Volkswagen Golf 1.0 TSI 115pk BlueMotion Connected Series (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf 1.0 TSI 115pk BlueMotion Connected Series |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 25.000 km |
Afscheid na bijna 4 jaar
- 25.000 km
Van juni 2016 tot deze week reed ik een deze prachtige Golf 7 met een 1.0 TSI (115pk) 3-cilinder. Na mijn zoveelste rammelbak, besloot ik toen toch te gaan private leasen. Hoewel de constructie op zich bevallen is, ga ik nu weer een occasion aanschaffen.
De auto zelf beviel fantastisch, zeker als je van minder luxe of minder kracht komt. Zelfs voor degene die gewend zijn "meer" PKs tot hun beschikking te hebben, is dit motorblok een aangename verassing.
Onderin heb je absoluut niks te klagen, zeker niet in de stad, en zodra je bij de ~3000 toeren komt, voel hem je merkbaar een extra zeil bijzetten. Dit is de turbo, die aanzienlijk groter is dan het relatief kleine motorblokje die er door bediend wordt.
Bijbehorend bij dit blok hoort een strakke, verlaagde, afstelling. Op het eerste oog lijkt het misschien wat minder comfortabel op slecht wegdek, maar niets is minder waar. De vering doet het perfect op snelle drempels, en de auto ligt heerlijk in de bochten. Het is geen GTI, maar vergeleken met menig ander auto in deze klasse, is de wegligging bijzonder goed.
Standaard is de Golf 7 redelijk netjes aangekleed. Het Connected pakket waar ik voor koos, voegt allerlei comfortopties toe. Hieronder o.a. navigatie, achteruitrijcamera, Apple CarPlay, climate control en comfortstoelen voorin.
Over het interieur is verder absoluut geen kwaad woord te zeggen. Alles klopt, het voelt goed aan, is mooi afgewerkt en ziet er fraai uit. In 4 jaar tijd, ben ik eigenlijk helemaal nergens tegen aan gelopen waarvan ik dacht: "Dit mis ik" of "Dit klopt niet!".
Het verbruik is niet helemaal zo perfect als Volkswagen het laat blijken. Echter, het lukte me regelmatig om 1 op 22 te rijden toen ik alleen maar rechte 80 wegen reed naar mijn vorige baan. Op de snelweg (130-140) moet je meer denken aan een 1 op 15. Over het algemeen is het zeker niet slecht, maar het is nogal ver van de beloofde 1 op 28.
En dan de laadruimte. Veel reviews en specificaties hebben het over liters, maar wie laad er nu liters in zijn auto? Laat ik het zo zeggen: een verhuizing, enkele verbouwingen en een hoop nieuwe meubels verder, en ik ben nog niets tegengekomen wat ik niet in de Golf kreeg.
Om toch nog wat minpuntjes aan te halen (maar die zijn niet specifiek voor dit model):
- De Mijn Volkswagen app is sterk achteruit gegaan met de update, en lang niet alle functies werken meer goed. Gelukkig hoef ik alleen mijn KM stand en het brandstofpeil te weten.
- Bij het laden van lange dingen, zit de passagiersstoel al gauw in de weg. Deze kan niet helemaal plat, en moet met een draaiknop helemaal naar voren, of naar achteren, gekanteld worden.
- De waarschuwing voor bandenspanning gaat elk jaar rond de winter af, en de banden blijken altijd op peil te zijn.
Toen mijn contract bijna afliep, ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe auto. Ver heb ik niet hoeven zoeken: ik heb namelijk gekozen voor exact dezelfde generatie Golf. Alleen dit keer een GTI.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.