Volkswagen Golf 1.0 TSI 115pk BlueMotion Connected Series (2016) #2

autoreview

Volkswagen Golf 1.0 TSI 115pk BlueMotion Connected Series (2016)

Signalement

UitvoeringGolf 1.0 TSI 115pk BlueMotion Connected Series
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst183.755 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbare allrounder

  • 130.000 km

Ruim 4,5 jaar geleden heb ik deze Golf 7 nieuw aangeschaft en ben na 130.000 kilometer nog dik tevreden. Over de Golf is natuurlijk alles al geschreven: het is een toegankelijke auto, geen verrassingen, prima interieur voor zijn klasse, saaie verschijning en fijn om in te rijden. En wat mij betreft klopt dat ook.

Uitvoering
Deze Golf 7 is van de Connected serie, wat inhoudt dat je ritgegevens, rijstatistieken en de status van de auto kunt terugzien in de Volkswagen app. Een leuke gimmick, maar in de praktijk gebruik ik het vrijwel nooit. Wat de Connected editie voor mij wél interessant maakte was een aardige hoeveelheid standaardopties waarmee deze lijn werd geleverd, waaronder navigatie, Apple carplay, telefoonvoorbereiding, licht/zicht pakket, led achterlichten, Climatronic, sportstoelen en de achteruitrijcamera.

Over de keuze voor het zuinigere 1.0 TSI blok moest ik destijds wel even nadenken. De 115pk is niet royaal, maar het voldoet voor dagelijks gebruik en dit was dus geen dealbreaker. Wel sta ik gereserveerd tegenover kleine motoren die met een paar aanpassingen toch best wat vermogen kunnen genereren. Misschien goed voor het verbruik en de uitstoot, maar de vraag is wat de levensduur van zo'n motor zelf is. Aangezien ik meer een defensieve rijder ben dan een coureur, durfde ik het wel aan met deze 3-cylinder.

Uiteindelijk heb ik alleen Oryx white (parel metallic) als extra optie aangevinkt. Het was niet goedkoop, maar ik heb er geen spijt van. In tegenstelling tot normaal wit is de Oryx white een diepe kleur wit die toch subtiel blijft. Het valt niet direct op, maar vooral in het zonlicht is het verschil met gewoon wit goed zichtbaar. Persoonlijk vind ik het erg mooi staan op een Golf hatchback.

Dagelijks gebruik
Het rijden in een Golf blijft een aangename ervaring. Ik gebruik de auto voor een belangrijk deel voor woon-werkverkeer, dus dat betekent veel kilometers op rijkswegen en provinciale wegen. De auto stuurt licht, maar direct genoeg om het gevoel van de weg te houden. Ook het onderstel is comfortabel genoeg zonder gezapig te worden. Een nadeel van de comfortabele vering is dat je met beleid moet omgaan met drempels: je zit zo met de onderkant tegen de grond.

In het dagelijks gebruik biedt de bescheiden 1.0 motor een positieve verrassing. Met een relatief laag toerental heb je al voldoende vermogen om vlot deel te nemen in het verkeer en ook het kenmerkende geluid van een 3-cylinder blijft dan beperkt. Als je hoger in de toeren zit, dan hoor je het wel duidelijk.

Over het interieur is goed nagedacht; alle knopjes, de bediening en het zicht rondom is gewoon prima. Wel is het interieur erg sober. Hoewel het niet goedkoop aandoet voert de kleur grijs wel de boventoon. De sportstoelen zitten overigens fantastisch! De kofferbak met dubbele bodem (en zonder reservewiel) is nét groot genoeg om een ingeklapte kinderwagen in te zetten. Als je met kind op vakantie gaat, dan vergt het wel wat van je inpak-vaardigheden. Voor het dagelijks gebruik is het meer dan voldoende.

Het verbruik is uiteraard afhankelijk van rijstijl en rittype, maar in de praktijk is een verbruik van 1 op 17 goed haalbaar. Als je vooral lange stukken op de cruise control kunt doen, dan is 1 op 20 te bereiken.

