Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk Highline (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.2 TSI 105pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 100.500 km |
Voorgeschiedenis
- 83.000 km
Na meer dan 80dkm werd het langzaam aan tijd voor een review!
Vooral omdat bij de keus voor deze auto de reviews hier een grote bron van info is geweest.
Dank allemaal!
De voorgeschiedenis
Voor meer dan drie jaar had ik zowel m’n zakelijke als privé kilometers gemaakt in een ’95 BMW 316i (een E36 voor de kenners). Een hele fijne auto en zowat ‘familie stuk’ aangezien deze in het begin van dit millennium van m’n ouders is geweest, daarna iets meer dan 9 jaar z’n rust heeft gehad in bezit van m’n opa (weinig km’s, altijd in de garage, met de hand poetsen, dat werk..) en daarna met mij mee mocht! Het oude beestje moest een veel jongere 156 JTD opvolgen, maar deed dat prima. Altijd vlot en relatief zuinig mee onderweg geweest en heeft me nooit laten staan, ondanks heftige ontberingen in winters Schotland, periodes van twee weken stilstaan op vliegveld parkeerplaatsen, nachtelijke races naar de ferry en een redelijk minimale vorm van onderhoud.
Halverwege 2013 was mijn privé ride helaas ineens niet meer inzetbaar. Het achter differentieel was stuk, er zat verder wat onderhoud aan te komen, dus na heel wat jaren met vooral veel zakelijke km’s werd het tijd voor een lease auto, m’n eerste nieuwe auto ooit! Het grote uitzoeken kon beginnen 
De voorloopauto’s
Tijdens die periode een aardige rits voorloop-autos gereden.
Gezien de relatie tussen de lokale VW dealer en mijn werkgever allemaal VW’s:
Polo
Dit was zelfs vanuit een BMW-tje van toen 18 jaar oud nog een achteruitgang…
Interieur is redelijk netjes, maar veel rammels en qua uitrusting kaler dan m’n klassieke 3-serie!
Verder zo traag als wat (t ding heeft niet voor niets de bijnaam ‘slowmotion’ verdiend) en bij stevige wind heeft het ding zo z’n eigen wil over welke rijbaan je zult gebruiken.
Enig voordeel, er paste een mountainbike in met neergeklapte achterbank, verder, Nooit meer!!
Golf 6 1.2 TSI
Aangezien ik interesse had getoond in de Golf 7 met 1.2 TSI kreeg ik vanuit de dealer deze auto een paar weekjes mee. Fijne auto en helemaal een fijn blok! Ondanks het bijzonder lage slagvolume behoorlijk wat koppel onderin, niet langzaam en dus voor Nederlandse begrippen prima. Daarnaast is de Golf nou niet de meest spannendste auto (ik ben jullie in de comments maar alvast voor…) maar voor doordeweeks (file)rijden tussen Zuid-Limburg en de Randstad is dat toch wel lekker rijden.
Golf 7 (diverse)
Na inleveren van de Golf 6 ook nog diverse Golf’s 7 gereden, twee stuks van nagenoeg 0 tot iets meer dan 5000 km. Allen met 1.4 TSI’s geloof ik.
De Zoektocht
- 83.000 km
De zoektocht
Eisenpakket voor de nieuwe was niet echt uitgebreid. Voor mezelf bepaald dat een leuke auto die ik ook privé zou rijden iets mag kosten, dus m’n zoektocht niet beperkt tot de 14% (of zelfs lagere bijtelling) modellen.
Daarnaast vanuit m’n werkgever op geen enkele manier beperkt in merken of modellen, zelfs diesel was geen verplichting ondanks de geschatte 30dkm per jaar, dus alles kon. Om te zorgen dat het wel enigszins betaalbaar zou blijven ben ik gaan rondkijken met in m’n hoofd een bepaalde max leaseprijs en max bijtelling per maand.
Heel kort online rondgekeken naar oa de Megane (frans, neh!), Astra (van buiten wel aardig, maar interieur is wat achterhaald, én t is een Opel..) en Lexus CT (de CVT leek me niks en t model is nou niet echt een streling van het oog…). Hieronder de kandidaten die ik wel wat meer serieus heb bekeken, incl de redenering waarom deze het niet of bijna werden:
- Alfa Guilietta
Eerste keus als ex-Alfa 145 & 156 rijder!
