Volkswagen Eos 2.0 16V TSI (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Eos 2.0 16V TSI |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 12.500 km |
KM-stand laatst | 123.000 km |
Eos 2.0 TSI-DSG, een echte aanrader
- 30.500 km
De aankoop van onze EOS is niet een 'losse flodder' geweest, we hadden zo'n 30.000 EURO te besteden en voor ons was dat een bak geld voor een 3e auto. We willen er even mee doen, dus we wilden een bewuste, goed overdachte keuze maken.
De keuze voor de EOS.
Voorafgaand aan de aankoop van de Cabrio hebben we een lijst gemaakt met wensen en eisen; hard of (echte) softtop, 2 zitter of 4 zitter, automaat of toch schakelen. Als snel vulde de lijst zich met de wensen: het moest een hardtop worden zodat de auto ook in de winter zonder veel extra onderhoud gebruikt zou kunnen worden, liefst met een glazen dak of indien mogelijk: een schuifdak. Daarnaast moest er voldoende hoofdruimte zijn voor mijn partner, voldoende pakruimte voor de vakanties en zou het een automaat worden. Uiteindelijk zijn we op de RAI auto's gaan vergelijken, van de Renault, Peugeot, Ford, Mazda, Audi, etc. De Franse tak viel af, met name door slechte berichten over de bouwkwaliteit en degelijkheid / restwaarde. Audi heeft geen hardtop en veruit de meeste auto's zijn geen echte 4 zitters (met uitzondering van de Audi A5, maar die was echt te duur. Over bleven de EOS en Volvo C70. De Volvo vonden we qua model mooier dan de EOS maar de Volvo viel uiteindelijk af. Daarvoor waren meerdere redenen: de automaat van de Volvo is echt minder dan de VW-DSG, met 140 of 170 pk is en blijft de Volvo 'underpowered' en voelt de auto 'sloom' en log aan. Daarnaast lust de Volvo veel te graag brandstof en valt de binnenruimte door de lage voorraam raamstijl erg tegen. Ook zit in het stalen dak geen glas of schuifdak hetgeen de rij beleving met gesloten kap minder leuk maakt. Desondanks: een prachtige auto om te zien!
De VW Eos maakte voor ons zowel in de folder,op de RAI en in showroom / proefrit waar wat ze zeiden: mooie coupe (ok, smaken verschillen), enorme kofferbak voor een cabrio, praktisch, super automaat (DSG) zuinige maar zeer krachtige 200 pk motor, voldoende ruimte en een vertrouwde afwerking en bedieningsgemak.
De EOS is het geworden, we hebben 'm nu een jaar en ruim 17.000km. De zoveelste zorgeloze vakantie zit erop en naast een normale reguliere beurt is het een probleemloze auto gebleken. Na aankoop bleek een handel van de stoelbediening defect, die is onder garantie vervangen, verder geen bijzonderheden of storingen.
Dak lekkage / krakend dak. Hierover is veel te lezen en helaas: onterecht. Een cabrio heeft onderhoud nodig en met name het bijhouden en invetten van de rubbers is van groot belang. Na aanschaf heb ik met origineel VW vet alle rubbers ingevet waarna het dak volledig kraakvrij en lekvrij was. Een goede wasstraat met hoge druk is altijd een welkome test. Ok, dit ritueel moet elke 3 a 4 maanden herhaald worden, maar dan heb je ook een probleemloos dak zonder kraken of windgeruis.
De auto is erg VW. Alles zit op de juiste plek, geen knopje teveel maar toch van alle gemakken voorzien. De lijst is lang maar ik kan het niet laten om enkele punten te benoemen: Cruise control, lichtmetalen wielen, meesturende Xenon lampen (geweldig), regelbare stoelverwarming, dubbele klimaat regeling, DSG met flippers aan het stuur, touchscreen navigatie, Dynaudio Hifi stereo systeem, gekoeld dashboard kastje, hoogte en diepte verstelbaar stuur, easy entry stoelen, dimmende spiegels, regensensor, standkachel, etc etc etc. De DSG maakt waar wat anderen massaal schrijven: in combinatie met de 200 pk sterke TSI is het een verademing om mee te rijden. Sprintjes en hard rijden lokt de auto niet uit maar spot er niet mee: in net geen 8 seconden naar de 100 en een top van bijna 250 km / uur zijn geen slechte cijfers. Natuurlijk is het geen circuit auto, daarvoor is het gewicht hoog en de wegligging wellicht te week, maar na 17.000 km kan ik zeggen dat het een prachtige allrounder is. Een heerlijk soepele tour machine met in de bergen een enorm reserve vermogen en enorm koppel bij lage toerentallen.
Open versus gesloten.
