Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk Comfortline (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf 1.2 TSI 105pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 106.000 km |
Verkocht
- 106.000 km
De auto is verkocht bij 106000 km. Conclusie:
- zeer betrouwbare auto: 1x lampje vervangen en 2x halve liter olie toegevoegd, maar verder helemaal geen problemen;
- zeer acceptabel verbruik: 5,3 liter/100km op basis van bonnen;
- na 100K km nog geen slijtage qua interieur
Ik denk dat de volgende bestuurder hier een prima auto aan gaat hebben. Wij gaan verder met een heel ander type auto, een SUV.
---------------------------
Nog even een nabrander bij de onderstaande 90000km review. Ik vind het zelf altijd wel interessant om bij reviews een overzicht van de gemaakte kosten te krijgen, dus laat ik dat ook eens doen voor deze auto.
De auto heeft een long life interval (30K of 2 jaar) en heeft ondertussen 3 beurten gehad. Het schijnt dat de service indicator kijkt naar het rijgedrag. Dan rijden wij waarschijnlijk genoeg lange stukken want de 30K wordt telkens bijna gehaald.
Qua kosten ontstaat het volgende beeld:
- 1e beurt € 295,00;
- 2e beurt € 978,00, maar dit was inclusief 4 nieuwe all season banden. 60K beurt is sowieso duurder / er gebeurt meer;
- 3e beurt € 350,00;
Dus totaal € 1623 over 90K km. Iets minder dan 2 cent per km. Ik denk dat je dat mag verwachten bij een nieuwe auto / kilometerstand onder de 100K.
----------------
Met 90000 kilometers op de teller is het een goed moment om eens een review toe te voegen van de Golf 7 die wij nu bijna drie jaar in bezit hebben.
Eind 2013 naderde onze vorige Golf (6) de 100K kilometers. Op zich was deze auto probleemloos, maar de stoelen zaten niet echt lekker (trendline). Onder andere serieus gekeken naar de toen zeer nieuwe Peugeot 308. Daarvan was de variant nog niet leverbaar, en was het motorisch ook heel anders dan nu (of turboloze 3 cylinder, of geknepen 1.6 turbo). Toen vaste VW garage vervolgens met hoog inruilbod kwam voor een golf 7 was de beslissing snel gemaakt.
Het moest sowieso een comfortline worden vanwege de merkbaar betere stoelen. Nog even getwijfeld over variant of niet, maar prijsverschil was door extra inruil op normale golf richting de E3000 en dat vonden we teveel. Wel gratis dakdragers erbij gekregen.
Dus in februari 2014 met een midnight blue comfortline gaan rijden. Eigenlijk wilden we pacific blue maar die was niet op voorraad en dan zouden we korting mislopen. Achteraf vind ik midnight blue eigenlijk helemaal niet lelijk, dus geen spijt.
Motorisch weer een 1.2 TSI. Vergeleken met de 1.2 TSI van de vorige Golf is deze net iets zuiniger. Qua prestaties voelt het ongeveer hetzelfde. Deze motor is zonder meer uitstekend. In Duitsland geen probleem om 160 te rijden, terwijl het verbruik over 90K toch 5.4l/100km is. Het is echt mogelijk om relatief zuinig te rijden met kleine turbo motoren - wij zitten nu met 2x Golf en 190K kilometers rond de 5.5l/100km.
Verder rijdt de Golf 7 uitstekend. Remt goed. Stuurt goed. Stil. Zit goed. En betrouwbaar. Direct na aflevering is de automatische parkeerrem vervangen. Sindsdien nul storingen.
Zijn er dan nog problemen? Ik kan niet wennen aan de draaiknop in/uitzoomen navigatiesysteem. Als dat het niveau van problemen is, dan mag ik niet klagen gezien de dingen die ik hier op Autoweek wel eens lees.
Het vreemde is wel dat ik geen enkele klik heb met deze auto. Binnen het jaar dacht ik al aan een vervanger. Iets hoger en iets ruimer. En iets minder frequent zichtbaar op de weg. Soms zie ik binnen een half uur 4 identieke versies...
Maar aan de andere kant is het objectief dus gewoon een heel goed exemplaar. En dan wint de rede het van de emoties. Tot de eerste grote reparatie, zullen we maar zeggen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.