegen de toegevoegde waarde die het sportonderstel heeft op het rijgedrag op asfaltwegen binnen en buiten de stad en op lange afstanden (rechtuitstabiliteit).

Erg content ben ik met de keuze voor het Xenonpakket met de LED dagrijverlichting en de bi-Xenon koplampen. Een nadeel dat ik ondervond bij mijn vorige Golfs is de geringe lichtopbrengst die de standaard halogeen koplampen produceren. Dat maakte het rijden in het donker oncomfortabeler waardoor ik meer ging knijpen met mijn ogen en bij lange ritten sneller vermoeid werd. Uiteindelijk kan hierdoor de veiligheid in het geding komen. De bi-Xenon koplampen met automatische hoogtestelling en grootlichtassitent zijn een verademing. De bi-xenon verlichting maakt het rijden bij slecht weer of in het donker zeer comfortabel wat de veiligheid zeer ten goede komt. Het is de investering en niet geringe meerprijs van ca. €1480,- meer dan waard.

Ex- en interieur – Vormgeving, afwerking, zitcomfort en ergonomie
Het exterieur van de Golf VII zit goed in elkaar. Naden en deuren sluiten keurig op elkaar aan en het lijnenspel klopt. Het silhouet van de Golf VII is gelukkig niet al te veel verandert t.o.v. de Golf VI. Op de vorm van de Golf VI ben ik nog steeds niet uitgekeken en vind ik nog steeds mooi. Echter naast de Golf VII begint de Golf VI langzamerhand bedaagt te worden. De Golf VII is qua exterieur een strakke auto geworden. Ik vind het knap van VW dat ze de Golf toch steeds weer zo kunnen fijnslijpen dat hij weer helemaal in de tijdsgeest past. Noem het uiterlijk van de Golf saai maar ik vind het ontwerp doordacht, over elk detail is nagedacht. Daarom vind ik het een prachtige auto. Er is mijn inziens geen overbodige lijn aanwezig. Less is more! Dat maakt de Golf lang houdbaar. Zoals ik hierboven al aangaf ben ik erg blij met de bi-Xenon koplampen. Naast de dat de bi-Xenon lampen de auto comfortabeler en veiliger maken, veranderen de xenon koplampen met de LED dagrijverlichting het complete uiterlijk van de voorzijde van de Golf VII. Persoonlijk vind ik dat de standaard halogeen koplampen de Golf VII helaas een beetje een suf uiterlijk geven. De Xenon koplampen doen de Golf VII goed en maken het uiterlijk van de voorzijde stoerder. De u-vormige LED dagrijverlichting brandt overdag als de xenon lampen niet branden. Ik vind het prachtig! Maar dit is uiteraard persoonlijk. Waar ik ook erg blij mee ben en wat een verbetering is van de vorige Golfs is het spiegelpakket (voorheen licht- en zichtpakket II). De buitenspiegels zijn inklapbaar en is in zijn tegenstelling tot de Golf V en VI bij de Golf VII zo in te stellen dat de spiegels automatisch inklappen bij het afsluiten van de auto. Bij de V en VI moest je de spiegels inklappen via het knopje van de spiegelverstelling aan de binnenzijde voor afsluiten van de auto. Een verbetering dus.
Het interieur is de grootste verbetering van de Golf VII. Het interieur van de Highline tilt de Golf VII richting het premium segment. Het zou niet misstaan in auto’s van een hogere klasse. Mooie materialen, prima afwerking en geweldige vormgeving. Het dashboard is super afgewerkt met pianolak delen die het dashboard een chique cachet geven, onderdelen sluiten naadloos en strak op elkaar aan en het interieur is geheel vrij van rammels en tikken. Ergonomie van het dashboard en het interieur is dik in orde. Knoppen zitten waar je ze verwacht en de bediening van het navigatiesysteem en de multimedia bediening laten niets te wensen over. Het navigatiesysteem functioneert prima, boven verwachting en is precies. Op de soms lastige en onduidelijke wegen in Italië heeft het systeem mij niet 1 keer de verkeerde richting of afslag in gestuurd.
Is er dan niets te klagen? Jawel. In het navi kunnen geen POI zelf worden ingevoerd. Daarnaast kan het systeem geen werkelijke GPS-snelheid aangeven zoals de TomTom’s en Garmins dat wel doen. Wat ik persoonlijk op mijn oude Tomtom ook veelvuldig gebruikte op vakantie is het navigeren naar locatie op kaart. Vooral handig als je ’s avonds bedenkt een autoroute te willen maken via een wegenkaart en deze wil programmeren. Dat gaat bij dit systeem dus niet. Je kunt niet naar een locatie op kaart navigeren of locatie op kaart aanwijzen en daar naar toe navigeren. Of ik moet het nog niet ontdekt hebben… Dus tips zijn welkom uiteraard!
Een ander onderdeel waarvan ik geen fan ben is de elektronische handrem. In de Golf VII is geen mechanische handrem mee aanwezig. Wat is er mis met een mechanische handrem, werkt altijd. De elektronische handrem wil nog wel ‘ns moeilijk doen. Anderzijds, de aanwezige hill hold functie is wel weer een gemakkelijke functie. Vooral in bergachtig gebied op hellingen, maar ook in de stad. Even de rem intrappen tussen stilstand op een helling. Daarna kun je de rem gewoon loslaten en de rem houdt de auto vast. Als je weer weg wilt rijden kun je gewoon optrekken en de rem wordt automatisch ontgrendelt. Fantastisch systeem, hellingtrekken is nu kinderspel. Je rijdt gewoon weg.