De EOS is een cabrio met een erg goede afwerking, maar als het weer even tegen zit, tover je de EOS in net geen 25 seconden om in een mooie coupe. Geen dikke kont (Renault, Peugeuot en Ford), maar een mooie lijn en een echte coupe met een enorm glazen schuif kanteldak. Gaat het toch regenen of wordt het te warm en moeten vele snelweg km's worden afgelegd: dan is het met gesloten ramen een heerlijke coupe tourwagen met grote ramen en daardoor mooi uitzicht tijdens het reizen. De wegligging is prima en in gesloten toestand zou je niet denken dat je met een cabrio op pad bent. Tot onacceptabel hoge snelheden blijft het geluid in de auto binnen de perken en kan comfortabel gereisd worden. Word de snelweg na een paar uur weer verlaten, dan kan de kap er weer af en is het direct genieten! Ook achterin kan worden genoten, hoewel bij snelheden boven de 70 a 80 km per uur wel veel last van wind wordt ondervonden door de achter passagiers. Pas na bijna een jaar las ik in de gebruiksaanwijzing dat daarvoor een deflectieschermpje geopend moet worden boven de voorruit. We hebben het getest en dit blijkt geniaal: met deflectie schermpje zitten ook de achterpassagiers tot hogere snelheden windvrij, maar verwacht uiteraard geen wonderen, het blijft een open auto.
Wij hebben bij de EOS ook een windscherm. Deze is echt noodzakelijk in het voor en najaar. Bij lagere temperaturen kan met het windscherm het interieur goed op temperatuur gehouden worden waardoor tot bij 10 graden nog prima kan worden gereden zonder echte kou problemen. Maar dit heeft ook een keerzijde: met windscherm is de EOS een 2 zitter! Ook bij extreme hitte is het windscherm handig om de koude lucht van de airco in de cabine te houden. Desondanks houden wij het boven de 34 a 35 graden echt voor gezien en gaat de kap er op: te warm om nog open te rijden!
Verbruik
De TSI motor heeft mij in positieve zin verrast: een 2 liter met 200 pk kan toch haast niet zuinig zijn? Niets is minder waar, het verbruik is erg beheersbaar gebleken. Bij normaal rijden is gemiddeld 1:15 haalbaar op lange toertochten, bij 80 constant verbruikt de auto ongeveer 1:18. Maak je veelvuldig gebruik van de GTI eigenschappen, trek dan gerust de knip: ook minder dan 1:10 is haalbaar bij regelmatige sprintjes en zeer hoge snelheden. Bij normaal gebruik rijden wij gemiddeld 1:14 of zuiniger.
De motor gebruikt wel iets olie, met mijn redelijk nette rijstijl verbruik ik bijna 3/4 liter olie in ongeveer 15.000 km. Mijn passat 1.9 TDI-132 sportline met inmiddels 310.000 km op de klok, verbruikt met 0,3 liter olie op 15.000 km veel minder waardoor ik even moest wennen dat ik wel moet peilen. Geen schrikbarend verbruik, maar volgens de dealer kan dit nog verder afnemen, ik ben benieuwd.
Overig:
De EOS heeft ons gebracht wat we zochten: een comfortabele, snelle, luxe en toch zuinige coupe reiswagen die in enkele seconden kan worden omgetoverd tot een echte 4 persoons cabrio.
Wij hebben tot nu toe geen problemen gehad, ik hoop ook dat ze uitblijven want er zit veel aan de auto dat stuk zou kunnen gaan en waarschijnlijk veel geld zal kosten. Tot nu toe hebben we geluk, of VW heeft wederom een goed product gemaakt.
Nadelen:
De auto geeft geen dakgoten, pas dus op met instappen na een regenbui, het water loopt dan van het dak en valt net binnen de deur naast de stoel of op je kleding.
Wij hebben gekozen voor een zwarte parel kleur. Prachtige kleur, maar nooit weer. Om de auto mooi te houden is zeer regelmatig licht polijsten noodzakelijk. Er onstaan doorlopend kleine krasjes, zelf bij het voorzichtig verwijderen van vliegjes op de lak! Ik heb ook een zilver 'iceblue' Passat, daarop zie je geen krasje, niets. De zwarte EOS is echter een never ending story: je ziet er echt alles op maar ik blijf poetsen.
Conclusie:
Wat ons betreft is de VW EOS, ondanks een wat stevige prijs en de wat onderhoud gevoelige kleur, een echte aanrader!
EOS, nog altijd in ons midden.
- 115.322 km
Inmiddels hebben we de EOS ruim 12 jaar. Winterse omstandigheden, sneeuw of pekel kent de auto niet een dat is te zien. De auto staat er nog bij als nieuw.
In de 12 jaar hebben we wel wat kleine dingen gehad maar niets ernstigs. Contact slot is kapot gegaan (beetje snel voor de km stand), wat problemen onregelmatige motor loop door verroetten van het inlaat systeem (verholpen met een intensieve reiniging van het inlaat traject), handel van de bijrijder stoel brak af, beide raamscharen voor zijn vervangen en verder het reguliere onderhoud. Verder laat de voorklep bekleding los, is gewoon knullig gemaakt. En ik vind het jammer te zeggen: maar de bouwkwaliteit is over alles gezien en beetje zo-zo. Je moet echt voorzichtig zijn want je heeft zo iets kapot in de auto als je iets te ruw bent.
