Volkswagen Golf 1.2 TSI 110pk Connected Series (2017)

autoreview

Volkswagen Golf 1.2 TSI 110pk Connected Series (2017)

Signalement

UitvoeringGolf 1.2 TSI 110pk Connected Series
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst3.623 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer terug naar VW

  • 3.623 km

VW Golf 5 deurs 1.2 TSI 7DSG, kleur Tungsten Silver
Connected Series (met o.a. stoelverwarming, massagestoel, parkeersensoren incl camera achter, 17 inch Dyon velgen, licht en zichtpakket, multimedia/navigatie Discover media, DAB+ lijst is te lang om op te sommen)
Extra: Panoramadak, ACC en Front assist, Side assist, No type badge, Donkere ramen, spiegelpakket, Keyless entry and start, Luxe kentekenplaat.
Vergeten (spijt): verwarmde voorruit

De eerste indrukken.
Wat een luxe! Ik heb al een paar VW’s gehad en deze waren toch wel kaal. Toen een Ford Fiësta met alles der op en der an, en dan wordt het “standaard” wensenlijstje voor een volgende auto toch al weer erg lang.
Eind januari werd de auto afgeleverd, en stom stom stom, geen voorruitverwarming. Had ik maar…… Zo gewend uit de Ford en pas als je het niet meer hebt, dan mis je het. Maar goed, tot nu toe het enige gemis.
De 1.2 TSI is geen strepentrekker maar kan vlot met het verkeer mee. De DSG schakelt soepel maar soms iets te traag naar mijn zin. Ik heb nog geen inzicht in het verbruik. In de eerste plaats heeft me dat nooit geïnteresseerd en ten tweede heb ik er nog geen 4000 km mee gereden (op winterbanden). Maar ik zal daar in een update op terugkomen. Het is m’n eerste automaat en eerste benzineauto, dus wel leuk om me eens in te verdiepen.
Autohold (en elektronische parkeerrem) in combinatie met de DSG is erg prettig. Niet meer bij een verkeerslicht op de rem blijven staan zoals veel automaatrijders doen. Even de rem extra aantikken en dan blijft de auto staan. Gewoon gas geven en de rem lost vanzelf. Wat ik bij de Golf bij de stopfunctie als nadeel ervaar, is dat de stuurbekrachtiging uitschakelt als de motor stopt. Voor het wegrijden alvast de bocht inzetten lukt niet.

Typische petjesacties;) en bumperkleven is niet meer mogelijk zonder dat de auto duidelijk waarschuwt met rode gevarensymbolen en geluid. Deze auto is hufterproof. Dat de auto teveel zelf nadenkt, is wel eens lastig. ACC en frontassist uitschakelen en overgaan op gewone cruise control is helaas niet mogelijk. Ik heb de afstand nu wel zo klein mogelijk ingeschakeld maar de ruimte is nog voldoende om meerdere auto’s de kans te geven om er tussen te kruipen. Het rijden in file is een feestje. Zet de ACC aan en je rijdt en remt automatisch mee. Ook is het volgen van iemand die zonder cruise control rijdt een stuk aangenamer.

De achteruitrijcamera geeft een zeer goed beeld, zowel overdag als ’s nachts. In combinatie met parkeersensoren (ook zijkant) ook nog eens heel erg praktisch. Ook aan de voorzijde schakelen de sensoren zich automatisch in, daarvoor hoef je de auto niet meer in achteruit te zetten of zelf op een knopje te drukken.
Side assist (dodehoeksensor) zou verplicht moeten worden. Dat voorkomt veel snijden of van de wegdrukacties. Zelf fietsers worden door de dodehoeksensor gezien.

Discover media. Lang getwijfeld of ik de upgrade naar Discover Pro zou nemen, maar dit is prima zo. DAB+ is echt een fijne optie en sinds ik deze auto heb, geen FM meer geluisterd. De navigatie is minder. Na bijna 4 jaar Ford navigatie en netjes zoveel mogelijk over snelweg te zijn geleid, denkt VW mij weer eens van de polderwegen te moeten laten genieten. Gelukkig heb ik de gewoonte om routes, die ik niet zo vaak of nog nooit heb gereden, vooraf te bekijken. Extra SD, USB en DVD maken het af en mogelijk om verschillende media af te spelen. Nu houd ik mijn muziek gescheiden van die van mijn echtgenoot, die ook vaak van mijn auto gebruik maakt. Apple carplay heb ik geprobeerd. Is leuk, makkelijker te bedienen dan Discover media zelf, maar ik heb geen zin in telkens een kabeltje aan te prikken. Bluetooth is toch handiger.
Keyless entry en starten was voor mij een must en daardoor vielen er al wat andere auto’s af. In de Fiësta was ik het zo gewend, dat ik in de auto van mijn man menig keer de sleutel in het contact liet zitten. Stoelverwarming was voor mij een must, mooi dat deze standaard in de Connected Series zit, evenals de massagefunctie. Dat is trouwens een vreemde optie. Ik weet niet waarom je zoiets in de auto zou willen voor tijdens een rit.

Dan de Connected app. In de eerste plaats een grappige gadget, maar ik begin er steeds meer mee te doen. Als je zonder bijtelling rijdt, is het een aanrader maar ook voor mij (met bijtelling) wel leuk. Elke rit is visueel gemaakt met een kaart, waarbij de route in rood staat waar je te hard hebt gereden. Ik kan man en kinderen volgen als ze de auto meenemen. Maar ook het automatisch waarschuwen wanneer je in een parkeerzone staat en het starten en stoppen van de parkeerapp, zien of de auto op slot is en waar deze geparkeerd staat, zijn erg handige functies. Verder zijn alle functies zoals bandenspanning, verlichting, oliepeil e.d. via de app beschikbaar en wordt er ook via de app gewaarschuwd.

Opbergmogelijkheden genoeg. Dashboardkastje is niet afgeladen gevuld omdat er nog meer bakjes en lades zijn. De pasjesgleuven zijn erg handig en ook de lade onder de passagiersstoel. De verstelbare bodem in de kofferbak maakt mijn auto supernetjes. Alle zaken die ik gewoon bij me wil hebben, liggen onder de bodem en uit het zicht.

Ik ga de komende tijd nog maar eens flink wat kilometers maken en laat mijn bevindingen nog wel horen.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.