In m’n hoofd ging het deze eigenlijk gewoon al worden..
Dus direct een proefrit gepland bij de dealer in wat op dat moment de enige versie met 20% bijtelling was, de 1.4 MultiJet met 170pk en TCT automaat 
Prima geholpen door de dealer met een echt Alfa-hart, die niet eerst moeilijk ging doen maar gelijk een demo auto klaar had staan voor een proefrit! Met een kort “je weet wel hoe alles werkt he? Tot over een half uurtje, en check vooral ff de Dynamic stand, die is gaaf!” kon ik er vandoor.
Lekker rap, supersnel schakelende automaat en de looks van een Giulietta, wat kon er misgaan? Dat dacht ik in ieder geval! Maar eerlijk gezegd vielen een aantal zaken me zo tegen dat de Alfa relatief snel van het lijstje was…
Vooral qua ergonomie en infotainment veel minpunten. De stoel zat gewoon niet lekker (itt eerdere ervaringen in m’n 145 en 156), vanuit een normale zitpositie zijn sommige bedieningselementen niet fatsoenlijk te bereiken. Daarnaast had ik binnen 10 min al ruzie met het scherm op het dashboard, net als de meeste Italiaanse producten niet al te doordacht helaas. Daar zou ik me gegarandeerd aan gaan irriteren. Het feit dat de leaseprijs wat mij betreft nogal hoog uitviel (en het brandstofverbruik waarschijnlijk ook nog eens voor een stuwmeer aan AirMiles zou zorgen…) moest de harde maar rationale beslissing zijn: verder zoeken
Later trouwens wel gezien dat juist deze punten bij de facelift zijn aangepakt.
- Mazda 3
Je ziet ze maar weinig op de weg en waarom is me eigenlijk een raadsel..
Prima geholpen door de dealer, en ook de auto maakte een top indruk. Bij berekenen van de leaseprijs echter een domper, vergeleken met de concurrentie een behoorlijk stuk duurder! Daarnaast – ook weer vergeleken met de concurrentie – is de keuzevrijheid met opties, exterieur- en interieurkleuren een beetje beperkt, aangezien de auto die je uitkiest al ergens op een boot onderweg naar Europa is. Jammer.
- BMW 1 serie
Gereden in zowel de 116i en de 116d. Beide prima en komende vanuit een BMW (én BMW nest) was dit lange tijd nummer 2 op de lijst na de Alfa.
Waarom niet geworden dan? Vooral de hoge lease prijs, dure opties en de looks wennen maar lastig. Die koplampen zijn gewoon niet mooi (bij de facelift heeft BMW heeft deze fout inmiddels rechtgezet, maar nu de kont weer wat lelijk gemaakt…) Door de dure opties ook nog eens een maandelijkse bijtelling die m’n persoonlijke grens overschreed. Misschien een andere keer een BMW, maar nu even niet.
- Mercedes A-klasse
Mercedes mikt met de A klasse op een jongere kopersgroep die voorheen niet terecht kon bij het met merk met ‘De Ster’. Als je de dealer bezoekt is daar echter weinig van te merken.. Twee maal de lokale dealer bezocht en nadrukkelijk rond de A-klasse demo’s een geïnteresseerd wandelingetje gemaakt en zonder ook maar een blik van de verkopers en dus ook zonder folder en prijslijst naar buiten gewandeld.
Gemiste kans Mercedes, maar als ik de reviews van de A’s met kleine diesel zo lees heb ik niks gemist.
- VW Golf 1.6 TDI
Na de Alfa en de BMW kwam deze serieuze maar saaie kandidaat op het lijstje voor.
Na de fijne ervaringen met de voorloop-auto’s eens verder verdiept in het aanbod. Allereerst (blijf een Nederlander he…) gekeken naar de meest populaire Golf, de diesel BlueMotion
[we weten inmiddels wel beter, maar toen kon je dat nog gewoon hardop zeggen op een verjaardag “ik heb een diesel”…]
Eerlijk gezegd bijzonder interessant. Blokje om geweest met een demo-auto, waarbij opviel dat deze net zo prima reed als de voorloop auto’s!