De instap is prima maar kan beter. Doordat het dashboard t.o.v. de Golf VI bij de Golf VII wat meer het interieur is ingekomen zijn de stoelen wat meer achter de B-stijl komen te staan. Of de deur is wat meer naar voren geplaatst t.o.v. de voorstoelen. Hierdoor raak ik bij het instappen vaak de wang van de sportstoelen met mijn achterste terwijl ik een gemiddeld postuur heb. Verder is de auto goed toegankelijk. Eenmaal plaatsgenomen achter het stuur is een perfecte zithouding aan te nemen in de heerlijk zittende sportstoelen. De stoelen geven een perfecte ondersteuning en houden je prima op je plaats in stevig genomen bochten. Ook op lange afstanden zijn de sportstoelen erg comfortabel en kun je uren rijden zonder pijntjes en stap je fris uit na uren rijden. Dit in tegenstelling tot de slappe franse stoelen in de C3/C4, Mégane, 308 en stoelen van de Focus die ik regelmatig rijdt voor mijn werk naar projecten door het land. Als ik na uren rijden uitstap heb ik vaak pijn in mijn onderrug of ik weet na zo’n 1,5 uur niet meer hoe ik moet gaan zitten. Bij de stoelen in mijn Golf heb ik hier geenszins last van.

De Golf VII biedt ook veel ruimte, meer dan de vorige generaties. De auto is aardig in lengte gegroeid en dat merk je direct achterin. Er is simpelweg meer beenruimte aanwezig en ik kan ruimschots achter mezelf zitten (1,80m). Je kunt gemakkelijk comfortabel met 4 man reizen. Ook de bagageruimte is riant en keurig afgewerkt met degelijke materialen. Handig is ook de in 2 niveau’s in te delen vloer van de bagageruimte. Er is een vlakke laadvloer te creëren en je hoedenplank kan dan praktisch worden opgeborgen onder de vloer. Goed over nagedacht door de jongens in Wolfsburg. In de praktijk al meerdere malen handig gebruik van gemaakt als je plots iets groots moet inladen waardoor je hoedenplank eruit moet. De Golf is de ruimste van de auto’s waarin ik heb proefgereden, zeker t.o.v. de BMW 118i en de A-klasse. Deze waren ronduit krap en klein achterin.

Verbruik – Brandstofverbruik, olieverbruik en verbruiksmonitor
Het brandstofverbruik valt mij gezien mijn sportieve rijstijl niet geheel tegen (gem 1:13 à 1:14). Maar toch had ik meer verwacht van het gunstig omgaan met brandstof. De fabriekopgave geeft aan dat een gemiddeld brandstofverbruik van 1:21 haalbaar moet zijn. Nu weet ik wel dat dit onder ideale omstandigheden moet zijn maar ik kom er nog niet van in de buurt als ik mijn uiterste best doe. Nadat ik de auto de eerste 2000 kilometer rustig had ingereden had ik verwacht dat het brandstofverbruik wel zou dalen, zeker na de eerste 10000 kilometer. Maar nu na 18000km is de auto voor mijn gevoel wel iets zuiniger geworden in de loop van de tijd maar het verbruik van richting 1:20 wordt bij lange na niet gehaald. Ik hou sinds de eerste tankbeurt een verbruikmonitor bij om een goed beeld te hebben en bij te houden van het verbruik. Ik rij ca. 50% van de kilometers in de stad. Voor het verbruik verwijs ik jullie naar mijn verbruiksmonitor. Nu moet ik wel zeggen dat de ruim 4000km op en neer naar Toscane er wel een gunstig verbruik is genoteerd van gemiddeld ca. 6,5L/100km (ca. 1:15,5 à 1:16). Dat viel mij dan weer niet tegen met de gereden bergpassen, vrij hoge kruissnelheden van 140km/h en volle bepakking.
Het olieverbruik is zeer gunstig en netjes. Tot nu toe heb ik nu de eerste 2500km circa 0,5 liter olie bijgevuld nadat ik de auto de eerste 2000 à 2500 kilmeter rustig heb ingereden. Daarna ben ik de auto wat meer gaan belasten. Met een kilometerstand van iets meer dan 10000km is de vakantiereis aangevangen. Juist voor de vakantiereis is tijdens een zomercheck bij de dealer nogmaals ca. 0,5 liter olie bijgevuld. Totaal is er slechts ca. 1 liter olie bijgevuld inclusief het inrijden. Ik kan niet anders zeggen dat de auto volgens het boekje is ingereden.