Betrouwbaarheid
Deze Golf heeft mij tot nu toe nog nooit aan de kant van de weg laten staan. Wel had ik een paar kleine bijzonderheden.

Een hardnekkig probleem is een krakend geluid uit het onderstel aan de voorzijde, met name bij koud weer. Er lijkt niet echt een oplossing voor te zijn, dus het blijft meestal bij het invetten van draagarmrubbers zodat het probleem tijdelijk verholpen is. Het kan geen kwaad, maar het is een irritant geluid.

Wat wel wat meer voeten in de aarde had was een haperende achteruitrijcamera. Dit heeft heel wat bezoekjes aan de garage gekost waarbij uiteindelijk het hele systeem van boordcomputer tot camera en bedrading zijn vervangen. Uiteindelijk is het pas na 1,5 jaar definitief opgelost door een software update die vanuit Volkswagen beschikbaar kwam.

Conclusie
De Golf 7 biedt wat je ervan zou verwachten. Een uitstekende allrounder die fijn is in het gebruik. Het is geen spannende auto, maar ik kan ook geen echt negatieve punten noemen. Zou ik opnieuw voor deze auto kunnen kiezen? Ja hoor. Alleen zou ik de volgende keer voor het aangezicht een groter formaat velg kiezen.

De enige reden dat ik nu voor een andere auto zou kiezen is de beperkte bagageruimte voor een jong gezin.

Afscheid

  • 183.755 km

Na ruim 7 jaar en ruim 183.000 kilometer trouwe dienst is helaas de dag aangebroken dat ik afscheid neem van mijn Golf 7. Inmiddels moeten we een gezin met 3 (jonge) kinderen en een hond kunnen vervoeren en 3 zitjes naast elkaar op de achterbank van de Golf was gewoon niet mogelijk. Inmiddels staat er een 7-zits Touran voor de deur, maar daar zal ik een aparte review voor schrijven.

De Golf bleek een betrouwbare reispartner. Uitgezonderd een lekke band (als gevolg van een grote schroef) ben ik nooit stil komen te staan. Met veel comfort heb ik heel wat woon/werk kilometers afgelegd en ook tijdens de vakantieritten door Europa heb ik genoten van het praktische karakter als reisauto. Zo zijn we eens met 2 kleine kinderen, een hond en natuurlijk de kinder-/vakantiebagage naar Zuid-Frankrijk geweest! Toegegeven, je bent kieskeurig in wat je meeneemt én het vraagt wat van je inpak-skills, maar ik was onder de indruk van de ruimte die een op het oog kleine kofferbak met dubbele laadbodem biedt.

Met de 1.0 TSI was het nooit een snelheidswonder. Toch had ik het gevoel dat ik altijd vlot mee kwam met het verkeer, ook bij lage toeren. Én hij bleek bijzonder zuinig! Bij ‘gewoon’ rijden haalde je probleemloos 1:17. Deed je je best, dan haalde je zomaar 1:21. Een ritje Amsterdam – Lyon haalde je op één tank.

Afgezien van regulier onderhoud en reparaties die bij z’n leeftijd horen, heb ik geen onverwachte mankementen gehad. Hoewel ik na al die tijd gehecht ben geraakt aan de Golf, kan ik wel een paar minpunten noemen. Zo blijft het krakende onderstel, zeker bij koud weer, irritant. Ook de wat slappe voorvering / iets lagere voorbumper zorgt voor de regelmatige bodemschrapers. Bij sommige drempels raak je zelfs bij stapvoets rijden onvermijdelijk de bodem. Ook het koppelen van je iPhone met carplay is niet trefzeker, soms moet je herhaaldelijk het usb-stekkertje eruit halen en weer opnieuw proberen. Veel meer heb ik er niet over te klagen!

Met pijn in het hart doe ik hem weg, elke rit voelde nog steeds als een feestje, maar bij de nieuwe gezinssituatie past een andere auto veel beter.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.