Máár…
Bij het thuis bestuderen van de folder bleek dat alle leuke opties die je op een Golf kan bestellen en die ik ook graag zou willen hebben (panorama-dak, ergonomische stoelen met half lederen bekleding, de Highline uitrusting met het donkere dashboard en de verlichting in de deuren) allemaal niet mogelijk waren op de spaardiesel! Ai…
Conclusie uit bovenstaande was best wel snel bereikt; graag wél een Golf, maar dan wel eentje waar al die zaken wél op geleverd kunnen worden! En zo een Golf met het 1.2 blok in beeld dat ik al had leren kennen in de Golf 6 voorloopauto.
De Golf
- 83.000 km
De auto
Uiteindelijk is de auto in onderstaande configuratie besteld:
Golf VII 1.2 TSI 105pk
5 deurs
Highline
Kleur:
Pacific Blue Metallic
Opties:
- Xenon plus verlichting
- Discover Media infotainment systeem
- PDC voor+achter
- Ergonomische stoelen voor (incl half leer en stoelverwarming)
- Panorama schuifdak
De Golf
Ophalen van de auto was leuk gedaan, de auto stond onder de bekende doek in de ‘aflever-ruimte’ van de dealer. Na een kort praatje met de verkoper en een hele korte intro van de auto (had inmiddels meer dan 10 duizend km’s in diverse voorloop-Golf 7’s gereden) kon ik onderweg.
Helemaal happy natuurlijk, want dit was geen huurauto voor eventjes, maar de auto zoals ik ‘m precies zelf had uitgezocht!
De Golf: Pluspunten
- De kleur
Ow wat heb ik hier lang over zitten dubben. Was al snel duidelijk dat ik geen saaie kleur wilde (i know, de Golf zelf is al niet zo uniek op de Nederlandse wegen..) dus het ding moest op een parkeerplaats vol lease-bakjes wel een beetje opvallen!
Voor de mensen die op dit moment ook in een Golf brochure kijken…
De keus ging op het eind tussen de kleuren Tungsten Silver (champagne kleur), Sunset Red (gewaagd rood-oranje, zie je bijna nooit rijden maar is erg mooi) en Pacific Blue.
Uiteindelijk na vele foto’s verzamelen en bekijken gekozen voor het mooie blauw. Echt een waanzinnig mooie kleur en in de afgelopen twee jaar al veel complimenten over mogen ontvangen.
- De 1.2 TSI
VW zit op dit moment even in zwaar weer, dus een lofzang over een van hun motoren is misschien wat ongepast, maar met dit stukje techniek (sjoemelen of niet) hebben de Wolfsburgers toch echt een mooi stuk werk geleverd!
Machtig mooi om te zien dat er uit zo’n klein blok toch redelijk wat power en koppel gehaald wordt, natuurlijk alles dankzij een mooie turbo. Zelfs na twee jaar verbaast het blok me nog elke dag.
Is er dan niks op aan te merken?
Nou, soms als je wilt inhalen of plots versnellen moet je een gang of twee (of drie!) terug.
En met wintersport verlangde ik echt even terug naar mn JTD met bergen koppel, maar voor alledaags gebruik is dit blok meer dan je ooit nodig hebt!
- De Golf op lange afstanden
Ik zou niet weten waarom ik ooit een Passat zou willen hebben…
De Golf heeft ruimte genoeg, maar is vooral en veel meer dan ik had verwacht een heerlijke auto voor lange afstanden.
Paar dagen skiën, ‘even’ naar Berlijn, of dagje op en neer naar Amsterdam, de Golf vreet kilometers (indien gewenst op hoge snelheid) in alle stilte, met een lekker muziekje, terwijl je in je (naar wens verwarmde en zachtjes ‘masserende) stoel zit. Hier overtreft de Golf mijn verwachting eveneens ruimschoots!
- In car entertainment / navigatie systeem Discover Media
Pas als je met de ‘in car entertainment’ van andere merken gaat spelen merk je hoe goed er door de VW mensen is nagedacht over dit systeem..
