Volkswagen Golf 1.4 16V (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 197.735 km |
KM-stand laatst | 240.120 km |
Ongewone levensloop van een gewoon Golfje
- 240.120 km
De meest kritieke levensfase beleefde de Golf tussen de 190.000 en 210.000 kilometer. 1e eigenaar W. was tot die tijd stipt geweest in het onderhoud. Ieder jaar werd de Golf ter beschikking gesteld aan de VW dealer in Leeuwarden met de opdracht "wat moet gebeuren moet gebeuren". De gedachte was dat dit recept afdoende was om probleemloos de 300.000 kilometer aan te tikken. Vanaf een kilometertje of 170.000 begon het zorgvuldig en rationeel uitgestippelde plan echter te rafelen. De Golf nam geen genoegen meer met uitsluitend de jaarlijkse bezoekjes aan de officiële dealer, met enige regelmaat moest er nu ook tussentijdse zorg worden verleend door de universele bovag garage uit het dorp. Met gerichte en doortastende ingrepen zorgde de monteur altijd weer dat het ergste leed werd verholpen en dat de weg weer vlot kon worden vervolgd. Alle zorg en aandacht ten spijt kon niet worden voorkomen dat twee aanvankelijk kleine onvolkomenheden der Duitse autotechniek permanent invloed begonnen te krijgen op het welbevinden van de Golf. De toenemende dorst naar motorolie van de kleine APE 1.4-16v kon W. aanvankelijk prima handelen. Hij vulde trouw af en toe een litertje olie bij, niks loos. De Golf kon er oud mee worden hadden ze gezegd bij de garage. In het najaar van 2008 echter begon ook de handgeschakelde DUW 5-versnellingsbak sporen van incontinentie te vertonen. De relatie tussen de Golf en W. werd in snel tempo complexer en in de vroege zomer van 2009 sloeg het noodlot toe. Bij kilometerstand 197.735 zat de versnellingsbak muurvast. De desillusie bij W. was compleet en de scheidingspapieren zijn dezelfde dag nog opgemaakt. De Golf was ontheemd.
Medewerker F. van de garage had de situatie eens aangekeken en gunde de Golf een tweede kans en werd zodoende 2e eigenaar. Geen grootse plannen. Gewoon een nieuwe versnellingsbak en koppeling monteren en rijden weer. Rationeel werd de draad weer opgepakt. De Golf reed weer van A naar B. Maar ongemerkt begon de Golf op esthetisch gebied ook de aandacht te vragen. Een soort sluimerende intrige waarin de ratio rap aan terrein verloor. Een maand of vier is de Golf toevertrouwd aan carrosseriebedrijf Hoogstra in Dokkum. Het oorspronkelijke plan was om in de lege uurtjes de grootste onvolkomenheden wat weg te boetseren. De heren uit Dokkum hebben echter maar één motto: "Das Beste oder nichts". Vlak voor de Kerst van 2009 stond de groene Golf weer te schitteren als nooit tevoren. Tsja, nu de Golf esthetisch weer in topconditie was begonnen kleine technische onvolkomenheden ineens storend te worden en kreeg het begrip preventief onderhoud een geheel nieuwe betekenis. De jaren 2010 en 2011 waren gouden jaren voor de Golf. F. had het project inmiddels Carte Blanche gegeven. Het grootste wapenfeit uit die periode was het preventief vervangen van motor. Gewoon een nieuwe er in omdat de oude wat olieverbruik had. Dankzij een goed gevulde oorlogskas en connecties in de juiste kringen volgden nog tientallen ingrepen waarbij een veelvoud aan onderdelen al dan niet preventief is vervangen. Eind 2011 is uiteindelijk de vrede getekend, op een enkele schermutseling na was het sindsdien rustig aan het front. De APK's in de opvolgende jaren 2012, 2013, 2014 en 2015 zijn glansrijk doorstaan. De Golf lijkt weer genoegen te nemen met reguliere zorg.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.