Olie verbruik is nog steeds hoog, maar neemt ook niet toe. Brandstof verbruik blijft zo rond de 13 a 14 km de liter. Is na chippen niet toegenomen, maar ook niet afgenomen. Alleen als je er echt gebruik van maakt, neemt het verbruik veel forser toe. Maar dan krijg je ook wat terug. Tussensprints zijn heerlijker dan ooit en de 0-100 tijd is nu geklokt op 6,5 seconde en da's voor een benzine auto best snel. Ok, mijn Tesla doet het in 4.3 seconde maar die houdt bij 233kmh op waar de EOS zo'n 255kmh klokt.
Enkele jaren geleden de auto laten chippen naar 255pk. Dat was een prima zet, de auto werd niet alleen sneller, maar vooral gretiger, lichtvoetiger, een absoluut genot om mee te rijden. Uiteraard altijd heel goed warm rijden en na koelen. Verbruik bleef ongewijzigd.
Het dak: absoluut probleemloos. Never ever gehaperd, geen lekkages. Heeft in 12 jaar 2 keer dealer onderhoud gehad maar dankzij mijn eigen intensief bijhouden, schoonhouden, smeren, is het dak nog altijd super goed.
Ik heb helaas 3 keer schade gehad, allemaal heel minimaal en buiten mijn schuld: een enorme steen op de A spijl, iemand is met een aanhanger tegen het achter bumper gereden en lakschade over de hele auto, vermoedelijk door een chemisch goedje dat een boer aan het sproeien was. Alles kon relatief goedkoop en als nieuw worden hersteld. Dit geeft echter niets met de kwaliteit van de auto te maken.
De EOS bevalt nog steeds heel goed, het is een fantastische reiswagen, ondanks de inmiddels hoge leeftijd. Ik zou m zo weer kopen, mits elektrisch en die lijkt er aan te komen. Mijn eerste, dagelijkse auto is inmiddels elektrisch en dat is zo veel beter dan benzine. Maar dat vergeet je snel als de kap eraf gaat voor weer heerlijke kilometers.
De EOS was bedoeld voor de lange termijn een dat gaan we ook blijven volhouden. Qua carrosserie is de auto nog als nieuw, evenzo de cabrio kap en in het interieur. Dus de eerste 10 jaar zie ik geen problemen.
Afscheid? Of toch niet
- 123.000 km
Nou mensen, we hebben de EOS nu een kleine 14 jaar en hij staat er nog bij als nieuw, fonkelnieuw. Ik hou de auto heel goed bij, recent nieuwe achterbanden (alweer, vanwege cuppen, VW kwaal). Dak is nog steeds 100% zorgeloos, ongelofelijk hoe goed dat blijft werken. Vorig jaar een klein probleem met de verstelling van de Turbo, was zo weinig werk dat ik niets hoefde te betalen en daarna was ie weer vlot, ongelofelijk! Afgelopen winter de velgen laten spuiten, de lak liet los en er ontstonden blazen op de velgen terwijl de auto nog nooit regen, sneeuw laat staan zout heeft gezien. Maar goed, ze zijn er als nieuw.
Anyway, de titel:
Ik kan gewoon geen afscheid van de auto nemen, telkens als ik instap stap ik in een nieuwe auto, als werkt prima, geen storingen, nog steeds (sinds nieuw) absurd olie verbruik maar wordt niet erger (1:3.700km). Geen lekkage, wel wat kleine dingen gehad in de jaren:
- turbo schoep verstelling, veertje defect, gratis verholpen
- lekkage A stijl doordat het slangetje in de A stijl los was geschoten, zelf gemaakt
- radiator lekkage, vervangen tijdens vakantie, kleine 350,-
- veel achterbanden, ik denk al wel 5 sets sinds ik m heb. 2e set voorbanden! Het is een voorwielaandrijver met 245pk. Iets met rijstijl en VW problemen.
- remblokken preventief vervangen
- reguliere beurten.
Met uitzondering van het gebruikelijke olie verbruik, cuppen van achterbanden en de radiator lekkage, geen bijzonderheden.
Die radiator lekkage kan na 12 jaar nog het gevolg zijn geweest van een lichte schade die de auto net voor mijn aankoop 15 jaar geleden heeft gehad (foto's gezien, stelde niet veel voor).
Maar nu de titel: de auto gaat weg? Ja en nee. De auto gaat definitief naar Frankrijk, daar wordt geimporteerd en blijft dan bij het vakantie huis. In Nederland rijden we zo enorm weinig, dat is zonde geld. Vorig jaar 800km, daarvoor Corona, het is gewoon jammer.
Mar goed: de auto krijgt dus een tweede leven en eerlijk is eerlijk, ik geniet er nog altijd volop van. Nog altijd bij mee
Tot de volgende review update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.