Opsommen van de mogelijkheden gaat zelfs in deze veel te lange review te ver, maar een paar dingen moet ik toch echt even benoemen:
> perfecte navigatie in heel Europa met gratis updates
> naar wens muziek afspelen vanaf USB, SD card, Bluetooth apparaat, CD (jaja!) of gekoppelde mediaspeler zoals een iPod of iPhone
> geweldig goede carkit, soms hebben mensen niet eens door dat je in de auto zit. Zelfs het voeren van conference calls vanuit de auto gaat goed
> het ‘kleine scherm’ doet alles wat de duurdere grotere variant in de voorloop-autos ook konden
- Xenon
Wat een prachtige verlichting! Helder, stuurt mee in de bocht afhankelijk van je snelheid en bij manoeuvreren op lage snelheid worden de ‘hoeken’ extra verlicht door verborgen lampjes in de lichtclusters (dus niet van die opeens oplichtende mistlampjes, dat ziet er niet uit en werkt volgens mij behoorlijk verwarrend voor andere weggebruikers).
Als je de auto opent in het donker begint de lichtshow al, na het starten doet de Golf nog even een kunstje om de aandacht te trekken, dan beweegt de lichtbunder kort omhoog en omlaag en in de breedte.
- Stuurbediening
Natuurlijk heb je het stuur toch al in je handen, anders is die mooie blauwe Golf zo in een deuk gereden. Maar naast sturen kun je er nog veel meer mee! Een vriend van me die instapte vergeleek het met een Boeing, al die verlichte knopjes! Maar na aan paar honderd kilometer bedien je ze allemaal op de tast. Via de knoppen op het stuur en met het kleurenscherm tussen de tellers kan er heel wat.
Wat kan er allemaal vraagt u? Gaat u zitten en schrijft u mee:
Cruise control aan/uit
Wisselen tussen cruise control of snelheidsbegrenzer (Hallo Trajectcontrole!!)
Cruise control reset (hervatten eerdere snelheid)
1 km/h harder
1 km/h langzamer
10 km/h harder
10 km/h langzamer
De huidige status van de cruise controle wordt netjes links onderin weergegeven.
volume hoger
volume lager
via de knoppen rechts toegang tot diverse menu’s:
Telefoon menu
Hier kun je door de lijst met laatste 20 oproepen bladeren en gelijk een nummer kiezen, of dmv de knop op het stuur opnemen als je gebeld wordt
Bij een binnenkomend telefoontje is opnemen ook zo gepiept, en is het zelfs via het stuur mogelijk om de microfoon (tijdelijk) uit te schakelen.
Navigatie menu
Als je niet navigeert zie je hier een mooi kompas.
Wil je wel hulp om op je bestemming te komen? De pijltoetsen geven toegang tot de laatste 20 bestemmingen, klik op OK en navigatie begint.
Tijdens navigeren toont de Golf hier netjes wanneer je aankomt, een grafische weergave van de volgende manoeuvre en over hoeveel (kilo)meter dat is.
Praat de navigatie dame wat te zachtjes of juist te hard? Gewoon even met de volume knop op het stuur rommelen als ze aan het voorlezen is en het wordt voor u aangepast.
Genoeg van de hulp en je wil t lekker zelf verder uitzoeken, beëindigen van de navigatie gaat net zo makkelijk weer via t stuur.
Audio menu
Afhankelijk van wat voor audio-bron je afspeelt, wordt hier getoond welk nummer of welke zender er speelt.
Bij Radio kun je ervoor kiezen om door de voorkeuzezenders te bladeren met de ‘track’ toetsen, óf door een lijstje met álle zenders die de Golf opvangt te bladeren met de ‘pijl’ toetsen.
Even behoefte aan een beetje stilte? Met de voice-knop zorgt u ervoor dat de audio zich stilhoudt. Behoefte om 3FM, uw ABBA cd of die foute muziek van uw iPod weer terug te horen? Zelfde knop nog een keer en de muziek is terug!
Auto info menu
Hier is alles te vinden wat valt binnen de term ‘boordcomputer’.
Als dit menu in beeld is kan met de ‘pijl’ toetsen de volgende info worden getoond:
Huidige snelheid
Gemiddelde snelheid
Afgelegde afstand (zowel van de trip als totaal, separaat te resetten)
Olietemperatuur
etc.
Daarnaast kan hier ook nog eens een snelheid worden ingesteld waarbij de Golf je moet waarschuwen..
Zal de snelheid waarop deze bij mij staat ingesteld niet vermelden, maar aangezien de Golf zo stil en vlot is is dit een handige functie gebleken!
Auto status menu
De laatste is een overzicht van wat er mis is of aandacht nodig heeft.
