Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015) #2

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2015)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI GTE
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf42.000 km
KM-stand laatst119.500 km
Lezerswaardering: 56%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

VW Golf GTE bijna een jaar later

  • 68.000 km

Na de keuze om zakelijk een personenauto te gaan rijden i.p.v een kleine bestelwagen kon de zoektocht naar een geschikte kandidaat beginnen.

Privé reden wij we op dat moment nog een Citroën Grand Picasso, echter was de zee aan ruimte niet meer heel erg belangrijk meer ivm de leeftijd van de kids. De Citroën heeft plaats gemaakt voor een Peugeot 107 voor mijn vrouw omdat we beiden toch een auto nodig hebben voor het werk.

Mijn wensenlijst voor een auto was niet heel erg uitgebreid:

* liefst zo laag mogelijke bijtelling
* de auto moest onze caravan van 1350 kg kunnen trekken
* veel kleine ritjes, dus misschien hybride een goede optie
* na 3 jaar een Picasso zou een iets sportiever sturend model leuk zijn

Na lang zoeken, reviews lezen etc, kwam de VW GTE toch steeds meer boven aan het lijstje te staan. Op papier erg zuinig, lage bijtelling, sportief en mag 1500 kg trekken. Volgens veel reviews kwam uiteraard al naar boven dat een actieradius van 50 km elektrisch in de praktijk niet haalbaar is. Echter heb ik een aantal kennissen met ofwel een Golf /Passat GTE en die waren wel razend enthousiast.

Tijd voor een proefrit:
Bij een leasemaatschappij in de buurt stond een GTE met een mooie KM stand. Een afspraak gemaakt voor een proefrit bleek de auto al verkocht te zijn door een collega. Gelukkig stond er nog een GTE waardoor ik wel even ervaring kon opdoen in de auto.. Vanaf de eerste seconde; wauw !
De rust bij rijden in E-mode, de mooie balans tussen verbrandingsmotor en electro motor in de Hybride stand. De wisselingen zijn nauwelijks merkbaar. En de “smile in your face” die je krijgt in de GTE stand. Meer ervaringen volgen hieronder. De eerste indruk was dus goed, echter was de auto waar ik in proef mocht rijden geen serieuze kandidaat. Bijna een ton op de teller, en qua opties toch minder, en naar mijn smaak niet de mooiste kleur..

Na ongeveer een maand zoeken op diverse occasion sites kwam mijn huidige auto voorbij. Een gelukje, want hij stond nog geen 5km verderop bij een grote VW dealer. Uitrusting volgens wens, net 40K gelopen en verder een mooie auto. Wederom een proefrit gemaakt en na afloop de auto gekocht.

Hoe bevalt dat nu in de praktijk

Rijeigenschappen:
Mijn auto was zoals ik hem kocht iets verlaagd, dit resulteert in een goede wegligging en snaarstrak bochtenwerk. In comfort zal het t.o.v de originele rijhoogte vast minder zijn, maar dit is niet storend. De veerweg is nog ruim, en het rijdt zeker niet stug. Af en toe even opletten met hele hoge drempels.

Hybride systeem
De combinatie van 150pk TSI en elektromotor is echt super. Je kan heerlijk op koppel rijden, als ware het een diesel. Geruisloos in E-mode, zuinig in hybride mode, en super snel in GTE mode. Het systeem is altijd bij de les en in combinatie met de DSG bak is een tussensprintje nooit meer een probleem.

Interieur
In de GTE zijn sportieve, goed verstelbare voorstoelen aanwezig. Veel zijdelinkse steun, en goed in hoogte verstelbaar. Op langere ritten stap ik altijd fris uit. De GTE is standaard goed uitgerust qua navigatie systeem. Telefonie, Bluetooth , DAB radio laten zich makkelijk in intuïtief bedienen. 1 x per half jaar komt er een gratis update voor de navigatie kaarten, deze zijn dus goed op orde. Ik merk wel dat Waze via CarPlay toch mijn favoriet is. Snelheids weergave, flitsers en file info allemaal in 1 scherm. Voor het dashboard zijn mooie materialen gebruikt, geen kraakje te bekennen. De Carbon sierstrips e.d zijn wel stof en krasgevoelig.

