Volkswagen Golf 1.9 TDI 90pk Businessline (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 TDI 90pk Businessline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 149.000 km |
KM-stand laatst | 350.000 km |
Say goodbye
- 350.000 km
9 jaar geleden waren we toe aan een nieuwe auto, uiteindelijk uitgekomen op deze Golf.
Hij had bijna 150.000km op de teller, zag er netjes uit, en had een scherpe prijs.
Hiervoor een Polo, ook een 1.9 diesel, alleen dan turbo loos.
Best een verschil tussen beide auto's, veel volwassener, en door de turbo en stuk pittiger, en dat met slechts 90pk.
Ik vind het een prettig rijdende auto.
Er zaten lekkere stoelen in waar je ook op hoogte kon instellen.
Lange stukken mee gereden, die heel Europa, van Zweden tot Kroatië.
En die airco die ik miste in de Polo was wel zeker gewaardeerd, vooral in Kroatië.
Hij hield het altijd goed vol, ook met een zware vracht er achter.
Qua ruimte binnen is hij groter dan de meeste verwachten, anderen kijken altijd op wat er in past.
Uiterlijk, vooral van de 3 deurs, lijkt compacter dan hij echt is.
Werd nog wel eens aangezien voor een Polo door niet VW kenners.
We gaan op vakantie altijd camperen in een grote tent, dus altijd veel spullen mee, en wat past er veel in.
Alleen met de kinderen er bij, en onze behoefte aan spullen kwam er bij het eerste kind weeky een dakkoffer bij, en bij het tweede kind nog een kar.
350 liter kofferbak is fijn, maar voor campeerders niet veel, want de bank kan natuurlijk niet meer plat met de kids.
Doordat je een diesel hebt wat nog niet gedownsized is, heb je lekker wat koppel en uithoudingsvermogen tot je beschikking, en knort hij elke berg wel op, ook vol beladen, want dat doet hem niet veel.
De achterbank biedt verrassend veel ruimte voor de kids, genoeg ruimte voor de kids, ook met diverse stoeltjes, en is breder dan veel C segmenters.
Natuurlijk heb ik na 2 ton zelf in de auto hebben gereden wat onderhoud gehad.
Zo is de turbo en koppeling een keer vervangen, maar dat vindt ik niet gek.
Gekke dingen:
Electrische raam bestuurder is 2 keer stuk geweest
Achter ruitenwisser werkte op het laatst niet altijd meer, soms wel, soms niet, maar geen moeite genomen om te laten repareren.
Rechter raam ging soms niet de goede kant op als hij half open stond, wil je hem dicht doen, ging hij naar beneden.
Na 9 jaar is hij 15 jaar oud en heeft 350.000km op de teller, een respectabele prestatie, maar het is tijd om afscheid te nemen.
Inmiddels een droomauto gekocht, een mooie Saab 9-3 1.8t BioPower SportEstate, daar zal ik een review voor maken als ik hem langer heb.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.