Meestal ‘leeg’, maar de Golf geeft hier soms info over een bijna lege tank, ruitensproeier die zo goed als leeg is of een lampje dat stuk is.
- Hill hold
Goed, u bent er nog…!
waarom heeft niet elke auto zoiets als Hill-Hold?
Sta je stil met de Golf dan trekt de automatische handrem vanzelf aan. Bij lang stilstaan voor het verkeerslicht of afrit sta je dus niet meer per se zelf op de rem. Rijd je weg gaat de handrem er automatisch vanaf, waanzinnig simpel maar geniaal uitgevoerd! Het kan ook uit, maar zou niet weten waarom ik dat zou willen.
Enige nadeel van deze techniek is dat je met alle andere auto’s zo nu en dan schrikt als je richting de bumper van je voorligger begint te rollen… U bent gewaarschuwd.
- Het panorama dak
Als eigenaar van ook nog een échte cabrio (ook een Golf, maar dan eentje uit 1985) was het plezier van open rijden al bekend. Het panorama dak maakt van de Golf natuurlijk geen echte cabrio, maar toch is dit dak veel vaker open dan ik had verwacht. Op snelwegsnelheden is de kantel-stand ideaal, maar op lagere snelheden is het open dak heerlijk. Betrap me er zelf op dat ik in de zomer zelfs zo nu en dan het dak helemaal open heb in de file.
 
De Golf: Problemen
- Ruitenwisser
Op de dag dat ik de Golf ophaalde kon ik helaas al snel terug naar de dealer..
De linkse ruitenwisser raakte het plaatwerk bij wissen van de voorruit, na enig afstelwerk was dit verholpen. Slordigheidje van de dealer, maar was ze vergeven aangezien de laatste maand van het jaar nou eenmaal topdrukte was met auto’s afleveren. In ieder geval niet iets dat de Golf valt aan te rekenen.
- Bonkende achteras
Na ongeveer een half jaar en na rijden op zowel de zomer- als winterbanden valt me op dat de auto meer ‘bonkt’ dan de eerder gereden Golf’s.
Na enig onderzoek blijkt dat onder Golf’s met deze motorisering geen hypermoderne achter-as zit zoals op alle modellen vanaf 122 pk, maar een minder hippe versie met torsie-as..
wat baal ik ervan dat ik dit niet eerder zelf heb opgemerkt, want het maakt wat mij betreft een wezenlijk verschil in rijervaring!
Na formeel hierover geklaagd te hebben zijn nog wel de achter-schokbrekers vervangen, maar het probleem was hiermee niet weg.
Tip dus voor iedereen die een Golf overweegt, het 1.2 TSI blok kan ik aan iedereen aanraden, echt een mooi blok maar jammer van de andere ophanging die je er daardoor bijkrijgt. Voor een kleine 1000 euro meer heb je een 1.4 TSI die wél over de moderne achteras constructie beschikt. Als ik opnieuw zou moeten kiezen zou ik hier een iets andere keus hebben gemaakt.
- PDC verrassingen
De PDC sensoren gaan soms om onverklaarbare reden aan en dat is de eerste paar keer nogal schrikken! Vooral bij lage snelheid in de file maar met ruime afstand tussen mijzelf en de auto voor en achter me. Eenmaal aangegeven bij de beurt waarna de garage doodleuk het automatisch inschakelen van de sensoren had uitgeschakeld in de car-settings (uh, dat was niet zo slim!) dus verder nooit opgelost. Komt te weinig voor om me er echt aan te irriteren, maar als het ding opeens vanuit het niets onverklaarbaar begint te piepen ga je toch ernstig twijfelen aan jezelf.
- Navigatie in de war
Heel soms is de navigatie eventjes de weg kwijt. Meestal als het mis gaat gaan de navigatie-instructies (gesproken en op het scherm tussen de tellers) wel door, maar laat het scherm in het dashboard vrolijk zien dat we ons in Wolfsburg bevinden. Leuk als je een beetje aan je Duitse topografie wil werken, niet leuk als je graag wil zien waar je bent.
- Airco koud!