Onderhoud
Tot op heden 1 x een oliebeurt gehad volgens het schema, binnenkort kleine beurt.. verder geen gebreken of problemen gehad de afgelopen 28K

Verbruik
Misschien wel het belangrijkste bij een hybride, wat verbruikt dat nou?
Heel eerlijk kan je met deze auto echt alle kanten op. Ik laad de auto altijd gelijk op als ik op de zaak ben. Woon-werk rijdt ik altijd elektrisch. Wegen tot 80km/u zoveel mogelijk elektrisch. Gemiddeld haal ik een actieradius van 35-38 km uit de accu. In de winter is dit een stuk minder, reken eerder op 25km. Door de auto aan de stekker voor te verwarmen valt het bereik dan nog wat op te krikken. Maar alles valt of staat met de afstand van de rit die je gaat doen. Blijf je binnen het bereik van de accu zou je theoretisch zonder te tanken kunnen rijden. Zijn het langere ritten dan haal je het gemiddelde hard naar beneden. Mijn langdurende gemiddelde zit rond de 1:18, dit verbruik komt mede door de vakantiereis met caravan. Normaal gesproken langdurig gem 1:23 Kortdurend momenteel op 1:30. Prima waardes maar uiteraard ver van de opgegeven waardes.

Samenvattend.
Een erg fijne auto waar je elke dag met een lachend gezicht instapt. De combi van een hoog koppel , prestaties en zuinigheid maakt de keuze voor een andere auto erg lastig later. Eerst nog maar een paar jaar genieten van deze GTE, wie weet wat er dan op de markt is.

12000 KM verder

  • 80.000 km

We zijn onderhand weer 12000 KM verder en de GTE bevalt nog steeds uitermate goed. Geen technische gebreken in de tussentijd, binnenkort alleen weer een olieservice. Ik lees in veel reviews dat bandenslijtage bij een GTE een dingetje is, echter deel ik die ervaring niet. Sinds de dag van aanschaf rij ik op dezelfde Quatrac 5 all-season banden, en deze zijn nog steeds ruim 4mm. Ik zie mijzelf als een vlotte rijder en doe regelmatig een stoplicht sprintje. Deze banden gaan nu al ruim 40K mee, en ze waren zeker niet nieuw toen ik de auto kreeg. Ook wellicht handig om te weten voor eventuele kopers hoe de accu zich staande houd na 4,5 jaar. Bij mijn GTE is de actieradius bij een volle accu meestal 44-45 KM. Nieuw zou dit 50Km moeten zijn. Hierbij moet ik vermelden dat deze actieradius vanaf de dag van aanschaf op dit getal lag, en dus al 1,5 jaar onveranderd is

Rijden met een caravan:

In de reacties onder deze review werd gevraagd om wat meer ervaringen te delen over het rijden met een caravan. Wij zijn nu drie keer met onze caravan op vakantie geweest en deze ritten heb ik als zeer positief ervaren.
Caravan in beladen toestand 1350 KG, dakkoffer op de GTE en de nodige bagage in de auto gaat echt perfect. Het relatief hoge gewicht van de Golf zorgt voor een stabiele combinatie. Qua trekkracht kom je eigenlijk in alle rij-modi niks tekort. Je kan prima in E-mode meekomen in het verkeer, uiteraard is de accu dan snel leeg. In hybrid en GTE mode is het heel soepel rijden. Ook een vrachtwagen inhalen is dan een fluitje van een cent. Verbruik ligt uiteraard een stuk hoger dan normaal, echter dat is met elke andere auto het geval. Wat wel opvalt is dat de GTE een paar dagen na de vakantie weer moet wennen aan de verminderde last. Het lijkt wel een beetje of de automaat zich weer opnieuw moet inleren. Geen idee of dit normaal is.

Kortom alleen maar positief over de auto en nu op naar de 100K

bijna afscheid

  • 119.500 km

Dit zal mijn laatste toegevoegde ervaring zijn voor de Golf GTE. De auto is ingeruild op een Volkswagen Caravelle 6.1 bus.

Ik heb bijna 4 jaar van deze auto mogen genieten en kan ook met zekerheid zeggen dat deze Hybride de fijnst rijdende combinatie was die ik in mijn bezit heb gehad.

Ondanks dat de auto vol met techniek zit heb ik de afgelopen 80 duizend KM bijna geen problemen ondervonden. Er is 1 klein mankement gerepareerd aan het openingsmechanisme van de tankdop.

De afdichting van de speakers in de achterdeuren is vervangen, veel voorkomend Golf probleem.

Alleen voor de noodzakelijke beurten heeft de auto de garage gezien. Echt top.

Accustatus: Een volle accu geeft nog 42KM bereik na 7 jaar.
Banden: Bij 90K zijn de quatrac all-seasons vervangen voor Quatrac Pro. Deze hebben nog steeds ruim profiel na 30.000 KM

Tweaks: Ik heb een powerflex lower enigine mount insert laten installleren. Dit zorgt voor minder flex in de motorophanging, waardoor schakelen bij koude motor / full electric veel soepeler gaat. Door deze tweak krijg je een compleet andere auto. Had ik veel eerder moeten doen.

Komende dagen zal de Golf worden ingeruild voor de nieuwe bus, maar ik zal hem af en toe zeker wel missen. Echt een aanrader.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.