Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk Business Edition (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.2 TSI 105pk Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Nieuwe Auto opgehaald
- 90 km
Zaterdag 3 januari de nieuwe auto opgehaald.
Mijn keuze tussen de auto's waren:
Golf 7
Skoda Octavia
Peugeot 308
De Peugeot viel redelijk snel af omdat we een hatchback wilde was het achterin bij de 308 nogal krap de kofferruimte is echter wel groot.
Maar mijn zoon zit in de pubertijd en groeit nogal en heeft dus ruimte nodig.
De twijfel was dan voornamelijk tussen de golf en Octavia, waarbij de Octavia echt giga groot is achterin en een mega groot.
Verder vond ik het binnen in wel wat minder dan de Golf ik bedoel dan voornamelijk de uitstraling.
Dit is uiteindelijk ook voornamelijk de doorslag geweest (en door mijn vrouw ook).
Het is dus geworden een Golf 7 Business Editon DSG 1.2 met:
Executive plus
Techniek pakket
65% getint glas achter
trekhaak
spiegel pakket
adaptive cruiscontrol met frontassist
xenon plus verlichting
Nu pas een 100km gereden waarbij ik toch aan diverse zaken moet wennen.
Ik grijp nogal eens naar de sleutels die ik bij kessy niet meer nodig heb.
Zo ook bij plotseling remmen ik nogal een koppeling zoek.
Die dingen zijn een kwestie van wennen.
Zo ook met de cruise control.
Normaal als ik op een kruising/stoplicht afkom laat ik gas los en schakel terug om af te remmen op de moter de cruis gaat dan uit.
Met dsg flipper ik terug maar auto houd dezelfde snelheid omdat de cruise eerst uitgezet moet worden.
Ook kwestie van wennen.
Ook het terug schakelen met de flippers gaat onrustiger dan ik het met de hand zelf deed.
Wat wel super is de acc vanmorgen op de drukke weg netjes afstand houden van de voorganger die dan harder/zachter gaat rijden.
Navigatie wat heerlijk zo een groot scherm.
Ook de koppeling met de telefoon ging makkelijker dan de rns512.
Verder moet ik natuurlijk nog veel ervaring opdoen en zal nog reviews toe voegen.
eerste update 1200km
- 1.200 km
Donderdag 12-2 eerste keer tanken, en gelijk zaterdag een rit naar het noorden van het land (360km op en neer).
Aan de dsg ben ik wel gewend, al zou ik soms de schakel momenten wel anders willen.
Ook bij wegrijden flipper ik in zijn 1ste versnelling (dsg laat altijd 2 zien) omdat ik van garageplein straat uit altijd stapvoets rijd en ik dit in de D2 niks vind, had ook gelezen dat bij veel file de koppeling veel slijt volgens mij door in de D2 te gaan en laten slippen.
ACC is echt super bij een file gewoon niks doen, alleen als je stil komt te staan even gas geven als er weer gereden word.
Gewoon de max instellen wat je wilt rijden en de auto remt of versnelt, kan acc echt aanraden.
Navigatie werkt super lekker groot scherm, voice commands werkt ook veel beter dan bij de rns512.
Bediening gaat lekker vlot, touchscreen reageert ook super.
Comfort stoelen zitten super en is zeer goed instelbaar.
alle verlichting is binnen led (behalve kofferbak verlichting) ziet er allemaal netjes uit en is instelbaar, jammer dat de lichtstip in de voordeuren niet in de achterdeuren zit.
De 1.2 motor tja ik kende die al uit mijn vorige.
Deze heeft dan geen ketting meer maar ik kan geen verschil merken, de auto is wel iets stiller.
Verbruik kan ik na 1 tankbeurt nog niet veel van zeggen, al denk ik dat deze iets meer verbruikt dan mijn vorige golf 6 met handbak).
Over 2 maanden met de vouwwagen weg en zal de uitklapbare trekhaak gebruikt worden.
Ben erg benieuwd hoe dsg van de zomer in de bergen het zal gaan doen.
Op naar de 5000km review.
update 4000km
- 4.000 km
Nu na 4000km en stuk met de vouwwagen erachter gereden een update.
eerst een stukje over de technologie in de auto.
acc werkt super echter zou ik heel graag acc soms uit willen en gewoon cc.
Dit vooral met drukker verkeer. de auto remt soms wel erg snel en geeft veel gas als er weer ruimte is oftewel anticipeert te weinig.
dsg deze optie zal ik niet meer gaan kiezen reden is vooral opdat ik anticiperend rijd en de dsg simpelweg schakelt op bepaalde toerentallen.
Nu kan je d.m.v. met het gas spelen dsg wel iets eerde laten opschakelen (of flippers) maar terug is alleen door de flippers.
Ook het wegrijden in 2e versnelling vind ik waardeloos laat dan de 1 weg en geef een 6traps dsg.
Zelfs met vouwwagen erachter rijd de auto vaak in de 2e versnelling weg.
En dat doet hij door de koppeling te laten slippen dit voelt voor mij niet goed natuurlijk.
dit waren wel de opmerkingen.
acc zou ik volgende keer wel nemen maar dsg nee echt niet meer het is de meerprijs niet waard en naast de meerprijs is de auto zwaarder meer wegenbelasting en ondanks vw meld dat dsg zuiniger is, gaat dat in de praktijk niet lukken.
verder trekken met vouwwagen de 1.2 doet het goed net zoals mijn vorige 1.2 op de sdg perikelen na dan.
ben benieuwd hoe het van de zomer in de bergen gaat met dsg.
wegklapbare trekhaak is ideaal en super handig geen gepruts meer onder de auto.
navigatie ook super paar weken terug de update Mei erop gezet.
