Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Turijn (2005)

autoreview

Volkswagen Golf
Volkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen Golf - interieurVolkswagen Golf - interieurVolkswagen Golf - interieur

Signalement

UitvoeringGolf 1.6 16V FSI Turijn
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf149.000 km
KM-stand laatst193.000 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bijna 200.000 km

  • 193.000 km

Graag wil ik mijn mening delen over mijn Volswagen golf 5 Turijn editie, uitgevoerd in de 1.6 fsi motor met 116 pk. Dit omdat er de laatste tijd relatief weinig over valt te lezen en er vast nog potentiële kopers zijn voor deze auto heden daags.

Hieronder een aantal punten waar deze review op richt:
* Interieur
* Prestaties
* Onderhoud
* verbruik
* Toekomst plannen

Interieur:
Deze auto is uitgevoerd met een standaard pakket, niks bijzonders, maar wel een RNS radio behorend bij de golf 6. Dit ziet er, naar mijn mening, in het relatief saaie binnen design leuk uit. Echter werkt de helft niet omdat de vorige eigenaar geen adapter erbij heeft gekocht om het te laten werk op een golf 5. Een dergelijke adapter kost 280 euro en dat is het voor mij niet meer waard. een ander aspect in de auto waar veel mensen over hebben geschreven deel ik. Dit is de rammelde stelmotoren van de Climate control. Ik heb nog met flink wat moeite geprobeerd deze uit te schakelen, tevergeefs had dit geen zin. Verder zijn de stoelen voor mij ruimschoots voldoende. Afgelopen zomer bijna 5000 kilometer gereden zonder enige klachten, waar menigeen andere auto's bij ritten van 300 kilometer mijn rug op de proef stelden.
Als laatste moet je goed tegen rammeltjes van het interieur kunnen mocht je deze auto overwegen. Er rammelt genoeg, maar met een beetje knutselwerk is ook 50% weg te werken.

Prestaties:
Uitgevoerd met een 1.6 motor met 116pk verwachtte ik wel enige snelheid uit dit blok te halen. Hierin werd ik al snel teleurgesteld en zat ook te twijfelen om na 2 maanden een nieuwe auto met turbo te kopen. Na lang wikken en wegen toch besloten dit niet te doen omdat een vergelijkbare auto een stuk duurder zou uitvallen.
Waar ik uiterst tevreden over ben, is de wegligging in combinatie met constante snelheid rijden. Woon-werk is ca. 30km enkele reis over 100 en 80 wegen (Nijmegen-Duiven) en dan is het zeker een prettige motor. Alles klinkt lekker rustig en het voelt vertrouwd aan. Mocht je harder gaan rijden over de grotere snelwegen, dan gaat het windgeruis een grote rol spelen om het minder aangenaam te maken, maar dit daargelaten al met al een dikke voldoende.

Onderhoud:
Vooralsnog heb ik weinig onderhoud mogen ervaren bij deze auto. Ik heb de golf gekocht in Mei 2018 met 149.000 op de teller en inmiddels staat er 193.000 op. De welbekende ketting kwaal is bij 131.000 kilometer vervangen, dus voorlopig hoef ik mij hier geen zorgen over te maken.
Hieronder een overzicht van het onderhoud,

Remblokken achter: versleten
Remklauw rechtsachter: Hier kwam ik achter tijdens het vervangen van de remblokken. De klauw was al bij de vorige eigenaar 6 maanden daarvoor kapot.
Grote onderhoudsbeurt: Ik weet niet of ik dit zo mag noemen omdat ik zelf het onderhoud uitvoer.
Contactslot: Deze is spontaan kapot gegaan ca. 700 euro bij de dealer.

Voor de toekomst zie ik een versnellingsbak revisie tegemoet. De auto schakelt soms wat hakkerig in iedere versnelling. De ene dag lijkt dit erger dan de andere dag. Misschien dat dit veel voorkomt bij Volkswagen, maar ik heb hier te weinig auto ervaring mee.

Verbruik
Wat mij verbaast is dat deze motor bijzonder zuinig rijd. Ik rij gemiddeld 1:17, met de meest zuinige tankbeurt 1:18,5. Hier staat wel tegenover dat dit vrijwel enkel snelweg kilometers zijn en dan met name 100 wegen. Daarnaast rijd ik over 130 snelwegen simpelweg niet harder dan 115 omdat ik dit aangenaam vind rijden. In December heb ik 200km ca. 140km/h moeten rijden (haast om de ferry naar UK te halen) en het verbruik lag toen op 1:14,5. Mocht je wel in de stad gaan rijden met deze auto, verwacht niet dat je beter gaat halen dan 1:14.
Het olieverbruik in deze auto is niet om zuinig te noemen met 600ml iedere 5.000 kilometer, maar dit is wel stabiel en niet toenemend.

Toekomst:
Eenmaal neergelegd met het feit dat ik er door een panda wordt uitgereden, zijn er geen plannen om de auto weg te doen. Als iemand weet wat ik mogelijk nog te wachten sta qua onderhoud, hoor ik het graag.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.