Problemen – Euveltjes, slordigheden en een megablunder
Technische problemen zijn er niet geweest. De auto heeft probleemloos de 18000 kilometers afgelegd zonder technische problemen. Echter, toch is de auto niet zonder euvels. Sinds enige weken hoor ik een licht maar irritant rateltje onder het koppelingspedaal vandaan komen dat verdwenen is als je het koppelingspedaal 1 cm intrapt of als de auto goed warm is. Het geluid is nu ook door de dealer waargenomen en wordt op 8 januari verholpen. Het schijnt een lagertje of cilindertje onder het koppelingspedaal te zijn.
Een aantal dagen na aflevering stond ik naar buiten te kijken en zag ik een rare weerspiegeling in mij rechter C-stijl, juist in de bocht rechtsboven de tankklep. Er bleek een flauwe deuk aanwezig in de C-stijl, waarschijnlijk a.g.v. plaatspanning in de bocht ontstaan na het persen van het carrosseriedeel. Na onderzoek via forums blijken er nog enkele Golfs te zijn die hiervan last hebben. Gelukkig is de deuk keurig verholpen door de dealer door uitdeuken zonder spuiten van binnenuit door een professional. De deuk is nu niet meer zichtbaar.
Voornoemde euvels zijn niets vergeleken met de megablunder die mijn dealer heeft gemaakt. Na mijn vakantie begon ik een rammel in mijn deur te horen die steeds luider werd totdat de rammel bij iedere drempel en torderen van de auto irritant hoorbaar was. Er leek wel iets los te zitten in mijn rechter deur, de speaker of zo. Eind oktober is de auto naar de garage gegaan om dit euvel te laten nakijken en om gelijk te wisselen naar de winterbanden. Op de slechte wegen in Italië heeft de auto soms bij flinke veeruitslagen flinke klappen gehad. Soms zo hard dat het leek alsof het dashboard op je schoot terecht kwam. Wat een klappen! Ook in Nederland bij flinke brugrichels of een gat in de weg maakte de auto soms een flinke klap. Het vreemde was dat de vorige Golf (VI) die ook 18 inch (Vancouver) velgen had en een sportonderstel dat helemaal niet deed. Dat kan toch niet normaal zijn? Dus op onderzoek naar de dealer i.c.m. de ontstane rammel in de rechterdeur. Aan het einde van de dag kwam ik na bericht de auto weer ophalen. De dealer kwam mij met schaamrood op de wangen vertellen dat ik 15000km had rondgereden op de transportblokken. Men was vergeten deze bij aflevering te verwijderen tussen de veerpoten en bij flinke veeruitslagen waren deze duidelijk voelbaar. In feite had ik maar 30-40% van mijn veercapaciteit ter beschikking. Bij normaal rijgedrag onder normale rijomstandigheden op normale wegen voel je dat dus niet, alleen als er een flink gat of richel in de weg zit. Ongelofelijk! Wat een blunder! Dat gaf de dealer ook openlijk toe met 1000x excuses. Maar goed, ik ben daar nog steeds verbolgen over. Hoe kunnen ze dat nou vergeten? De laatste discussie is hierover nog niet gevoerd. De rammel in de deur is wel verholpen.

Ik hoop u met deze review een goed beeld te hebben gegeven over mijn ervaringen met de Golf VII tot dusver. Ik zal proberen deze review regelmatig (naar schatting ongeveer halfjaarlijks) te updaten.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens