Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk Highline (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.2 TSI 105pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 74.000 km |
10.000 KM
- 10.000 km
Een verslag van mijn Golf VII 1.2 TSI Highline 6 versn. Deep Pearl Black
Aankoop
Ik heb de auto particulier gekocht, het gebruik is deels privé en deels zakelijk. Verwacht jaar kilometrage 35.000 KM.
Mijn vorige auto was een Skoda Fabia station GL, zo'n belasting vrije 3 cil. Diesel dus. Perfecte auto geweest, ruim, zuinig en 0,0 storing in bijna 3 jaar en 100.000 KM. Inmiddels zaten er wat kosten aan te komen, banden zomer/winter, APK e.d., daarbij per 1-1-2014 weer MRB (€ 1024,-) en een verwachte sterke daling van inruilprijzen. Keuze was, onderhoud doen en nog een aantal jaar doorrijden, of iets nieuws. Iets groter, met 5 sterren NCAP en weer eens iets anders willen speelde hier ook mee. De nieuwe Skoda Octavia 1.2 TSI leek de perfecte opvolger, rijdt prima, ziet er goed uit (mijn smaak) en ik kreeg een goede deal. Als ik niet meer langs de VW dealer was gekomen had dat hem dus geworden. VW is sowieso duurder, toch.. nou niet dus. Als een auto uit voorraad, en wat onderhandelen, was de golf dus € 1000,- goedkoper! Daarbij rijdt de Golf net even beter en is binnenin net even luxer dan de Octavia. In de lengte is de golf praktisch gelijk aan de Fabia station, maar hij is wel 15 cm breder, en daarmee een stuk ruimer.
Nadeel van een auto uit voorraad, je hebt geen opties te kiezen. Zo had mijn Golf een banden reparatieset met een pompje. Dit vind ik niets, ik heb liever gewoon een reserve wiel. Bovendien kan je band na reparatie weggooien, hoeveel profiel er dan ook nog opzit (wat profiteert het milieu toch van dit soort oplossingen). De dealer kon wel een setje regelen, thuiskomertje met gereedschap. Paar weken later setje geleverd en gemonteerd, geen kosten!
Mijn ervaring met deze dealer, prettig onderhandelen, prima aflevering (uitleg) en service. Pluim verdient (PON dealer Amersfoort).
Rijden
De Golf rijdt vanaf het begin prima, motor is, logies, een stuk vlotter dan de 3 cil.diesel van de Fabia. Maar ook zonder dit vergelijk bevalt de motor uitstekend. Geen moment is het gevoel dat de 1.2 TSI onder gemotoriseerd is. Ook op vakantie in de bergen (24%) met twee personen en bagage voldoende vermogen. Verbruik de eerste 10.000, 5,8L/100 of 1:17,25), waarbij opgemerkt dat het verbruik in het begin iets hoger was (laatste 4000 KM 5,5/100). Ik rijd rustig en voornamelijk snelweg en het start-stop systeem altijd uit. Het starten verloopt niet soepel, trilling in de auto en start niet echt snel. Daarbij ben ik van mening dat het niet bevorderlijk is voor de levensduur van de motor, met name de turbo. Deze draait immers tijdens het starten en uitdraaien even zonder smering en koeling.
Olie verbruik, bij 10.000 van max. naar ongeveer halverwege, waarbij ik het idee heb dat het nu nog nauwelijks verder zakt.
De wegligging en het comfort zijn uitstekend voor elkaar. Bochten, klaverbladen, haarspelden worden zonder enig probleem of drama genomen, ook niet als je eens iets te hard gaat. Gewoon sturen waar je naartoe wil en de Golf volgt. Sturen gaat daarbij lekker licht. Ook het comfort is prima, geen gestuiter, dribbelen of deinen, oneffenheden worden goed glad gestreken. De langere wielbasis helpt hierbij natuurlijk. Kraakjes of piepjes uit de ophanging komen niet voor.
De 1.2 TSI en de torsie achteras blijken dus uitstekend te voldoen, ik vraag me af of iemand het verschil met de multilink achteras, bij dagelijks gebruik kan merken.
Het totale geluid niveau in de auto is helaas niet zo laag als gehoopt. Motor en wind geluid ontbreekt, en wat er is wordt volledig overstemd door het banden geluid. Niet duidelijk of dit nu aan het gebrek aan isolatie of de banden zelf ligt, Bridgestone Turanza ER300 205/55-16. Volgens de testen zouden de Bridgestones juist relatief stil zijn. Hoe het ook zij, resultaat is dat de Golf bij 120 KM/h nauwelijks stiller is dan mijn vorige auto, met het verschil dat daar de motor en windgeruis bepalend waren.
Even wennen was de elektrische handrem, ik zag dit als een nadeel tov. een gewone mechanische. Maar ik ben om, perfect. De handrem gaat er automatisch op als je de auto uitzet en gaat er automatisch af als je gaat rijden. Daarnaast kan je dit uiteraard ook handmatig doen. Daarnaast heeft de auto ook nog een auto hold functie, als je stop houd deze de remdruk vast (als je de gordel om hebt, anders werkt het niet). Je hoeft de rem dus niet meer ingetrapt te houden. Hoe snel je hier aan gewend raakt en hoe goed (ongemerkt) het werkt, kom je ineens achter als je eens in een andere auto rijdt waar dit niet in zit.
Not all is well
Een probleem wat zich al vanaf het begin voordoet is het inhouden bij het wegrijden. Bij het wegrijden is er vermogen, dit valt dan even terug en komt dan weer in. Gevolg schokkerig wegrijden. Op hellingen versterkt dit effect, en moet je snel zijn om de motor niet af te laten slaan. Nu is dit wel enigszins op te vangen, maar je moet er constant alert op zijn. De dealer heeft dit ook geconstateerd, maar helaas is er nog geen update voor dit probleem. Wanneer deze er wel is, is niet bekend.
Mijn Golf is voorzien van de Discover Media radio en navigatie.
De ontvangst van de radio is op zijn hoogst redelijk, met enige regelmaat stoort deze. Dat dit veel beter kan, ook bij VAG, bleek wel uit de 'Swing' radio in mijn Fabia, deze stoorde nooit.
Geluidskwaliteit is bij laag volume nog wel redelijk, bij wat meer volume wordt dit snel vermoeiend gedreun.
De navigatie en bediening hiervan via het aanraakscherm werkt op zich prima. Heel handig zijn ook de verkeersmededelingen. Een misser is dat de POI's niet met coördinaten, maar met een soort visite kaartjes ofzo werkt. Voor mijn werk moet ik regelmatig op locaties zijn die met een adres niet te vinden zijn, dus daarvoor maak ik gebruik van een coördinatenlijst, en dat kan dus niet in de Discover Media. Nu gebruik ik de navigatie 90% van de tijd voor het vinden van deze locaties, maar ben dan wel genoodzaakt gebruik maken van mijn losse Garmin. De commentaar stem bij de navigatie is werkelijk te triest voor woorden, ik zeg er dan ook verder niets over...
Kortom de navigatie is handig op vakantie maar (voor mij) verder onbruikbaar. Zonde van het geld.
Ergonomische misser
De autojournalisten roepen in koor dat de ergonomie zo perfect voor elkaar is in de Golf, blijkbaar hebben ze nooit de dashboard verlichting hoeven te dimmen onder het rijden.
Het dimmen van deze verlichting moet namelijk in de menu's van de Discovery Media. Rijdend van verlichte wegen naar onverlichte wegen was de dashboard verlichting storend fel (samen met alle andere verlichting in het interieur trouwens, zoals beeldscherm, deur- voetenruimte verlichting en alle knopjes op het stuur en dashboard). Dat betekend dus onder het rijden in het menu zitten zoeken naar de dashboard verlichting en dan met een schuifbalkje deze terug stellen, en vervolgens weer een paar stappen terug om in het beginscherm te komen. Bij deze actie kwam ik dicht tegen het testen van de 5 NCAP sterren. Sindsdien staat de verlichting op 'min' en is dus praktisch gezien niet te verstellen. Een draaiwieltje is de enige goede oplossing hiervoor.
Storingen
Geen.
Het enige was, na vier weken, een steentje op de ruit. Op de A28 bij Nijkerk een tikje tegen de ruit, heel zacht, en ja hoor sterretje. Precies in het midden van de ruit. Volgende dag bij Carglass gerepareerd. Hierbij was er al een extra uitlopertje ontstaan en was de beschadiging eigenlijk ook storend aanwezig. Twee dagen later, bij het oprijden van een drempel, pats vanuit het midden naar beide zijde een barst. Carglass heeft de ruit onder garantie vervangen. Wel twee weken wachten omdat de ruit (met regensensor) niet op voorraad was.
Conclusie tot nog toe
Prima auto waar je met plezier in rijdt.
Jammer van de navigatie en bediening van sommige zaken. Het inhouden van de motor zou eigenlijk niet voor mogen komen, er wordt toch genoeg getest zou je denken, maar minder is het dat het VW zolang duurt voordat ze het probleem op kunnen lossen. Misschien het nadeel van een nieuw model en de kinderziektes die daar bij op kunnen treden.
Update 15.000 KM
- 14.800 km
Update 15.000
Een 15K update, ik dacht ik zal het kort houden, nou zie hier...
De motor is inmiddels goed ingereden, en bevalt prima. Wat nog steeds opvalt is de geruisloosheid en ruim voldoende vermogen. Verbruik blijft hangen op 5,6 l/100 of 1:17,8 uitstekend lijkt mij.
Het inhouden bij het optrekken is nog niet opgelost, maar valt me minder op, gewenning. Inmiddels is hier een update voor geweest, het lijkt iets beter, maar het kan ook verbeelding zijn. Moet dit nog op langere termijn ervaren.
En toen.. op de snelweg, alleen in de auto, ping ping een melding airbag storing, een aantal seconden een meldtekst op het scherm van de boardcomputer en het storingslampje van de airbag blijft branden. Omdat het een airbag storing betrof direct even doorgereden naar de dealer (bijna 17:00). Was de sensor van de passagiersstoel. Moest een aparte afspraak worden, omdat de stoel eruit moest. Oorzaak bleek een losse connector.
Bij deze gelegenheid direct even het uitschakelen van de cruisecontrol met het koppelingspedaal laten controleren. Dit werkte vanaf nieuw al niet, maar het was er nog niet van gekomen om hiervoor terug te gaan. Dit bleek toch anders te zitten als gedacht. Ik was gewend dat de CC bij gedeeltelijk intrappen van het koppelingspedaal uitschakelde. Zo niet bij de Golf 7, hier schakelt de CC pas na 6-7 seconden intrappen uit. Idee is dat je kan schakelen tijdens CC gebruik. Ook voor de dealer een 'leerzame dag' want zij waren hier ook nog niet van op de hoogte.
Gratis vervangende auto (Up) gehad tijdens de reparatie, alleen benzine voor eigen rekening (uiteraard zou ik zeggen), prima service dus.
Up reed trouwens prima, hoewel richels wel erg hard doorkomen, en zuinig 4.6L/100 volgens de boardcomputer.
Update navigatie
Op de diverse fora lees je hier verschillende ervaringen over. Uiteindelijk bleek het eenvoudig en in één keer goed te gaan. De data heb ik gedownload van deze site, www.navigation.com en verder gewoon de instructies gevolgd.
- bestand downloaden. Ik heb alles gedaan, je kan ook deelgebieden downloaden
- bestand uitpakken met Winzip
- originele navigatie SD kaartje uit de auto in de pc. Backup maken
- bestanden op het SD kaartje wissen
- uitgepakte bestanden copieren op SD
- SD terug in de auto, navigatie starten en klaar is Klara
Van versie ECE 2013 0021 naar ECE 2013/14 0034, geen idee wat de verschillen zijn.
Navigeren en omleiden doet ie prima, pas van Roosendaal via Papendrecht naar Gorinchem en de A27 op, ipv normaal via Breda-Raamsdonkveer (ongeluk brug Gorinchem 15KM file). Toch gebruik ik nog steeds meestal mijn Garmin, omdat er geen POI op coördinaten in de Discover Media kunnen.
Een ander iets wat steeds meer gaat storen is het dempen van het radio/media volume bij een navigatie mededeling. Nu heb ik het volume van de laatste altijd op 0 staan, het Nederlands met Duitse uitspraak legpuzzel taaltje is niet om aan te horen. Maar vooral in stedelijk gebied, met veel instructies (die ik dus niet hoor), is naar de radio/media luisteren geen pretje meer. Door deze tekortkomingen is de navi nog steeds niet mijn favoriet.
De tip van LJK1959, op navi knop drukken om vanuit een menu direct terug te komen in het navigatiescherm werkt goed. Maak ik geregeld gebruik van. Dank hiervoor.
Olieniveau staat nog steeds op 1/2 - 2/3 en is dus niet meer gezakt. Het olieverbruik naar de eerste 5000 KM is dus nihil.
Betrouwbaarheid een sterretje minder, immers 2 defecten de eerste 15K.
- 17.000 km
Korte update, naar wat meer kilometers blijkt het inhouden van de motor toch hetzelfde als voor de 'update'. Probleem dus nog niet opgelost.
Het weekend (21-9) alvast winterbanden gemonteerd, dan zitten ze er vast op voor naar de vakantie eind october. Banden, Continental TS850 195/65-15, zijn opmerkelijk stiller! dan de zomer banden (bridgestone 205/55-16).
Vandaag zuinigheidsrecord, op de winterbanden dus, ritje van Utrecht naar Arnhem zo'n 100 km/h met het verkeer mee: 4,6 l/100. Gemiddelde overall blijft 5,6 l/100
40000
- 40.000 km
Inmiddels de 40K. Beurt is uitgevoerd bij ruim 33K.
Naast de gewone onderhoudsbeurt waren er nog een aantal zaken die ook nagekeken moesten worden. Een aantal zaken, schokkend wegtrekken, vaag sturen, heb ik al eerder aangehaald en de overige zaken betreffen multimedia systeem. Hieronder een opsomming:
- inhouden bij optrekken/schokkend wegrijden (nog steeds dus).
- vermoeidheidsherkenning meldt iedere rit en soms wel meerdere keren. Auto voelt ook instabiel en soms een zwaar punt vanuit de middenstand. Dit geeft een te sterke stuurreactie waardoor je over de weg slingert. Ook zijwindgevoelig. De vermoeidheidherkenning is vanaf ca. 17.000KM begonnen, daarvoor geen enkele keer gemeld.
- windgeruis bij linker voordeur
- streep aan bovenzijde navi scherm bij uitzoemen.
- Instellingen blijven niet bewaard,
Vermoeidheidsherkenning uitschakelen -> schakelt zelf weer in
Autozoom inschakelen -> schakelt zelf weer uit na één keer handmatig verstellen.
Dempen audio bij navigatiestem niet uit te schakelen.
Slechte radio ontvangst, laatste tijd een paar keer helemaal geen ontvangst.
Zenders zijn wel in beeld en te selecteren, maar alleen wat geruis. Daarna werkt deze weer goed (soms naar een paar minuten, soms de volgende rit).
De ecu is geüpdate, resultaat: geen verschil. Het blijft constant opletten om een beetje schokvrij weg te rijden.
Ik vermoed dat het geen software probleem is, maar het gevolg van een dual-mass vliegwiel. Ik weet alleen niet zeker of de 1.2TSI een daul-mass heeft.
Het vage sturen en vermoeidheidsherkenning, dit bleek een probleem met het stuurhuis. Tot een bepaald serienummer kan er een fout optreden in het stuurhuis wat de genoemde effecten tot gevolg heeft. Het stuurhuis is vervangen en het probleem is opgelost. Stabiliteit is weer op niveau en de vermoeidheidsherkenning heeft niet meer gemeld.
Van de MM is de firmware vervangen alles is opnieuw ingesteld(?). Geen enkel probleem is opgelost.
Kan nu wel een bestemming met coördinaten invoeren en er zijn meer zendericoontjes geïnstalleerd.
Recent heb ik het kaartmateriaal geüpdatet (mei 2014 V.40). Update verliep probleemloos en een nieuw stuk weg hier in het dorp staat er nu wel op.
Van 0 tot aan de eerste beurt bij 33.000 KM is er geen olie bijgevuld. Verbruik over de eerste 40K, 5,7l/100 (1:17:54). De laatste 5000 km is het verbruik gedaald tot 5,4L/100 (1:18,5) waarvan twee keer een tank bijna 1:20. Een beetje met beleid rijden levert dus een prima verbruik op.
Lange afstanden helpen aanzienlijk voor een dergelijk gebruik. Tijdens het opwarmen, ook bij deze buitentemperaturen (+25C) is de eerste kilometers 1:5 geen uitzondering.
Voor de MM problemen zal ik nog langs de dealer gaan en verder op naar de 65K voor de tweede beurt.
Update
- 65.000 km
64000 KM en de tweede onderhoudsbeurt.
Naast de eerder gemelde problemen hebben zich geen nieuwe zaken voorgedaan, behalve dat af en toe bij koud weer een kraakje uit het onderstel kwam. Alles werkt verder dus zoals je mag verwachten, prima.
Benzine verbruik is niet veranderd en ook deze keer geen olie bij hoeven vullen.
Voor de onregelmatige koud loop en het schokkerige wegrijden is bij deze onderhoudsbeurt serieus naar gekeken. Het probleem wordt door de dealer overigens bevestigd, dus daar is geen discussie over.
Er is gekeken naar 'miss firing', schijnt nog wel eens voor te komen, maar daar is bij mijn auto geen sprake van. Verder is compressie gemeten, ook perfect en de motor heeft de laatste software versie.
Er is overleg geweest met de importeur, en deze geeft aan dat om milieu redenen (snel opwarmen katalysator) een goede motorloop op de tweede plaats komt. In de koud loop fase wordt er dus extra benzine ingespoten (meer dan nodig) en de timing verlaat. Het zou dus wel beter kunnen (en het zou ook gek zijn als dit niet zo was) maar het is een bewuste keuze.
De witte streep op de navi bij het uitzoomen blijkt een structurele fout, we hebben gecontroleerd in een showroommodel en deze had het zelfde probleem. Mee leren leven dus.
POI's importeren is in deze versie nog steeds niet mogelijk. De nieuwere versies van de Media schijnt dat wel te kunnen.
Kraakje in de ophanging is verholpen door wat vettigheid tussen de rubbers.
Op naar de 95000 voor de derde beurt.
Inmiddels is de factuur op de mat gevallen, voor de standaard 60000 beurt, incl. interieurfilter van € 39,- totaal € 590,-
Exit Golf
- 74.000 km
Eindstand 74.000 KM
Dit is de laatste week voor de Golf. Belangrijkste punt in deze afweging is geweest het schokkerige optrekken en vooral dat het niet verholpen lijkt te kunnen worden.
Mijn vermoeden is ook dat het door een zwak dual mass vliegwiel komt, maar ik weet nog steeds niet of deze nu wel of niet in de 1.2TSI zit.
Een ander punt wat me mateloos irriteert is het er omheen draaien( zit dit vliegwiel er nu wel of niet in) en het ene lul verhaal naar het andere. Ik kan me niet voorstellen dat ze echt niet weten wat er aan de hand is en het niet kunnen oplossen.
Ik wacht het eind van de garantie in ieder geval niet af, voor het vervangen van een koppeling ben je tegenwoordig zomaar €1000,- kwijt.
Vanaf de 60K beurt hebben zich verder geen problemen voor gedaan.
Samenvattend, los van 'Das Problem', is de Golf uitstekend bevallen.
De auto is mooi (mijn mening), kosten efficiënt, praktisch (met de verhuizing ging er heel wat in), comfortabel en veilig.
Nog wat cijfers:
Met alle kortingen en onderhandelingen was de aanschafprijs van de Golf € 22.400,-
Inruilprijs is nu € 15.500 op de nieuwe auto is ook weer een korting bedongen (1750), moet deze bij de inruilprijs opgeteld? Afschrijving € 5150,- / 6900,- resp. 184,- en 246,- p/m.
Brandstofgebruik over de totale periode, 74000 KM is 4130 L dit geeft een verbruik van 1 : 17,92 of 5,58 L/100. Olieverbruik, tussen de onderhoudsbeurten niet bij hoeven vullen, nihil dus.
De nieuwe wordt geen Volkwagen (of andere VAG) meer, ondanks eerdere goede ervaringen met Seat Leon, VW Touran, Skoda Fabia en eigenlijk ook de Golf. Het feit dat ik vanaf nieuw met een probleem aan moet modderen wat, naar mijn steeds sterker wordende overtuiging, PON om financiële redenen niet op wil lossen heeft hierin de doorslag gegeven.
Als ik toevallig een exemplaar had getroffen welke dit probleem niet had, had ik prima tevreden geweest en een nieuwe VW/Skoda zeker weer op de shortlist gestaan.
De nieuwe Auto is een Mercedes C klasse W205 geworden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.