Geluid installatie vind ik voldoende en ben daar ook zeer tevreden over.
Koppeling met een telefoon gaat super en werkt zeer goed, met de rns512 had ik nog wel eens problemen.
De stoelen zitten zeer goed.
achter nog sonniboy's geplaatst ondanks ik getinte ramen achter heb, maar mijn zoon vind dat zeer fijn.
Op naar de vakantie km'ters (duurt helaas nog 2 maanden)
ervaringen na de vakantie
- 9.500 km
een dikke 3000km gereden in de vakantie waarvan denk ik wel bijna alle kilometers met de vouwwagen erachter.
even mijn ervaringen over dsg en de 1.2.
De 1.2 tsi 105 pk doet het uitstekend met een afgeladen vouwwagen erachter die toch bijna 800kg (ik weet is te veel) doet op de weegschaal gaat ie uitstekend zeer steile hellingen op.
Ook het verbruik was over de hele vakantie gezien een 6,5L per 100km.
De dsg is een ander ding ik kan er geen vrienden mee worden helling af altijd terug schakelen en op handbediend zetten anders schakelt ie zo door naar de hoogste versnelling en als je 8,5km naar beneden gaat met 6% ga je toch veel te hard dan de toegestane 90kmh. Ook opschakelen e.d. is niet mijn ding.
En dat heb ik ook solo zonder vouwwagen.
Ook bij wegrijden staat de indicater al vaak in de 2e versnelling die dan nog geen 1m in de 1ste blijkt te staan. volgens mij veel slippende koppeling als je zachter rijd b.v. over de camping heen stapvoets.
Volgende auto zou zeker geen automaat meer worden.
Problemen op de terug weg ook met het geluid en bleek de linksvoor de speaker ermee te zijn opgehouden dat tijdens de rit bij luik naar beneden.
volgende dag gelijk bij garage gemeld en afspraak gemaakt. Alleen de afspraak was pas 1,5 week later. Maar ondertussen bleek ook links achter er mee opgehouden te zijn. En een dag voordat de auto naar de garage ging stopte alles. Net ook contact met de garage gehad blijkt er een verdeel box defect te zijn. pfff mijn 2e Volkswagen (en 5jaar vw dus) na 25 jaar Peugeot te hebben gereden en ben met een Peugeot ooit 1x naar de garage terug geweest vanwege een defecte dynamo.
Dat betreft de problemen even.
Verder rijd de auto uitstekend hoor.
Zitten op lange afstanden ondanks de luxere stoelen die in een bsl zaten zitten ze veel minder dan de stoelen die ik in de golf 6 highline had.
Getinte ramen + de sonniboy's geven extra donker achter (wat mijn zoon ideaal vind tijdens het reizen) en ziet er ook goed uit.
Bagage ruimte de in hoogte verstelbare plank gebruikt in de hogere stand en daaronder allemaal bagage gestuwd was ideaal alleen kwam ik er achter dat de koelkast die daarop stond tegen de hoedenplank stond en daardoor niet zijn warmte kwijt kon. Volgende keer dus de lage stand gebruiken.
Navigatie is ook zeer goed de discover pro in mei al gelijk geupdate en kende (bijna) alle rotondes en heeft met geen meter verkeerd laten rijden.
De acc is toch een optie die ik niet meer zou nemen.
Al is het af en toe super handig maar vaak remt hij de auto zo hard af als er ineens een auto tussendoor komt en er eigenlijk niks aan de hand is. Het zou mooi zijn als je kon schakelen tussen acc en cc. dan zou ik het wel weer nemen.
wegklapbare trekhaak is ook super, op plek van bestemming en afgeloppeld klap ik hem gelijk weer weg en hoef niet steeds tegen die knuppel aan te lopen op krappe kampeerplekken.
verkocht
- 35.000 km
Na iets meer dan 3 jaar heb ik mijn auto verkocht aan mijn zus.
Dit weet hoe ik met auto's omga en dat ze een super nette goed onderhouden auto terug krijgt.
Zelf had ze een Swift GT dus qua snelheid gaat ze er niet op voorruit.
Met toch een beetje pijn in mijn hart kwam ze de auto zaterdags halen.
En ik zou de mijne op kunnen halen, helaas bleek het kenteken er nog niet te zijn en zou ik een paar dagen moeten wachten.
Over de 3 jaar heeft de auto me nog nooit in de steek gelaten.
En was de auto ondanks de dsg best zuinig.
acc is me super bevallen al moest ik wel een paar maanden eraan wennen.
Zo ook met de dsg ik heb daar een haat liefde verhouding mee.
Soms is het super handig maar vaak ook niet en schakelt die terwijl het niet nodig is of je wilt schakelen (met de flippers) en de elektronica vind van niet. dsg kan net zoals acc niet vooruit kijken en situaties overzien wat een persoon wel kan en ik zelf ook altijd doe door te anticiperen.
Al met al super tevreden met de auto geweest.
Nu 2 jaar met wat leukers rijden en dan naar of een 1500cc of een 1000cc! maar dat zien wel tegen die tijd wel weer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.