AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015) #4

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI GTE
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf120.000 km
KM-stand laatst150.000 km
Lezerswaardering: 64%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

In bezit nemen van de nieuwe bolide

  • 120.000 km

In maart 2020 een auto-ongeluk gehad, wat gelukkig niet mijn schuld was, is mijn scirocco total loss verklaard. Na uitbetaling van de verzekering, vorig jaar begin april een golf 7 1.2 tsi aangeschaft wegens lage aanschafprijs, prima comfort en zuinige verbruikskosten (lees 1:21 gemiddeld over een afstand van 15k kilometers)

Nu door de corona tijd weinig uitgaven kunnen doen waardoor mijn spaarsaldo maar bleef stijgen, hierdoor begonnen mijn vingers te jeuken voor een nieuwe tweedehands.

Zo bezocht ik gaspedaal op zijn tijd af naar een aantal leuke wagens die mijn golf 1.2 tsi zou kunnen vervangen.

Ik heb toen zitten kijken naar:
- jaguar xe, echter alleen met diesel motor binnen budget.
- lexus is300h, helaas viel deze steeds net buiten budget of wel binnen budget maar met minstens 200k ervaring.
- bmw 1 serie modeljaar 2014 +, ik kan maar niet wennen aan het interieur van bmw waardoor ik mij daar totaal niet thuis voel.

Tot er op een dag deze golf 7 GTE langs kwam op gaspedaal. Ze stond op een half uurtje rijden van mijn woonplaats, op een zaterdagochtend contact opgenomen met de verkoper voor bezichting, was prima te regelen ook met de huidige maatregelen.

Het voertuig was al voor aankomst uit de showroom gereden naar buiten en bij aankomst stond ze daar prachtig te schitteren in haar carbon crey metallic kleur.

Ze had op dat moment 120k ervaring onder haar leden. Was een ex lease auto en had om de 15k een olie beurt gehad, bij 60k dsg olie, etc.. al met al netjes op orde. Ik ben met haar een proef ritje gaan maken en was na enkele meters verkocht, een heel ander karakter als mijn golf 7. Stil, vlot, en zuinig als je wilt. De gte is met boordevol opties geleverd, catalogus prijs 43k. Daarnaast vanaf fabriek met trekhaak geleverd wat een fijne toevoeging is.

Na onderhandeling zou ik op mijn golf 7 1.2 tsi, 500,- afschrijven in het kleine jaar wat ik er mee gereden heb. Al met al nihil dus, daarnaast was de golf 7 1.2 tsi op het punt voor een grote beurt (lees, olie, filters, distributie riem) al met al een kostenplaatje van ruim 1000,- hierdoor was de keuze snel gemaakt.

De gte zou bij aflevering een grote beurt mee krijgen zodat ik mij de komende 15k kilometers geen zorgen hoefde te maken.
Win-win situatie dus.

Na het onderhandelen meerdere vw dealers gebeld, waaronder waar die altijd in onderhoud is geweest.
Gevraagd of het accupakket van de gte al eens vervangen was wegens terugroepactie en dit was in 2019 gebeurt.
Daarnaast konden ze mij vertellen dat de gte alle terugroepacties op software gehad heeft.

Hierdoor kreeg ik een goed gevoel bij de gte en is de koop door gegaan.

Ik zal de komende tijd meer inzicht brengen over de kosten en foto's toevoegen

Zuinige en luxeuze reisgezelschap

  • 123.000 km

De reden waardoor ik voor een golf gte heb gekozen is vrij simpel.

- Heerlijk schakelende DSG bak
- Zit goed in de opties
- stil, vlot, comfortabel en zuinig
- woon-werk verkeer ligt tussen de 30 en 35 km.

De golf heeft tot en met 2024 half MRB, tot en met 2025 een tarief van 75% van het MRB.
Er staan bij mij in de woon omgeving 6 publieke laadpalen waarbij ik doormiddel van een laadpas 0,18 cent per Kwh betaal, de accu bedraagd rond 9 kwh waardoor de accu van 0 tot 100% is voor nog geen €1,60. Daarnaast kan ik gratis op het werk laden.

7 februari is er tijdens mijn avonddienst behoorlijk wat sneeuw gevallen. Nadat mijn dienst er op zat en naar huis wilde zat ik helaas maar waar vast in de sneeuw. Uit eindelijk door de bak in D te zetten en laten kruipen de snelweg bereikt. De banden waren bijna volledig versleten en zaten nog net niet tegen het slijtage rubber aan. Tijdens het naar huis rijden door de sneeuw ging de auto on op houdelijk glijden.