Nou zal iedereen zeggen, das ook de bedoeling! Helemaal waar, maar de Golf heeft afgelopen jaar de onhebbelijke gewoonte aangeleerd om na een half uurtje onderweg te zijn het interieur een stevig aantal graden kouder te willen maken, te beginnen met koude voeten…
Gemeld bij de beurt, maar men heeft niks geks kunnen vinden.
- Knop hill-hold
Bij mijn lofzang over de Hill-hold vroeg ik me nog af waarom je het uit zou willen zetten. Nou, op een gegeven moment had de Golf dat voor me geregeld! In het dashboard een melding dat de boel niet meer werkte, en de diagnose van de dealer was dat de knop (die dus nooit wordt gebruikt…) moest worden vervangen.
De eerste keer dat de melding kwam was voor het oprijden van een ferry.. Wetende dat je blinkende nieuwe Golf geen handrem heeft is geen leuke gedachte als je ligt te pitten op weg naar Newcastle. Grote geruststelling in de morgen toen het ding nog op zijn plek stond dus 
- Piepende remmen
Als de auto langer dan een paar uur heeft stilgestaan en je rijdt weg komt er bij lage snelheid een schelle piep uit de achterremmen. Is bij de laatste beurt naar gekeken en ingevet, na een week was het net zo hard weer terug. Irritant, vooral als je ergens wegrijdt en je Golf klinkt als een slechtgetrainde blokfluit-kleuter, maar er lijkt weinig aan te doen…
- Krakende voorwielophanging
Net zo irritant als de piepende remmen, is de kraak in de voorwielophanging waarover meerdere Golf rijders schrijven in hun reviews. Nou was ik een geluidje uit de ophanging sinds de 156 wel gewend, maar linksvoor zit een soort onbedoelde ‘sound generator’ die vooral in koude omstandigheden de meest vreemde geluiden weet te produceren als je over een drempel of oneffenheid rijdt met lage snelheid.
Ook gemeld bij de laatste beurt, ook hier is wat ingevet, maar zo nu en dan komt het geluid nog steeds terug.
- Nieuwe band nodig
Hier kon de auto niks aan doen, en het (onverwachte) spanningsverlies werd netjes gemeld door de bandenspanning-controle.
De toen geconstateerde spijker in de wang van de band rechtsvoor betekende een bezoekje aan de dealer in Amsterdam. M’n zomerset is dus nu wel een beetje vreemd, de linkse band aardig versleten, de rechter nagenoeg nieuw. Nu de winterset er weer op ligt is alles weer ‘in balans’.
Bijzondere vermelding trouwens voor VW A-point in Amsterdam Zuid-Oost.
Vriendelijke ontvangst met koffie en croissant, informeren tijdens het wachten en snelle service!
Dat was het voor nu. De teller staat iets voorbij de 80duizend en de Golf is aan zijn laatste jaartje bezig. Zodra er spannend nieuws is zal ik hier een update plaatsen.
Enige voorgenomen wijziging van de Golf van mijn kant is een bezoekje aan iemand die middels Vag-Com een aantal wijzigingen kan doorvoeren die de dealer zelf blijkbaar niet wil/kan uitvoeren. Onder andere het inschakelen van de regensensor zodat het dak bij regen automatisch sluit, het inschakelen van ‘needle-sweep’ (kinderachtig maar cool!) en het allerbelangrijkst het inschakelen van de achterlichten bij het rijden met dagrij-verlichting. Dat op Europees niveau is besloten dat we verplicht auto’s van VOOR laten rondrijden met licht, maar ACHTER helemaal niets is een aparte maar gevaarlijke misser.
nav de reacties
- 85.000 km
Allereerst, dank voor alle reacties.
Zal er hieronder zo dadelijk ook op een aantal reageren…
Verder blijkt helaas het dan uiteindelijk schrijven van een review over de Golf nogal ‘bad karma’ te geven… :(
Sinds het online plaatsen van dit verhaal is er een lampje van de bochtverlichting stuk (dus elke keer bij wegrijden een nogal vage foutmelding), is de kraak in de voorwielophanging weer terug én aller-irritantst, piepen de remmen weer enorm na een tijdje stilstaan. Vooral bij langzaam achteruitrijden en dan zachtjes remmen komt er een soort zeehond-geluid uit de auto dat toch niet echt past bij de verdere luxe-beleving. Komende tijd eens de dealer opzoeken om te kijken wat hier misgaat.
