Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2014) #2

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2014)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI GTE
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf116.500 km
KM-stand laatst140.000 km
Lezerswaardering: 28%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Golf GTE particulier (ex lease auto)

  • 121.000 km

Nadat mijn vorige auto (Renault Clio 1.5dci "estate") total loss te hebben gereden ben ik opzoek gegaan naar een andere auto. Te besteden budget 16.000€.
Gezien de schade aan de Clio door de aanrijding besloten om voor een meer volwassen auto te gaan. Verder weinig eisen behalve dat de auto voordelig in gebruik moet zijn (verbruik, wegenbelasting).
Ik rijd tussen de 20K en 25K kilometer per jaar. Voornamelijk woon - werk verkeer. Benzine, Diesel, Elektrisch, Hybride ik heb het allemaal overwogen. Diesel viel af door de Diesel hetze. Benzine door de brandstofkosten. Elektrisch nog niet betaalbaar gezien mijn budget i.c.m. een acceptabele actieradius. Dus de zoektocht was begonnen naar een Hybride auto. Voor puur hybride auto's vind ik het verbruik nog tegen vallen de keus is gevallen op een Plug In Hybride. Ik kan thuis en op het werk opladen (thuis via zonnepanelen). Woon werk afstand is 45 km. De gemiddelde PEHV rijdt ongeveer 50km op een acculading dus moet goed uitkomen. Plug in Hybrides hebben nog tot en met 2024 halftarief wegenbelasting dus dat ik ook mooi meegenomen.
Aangezien het oog achteraf toch ook wat wil is de keus uiteindelijk op de Golf GTE gevallen.
Via de garage waar onze VW Passat ook hebben aangeschaft een zoek opdracht gegeven. Het is dus een Witte GTE geworden met de standaard opties, trekhaak (er onder laten zetten) en 18" velgen. KM stand bij aanschaf 116500 km. Bouwjaar 11/2014 voor 16.000€ (ex lease via van Mossel Waalwijk)

De enige zorg die ik heb is hoe de accu zich zal houden de komende jaren. Ik rijd normaal auto's op totdat de reparatie waarde hoger wordt dan de dag waarde. De tijd zal het uitwijzen. Ik zal het bijhouden in deze review.

Ervaring bij 121000km:
Mijn rij ervaring is niet anders dan andere al hebben beschreven. Prima standaard opties, comfort, zithouding, gebruik is allemaal prima zoals je kunt verwachten. Verbruik in de "koude" maanden (januari - maart) 35km vol elektrisch geeft 1/45 gecombineerd. Hierbij rijd ik de eerste +/- 15 km op de brandstof en de resterende kilometers (+/-30 afhankelijk van de route / file druk) naar werk vol elektrisch. Op de snelweg rijd ik 100 (zoals nu verplicht is...) en lekker spartaans met de kachel uit (kachel aan zou mij 5 tot 10 km actieradius kosten).
Ik heb ook eens een tank in de hybride stand gereden. Het komt er op neer dat je dan tot 70 km/uur elektrisch rijdt en daar boven brandstof. Hierbij kwam ik op het gemiddelde van 1/28.
De warmere maanden zijn aangebroken. Ik ben benieuwd hoeveel het de actieradius zal beïnvloedden.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden over de keus. De GTE rijdt zoals verwacht en al in meerdere reviews is gemeld.

Update 1

  • 140.000 km

Een kleine update na de auto ongeveer 1 jaar in bezit te hebben,

In de 23500km met de auto tot nu toe gereden weinig tot geen bijzonderheden te melden. Tot nu toe geen mankementen aan de auto.

Het volgende is temelden:

- Achterschokbrekers kraken wanneer je over een drempel rijd.
- Laadkabel gaf op een gegeven moment steeds een foutmelding. Na een andere laadkabel aangeschaft te hebben geen storingen meer gehad. (175€ via marktplaats)
- Bij 130000km de 15000km olie verversing inclusief kleine beurt a 156€
- Bij 136000km APK => Nieuwe accu, banden "zitten er aan te komen". APK kosten inclusief accu 210€ (De set winterbanden die er bij aankoop onderzitten worden slecht. Ik heb er ook de zomer mee door gereden. Er gaan binnenkort 4 seizoen banden onder.)

Verbruik bij 100 km/uur

- Alleen benzine motor: 1:20/21
- Met (gesloten) aanhanger (gewicht ?) alleen benzine motor 1:11/12
- De auto wordt het meest gebruikt voor woon-werk verkeer. Deze afstand is enkelereis 45km. Ik laad thuis en op het werk op. Verbruik is in zomerse/warme omstandigheden 1:65 en in winterse/koude omstandig heden 1:45. (airco en kachel zoveel mogelijk uit)
- Met af en toe langere ritten (wanneer de accu leeg is loopt het verbruikt hard op) rijd ik op de 35 liter tank rond de 1400 / 1500 kilometer wat neer komt op 1:40 / 1:43.

Ik ben nog steeds zeer tevreden met de Golf GTE. Gezien het voornaamste gebruik als woon - werk vervoer loon het mij. Wegen belasting is 37€ per maand. Hier van kan ik nog profiteren tot en met 2024.

(Voor de vakantie en lange tripjes hebben we een gezinsauto. VW Passat 2.0 diesel. Daar rijd mijn vriendin in en die vreet kilometers...)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.