8 februari gelijk de banden boer gebeld, deze had nog een demo set bridgestone turanza T005 staan, banden + balanceren + montage een totaal bedrag van 230,- prima prijs voor 8mm band.

Hoe bevalt het elektrische aandrijflijn gedeelte?
Het is mij opgevallen dat tijdens de koude periode de accu vrij snel leeg raakt, zo kon ik op een maximale lading rond de 25-28km rijden. Dit is inclusief voorverwarming via de e-manager.

Nu de sneeuw voor de zon verdwijnt, de wegen weer goed bereidbaar zijn, de tempratuur oploopt lukt het om op z'n minst mijn woon-werk verkeer elektrisch te rijden. En geeft de boordcomputer aan dat ik 5km bereik elektrisch over houdt.

Gemiddelde verbruik tot nu toe;
- benzine : 300km op 1 liter
- elektrisch : 6km per 1 kilowattuur

Kleine update

  • 124.000 km

Ten aanzien van de vorige ervaring nu een kleine update.

Foto's toegevoegd van het verbruik over mijn dagelijkse woonwerk ritten + sinds tanken toegevoegd.

1250km op de huidige tank afgelegd wat resulteert in een verbruik van 131 km op 1 liter benzine. Natuurlijk is het opladen thuis niet gratis, echter betaal ik 0,18 per kwh. Wat resulteert dat een volle accu €1,20 euro kost. Wat ongeveer een kleine €20,- in de maand resulteert. Goedkoper rijden lukt voor mij als particulier waarschijnlijk niet.

Dan nog even over de auto zelf.
- De voorverwarmings functie van de auto is zalig. Heerlijk gevoel om bij deze graden in een voorverwarmde auto binnen te komen.
- Led koplampen is voor mij vanaf nu een must. Ik vertrek vaak voor 6:00 's ochtends en kom ook vaak genoeg na 23:00 pas thuis. De lichtopbrengst die de ledkoplampen geven is verademing.
- De GTE is zo rijk uitgerust met opties dat ik tot nu toe nog niet alles heb kunnen proberen.
- Het comfort die de auto geeft is subliem, ja je voelt het gewicht maar daar geven de schokbrekers en veringen niets om. Ze glijdt over het wegdek, als een mes door een pakje roomboter op kamertemperatuur.
- Trekkracht is over de gehele toerenbereik aanwezig, bij stoplicht sprint was ik eerder weg dan een atmosferische 4.2?L V8 audi S4


Nadelen heeft ze uiteraard ook.
- Geen opberg vak voor de laderij in de auto aanwezig.
- De klinisch bewezen 50km elektrisch is een broodje aap, ik haal echt max 34km met 100km/u op de snelweg waarbij ik dan ook nog spartaans moet rijden zonder verwarming. Stoelverwarming had een goede alternatieve optie geweest.
- De DSG bak schakelt onwijs soepel in full EV, echter als ze van beide krachtbronnen gebruik maakt voel je het schakelmoment wel degelijk. Zeker als je het gaspedaal diep in trapt.

Tot zover mijn update weer. In de volgende update zal (als het weer het toelaat om haar te wassen) foto's van de auto toegevoegd worden.

Momenteel staat m'lady bij de dealer voor een DSG service beurt. Ben benieuwd of dit de schakelmomenten in hybridestand verzacht.

Grote update

  • 150.000 km

Franse slag;

Vorig jaar zomer (2021) samen met mijn partner naar het Franse Normandië gereden. De wagen heeft zich subliem gedragen, ondanks dat de wagen volledig vol geladen was met kampeer toebehoren stond de comfort in de wagen hoog. Wat was het een GENOT om bij elk tolpoortje de wagen in haar GTE-modus te zetten en suizen bij de poorten.

Ondanks dat Volkswagen haar 'GT' sausje in de wagen heeft overgebracht nodigt de GTE zeker niet uit tot sportief rijden. De wagen is gewoon een zeer degelijk in elkaar geschroefd project van de mannen(/vrouwen) van VW.

Helaas heb ik weinig toegevoegde punten om te benoemen tijdens onze rit naar frankrijk. De GTE is op haar best zodra hij goed gevoed is met stroom, zelfs tijdens ons kampeersessie heb ik netjes elk moment genomen om de GTE tijdens stilstand op de camping op te laden waarnaar we heerlijk suizend door de franse dorpjes hebben kunnen struinen.