En nav de reacties:
@ R Bonsen:
Er schijnen meerdere adresjes te zijn die aanpassingen via Vag-Com aanbieden. Heb eerder een keer contact gehad met Mark van Auto Lowering, hij heeft me eerder al eens het lijstje gestuurd van wat er allemaal mogelijk is, oa;
- Automatisch sluiten van dak bij regen
- Instellen temperatuur stoelverwarming-standen
- Piep bij openen / sluiten
- Knipperlichten aan bij noodstop
- Uitzetten waarschuwingsgeluidje van sleutel in contact
- Etc etc.
Ga zelf vooral voor het automatisch sluiten van dak, achterlichten aan als onderdeel van dagrijverlichting, en de needle-sweep.
@DamianW26:
Dank, ben er zelf ook nog altijd heel blij mee!
@Rick van Hurne:
Als je goed hebt gelezen zie je dat ik met dat ‘saaie’ van de Golf zelf ook al een beetje de draak steek… Maar (hoe pijnlijk het ook is om toe te geven), VW heeft een bijzonder goeie auto in elkaar gezet! En perfectie wordt soms nogal eens verward met saai ja..
En om t nog erger te maken;
Ja, de Golf rijd zelfs nog leuk ook!
@Tinuske:
Reed laatst een 1-serie en daarin werkt hill-hold helaas maar voor 2-3 seconden, dan laat de auto de rem weer los. Begrijp niet waarom in zo’n geval ook gekozen is om rem gewoon lekker vast te houden, gemak dient de mens toch..?
@Fonzie2009:
Hoi Fonzie, hoop dat ik met m’n korte toelichting heb kunnen aangeven waarom ik – ondanks een grote voorliefde voor Italiaans blik én dan vooral Alfa – de Giulietta toch van mijn lijstje heb gehaald. Met smacht kijk ik uit naar nieuwe Alfa’s! Voor de opvolger van de Golf is er eind van dit jaar alweer geen mooi Alfa-alternatief voorhanden, wellicht over een jaar of 3-4.
@Jus:
Het lijkt vreemd genoeg altijd zo na een half uurtje rijden voor te komen.. Op een ritje van Zuid-Limburg naar Amsterdam zou ik dan een keer of 4 a 5 moeten stoppen, das helaas geen optie. Bij de volgende beurt ga ik nogmaals melding hiervan maken, zullen zien wat er gebeurd.
@Baidu:
Tsja, inderdaad, lang niet álles zit erop, maar dat werd ook een beetje te gek.
Maar had bij het uitkiezen wel liever wat meer luxe dan een sterkere motor, ook na 2 jaar nog geen spijt van!
Afscheid
- 100.500 km
Een tijdje terug is de Golf teruggegaan naar de leasemaatschappij. De 100 duizend zonder spannende issues gehaald, maar dat mogen we van een auto inmiddels ook wel verwachten.
Drie jaar fijn mee rond gereden, en het toffe kleurtje, lekkere panorama dak en de lekkere stoelen ga ik zeker missen!
Opvolger (voor nu) is een A3 Diesel. Wat meteen opvalt; ondanks dat dit een behoorlijk duurdere auto is mis ik toch direct wat zaken op de A3 die op de Golf standard aanwezig waren of met een pakket meekwamen. Dingetjes als een dimmende binnenspiegel, automatisch inschakelende PDC, de Spiegel die bij achteruit rijden naar beneden kantelt en de hill-hold waar ik zo aan gewend was geraakt zijn een paar van die dingen. Daarnaast is het (ook hier basic) navigatie systeem een achteruitgang t.o.v. dat van de Golf. Traag, ook hier minder opties / instelmogelijkheden en wat direct opvalt, mindere graphics. Owja, en telefoonbediening is dramatisch slecht. Snap nu waarom audi-rijders altijd met hun phone in de hand rijden.. ;)
Aan de andere kant is wel te merken dat sommige dingen in de Audi nog nét wat verfijnder zijn dan de Golf waarin ik al erg happy was met de kwaliteit van materialen en afwerking. Vooral het feit dat de auto nog iets stiller is is opvallend.
Maar goed, dit is geen review van de A3, die volgt misschien later.
Hoop dat de Pacific Blue Golf 1.2 TSI inmiddels een nieuw baasje heeft gevonden die er erg blij mee is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.