Nieuwe woning;
Sinds begin dit jaar (2022) zijn mijn partner en ik eigenaar geworden van een prachtig vrijstaande woning uit de jaren '30, hierbij helaas wel een concessie moeten doen, namelijk, mijn enkele reis is in kilometers verdubbeld. Waarbij vorig jaar mijn volledige woon- werk verkeer elektrisch kon doen (32 km). Moet ik nu dagelijks de brandstof motor aanspreken. Mijn nieuwe woon- werk verkeer is 60 km (enkele reis). De keuze voor het dubbele kilometer traject was een makkelijke keus om te maken aangezien we hiervoor samen in de vrije huur sector huurden voor een torenhoge maandelijkse huur. Waarbij we nu een grotere woning hebben voor een kleiner maandelijks bedrag.

Hoe vertaald deze nieuwe reis zich tot het verbruik van de GTE?
Eerlijk gezegd van het verbruik mij zeer mee. De reis bestaat nu uit 30 km 80km/u weg, 27 km snelweg en 5 km stadsverkeer.
Om tot de zuinigste rit te komen gebruik ik het elektrische aandrijf gedeelte de eerste 30km op cruise 85km/u. Een snelheid wat zeer zuinig is voor het elektrische gedeelte. Vervolgens schakel ik de wagen voor de stoplichten voordat ik de snelweg op draai in z'n hybride stand zodat de motor aanspringt in een laag toeren gebied. De brandstof motor gebruik ik tijdens het snelweg verkeer omdat de brandstof motor zuiniger is boven de 100 km/u dan de electro motor. Zodra ik de snelweg verlaat schakel ik de wagen weer terug in EV mode om de laatste kilometers tot mijn standplaats elektrisch te rijden. Al met al resulteert dit in een huidig verbruik van 1 liter benzine op 35 kilometer wat ik zeer netjes vind.

Is er dan niets negatiefs te zeggen over de GTE?
Tot op heden heeft ze geen mankementen vertoond, enkel afgelopen december heeft ze 1 keer tijdens de vorst geweigerd om de stekker 's ochtends te ontgrendelen. Waarna een belletje met de ANWB zij als tip gaven om onder de stekker te verwarmen met een föhn. Wat bleek? de rubberen hoes om de stekker was verschoven waardoor er water onder kwam te staan wat vast gevroren was.

Naast regulier onderhoud (1 setje nieuwe voorbanden en een kleine onderhoudsbeurt) heeft ze verder geen zorg nodig gehad. Al met al nog altijd zeer positief en tevreden over haar.

Zijn er nog positieve punten te vermelden?
- Comfort
- Soepel schakelgedrag
- Zuinig in verbruik en maandelijkse kosten
- VOORVERWARMEN van de GTE (Wat een GENOT om 's ochtends niet te hoeven krabben en in een warme auto toe te treden in de koude wintermaanden)

Gaat de GTE ooit nog weg?
Zolang ze zich gedraagt zoals ze nu doet is ze een blijvertje tot op het moment dat de VW golf 8 GTE in waarde verminderd en ik daar een leuke deal op kan sluiten, een iets groter accupakket zou ik zelf erg waarderen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Matje
Matje
  • 1
Nul km gereden en dan al een oordeel vellen??
Kom volgend jaar nog een keer terug met een review.
Tombnolz
Tombnolz
  • 0
Ben je zeker van die verbruikscijfers?? 6 kWh per 100 km is meer dan driemaal minder dan mijn Tesla.
Rocco
Rocco
  • 0
Dag Tomb, ik ben zeker van de verbruikscijfers. Morgen maak ik weer een volledig elektrisch ritje naar mijn werk, zal bij aankomst even een foto maken van het verbruik van de rit en vervolgens uploaden
PassatB82LTDI
PassatB82LTDI
  • 0
Met de huidige weersomstandigheden is 34km vrij normaal. Sommigen halen 'maar' 26km. De beste weersomstandigheden om zoveel mogelijk elektrische kilometers te maken is een buiten temperatuur van circa 20 graden Celcius.
Tombnolz
Tombnolz
  • 0
Excuseer, je schreef dat je 6 km kan rijden met 1 kWh, daar waar ik dacht dat je 6 kWh per 100 km verbruikt! My bad. Ter vergelijk, haal ik in de meest gunstige omstandigheden 5,4 km uit 1 kWh.